Broccoli

Broccoli is een wondergroente

BroccoliNatuurlijk moet je variŽren met groenten maar broccoli is daar een uitzondering op. Deze supergezonde groente zou je best 2 tot 3 maal per week kunnen eten. Broccoli is heel erg gezond, misschien wel de gezondste groene groente die we kennen. Over de talrijke wonderlijke eigenschappen van deze groente proberen we je op deze pagina te informeren.

Wat is broccoli?

De Latijnse benaming van broccoli is Brassica oleracea convar. Deze groente is sterk verwant aan de bloemkool. Broccoli bestaat in feite uit zeer veel kleine bloemknoppen dat gegeten kan worden. In sommige landen eet men ook de bladeren en zelfs de stengels. Hoe eet je broccoli? Broccoli kan zowel gekookt, rauw als gebakken worden gegeten. 100 gram van deze groente staat gelijk aan 125 KJ. Daarvan bestaat maar 2 gram uit koolhydraten en ongeveer 3,3 gram uit eiwitten. Naast een hoeveel vocht bestaat de rest uit calcium, ijzer, vitamine C en B1, B2 en tenslotte nog 0,15 mg caroteen.

Broccoli tegen kanker

In broccoli groenten zitten veel vezels, vitaminen, calcium en bètacaroteen. Erg gezond voor het lichaam dus. Al deze stoffen ondersteunen belangrijke functies en processen in het lichaam. Belangrijke processen zijn onder andere de celreparatie en celbescherming. Je kunt je nu dus wel voorstellen dat deze superfood helpt bij het voorkomen van kanker en de veroudering remt. Met name de bestanddelen glucosinolaten en indolen het menselijk lichaam lijken te beschermen tegen kanker. Dit hebben onderzoekers aan de Universiteit van Californië (Verenigde Staten) ontdekt. Zo worden indolen afgebroken door het lichaam en naar een ander type bestanddeel omgezet namelijk 3,3-diindolylmethaan, ook wel bekend als DIM. En 3,3-diindolylmethaan blijkt dus een effectief bestanddeel te zijn die kanker werkelijk een halt toe kan roepen.

Vermindert risico op prostaatkanker

Broccoli zorg tevens voor extra aanmaak van een lichaamseiwit. Dit eiwit strijdt tegen bepaalde kankercellen. Ook zorgt het ervoor dat van een ander eiwit in het lichaam juist minder wordt aangemaakt. Kankercellen hebben dat type eiwit nodig. Er is al veel onderzoek gedaan naar de gezondheidseigenschappen van broccoligroenten. Zo heeft een Brits onderzoek aangetoond dat het risico op het krijgen van prostaatkanker al verminderd wordt als je van deze groente tenminste 400 gram per week eet. Kook in dat geval bij voorkeur de groente niet. Want dit kan de werking met 75% verminderen! En als je het toch kookt, doe het dan maar eventjes. Daarentegen blijkt dat met stomen of wokken vrijwel alle werkzame stoffen behouden blijven. Hieronder lees je meer over de positieve effecten van deze supergroente op het immuunsysteem.

Het immuunsysteem en broccoli

Het immuunsysteem geef je met broccoli een enorme boost! Eén kopje van deze wonderlijke groente bevat de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine C maar ook veel beta-caroteen, namelijk bijna 1400 microgram. Ook bevat het hele belangrijke sporenelementen zoals kleine hoeveelheden selenium en zink. Deze zijn noodzakelijk voor diverse belangrijke immuniteitsstimulerende processen. Naast al deze belangrijke stofjes en sporenelementen krijg je met broccoli ook een hoeveelheid ijzer binnen. Mensen die last hebben van bloedarmoede doen er dus goed aan om met regelmaat deze groente te eten. Diabetes patiënten hebben vooral baat bij chroom die in dit voedingsproduct voldoende aanwezig is. Alle groenten beschikken daarnaast over vezels. Vezels zijn nodig voor een goede darmwerking en helpen je bij het afvallen. Wist je dat je in plaats van broccoli als groente ook de kiemen kan eten? Die zijn ook erg gezond! Daarover informeren we je hieronder.

