Als je geld wil besparen op je zakelijke kosten, dan is het eerst van belang te weten wat de daadwerkelijke kosten zijn. Houd daarom een jaar lang alle kosten bij en noteer deze. Aan het einde van het jaar weet je wat de energiekosten zijn, wat je betaalt voor bijvoorbeeld een bedrijfspand, de administratie, de auto, verzekeringen e.d. Je kunt hier vaak op besparen wanneer je een goed beeld hebt hoe je nu te werk gaat en wat de huidige kosten zijn.
Een eigen bedrijf kan heel gunstig zijn, want er zijn speciaal aanbieders op de markt die zich richten op de zakelijke markt. Je kunt hierdoor als ondernemer bijvoorbeeld gebruik maken van zakelijke energie. Diverse aanbieders bieden dit aan, dus zorg dat je de prijzen gaat vergelijken en op de voorwaarden let, zodat jij weet dat je niet teveel gaat betalen. Maar dit geldt ook met het inkopen van materialen (computers, kantoorartikelen, papier, pennen, e.d.). Ook hier kan veel op bezuinigd worden, bijvoorbeeld door in grotere partijen in te kopen.
Met een eigen bedrijf heb je veel zakelijke kosten. Een bedrijfspand, computers, personeel, internetkosten en dan zijn er nog meer zakelijke kosten die afhankelijk zijn van je bedrijf (bijvoorbeeld voorraad/inkoop). Op de zakelijke kosten kan flink bespaard worden, een paar tips op een rijtje:
De zakelijke kosten kun je verdelen in bijvoorbeeld noodzakelijke kosten, min of meer noodzakelijke kosten en extraatjes. Er worden vaak veel kosten gemaakt bij de extraatjes en daarin kun je vast en zeker besparen. Zet het maar eens op een rijtje, zodat je een beeld hebt van de kosten, zodat je zelf al meteen inziet waar op bezuinigd kan worden. Zakelijke kosten zijn verzekeringen, stroomkosten, boodschappen (voorraad bijvoorbeeld), autokosten, personeelskosten en eigenlijk alle kosten die betrekking hebben op je bedrijf, zo ook internet, laptop, software, etc. Maar ook het huren van een server of een domeinnaam voor je bedrijfswebsite. Alle kosten dienen meegenomen te worden bij je inventarisatie (ook uit eten gaan bijvoorbeeld met klanten en telefoonkosten dienen hierin meegenomen te worden).
Het inrichten van een kantoor wil je vaak zo goed en professioneel mogelijk doen. Maar gaat het over dure materialen of dient het praktisch te zijn? Zorg ervoor dat je alles zo voor het pakken hebt en dat het overzichtelijk is. Hoe efficiënter je kantoor, hoe efficiënter je kunt werken. Als er meer personeel bij je op kantoor komt werken, dan is er vaak ook extra kantoormeubilair nodig, wil je dan iets nieuws kopen of kijk je bij een veiling? Met dat laatste kun je namelijk flink wat geld besparen en vaak zijn de spullen als nieuw.
Veel mensen met een eigen bedrijf kiezen voor een leaseauto. Dit wordt vaak gedaan omdat ze horen dat andere bedrijven dat ook doen, maar is dat ook echt voordeliger? Een leaseauto brengt extra kosten voor je mee en zeker als alle werknemers er een willen. Je kunt ook zoeken naar personeel wat dichtbij woont en denken aan een leasefietsplan. Daar kan veel geld op bespaard worden en het is beter voor de gezondheid van de werknemers.
Een vierdaagse werkweek kan helpen om efficiënter te werken, werknemers gelukkiger te maken en het bespaart jou als werkgever ook veel geld (een dag loon per werknemer minder). Als het bedrijfsleven het toelaat, dan zou je daarvoor kunnen kiezen en kunnen bekijken hoe je werknemers er op reageren en hoeveel geld er bespaard kan worden.
Steeds meer bedrijven willen alles digitaliseren en printen niet meer alle notulen en rapportages uit. Ook daardoor kan er veel geld bespaard worden. Alle documenten kunnen gescand worden en zo kan iedereen er via de computer bij en hoeft niet alles in mappen, in kasten, etc. Het bespaart ook ruimte en het is ook veel efficiënter als alles via de computer is geordend.
Hoeveel werknemers heb je in dienst? Werken ze fulltime of parttime? Via een uitzendbureau? Er kan gekeken worden wat fiscaal aantrekkelijker is voor je eigen bedrijf. Soms kan het aantrekkelijker zijn om mensen in vaste dienst te nemen, maar soms is het ook goedkoper om via een uitzendbureau personeel in te huren. Denk hierbij wel aan de verzekeringen die eventueel afgesloten dienen te worden, ook dat brengt extra kosten met zich mee. Als iemand ziek is, wat zijn dan de kosten per dag per werknemer? Hoeveel tijd neemt het in beslag om iemand in te leren? Het zijn allemaal factoren, die hierin meegenomen dienen te worden. Als je namelijk iedere drie maanden een nieuwe collega krijgt, die je in moet leren, of je hebt iemand vast in dienst die er al een jaar werkt, dat is heel anders werken. Ook deze kosten kun je tegen elkaar afwegen en dan bekijken wat voor jou als werkgever het meest voordelig is, vaste medewerkers of regelmatig nieuwe mensen? Dit zal mede afhankelijk zijn in welke branche de werkzaamheden liggen.