Bleekselderij

Bleekselderij: We kunnen het niet genoeg eten

BleekselderijVan bleekselderij is bekend dat het een zeer gezond voedingsproduct is. Je kunt het toevoegen aan talloze gerechten, salades soepen of smoothies. Bleekselderij heeft een frisse en enigszins scherpe smaak. Hoe gezond bleekselderij is lees je op deze pagina! We weten bijna zeker dat je na het lezen van dit artikel in de toekomst veel vaker bleekselderij zal eten...

Bleekselderij werd al gebruikt in 850 voor Christus

Van bleekselderij is bekend dat het al 850 jaar voor de komst van Christus werd gebruikt. Het heeft een mediterrane achtergrond. Zo werd de groente gebruikt voor medicinale doeleinden. Bleekselderij is in Nederland het hele jaar verkrijgbaar. Op zijn best en verst is het echter in de maanden september, oktober en november. Je bewaart deze supergroente het allerbeste in de koelkast of op een andere koele plek. Alleen dan kun je het met gemak een week bewaren. Als bleekselderij in de aanbieding is zou je eventueel meerdere stronken kunnen kopen en deze met een blender kunnen blancheren en invriezen.

Bleekselderij is een frisse groente en héél gezond!

Bleekselderij is een groente met groene bladeren en stengels met een groengele kleur. Het wordt toegepast in vele recepten als frisse smaakmaker. Het is tevens ook nog eens erg gezond! In bleekselderij zitten veel vitamines en andere belangrijke bestanddelen zoals calcium en kalium. Ook is het rijk aan bètacaroteen. Dat zet het lichaam om in vitamine A. Vitamine A is onmisbaar voor een goede weerstand. Ook draagt het bij aan gezonde botten, huid en tanden. Onderzoekers zijn van mening dat bètacaroteen de cellen helpt beschermen tegen de zogenoemde 'vrije radicalen' die kanker kunnen veroorzaken.

Let op de versheid!

Bij bleekselderij is het belangrijk dat je op de versheid let. Je kunt meestal al ruiken of het fris ruikt of niet. Het blad moet groen zijn en de stelen moeten stevig aanvoelen. Zijn de stelen verkleurd? En hebben ze bruine plekken? Dan is de selderij niet vers meer.

Belangrijke mineralen in bleekselderij

In bleekselderij zitten enkele belangrijke mineralen waaronder veel kalium. Kalium moet je, net zoals talloze andere mineralen, dagelijks met je voeding binnen krijgen. Naast kalium zit de groente tjokvol met calcium, mangaan, molybdeen en een belangrijk aminozuur namelijk tryptofaan. Hieronder informeren we je over enkele belangrijke gezondheidseigenschappen van deze groente.

Tegen kanker

Bleekselderij staat ook wel bekend als groente die de groei van tumorcellen remt of stopt. Deze groenten bevatten namelijk coumarinen. Deze gaan vrije radicalen in het lichaam tegen door ze te neutraliseren. Zoals je misschien weet brengen vrije radicalen schade aan het DNA (en de cellen) aan. In sommige gevallen kan doordoor een woekering van cellen ontstaan dus kanker. Naast de gunstige werking van de coumarinen die in bleekselderij zitten, bevat de groente ook zogenoemde acetyleniciden. Het is wetenschappelijk aangetoond dat deze bestanddelen de groei van kankercellen stoppen!

Tegen te hoge bloeddruk

Heb je een te hoge bloeddruk? Dan kan het eten van bleekselderij mogelijk helpen de bloeddruk te verlagen. Het is zelfs wetenschappelijk aangetoond dat dit kruid een positieve werking heeft op je bloeddruk. Het bevat namelijk antioxidanten die het bloed dun maken. Ook vermindert het de spanning (vasculaire spanning) van de aderen. De aderen verwijden en zo wordt de bloeddruk verlaagd. In overleg met je huisarts kan je in plaats van bloeddruk verlagende medicijnen dus moeder natuur het werk laten doen. Niet alleen van bleekselderij is bekend dat het een bloeddruk verlagend werking heeft. Ook van uien, knoflook, kaneel, basilicum, lavendel, gember en geelwortel is die werking bekend.

