Zijn pistachenoten gezond?

Zijn pistachenoten gezond?

Zijn pistachenoten gezond?Pistachenootjes zijn bekend als zoutje en worden vaak verwerkt in onder andere ijs en gebak. Maar wist je dat pistachenootjes naast lekker, ook nog eens heel gezond zijn? In dit artikel lees je wat pistachenoten zo gezond maakt en wat voor positieve effecten ze hebben op je gezondheid.

Waar komen pistachenoten vandaan?

De oorsprong van de pistachenoot ligt hoogstwaarschijnlijk in Azië. Tegenwoordig groeien pistachenoten in meerdere landen. Je vindt pistachebomen bijvoorbeeld ook in Italië, Griekenland en Amerika. De bomen groeien hier in aangelegde plantages. In Afghanistan zijn echter ook nog wilde pistachebomen te vinden. Deze groeien in bergachtige gebieden en lijken meer op struiken dan op bomen. De pistaches die hieraan groeien zijn een stuk sterker en scherper van smaak.

Hoe groeien pistachenoten?

Pistachenoten groeien aan loofbomen. Deze bomen lijken enigszins op de walnootboom en de amandelboom. Walnoten en pistachenoten vallen ook onder dezelfde familie.
De vruchten van de pistacheboom, de pistachenootjes dus, zijn steenvruchten. Ze groeien in trosjes aan de boom. Als de nootjes rijpen, worden ze groter, waardoor hun harde huls openbarst. Niet aan alle pistachebomen groeien vruchten, je hebt namelijk vrouwelijke en mannelijke bomen. Aan de mannelijke bomen groeien geen pistachenoten. De vrouwelijke bomen geven om het jaar een oogst.

Waarom zijn pistachenoten gezond?

Pistachenootjes zijn een lekker tussendoortje en gelukkig zijn ze ook nog eens gezond. Ze bevatten namelijk veel goede voedingsstoffen. In deze nootjes vind je:
• Een hoog gehalte aan onverzadigde vetzuren. Pistachenoten bestaan namelijk voor 55,5% uit vet. Daarvan is 48% onverzadigd vet.
• Veel anti-oxidanten. 30 gram pistachenoten bevatten al meer anti-oxidanten dan een kop groene thee.
• Vele mineralen. 100 gram pistachenootjes bevat 1100 mg kalium, 136 mg calcium, 7 mg ijzer, 158 mg magnesium en maar liefst 500 gram fosfor. Daarnaast bevatten ze ook nog 5 mg natrium, 1,2 mg koper en 1 mg zink.
• Veel vitamine B en vitamine E. 100 gram pistachenoten zijn goed voor 0,7 mg vitamine B1, 0,1 mg vitamine B2 en B6, 60 µg vitamine B11 en 3,1 mg vitamine E.
• 6 gram vezels per 100 gram nootjes. Deze zijn belangrijk voor een goede spijsvertering.
• 19,5 gram eiwit per 100 gram pistachenoten. Eiwitten zijn onmisbare bouwstenen voor ons lichaam.
• 8,4 gram koolhydraten per 100 gram nootjes. Koolhydraten zijn een belangrijke energiebron.



Pistachenoten zijn ideaal als je wilt afvallen

Wil jij graag wat afvallen? Dan zijn pistachenootjes het ideale tussendoortje voor jou. Dankzij hun hoge eiwitgehalte en hoge gehalte aan gezonde onverzadigde vetten, helpen pistachenootjes je om een gezond gewicht te krijgen en te behouden. Laat je daarom zeker niet afschrikken door het feit dat de nootjes voor meer dan de helft uit vet bestaan.

