Een lege accu is de meest voorkomende oorzaak van startproblemen met een auto. Dit is gelukkig vaak ook het gemakkelijkst op te lossen. Als je auto niet wilt starten, zet dan eerst alle elektriciteit af. Denk hierbij aan je lichten, verwarming en radio. Daarna kun je nog eens proberen te starten, terwijl je een pompende beweging maakt met je voet. Lukt het om de auto te starten? Blijf dan even met je voet op het gaspedaal staan, want anders zou de motor alsnog stil kunnen vallen. Zorg er wel voor dat je hierbij niet ineens veel gas geeft.
Het starten van de motor kost je accu heel wat energie. Als je de auto net aan de praat hebt gekregen, is het daarom het beste om meteen een aantal kilometer met de auto te rijden. Tijdens het rijden laadt de accu zichzelf op en als je enkele tientallen kilometers hebt gelopen, is de accu in de meeste gevallen wel weer volledig opgeladen. Op deze manier kun je voorkomen dat je auto de volgende keer ook niet start.
Als het niet lukt om de motor op deze manier te starten, kun je ook proberen om een doekje met een beetje ether op de toevoerbuis naar de motor (onder de motorkap) te leggen. Vervolgens probeer je de auto weer opnieuw te starten. De ether zal door de warmte verdampen en de motor kan daardoor gemakkelijker aanslaan. Als het je is gelukt om de motor te starten, haal je het doekje weer weg en daarna kun je gaan rijden.
Het kan zijn dat je accu echt helemaal leeg is en je de auto dus niet met de bovenstaande tips aan de praat krijgt. In dat geval kun je de auto ook starten met behulp van startkabels. Hiervoor dien je wel de hulp van een andere bestuurder in te roepen en je hebt uiteraard startkabels nodig. Als je de auto wilt gaan starten met startkabels, dienen jij en de andere bestuurders jullie auto met de neus naar elkaar toe te zetten.
Vervolgens zorg je ervoor dat de motor van beide auto's af staat en dat ze allebei op de handrem staan. De motorkap van beide auto's moet ook worden geopend. Nu klem je de uiteinden van de rode startkabel vast aan de pluspolen van beide accu's (waar je de plus ziet staan). Je begint eerst bij de auto van de andere bestuurder die nog een volle accu heeft. Vervolgens klem je de uiteinden van de zwarte startkabel vast aan de minpolen van beide accu's en ook hierbij begin je bij de auto met de volle accu.
De startkabels zijn nu goed aangebracht en de andere bestuurder dient nu zijn of haar auto. Deze motor dient ongeveer vijf minuten te draaien, zodat de accu van jouw auto voller wordt. Daarna kun je jouw auto starten en als het goed is moet de motor nu gaan draaien. Nu dien je eerst de verlichting en de verwarming van beide auto's aan te zetten om stroompieken tijdens het loshalen van de startkabels te voorkomen. Zorg ervoor dat de motor van jouw auto al ongeveer vijf minuten draait, voordat je de startkabels loshaalt.
Bij Site4Cars kun je eenvoudig middels je kenteken onderdelen opzoeken voor je auto. Dit kunnen technische delen zijn zoals remmen, koppeling en filters, maar ook accessoires zoals dakkoffers, fietsendragers, auto shampoo of styling producten. Deze onderdelen kun je uiteraard zelf monteren als je handig bent, maar ben je dat niet, dan kan je als je dat wil gebruik maken van het professionele montagenetwerk van Site4Cars die bestaat uit professionele garagebedrijven bij jou in de buurt. Deze montagepartners zijn in staat om de door jou gekochte onderdelen te monteren. Vooraf wordt de prijs voor deze montage getoond en als je dit aanstaat kun je direct de afspraak maken. Site4Cars helpt de slimme automobilist om goedkoper auto-onderhoud te vinden.
Het verwijderen van de startkabels doe je in omgekeerde volgorde. Je haalt dus eerst de zwarte kabel los van je eigen auto en vervolgens van de auto van de andere bestuurder. Daarna verwijder je het ene uiteinde van de rode startkabel van jouw auto en daarna van de auto met de volle accu. Nu laat je je motor even stationnair draaien en daarna kun je het beste minstens enkele tientallen kilometers rijden om je accu op te laden tot een redelijk niveau.
Vaak zorgt koud weer ervoor dat je accu leegloopt. Als je weet dat het een koude nacht wordt en je accu is niet zo heel goed, kun je daarom het beste alvast de avond voordat je weg moet een batterijlader op je auto aansluiten. Hiermee wordt de accu de gehele nacht opgeladen en kun je hem 's ochtends dus direct starten. Ook kan het helpen om je auto binnen te zetten als je een garage hebt. De temperatuur in de garage ligt namelijk vaak wel een paar graden hoger dan de temperatuur buiten. Als deze beide opties voor jou niet mogelijk zijn, kun je ook wat karton en een deken over je motorkap heen leggen.
Als je vaker last hebt van een lege accu (en niet alleen met koud weer), kan het zijn dat je accu op is. Vaak kun je met een accu ook maar een jaar of twee toe. Je kunt je accu even laten doormeten bij de garage en een nieuwe accu aanschaffen als dat nodig mocht zijn. Het kan echter ook zijn dat je bepaalde elektrische toepassingen in de auto aan laat staan, terwijl je de auto niet gebruikt. Het kan om iets heel kleins zijn wat je niet snel opmerkte, zoals de radio die nog zachtjes aanstaan of een lampje in de kofferbak. Controleer daarom goed of de elektriciteit van de accu niet op deze manier wordt verbruikt.
Het kan zo zijn dat de motor wel ronddraait, maar dat de auto alsnog niet start. Dit ligt dan niet aan een lege accu, maar aan een probleem met de ontsteking of de brandstof. Als we het hebben over een probleem met de ontsteking, kunnen we bijvoorbeeld denken aan versleten bougie's, bougiekabels of schade aan de bobinekabel, de bobine of de ontstekingsmodule. Als er een probleem is met de bougiekabel of de bobine, zal de auto bij vochtig weer nog eerder niet aan willen slaan. Het kan dan helpen om de bougiekabels, de bedrading en de verdeelkap in sprayen met een vochtverdrijvende spray.
Indien de auto niet start door een tekort aan brandstof, kan dit zijn ontstaan door verstopte filters, vervuilde injectoren, een niet werkende brandstofpomp of defecte sensoren. Na een koude nacht wordt de brandstof echter dikker en dit kan ook problemen geven. Diesel bevriest sneller dan benzine en je zult hier dus waarschijnlijk eerder last van hebben als je een dieselauto hebt. Het kan dan een goed idee zijn om een klein beetje benzine in je tank te gooien, zodat de brandstof minder snel bevriest.