noten, zalm, eieren, kaas

De voordelen van het eiwitdieet

noten, zalm, eieren, kaasVeel mensen volgen een dieet en dat zou een eiwitdieet kunnen zijn. Voordat je aan een dieet begint, is het goed om te weten wat het inhoudt en wat de voordelen zijn. Daarom in dit artikel meer informatie hierover.

Eiwitdieet

Een eiwitdieet is bij veel mensen wel bekend als ze af willen vallen, maar ook als je spierweefsel wil kweken. Het dieet helpt je om een verzadigd gevoel te behouden. Bodybuilders volgen het dieet, omdat de spieren dan na de training sneller kunnen herstellen.

  • Bij het eten van het dieet eet je veel eiwitrijke voeding.
  • Het doel van een eiwitdieet is sneller vetten verbranden.
  • Je hebt voor langere tijd een verzadigd gevoel.
  • Eiwitrijke voeding verbranden kost meer energie.
  • Er is sprake van een minimale stijging van de bloedsuikerspiegel door de eiwitten.
  • Er is sprake van minder spierafbraak door het eten van eiwitten en de spieropbouw wordt verbeterd.
  • Eenvoudig minder koolhydraten eten door eiwitten te eten.

Dit geeft je al een goed beeld wat de voordelen zijn van een eiwitdieet als je af wil vallen. Maar ook sporters kiezen voor het dieet. Het is per persoon verschillend wat voor resultaat het je gaat geven, proberen en afwachten. Het is voor kinderen niet aan te raden om een dieet te volgen, zij zijn volop in de groei en hebben veel vitaminen, mineralen en bouwstoffen nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen.

Eiwitdieet soorten

Er bestaan verschillende soorten van het eiwitdieet. Bekende varianten zijn Atkins dieet, het Cambridge dieet en het Dukan dieet. Deze dieetvormen hebben eigen kenmerken en voor- en nadelen. Voordat je een dieet volgt, is het goed om te weten wat eiwitten doen. Eiwitten zijn namelijk samen met koolhydraten en vetten de drie macronutriënten. Deze zijn belangrijk voor je lichaam. Je krijgt eiwitten alleen binnen door middel van voeding. Eiwitten kun je vinden in onder andere vlees en gevogelte, maar ook in vis, noten, pitten en bijvoorbeeld noten en zaden. Ons lichaam is dol op eiwitten, ze zijn namelijk erg complex opgebouwd en kunnen goed gebruikt worden als bouwstof. Bekijk als je een eiwitdieet wil volgen van tevoren goed welk dieet je wil volgen. Bij een dieet is het niet de bedoeling dat je het maanden aan een stuk gaat volgen. Je kunt het beter een korte periode gebruiken, zodat je dan weer volledig kunt eten (en alle vitaminen en mineralen binnen krijgt). Afwisseling is goed voor je, maar teveel afwisseling niet. Let er dus goed op dat je niet te vaak gaat wisselen van dieetvormen. 

Optimale balans

Vetten, koolhydraten en eiwitten zijn allemaal belangrijk voor je lichaam, maar dan wel in de juiste hoeveelheden, de balans moet goed zijn. De meest optimale balans is:

  • 30% koolhydraten
  • 40% vetten
  • 30% eiwitten

Teveel eten

In Nederland eten veel mensen ongezond, kant en klaar maaltijden en snacks zijn erg gewild. Als je een lange dag moet werken en geen tijd hebt of geen zin hebt om te koken, dan is dat de gemakkelijkste manier om toch te eten. Maar gezond is het niet en daarom is het belangrijk om goed te kijken naar wat je eet en wanneer je wat gaat eten. De juiste balans is belangrijk, zodat de kans dat je gaat snoepen ook minder is. Veel mensen eten te grote hoeveelheden koolhydraten en weinig van de gezonde vetten en te weinig eiwitten. Bij veel mensen is het dan ook aan te raden dat ze meer eiwitten gaan eten. Het beste kun je dan kiezen voor de plantaardige vorm. Je kunt hierbij uitgaan van in totaal 0,8 g/kg bij een inactief persoon, 1,2-1,4 g/kg voor een gemiddeld actief persoon en 1,3 – 2,0 g/kg voor een fanatiek sporter.

  

Eiwitdieet wel eten

Hetgeen je wel mag eten bij een eiwitdieet is van belang om te weten, je eet zo weinig mogelijk koolhydraten. Gedurende het volgen van een eiwitdieet eet je geen pasta, brood en aardappelen. Een ontbijt kan dan onder andere uit ei met bacon bestaan. Wat je allemaal wel mag eten bij een eiwitdieet:

  • Vis en schaaldieren
  • Groenten
  • Vlees
  • Melk en kaas
  • Eieren

Eiwitdieet wat mag je niet eten?

Bij het volgen van een eiwitdieet eet je het volgende niet:

  • Rijst, pasta en aardappelen
  • Zoete vruchten
  • Suikers
  • Alcohol
  • Vruchtensappen

Let daarom goed op wat je niet moet eten, want anders heeft het dieet niet het gewenste effect.

Voordelen eiwitdieet

De reden dat veel mensen voor een eiwitdieet kiezen is om veel af te kunnen vallen in korte tijd. Maar door het eten van eiwitten krijg je ook een goed gevoel (geen honger meer) en is de kans dat je gaat snoepen en zoeken naar eten dus kleiner. Je hebt de neiging om minder zoete dingen te eten en je kunt het ook afleren, omdat je 'vol' zit, een voldaan gevoel hebt. Nog meer voordelen van het eiwitdieet:

  • De schommelingen in jouw bloedsuikerspiegel zullen afnemen als je het eiwitdieet gaat volgen.
  • De neiging om zoete dingen te eten neemt af.
  • Er is sprake van minder vetmassa en meer spiermassa. Als je eiwitten eet, dan helpt dat de spieropbouw.
  • Spiermassa opbouwen kan ook met een eiwitdieet.
  • Bij een eiwitdieet kun je uitgaan van zes eetmomenten per dag (kan wisselen per eiwitdieet dat je gaat kiezen). Je gaat hierdoor op vaste momenten van de dag eten. Dit zorgt ervoor dat de verbranding op gang wordt gehouden.
  • Bij een eiwitdieet eet je vaak veel verse groenten. Deze bevatten weinig calorieën, veel vezels, veel vitaminen en veel mineralen. Deze heeft je lichaam ook nodig.

Eiwitdieet, voor wie?

Mensen die in korte tijd een paar kilo af willen vallen, kunnen een eiwitdieet volgen. Maar let goed op, een streng eiwitdieet is niet zo geschikt om langere tijd te volgen dan acht weken. Als je na deze acht weken nog meer af wil vallen dan kun je altijd een ander, niet zo streng eiwitdieet volgen en dat kan dan gecombineerd worden met bijvoorbeeld een Low Carb dieet. Bij dit dieet wordt het koolhydraatgebruik beperkt, maar ze zijn dan niet meer verwijderd uit het dieet. Bij het verwijderen van diverse voedingsmiddelen moet je altijd wel letten op een tekort aan mineralen en vitaminen. Dit kan voorkomen worden door bijvoorbeeld een vitaminesupplement en een mineralensupplement in te nemen. Maar dat hoeft niet altijd, het ligt er aan hoelang je een dieet gaat volgen. Daarom is het advies ook om dit dieet niet langer dan acht weken aan een stuk te volgen.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Sassie
Aantal keer gelezen: 1059x
Toegevoegd: 27-07-2016 07:53
Gewijzigd: 11-08-2016 15:18

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2158 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!