De positie van de versterker in de huidige audiomarkt

De positie van de versterker in de huidige audiomarkt

De positie van de versterker in de huidige audiomarktVele decennia op rij was de versterker een vertrouwd apparaat in bijna elke woonkamer. De laatste 15 jaar is dit echter fors afgenomen. Het lijkt wel alsof alleen de echte audiofielen nog naar de winkel gaan om een nieuwe versterker te kopen. Maar is dat wel zo? En wat is er dan in de plaats gekomen van de traditionele versterker?

Wat is een versterker eigenlijk?

 Wie passieve luidsprekers gebruikt, kan niet zonder een degelijke (stereo) versterker. De luidsprekers hebben namelijk versterkt geluid nodig om daadwerkelijk geluid te produceren. De geluidskwaliteit is afhankelijk van talloze factoren, waaronder de ingebouwde voeding. Naast gewone versterkers voor het aansturen van luidsprekers, zijn er ook aparte modellen. Denk aan de Phono voorversterker, die nodig is bij de meeste platenspelers. En dan is er nog de hoofdtelefoonversterker. Die versterkt het geluid van een audiobron zodat het perfect hoorbaar is in een koptelefoon.

Waarom je minder versterkers ziet

 Dat er in steeds minder Nederlandse huiskamers een versterker staat, heeft alles te maken met de populariteit van actieve luidsprekers. Dit zijn speakers met een ingebouwde versterker. Het voordeel hiervan is dat je geen geluidskabels meer door het huis hoeft te leggen, maar (vaak) alleen een stekker in het stopcontact moet steken. Uiteraard zijn er dan ook nog modellen met een ingebouwde accu. De opkomst van actieve speakers is te danken aan relatief nieuwe technieken als wifi en bluetooth. Muziek is gewoon draadloos te streamen naar luidsprekers, terwijl dit vroeger niet kon. Veel mensen verkiezen actieve speaker boven een versterker met bekabelde speakers, simpelweg omdat het minder ruimte inneemt. En dan is er nog het tv-geluid. Hiervoor valt de keuze steeds vaker op een soundbar. Dat is ook een actieve speaker, maar dan in een langwerpige vorm. De soundbar bevat vaak drie speakerkanalen in één: linksvoor, rechtsvoor en het middenkanaal. Belangrijkste argument om een soundbar te kiezen: wederom de ruimte die je kwijt bent.

Sonos als pionier

 Als het gaat om actieve speakers, is Sonos waarschijnlijk de bekendste naam in de markt. Het Amerikaanse merk maakt speakers die je eenvoudig opneemt in je (draadloze) thuisnetwerk, waarna je muziek kunt afspelen met Spotify en tal van andere apps. Andere merken volgden door de jaren heen. Zo kwam Harman Kardon met de Citation serie, Denon met HEOS en Bowers & Wilkins met Formation. Men spreekt bij deze producten ook wel van multiroom audio. Je kunt namelijk speakers in elke woonruimte plaatsen, zonder gedoe met geluidskabels. En dat terwijl je ze gewoon per ruimte aanstuurt in een app. Technieken van Sonos en soortgelijke aanbieders maken het ook nog eens mogelijk om draadloze surroundopstellingen te maken. Dit valt bij de gemiddelde consument absoluut in de smaak, omdat het een hoop gedoe scheelt. Je hoeft niet langer die kabels overal weg te werken.

