Vrouw eetbui aan de chocolade

Eetbuien onder controle houden

Vrouw eetbui aan de chocoladeVeel mensen hebben er wel eens mee te maken gehad. Het is 2 uur in de nacht en opeens krijg je een dringend gevoel dat je naar de koelkast moet. Wat is de oorzaak hiervan? En bovendien, wat kun je eraan doen om dit onder controle te houden?

De ene persoon heeft hier meer moeite mee dan de andere, maar veel mensen hebben wel eens of meer dan eens een eetbui gehad. Zo’n bui waarin je niets anders wilt dan de voorraadkast in duiken en eens flink te keer gaan. Om erachter te komen hoe je dit kunt tegengaan of zelfs volledig voorkomen, moeten we eerst even terug naar de vraag waarom wij als mensen eigenlijk eten.

In de eerste plaats natuurlijk om energie te vergaren en in leven te blijven, maar er zijn ook nog andere redenen. Sociale redenen bijvoorbeeld, zoals een zakelijke lunch of een diner met vrienden. Een stuk taart op een verjaardag is ook een goed voorbeeld van een sociale reden om te eten. Ook gelovige mensen hebben vaak verschillende redenen om te eten. Tijdens een paasdiner, Bar-Mitzvah of een Suikerfeest bijvoorbeeld.

Dringend gevoel

Maar hoe komt het dan dat we soms zoals ik net al omschreef een dringend gevoel van trek krijgen? Laten we het maar even zo noemen. Waarom wil je op het moment dat je aan het bestellen bent bij je favoriete fastfood keten liever een groot menu dan een middelgrote? Wanneer jij hier last van hebt ben je zeker niet de enige. Er hebben maar al te veel mensen te kampen met dit probleem.

In de meeste gevallen wordt deze trek opgewekt door emoties. En deze zijn zo sterk, dat ze ons gezonde verstand (tijdelijk) te boven gaan. Ook al eet je doorgaans gezond, kan het alsnog zo zijn dat je met dit probleem te maken hebt. Dat je je af en toe toch niet kunt beheersen in zo’n geval dat je emoties het overnemen.

Discipline

Dat is helemaal niet raar. Het gebeurd namelijk bij heel veel mensen. Zelfdiscipline is één van de moeilijkste dingen die er bestaan en je kunt jezelf nou eenmaal niet altijd in de hand hebben. Emoties komen voort uit ons oerinstinct en zijn van nature sterker dan gezond verstand.

Oerinstinct

Toen we allemaal nog in de wilde natuur leefden was dat nodig. Wanneer je bijvoorbeeld een roofdier aan zag komen zette je het door de emotie angst al direct op een lopen, nog voordat je de tijd had om na te denken over wat er nu eigenlijk voor dier aankwam.

Wanneer je dat begrijpt vraag je je natuurlijk af wat nu eigenlijk het verband is tussen dit oer verhaal en onze eetbuien. Er moet dus iets in ons instinct zitten dat bij ons een hele sterke urgentie om te eten op kan wekken.

Emoties

Ga eens voor jezelf na wat je de laatste keer dat je een eetbui had precies voelde. Welke emotie heeft je ertoe aangezet om te gaan eten? Bij de meesten zal dit een gevoel van verlies of iets in die trant zijn. Veel mensen zoeken namelijk troost in eten. Dit komt doordat er bij eten geluk hormonen door je lichaam worden aangemaakt en daar gaan deze ‘emotie eters’ naar op zoek.

Klein beginnen

Wanneer je eetbuien een halt toe wilt roepen is het dus zaak om te proberen je instinctieve emoties in te perken. Dat is een eigenschap die je kunt trainen. Net als dat je wanneer je begint met hardlopen niet direct 20 kilometer achter elkaar kunt rennen, is het ook hier het makkelijkst om met kleine stappen te beginnen. Probeer eens een keer op jezelf in te praten wanneer je naar de koelkast loopt. Houd jezelf tegen om ‘m helemaal leeg te eten en zorg bijvoorbeeld dat er wat groente en fruit in ligt.

Niemand is perfect

Oké, dus nu ben je aan het proberen om wat minder toe te geven aan die vervelende eetbuien. Natuurlijk kan het dan nog wel eens voorkomen dat het een keer niet lukt om jezelf te bedwingen. Dat is helemaal niet raar. Het kan de besten overkomen.

Het is ook niet de bedoeling om zo min mogelijk te gaan eten en zeker niet tijdens zo’n bui. Zoals ik al eerder omschreef is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een komkommertje of een appel te eten op het moment dat je echt snakt naar eten. Gezond eten is veel belangrijker dan de hoeveelheid die je binnen krijgt.

Beweging

Ook speelt lichaamsbeweging een belangrijke rol. Wanneer de emoties opspelen kun je er als het ware de strijd mee aangaan door lekker een stukje te gaan rennen. Als je daar een gewoonte van maakt zul je zien dat het direct een stuk makkelijker wordt om rationeel na te denken en een eetbui te voorkomen aangezien je er al zoveel moeite voor gedaan hebt en het nu dan natuurlijk zonde is om dat te verpesten voor een tijdelijk gevoel.

Nu je dit weet kun je lekker aan de slag op weg naar een nieuwe gezonde versie van jezelf. Elke dag is een nieuwe dag om jezelf te verbeteren en houd in je achterhoofd dat Rome ook niet in één dag gebouwd is.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: VitoGlasbergen
Aantal keer gelezen: 1548x
Toegevoegd: 12-09-2015 09:00
Gewijzigd: 24-09-2015 19:46

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2260 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!