Normaal gesproken bestaat een slagboom uit drie delen, die niet zonder elkaar kunnen. Ten eerste is er de behuizing waar de slagboom aan vast zit. Hier zit ook de eventuele mechanische of hydraulische aandrijving in.
Vervolgens is er de boom zelf, het deel dat beweegt. Dit deel is vaak van aluminum gemaakt om het gewicht laag te houden. Ten slotte staat er meestal een vorkvoet. Dit is een voet waarin het uiteinde van de boom landt bij een gesloten toestand. De vorkvoet houdt de slagboom daarnaast stevig op zijn plaats, ook als het hard waait.
De meeste bedrijven en particulieren zullen bij de aanschaf van een slagboom kiezen voor een automatische slagboom. Deze slagbomen kunnen zowel een hydraulische als mechanische aandrijving hebben voor het openen. Hydraulische slagbomen zijn het meest geschikt voor intensief gebruik en zie je dan ook vaak in parkeergarages.
De mechanische slagboom is een logische keuze bij minder intensief gebruik. Denk aan de toegang tot een parkeerterrein van een bedrijf of de ingang van een vakantiepark.
Een handbediende slagboom is vanzelfsprekend niet geschikt voor plekken waar veel verkeer binnenkomt. Toch kunnen deze slagbomen nuttig zijn, zeker op plekken waar geen stroomaansluiting beschikbaar is. Zo zijn natuurgebieden, zoals bossen, soms afgesloten met handbediende slagbomen.
Natuurlijk zal de boswachter wel uit de auto moeten stappen om de slagboom te openen, dus het vraagt wel om wat meer werk.
Maar aan de andere kant is het weer zonde om een peperdure elektrische slagboom te plaatsen op een plek waar nauwelijks verkeer komt. Daarnaast moet er dan nog een stroomaansluiting geplaatst worden. Handbediende slagbomen zijn doorgaans een stuk voordeliger, omdat er weinig ingewikkelde techniek bij betrokken is.
Een slagboom staat pas stabiel als een stevig fundament aanwezig is. Bij mobiele slagbomen is zo’n fundament bij de slagboom zelf ingebouwd. De meeste slagbomen krijgen natuurlijk een vaste plek.
De meest gekozen oplossing is een voet van beton die in de grond geplaatst wordt. Ook een bovengronds fundament van beton is mogelijk. Goed om te weten: het is niet mogelijk om in asfalt te boren, dus hier dient rekening mee gehouden te worden.
Voor parkeergarages en parkeerplaatsen bestaan er verschillende toegangssystemen, die zorgen voor het openen en sluiten van slagbomen. We zetten een aantal voor je op een rij.
Een relatief nieuwe manier om slagbomen te openen is kentekenherkenning. Het systeem weet voor welke kentekens de slagboom geopend kan worden, waardoor het verlaten van de parkeergarage een stuk sneller verloopt. Er worden camera’s gebruikt om de kentekens in beeld te brengen.
Een parkeerzuil kan uitgerust zijn met verschillende opties. Dit kan een drukknop zijn, maar ook een betaalautomaat, muntinwerpsysteem of innamepunt voor parkeerkaartjes. Combinaties zijn uiteraard ook nog mogelijk. Waar het vroeger in parkeergarages noodzakelijk was om eerst langs een betaalautomaat te gaan, is het tegenwoordig vaak mogelijk om bij het uitrijden met een betaalpas af te rekenen.
De sleutelschakelaar in zijn traditionele vorm is een redelijk ouderwetse oplossing voor het openen van een slagboom. Nadeel hierbij is dat de bestuurder eerst het raam moet openen om de schakelaar te bedienen, wat een redelijk omslachtig systeem is vanzelfsprekend. De sleutelschakelaar komt vooral voor op privé parkeerterreinen.
De slagboom openen zonder het autoraam open te maken? Dat kan goed met een handzender. De zender geeft een draadloos signaal af waarna de slagboom opent. Je kunt zo’n apparaatje ook goed omschrijven als een afstandsbediening. Soms hebben ze meerdere knoppen, zodat het mogelijk is om meerdere slagbomen of poorten achter elkaar te openen.
Een GSM module aansluiten op de slagboom maakt het mogelijk om het openen telefonisch te forceren. Even bellen naar de module en de slagboom gaat open. Natuurlijk werkt dit alleen als het telefoonnummer dat belt geregistreerd staat in het systeem. De module is uitgerust met een SIM-kaart zodat het apparaat opgenomen wordt in het mobiele netwerk voor telefonie.
Inmiddels zijn er ook bluetooth systemen die een verbinding maken met de smartphone van de bestuurder. Dit kan het proces om een slagboom te openen nog makkelijker maken.
Via een intercom- of videofoonsysteem kan de bestuurder zich melden bij een slagboom. Een portier kan vervolgens contact leggen en daarna groen licht geven.
Het openen van slagbomen kan dus op allerlei manieren. Het moge duidelijk zijn dat niet elke oplossing geschikt is voor elke toepassing. Publiek toegankelijke parkeergarages hebben bijvoorbeeld met name belang bij parkeerzuilen en kentekenherkenning. Een privé parkeerplaats wordt dan weer eerder uitgerust met een sleutelschakelaar, handzender of GSM module.
Veel bedrijven met een eigen parkeerterrein- of garage maken gebruik van een intercom- of videofoonsysteem. Dit om te voorkomen dat ongewenste gasten het terrein kunnen betreden.
Een slagboom die naar beneden komt terwijl de auto er nog onder staat, daar moet je niet aan denken. Gelukkig zijn er diverse beveiligingssystemen die dit soort ongelukken voorkomen.
Vaak worden detectielussen onder het wegdek geplaatst. Je hebt ze misschien wel eens gezien bij stoplichten op straat. Staat er een voertuig op de lussen? Dan kan de slagboom niet dalen.
Een andere manier om voertuigen te detecteren, is het gebruik van fotocellen. Aan beide kanten van de weg wordt dan een camera geplaatst. Kunnen beide camera’s elkaar niet zien? Dan kan de slagboom niet dalen.
Het is mogelijk om slagbomen uit te rusten met contactlijsten. Deze lijsten worden aan de onderzijde van de slagboom geplaatst. Bij een aanraking met een persoon of voertuig zorgen de lijsten ervoor dat de slagboom direct weer omhoog gaat.
De meest voor de hand liggende optie om in ieder geval toe te passen zijn verkeerslichten. Een rood licht maakt al op een grotere afstand duidelijk dat de slagboom niet gepasseerd kan worden. Om de boom zelf beter zichtbaar te maken is het goed om deze te voorzien van rode lampen en reflectoren.
Er zijn in Nederland verschillende bedrijven die slagbomen verkopen. Vaak regelen zij ook de installatie. Het plaatsen van een slagboom vraagt namelijk om specialistische kennis en met name de fundering in de grond plaatsen kan ingewikkeld zijn.
Bekende fabrikanten van slagboomsystemen zijn onder meer Fadini en Comunello. Daarnaast zijn er in de handel talloze toebehoren verkrijgbaar van verschillende leveranciers.
Na het kopen en laten plaatsen van een slagboom is het verstandig om aan onderhoud te denken. Goed onderhoud verlengt de levensduur fors en helpt ook preventief tegen storingen. Leveranciers van slagbomen bieden doorgaans eigen onderhoudscontracten aan.