Soms kan het lastig zijn om precies te snappen wat het nu allemaal inhoudt. Gelukkig gaan we er in deze blog dieper op in. Lees dus vooral verder en doe er als ondernemer je voordeel mee.
Ieder bedrijf heeft natuurlijk klanten nodig om geld te verdienen. Hierdoor is het dus belangrijk om je doelgroep goed uit te diepen. Als je je doelgroep hebt vastgesteld, heb je in kaart gebracht welke klanten jouw producten zouden kunnen kopen. Klanten werven kan op veel verschillende manieren en kan zowel offline als online. Bij offline kun je denken aan flyeren of advertenties op billboards. Bij online adverteren kun je denken aan online campagnes uitvoeren op Google of social media. Een andere vorm van klanten werven is door middel van telefonisch bellen, afspraken inplannen en langsgaan bij je klant. Al deze zaken kun je zelf doen en er zo nodig tools of software voor aanschaffen.
Mis je de ervaring en de tijd om je de materie eigen te maken? Er zijn gelukkig genoeg aanbieders en professionals die je graag en goed uit de brand kunnen helpen. Voor grafische werving kan je terecht bij het klassieke reclamebureau en mediabureaus voor de mediaplaatsingen. Of je schakelt een freelancer of zzp-er in. Dat kan als creatief team of apart een copywriter en een designer, fotograaf of illustrator. Voor je drukwerk kan je tegenwoordig heel makkelijk online digitale bestanden aanleveren en de middelen kiezen die je wenst. Voor online kan je denken aan een webstudio of webdesigner. Zij maken ook vaak online advertenties voor bijvoorbeeld een Facebook-, Twitter- of Linkedin-campagne. Heb je telefoonvrees of is het aantal te plegen wervende telefoontjes te groot óf je conversie is niet groot genoeg omdat dit echt een vak apart is? Kijk dan eens naar de telemarketeers en callcenters die er zijn in Nederland. Voor elke opdracht is er wel een specialist tegen een passend tarief te vinden.
Wanneer je eraan denkt een bedrijfspand te kopen of huren zijn er veel dingen waar je op moet letten. Bepaal allereerst de locatie waar je je wilt gaan vestigen. Voor iedere ondernemer zitten er andere eisen aan het vinden van het juiste bedrijfspand. Ga na welke dit zijn voor jou. Wil je op een drukke straat zitten waar veel mensen bijvoorbeeld je winkel zien? Of wil je ver weg van je concurrent zitten? Ga je voor een stedelijk- of buitengebeid of vraagt jouw type bedrijf meer om een industrieterrein? Zorg ervoor dat je dit voor jezelf bepaalt voordat je begint aan het kopen of huren van een pand. Weet ook wat voor soort ruimte je wilt. Als je ervan uitgaat dat je veel klanten gaat ontvangen is het belangrijk goede ontvangstruimtes te hebben. Heb je veel en misschien wel heel snel veel meer goederen op te slaan kijk dan goed naar een flexibel magazijn dat opschaalbaar is.
Zorg ervoor dat je je werknemers betrekt bij het proces. Zij kunnen je voorzien van ideeën waar je misschien zelf niet op was gekomen. Samen kom je sneller vooruit dan alleen. Het kan bepalend zijn voor het behoud van steeds schaarser personeel om een geografische analyse te maken van de woonplaatsen van je dierbare personeelsleden c.q. medewerkers. Als je dan een centrale plek kunt vinden waarbij zoveel mogelijk medewerkers een beperkte reistijd hebben ben je natuurlijk heel goed bezig. Daarbij telt ook zeker de bereikbaarheid met openbaar vervoer waarbij men niet te veel moet overstappen. En wat dacht je van de snelle fietspaden die tegenwoordig worden aangelegd? Dat vraag dan natuurlijk om een fietsenplan voor het personeel. Zo draag je bij aan duurzaamheid en dat trekt ook klanten aan! Zio sla je drie vliegen in een klap: tevreden medewerkers, meer klanten en een beter milieu.
Zo kun je zien hoeveel geld je kunt besteden aan je nieuwe pand. Ook slim om van tevoren te weten is, of je wilt gaan huren of kopen. Zodra je dit weet kun je een makelaar inschakelen. Als je moeite hebt met het vinden van een bedrijfspand, schakel dan een bedrijfsmakelaar in. Een bedrijfsmakelaar kent de markt en kan panden vinden die niet online staan. Ook is een bedrijfsmakelaar op de hoogte van juridische regels en kan je helpen je wensenlijst aan te scherpen.
Wanneer je een auto hebt en ermee naar je werk gaat, kun je kiezen voor zakelijk autorijden. De auto staat dan op naam van de zaak. De kosten zijn dan ook voor de zaak. Dit zorgt ervoor dat de kosten voor de auto, denk aan het rijden, reparaties en onderhoud kosten zijn waar jij niets mee te maken hebt. Je bent zelf dus goedkoper uit en dat met veel minder zorgen. Privé kun je er ook mee rijden. Al zit hier wel een limiet aan. Meestal is dit 500 kilometer per jaar maar dit verschilt per bedrijf. Je zult dan ook zelf een gesloten km-administratie bij moeten houden en dat vraagt elke keer weer aandacht en niet in de laatste plaats tijd en daardoor ergernis. Zakelijk autorijden is dus mogelijk goedkoper dan een eigen privé auto.
Maak wel echt een goede vergelijking voor je persoonlijke situatie. Zo kan je ook een youngtimer aanschaffen zodat de kop van de afschrijving af is en je minder belasting betaald. Let dan wel weer op op de mate van vervuiling. Naast het milieu speelt daarbij ook mee of je bijvoorbeeld met een vervuilende, oudere dieselauto nog wel de binnenstad in kunt rijden. Tja, het leven van een autorijder wordt er niet gemakkelijker op maar het milieu staat tegenwoordig op één en dat is meer dan terecht. Duurzaamheid kent geen tijd! Je ziet er is voor ieder wel een mobiele oplossing maar budget, het aantal km's dat je rijdt en de mate van professionaliteit , representativiteit en uitstraling kan ook zeker meewegen.
We hopen dat je met deze tips en aandachtspunten een betere ondernemer wordt en mooiere bedrijfsresultaten zult halen met vooral heel veel werkplezier en een bijdrage aan de maatschappij levert!