Hoe de versterker overleeft

 Ondanks de sterke opkomst van actieve speakers, zijn er nog een aantal fabrikanten die versterkers maken. Dat zijn onder meer Sony, Denon, Marantz, Arcam, Yamaha, Rotel en Cambridge Audio. Met name de puristen hebben hier belang bij. Er zijn namelijk niet of nauwelijks actieve luidsprekers die de luisterervaring van een goede versterker met een paar vloerstaanders evenaren. Dit neemt niet weg dat versterkers uitgerust worden met de nieuwste snufjes. Denon heeft bijvoorbeeld zijn HEOS streaming platform ingebouwd in zijn versterkers, waardoor je muziek kunt streamen via je lokale netwerk. Steeds meer versterkers zijn daarnaast van universele streaming opties, zoals Apple AirPlay en Google Chromecast. Een druk op de knop in je favoriete muziekapp is dan voldoende om geluid af te spelen. Juist door innovaties toe te passen in nieuwe versterkers, blijven deze apparaten ook aantrekkelijk voor jongere doelgroepen. Want ook de wat meer jeugdige luisteraar kan tegenwoordig wel degelijk kritisch zijn als het gaat om geluidskwaliteit. Zeker bij hogere volumes zijn de meeste actieve luidsprekers niet capabel genoeg. Dat heeft veel te maken met de inhoud. Uit een kleine behuizing is het nou eenmaal niet mogelijk om grote ruimtes echt met geluid te vullen.






Versterkers van streaming audio merken

 Sonos is groot geworden met actieve luidsprekers. Het zal je dan ook verbazen dat ook dit merk tegenwoordig een versterker in zijn aanbod heeft. Het betreft de Sonos AMP, een compacte versterker met streaming opties. Het mooie van dit apparaat is dat je jouw oude bedrade speakers binnen het Sonos netwerk kunt gaan gebruiken, door deze versterker te kopen. Ook andere merken maken soortgelijke oplossingen. Zo is er de HEOS AMP van Denon en de Citation Amp van Harman Kardon. Deze apparaten zien er totaal niet uit als een traditionele versterker, maar bieden wel dezelfde mogelijkheden vanuit een compacter design. Hierbij moet wel aangetekend worden dat de verwachtingen wat betreft geluidskwaliteit minder hoog mogen zijn.

De beste versterkers van het moment

Ben jij een echte liefhebber en zijn actieve luidsprekers niks voor jou? Dan zal je vroeg of laat wel weer een nieuwe versterker gaan kopen. Maar wat zijn nou aanraders op het moment? Als je ultiem wil gaan genieten, is het verstandig om direct voor het beste te kiezen. Onze favoriet is de waanzinnig klinkende Arcam SA30. Dit premium model is voorzien van een bijbehorend prijskaartje, maar daar krijg je wel heel veel voor terug. Want los van alle aansluitopties en de geweldige geluidskwaliteit, heeft dit model ook de belangrijkste streaming opties aan boord. Andere aanraders zijn bijvoorbeeld de Musical Fidelity M5SI en de Cambridge Audio 851A. Er is natuurlijk nog veel meer keuze. Om het een en ander uit te proberen, is het eigenlijk wel verstandig om gewoon naar een speciaalzaak te gaan. Helaas worden die steeds zeldzamer. Maar het is wel de enige juiste manier om te ontdekken wat echt bij je past! De meeste grote steden hebben nog wel een zaak, waar het personeel nog echt de tijd neemt om uitleg te geven. Daarnaast kun je vaak luisteren, wat natuurlijk bepalend is bij het maken van je keuze.

Toekomst van de versterker

Hoe de toekomst voor de versterker eruit ziet, is niet met zekerheid te zeggen. Het hangt onder meer af van de ontwikkeling rondom actieve luidsprekers. Tot nu toe zijn deze speakers vooral in kleine formaten verkrijgbaar, maar wat als het aanbod van actieve vloerstaanders toe gaat nemen? De ogen zijn wat dat betreft met name gericht op high-end fabrikanten, zoals Cambridge Audio en Bowers & Wilkins. Op dit moment hoef je jezelf in ieder geval nog niet te omschrijven als ouderwets, wanneer je met een fraaie stereo versterker de winkel verlaat. Combineer de versterker met een fraai paar luidsprekers, en je hebt nog altijd de beste stereo luisterervaring. Een luisterervaring waarbij je de muziek nog écht voelt. Waar wacht je nog op? Zoek nu de dichtstbijzijnde hifi-winkel op en begin met genieten!






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Sound-Gallery
Aantal keer gelezen: 24x
Toegevoegd: 18-11-2020 13:05
Gewijzigd: 19-11-2020 09:17

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2850 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!