Zijn olijven gezond?

Zijn olijven gezond?

Zijn olijven gezond? Als je graag olijven eet, kan dat zijn omdat je ze lekker vindt. Maar misschien ben je ook wel benieuwd of ze gezond zijn. In dit artikel lees je meer over olijven en of dat ze gezond zijn om te eten.

Olijven als tussendoortje

Zijn olijven eigenlijk wel gezond en kun je een olijf wel eten als tussendoortje. Je kunt een gezonde snack over het algemeen gerust eten als tussendoortje, zeker als er genoeg voedingsstoffen, vezels, eiwitten en voldoende gezonde vetten in zitten. Als je een gezonde snack eet dan zorg je ervoor dat je energie krijgt en je er weer lekker tegenaan kunt. Met olijven kun je ook afwisselen, je kunt ze in een pasta gebruiken maar je kunt ze ook gewoon eten als je naar de televisie zit te kijken. Heb je nog olijven over die je niet hebt opgegeten dan kun je die gewoon meenemen naar het werk. Het mooie van gezonde olijven eten is dat je dat kunt doen bij elke maaltijd maar ook gewoon tussendoor. Je kunt olijven ook gebruiken om diverse soorten salades mee te maken. Heb je gezonde groenten, fruit of olijven over dan kun je hier bijna altijd wel een bestemming voor vinden. Je hebt veel mensen die olijven zien als een dikmaker, inderdaad zitten er in olijven calorieën maar ondanks dit heb je nog meer dan genoeg redenen om aan te nemen dat olijven gezond zijn.

Olijven eten

Als je olijven eet dan eet je weinig calorieën, 1 olijf bevat slechts zeven kilocalorieën, hierdoor is een olijf niet alleen gezond maar je blijft ook slank. Eet je groene of zwarte olijven dan moet je weten dat zwarte olijven meer vetten bevatten dan groene olijven. De vetten die in olijven zitten zijn gezonde vetten, ook zitten olijven vol met vezels, dit is weer goed als je problemen hebt met je stoelgang. Als je groene olijven eet dan eet je eigenlijk onrijpe olijven.

Olijven vullen

Je kunt olijven ook vullen, je moet de olijven dan wel vullen met gezonde producten. Als je een olijf vult met paprika dan maak je de olijf nog gezonder, omdat de paprika ook is gevuld met gezonde voedingsstoffen. Als je olijven gaat vullen moet je wel uitkijken met zout als je ze hiermee smaakvoller wiltgaan maken. Meer dan een handjevol olijven heb je per dag niet nodig, het is met olijven hetzelfde als met iets anders, teveel is nooit goed, eet ze met mate en eet gevarieerd dus ook andere vruchten. Als je wilt weten of iets gezond is kun je dat altijd wel ergens vinden. Een olijf bijvoorbeeld is gezond omdat je per 100 gram maar 130 calorieën eet, dit is iets meer dan 500 kilojoule. Per 100 gram olijven eet je ongeveer 1.5 gram eiwitten en 0.2 gram koolhydraten, vet zit er ongeveer 14 gram in per 100 gram.

Olijf als boomvrucht

Een olijf is een heel mooie boomvrucht. Zij wordt nog niet zo lang gebruikt in de westerse landen, namelijk sinds de jaren 70. Olijven kunnen als vrucht worden gegeten. De olijfolie is naast de olijf als vrucht ook erg populair. Deze olie is erg gezond en wordt gebruikt als bakmiddel in plaats van boter. Let er op dat dit op de fles staat, soms is de olijfolie alleen geschikt als toevoeging aan sla bijvoorbeeld. Gebruik ongeveer twee eetlepels olijfolie in een salade. Doe de olijfolie over je brood in plaats van boter te gebruiken. Olijven worden in of bij diverse gerechten geserveerd, als aperitief in een salade of los erbij. Olijfolie helpt tevens tegen jeuk en wordt als massageolie gebruikt. Olijfolie is vaak de basis voor oor- en neusdruppels. Olijven kun je ongeveer 2 weken in de koelkast bewaren en 3 maanden in de diepvries. Olijfolie is de enige oliesoort die zonder verhitting of chemische toevoegingen wordt verkregen.

Antibacteriële en ontstekingsremmende werking

Olijven hebben een antibacteriële en ontstekingsremmende werking. Er is onderzoek gaande naar de invloed van de ontstekingsremmende werking en de histamineblokkerende werking in verband met allergiebestrijding. Even afwachten dus wat het resultaat daarvan zal zijn. Olijven bevatten onder andere ijzer, koper en vezels. Een bepaald stofje in de olijven zorgt voor een goede bloeddoorstroming. Olijven hebben een positieve invloed op hartkloppingen(gaan deze tegen). Kortom: olijven kun je zien als preventief middel tegen hart- en vaatziekten.

Olijfboom planten

Heb je plaats in je tuin, plant een olijfboom. Deze is zeker niet winterhard maar met enige zorg komt hij de winter door. De minimumtemperatuur voor de olijfboom is min 15 graden, komt de temperatuur daar verder onder dan sterft de hele boom af, dus let op! Het is een prachtige en groenblijvende boom, op je terras bijvoorbeeld. Staat de olijfboom in een grote bloempot of bloembak dan kan deze binnen overwinteren. Bij de juiste verzorging zal de boom vruchten gaan dragen.

Waarom zijn olijven gezond?

Olijfolie wordt vaak gebruikt bij salades en bij het koken. Het is goed vanwege de onverzadigde vetten en de antioxidanten. Er zijn verschillende redenen te noemen waarom olijven en olijfolie gezond zijn:

  • Je krijgt een gezonder hart. Er zijn veel landen waar de mensen veel olijven eten en daar zijn de mensen over het algemeen gezonder en ze hebben een gezonder hart. Dit heeft te maken met de enkelvoudig onverzadigde vetzuren die zich in de olijven bevinden.
  • Door olijven te eten heb je minder kans op aderverkalking. Dit heeft er mee te maken dat olijven vrij zijn van cholesterol. Door het hoge oliezuurgehalte in de olijven wordt het cholesterolniveau in balans gehouden. Dit zorgt er weer voor dat de kans op aderverkalking kleiner is.
  • Als je olijven eet dan wordt de concentratie triglyceriden in je bloed verlaagd. De bloedvaten worden daardoor minder belast.
  • In olijven zitten veel antioxidanten en een daarvan is vitamine E. Deze zorgen er voor dat je lichaam jong blijft, want het verouderingsproces wordt vertraagd.
  • Een verhoogde bloeddruk wordt tegen gegaan wanneer je olijven eet. De kans op een hart- en herseninfarct wordt daardoor ook kleiner.
  • Olijven bevatten vitaminen zoals vitamine E, D, maar ook B1 en B2. Ze zijn goed voor je hele lichamelijke gezondheid.
  • In olijven vind je mineralen en spoorelementen, zoals ijzer, calcium, kalium en natrium.
  • Je lever, maag en gal worden door het eten van olijven beter beschermd en functioneren ook beter. De kans op ziekten wordt hierdoor kleiner, daarbij kun je denken aan verstoppingen en galstenen.
  • Olijven eten zorgt er voor dat je botten en gewrichten gezonder worden gehouden. Ook verkleinen ze zo de kans op reumatische artritis en osteoporose.
  • Je zou olijven als pijnstiller kunnen eten. Ze zouden volgens sommige mensen net zo effectief zijn als paracetamol.





                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: E.
Aantal keer gelezen: 8062x
Toegevoegd: 11-05-2015 16:34
Gewijzigd: 21-08-2015 14:31

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2240 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!