Afvallen

Natuurlijk val je niet af door dagelijks een paar stengels bleekselderij te eten. Je moet er meer voor doen. Maar toch levert bleekselderij wel degelijk een aanzienlijke bijdrage. Het voordeel van bleekselderij is o.a. dat het weinig calorieën bevat, namelijk niet meer dan 20 calorieën. Je lichaam echter moet veel meer energie leveren om die calorieën te verwerken. Neem alleen al de bereiding van bleekselderij. Het wassen en snijden kost je al een paar calorieën... Wat men vergeet is dat het eten en het verteren van voeding óók de nodige energie kost. Dus helpt bleekselderij bij het afvallen? Jazeker! En het is nog een supergezonde groente ook. Nu we het toch over de vertering hebben: Deze groente is erg goed voor je spijsvertering. Er zitten namelijk veel vezels in. Die hebben de darmen nodig om goed hun werk te kunnen doen. Mensen die last hebben van diaree of dunnere ontlasting wordt trouwens afgeraden om veel bleekselderij te eten. Dit vanwege de zogenoemde 'diuretische activiteiten' van bleekselderij.

Verlaag slechte cholesterol

Een te hoog cholesterol gehalte is één van de doodsoorzaken in Nederland. Je aderen raken daardoor op den duur verstopt. Zo is het eten van teveel onverzadigde vetten maar ook het langdurig blootstaan aan stress een veroorzaker van een te hoog cholesterol. Het advies? Eet veel meer groenten waaronder bleekselderij! Bleekselderij kan je dagelijks eten en je verlaagt daarmee het LDL- cholesterol in je bloed. Maar hoe? Het blijkt dat met name de ftaliden die in bleekselderij zitten een cholesterol verlagende werking hebben. Zij stimuleren namelijk de afscheiding van de galsappen. De galsappen op hun beurt verlagen het cholesterol. Maar ook de vezels in deze groente blijken een teveel aan cholesterol uit de bloedbaan te halen.

Ontstekingsremmende eigenschappen van bleekselderij

Van bleekselderij is daarnaast bekend dat het ontstekingsremmende eigenschappen heeft. Zo is deze groente bijkans geschikt voor mensen die aan ontstekingsgerelateerde ziekten lijden zoals jicht, reuma en reumatoïde artritis. Het vermindert de pijn die kan ontstaan door zwellingen rondom de gewrichten. Daarnaast drijft het vocht af in het lichaam. Daarmee wordt een bijdrage geleverd aan het verwijderen van zogenoemde urinezuurkristallen. Die vormen zich rondom gewrichten en deze urinezuurkristallen veroorzaken de pijn aan de gewrichten. De bestanddelen kalium en natrium zijn de belangrijkste mineralen in deze frisse groente die zorgen voor de regulatie van lichaamsvloeistoffen.

De bereiding

Hoe bleekselderij bereiden? Je breekt gewoon de stengels af van de struik en snijd de onderkant en bovenkant van de stengels af. Vervolgens was je de stengels goed met water. Je kunt de stengels in boogjes snijden of fijnhakken wanneer je het in sauzen wilt verwerken. JE kunt bleekselderij rauw eten, stoven, koken of bakken. Deze groente is erg geschikt om toe te voegen aan salades (rauw) of verwerk het in soepen, stoofschotels, roerbakgerechten of sauzen. Eet je het echter rauw, dan krijg je de meeste voedingsstoffen binnen en profiteer je optimaal van alle gezonde eigenschappen!

Lekkere recepten met bleekselderij

Op het internet vind je tal van recepten waarin bleekselderij kan worden verwerkt. Hieronder hebben we 2 bronvermeldingen geplaatst naar websites waarop je de lekkerste bleekselderij recepten kan vinden. Hoe eet jij deze supergezonde groente het liefst? Rauw, gekookt, gestoofd of gebakken? En in welk recept komt deze groente volgens jou helemaal tot zijn recht? Laat een reactie achter en help elkaar aan de lekkerste recepten!






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Jaell
Aantal keer gelezen: 375x
Toegevoegd: 22-11-2016 22:44
Gewijzigd: 13-12-2016 21:52

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2154 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!