De navigatie van een website is zeer belangrijk. Stel dat je zelf op een website komt en je weet niet goed waar je kunt vinden wat je zoekt. Dan surf je waarschijnlijk bijna direct verder naar een andere website waar je dit sneller kunt vinden. Als jouw website geen heldere navigatie heeft, loop je dus waarschijnlijk een groot aantal klanten mis. Neem de navigatie van je website daarom eens goed onder de loep. Is er een duidelijk hoofdmenu? Staan er links in de footer? Maak je gebruik van breadcrumbs en interne links? Bekijk je website door de ogen van de bezoeker en ga na of de bezoeker zelf gemakkelijk kan vinden wat hij of zij zoekt. Zo niet, dan is het tijd om hier verandering in te brengen!
Websitebezoekers halen de meeste informatie over jouw bedrijf, product of dienst uit de teksten op de website. De homepage tekst is van groot belang, want op deze pagina komen over het algemeen de meeste bezoekers binnen. Leg hierin duidelijk uit wat jouw bedrijf doet en waarom de websitebezoeker bij jou moet zijn en niet bij de concurrent. Houd het echter wel kort, zodat de bezoeker deze informatie in één oogopslag kan zien. Maak ook een of meerdere pagina's aan voor je diensten of je producten en plaats hier een heldere beschrijving bij. De websitebezoekers zullen dan veel sneller tot aankoop overgaan. Met teksten volledig gericht op SEO kun je meer bezoekers aantrekken, maar hiermee zul je niet je conversie verhogen. Schrijf daarom altijd je teksten voor de bezoekers en voeg later eventueel nog enkele keywords toe.
Informatie over je bedrijf, product of dienst kun je ook aan de bezoeker overdragen door middel van afbeeldingen en video's. Wissel de teksten hiermee af, zodat de website er ook mooier uitziet. Als je producten verkoopt, is het natuurlijk altijd van belang om productfoto's op je website te plaatsen. Verkoop je diensten? Dan kun je een leuke video maken van jouw werkwijze. De bezoeker kan zo direct zien wat je in huis hebt.
Veel mensen vinden het nog lastig om een product of dienst af te nemen van een bedrijf waar ze niet mee bekend zijn. Als het een kleiner bedrijf is, ligt de drempel nog hoger. Aangezien ze nog niet eerder bij jou hebben besteld, weten ze niet of de kwaliteit wel goed is. Je kunt je conversie verhogen door het vertrouwen van de bezoekers te winnen met behulp van recensies. Vraag je klanten om een recensie over jouw bedrijf te schrijven en op de website te plaatsen. Ook is het goed om eerdere klanten een recensie te laten schrijven over een specifiek product of dienst. Je zult zien dat websitebezoekers dan minder wantrouwig zijn en eerder een bestelling plaatsen.
De meeste website beheerders hebben er wel aan gedacht om contactgegevens op hun website te plaatsen. Dit is ook iets wat bezoekers meer vertrouwen geeft, omdat ze weten met wat voor bedrijf ze te maken hebben en hoe ze contact kunnen opnemen. Daarnaast is het natuurlijk ook van belang dat een websitebezoeker die hulp nodig heeft bij het plaatsen van een bestelling met jou in contact kan komen. Waarschijnlijk heb je zelf ook wel enkele contactgegevens op je website staan. Bekijk eens of je deze gegevens niet kunt aanvullen, bijvoorbeeld met social media profielen, een Skype adres of een WhatsApp nummer. Dit maakt het voor potentiële klanten nog gemakkelijker om met jou in contact te komen. Ook kun je kijken of de contactgegevens wel duidelijk zichtbaar zijn. De meeste website beheerders plaatsen deze gegevens enkel op een aparte pagina, maar wellicht is het ook een idee om ze in de footer te plaatsen. Verder kun je je conversie verhogen door een e-mailadres of telefoonnummer in de header van je website te plaatsen.
USPs (Unique Selling Points) zijn redenen waarom een websitebezoeker een product of dienst bij jou zou moeten afnemen. Bedenk eens wat jij beter doet dan de concurrentie en waarom je zelf liever bij jouw bedrijf een dienst of product zou afnemen. Enkele voorbeelden: lage tarieven, goede service, snelle levering. Deze punten kun je het beste duidelijk in het zicht op de homepage plaatsen. Zo overtuig je je potentiële klanten direct! Het is eveneens goed om de USPs op andere plaatsen op de website te zetten. Je kunt ze bijvoorbeeld verwerken in een aantal teksten of je kunt ze bij de producten plaatsen.
Een call to action is - zoals de term al zegt - een oproep tot actie. Je wilt bijvoorbeeld dat de potentiële klant een bestelling bij je plaatst en met dit stukje tekst roep je hem op om dat te doen. Ook kan het zijn dat je wilt dat een websitebezoeker zich aanmeldt voor je nieuwsbrief. In dat geval kun je ook gebruikmaken van een call to action. Een voorbeeld van een call to action is: 'Bestel nu'. Echter kun je ook je conversie verhogen door dit soort teksten nog mooier maken, bijvoorbeeld: 'Bestel nu tegen een zeer lage prijs' of 'Bestel nu dit geweldige product'. De websitebezoeker krijgt dan nog meer de behoefte om het product of de dienst af te nemen, waardoor hij ook sneller een bestelling zal plaatsen. Call to actions kun je ook in buttons zetten om ze nog meer te laten opvallen. Op bijna elke pagina van je website kun je wel minimaal één call to action neerzetten. Vergeet ook niet om call to actions te plaatsen bij je blogposts. Bezoekers die hierop binnenkomen kun je dan ook sneller tot klant maken.
Steeds vaker zien we exit intent popups voorbij komen op allerlei soorten websites. Een exit intent popup is een popup die verschijnt zodra je op het kruisje wilt klikken van de betreffende pagina. In deze popup kun je een exclusief aanbod doen of je kunt iets gratis aanbieden in ruil voor een inschrijving op de nieuwsbrief. Eigenlijk krijg je met een exit intent popup nog een extra kans om websitebezoekers die eigenlijk wel willen tot klant of lead te maken. Zo kun je op het laatste moment ook nog je conversie verhogen!