Waarom broccolikiemen eten zo gezond is

De kiemen van broccoli worden broccolikiemen genoemd en behoren tot de zogenoemde 'superfoods' en niet zonder reden. Want deze kiemen bevatten zeer veel vitamine C en andere levenskrachtige stoffen. De smaak van de broccolikiemen is pittig. Je kunt ze dan ook prima mengen door salades of toevoegen aan soep. Sommige mensen strooien het zelfs over hun brood als beleg. Het is niet moeilijk om aan deze kiemen te komen. Je kunt ze bij vrijwel elke natuurwinkel kopen. De belangrijkste stof in broccolikiemen is misschien wel sulforafaan. In de kiemen zit tot wel 30 maal zoveel van deze stof dan in gewone broccoliplanten. Het stofje heeft een z.g. anticarcinogene werking.

Tegen hartziekten en vaatziekten

Tegen hart- en vaatziekten is deze bloemachtige groente ook zeer effectief. En laat nou net hart- en vaatziekten de belangrijkste doodsoorzaak te zijn in Nederland, na kanker. Net zoals sulforafaan de groei van kanker tegengaat, is dit stofje ook weer verantwoordelijk voor het voorkomen van hart- en vaatziekten. Er worden na het eten van broccoli namelijk enzymen aangemaakt en deze beschermen de bloedvaten. Ook worden het aantal cellen die zijn beschadigd door sulforafaan vermindert en dat tot bijna 75 procent! Onderzoek naar de positieve werking is tevens gedaan door de Universiteit van Connecticut. Eindconclusie? Broccoli groenten verminderen schade die ontstaan bij hartaanvallen. Ook verbetert het de bloedsomloop én worden stofjes aangemaakt die beschermen in het geval bij een tekort aan zuurstof.

Cholesterolverlagend

Deze supergroente of superfood heeft ook een cholesterolverlagende werking. En ook hierbij speelt sulfurofaan weer een prominente rol kan je wel stellen. Het slechte cholesterol (dit noemen we ook wel kortweg LDL) zal namelijk dalen na het eten van deze groente. Zoals je inmiddels al wel weet bevatten deze groenten ook veel vezels. Dat geldt overigens voor alle (blad)groenten. En dit heeft weer een enorm positief effect op de cholesterolspiegel. Voor de mensen die willen afvallen en van een vervelende hongergevoel willen afkomen (dat is immers de reden waarom afvallen zo moeilijk is!) is het eten van broccoli aan te raden. De vele vezels daarin zorgen ervoor dat je lang een verzadigd gevoel houdt.

Longziekte? Eet meer broccoli!

Het stopt maar niet met de positieve werking van sulfurofaan. Want ook ditmaal is het stofje deels verantwoordelijk bij de voorkoming en bestrijding van longziekten. De luchtwegen worden beter herstelt dankzij deze stof. Het stofje activeert namelijk een molecuul die op zijn beurt weer macrofagen aanstuurt die een ondersteunende rol hebben bij de longschoonmaak. Met name rokers zouden dus eigenlijk veel meer broccoli moeten eten. Stoppen met roken is natuurlijk nog verstandiger. Uiteraard moeten mensen die last hebben van de longaandoening COPD deze groente serieus nemen.

Conclusie?

Het is inmiddels al wel duidelijk dat broccoli voor iedereen enorm gezond is. Voor gezonde mensen (ter voorkoming van ziekten) maar ook voor mensen met een zwak immuunsysteem, kanker, longziekten en hart- en vaataandoeningen is deze groente een echte superfood. En het stofje/bestanddeel sulforafaan is misschien wel hét belangrijke stofje waar alles om draait! Kortom: Eet deze groenten een paar keer in de week en je gezondheid krijgt een enorme boost. Daarnaast is broccoli ook nog eens één van de goedkoopste groenten die er zijn.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Jaell
Aantal keer gelezen: 686x
Toegevoegd: 21-11-2016 12:15
Gewijzigd: 12-12-2016 21:51

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2225 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!