  • Amerikaans onderzoek

Uit een onderzoek aan de universiteit van Californië bleek dat mensen die pistachenoten eten sneller afvallen. Het onderzoek werd gehouden onder 52 proefpersonen met overgewicht die allen bezig waren met afvallen. Een deel van de proefpersonen kreeg 45 gram pistachenootjes als snack en het andere deel kreeg 60 gram zoutjes. Ondanks dat de pistachenoten veel meer vet bevatten dan de zoutjes, had die groep die pistachenootjes als snack kreeg veel sneller een lager BMI dan de proefpersonen die zoutjes aten.
Er werden ook bloedonderzoeken gedaan bij de proefpersonen. Hieruit bleek dat de groep die pistachenoten at een lagere triglyceridewaarde had. Triglyceriden zijn voedingsvetten die de kans op overgewicht en ziektes die hieraan gerelateerd zijn vergroten.

  • Serotonine

Een stofje dat je immuunsysteem reguleert en waarvan je ook nog eens blij wordt, beter slaapt en minder eetlust krijgt? Het klinkt bijna ongeloofwaardig, maar toch zit er in pistachenootjes een stofje dat hiervoor zorgt. Dit stofje heet serotonine. Een tekort hieraan zorgt voor meer eetlust en trek in suikers een koolhydraten.

  • Pellen

Wat pistachenootjes ook geschikt maakt voor mensen die op hun lijn willen letten, is het feit dat je ze moet pellen. Dit klinkt misschien heel simpel, maar toch eet je er hierdoor automatisch minder van. Je eet namelijk een stuk minder snel en bovendien wordt je door het schaaltje vol lege pelletjes ook geconfronteerd met hoeveel je al hebt gegeten.

  • Minder calorieën

Hoewel andere noten ook erg gezond zijn, bevatten de meesten veel calorieën. Pistachenootjes bevatten in vergelijking met andere nootsoorten het minste calorieën. Hierdoor worden deze nootjes ook wel ‘skinny nuts’ genoemd.

Gezondheidsvoordelen van pistachenoten

Natuurlijk hebben pistachenootjes nog meer positieve effecten op je gezondheid. Hieronder vind je enkele belangrijke gezondheidsvoordelen op een rijtje.

  • Gezond hart en minder slecht cholesterol

Een van de belangrijkste gezondheidsvoordelen van pistachenoten, is dat ze goed voor je hart zijn. Regelmatig pistachenootjes eten zorgt voor een daling van het LDL cholesterolgehalte in je lichaam. Dit is het slechte cholesterol. Het goede cholesterol, HDL, wordt juist verhoogd door de regelmatige consumptie van pistachenoten.

  • Draagt bij aan de bestrijding van diabetes

Pistachenootjes dragen bij aan het bestrijden van diabetes. Bij diabetespatiënten, vindt er een reactie plaats tussen suikers en eiwitten. Hierdoor worden de eiwitstructuren aangetast. Dit proces wordt glycatie genoemd. Uit onderzoek blijkt dat de anti-oxidanten die in pistachenootjes te vinden zijn, helpen bij het verminderen van dit glycatieproces, waardoor ze dus helpen om diabetes onder controle te houden.

  • Preventieve werking tegen kanker

Pistachenoten bevatten relatief veel vitamine E van het type gamma-tocoferol. Uit onderzoek blijkt dat dit type vitamine E de kans op prostaatkanker en longkanker kan verkleinen.

  • Ondersteunt de opname van ijzer

Pistachenootjes bevatten veel koper. Koper zorgt ervoor dat je lichaam ijzer beter kan opnemen. Ijzer hebben we nodig voor gezonde rode bloedcellen.

  • Lagere bloeddruk

Heb je last van een hoge bloeddruk? Dan doe je er goed aan om pistachenoten te eten. Mensen die last hebben van een hoge bloeddruk, kunnen door het eten van pistachenoten een lagere bloeddruk krijgen, zonder dat zij hun dieet verder aanpassen.

  • Preventieve werking tegen aderverkalking

Het eten van pistachenoten gaat aderverkalking tegen. Hierdoor verklein je het risico op hart- en vaatziekten. Dagelijks 45 pistachenootjes eten is genoeg om dit effect te bereiken.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Charlotte
Aantal keer gelezen: 3644x
Toegevoegd: 08-08-2015 17:58
Gewijzigd: 22-08-2015 12:19

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2242 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!