Een veel voorkomende fout die bedrijven maken als ze hun eigen website ontwerpen, is dat ze het te druk maken. Ze stellen een afbeelding in als achtergrond, gebruiken veel kleuren en plaatsen een groot aantal verschillende elementen op een pagina. Voor een website geldt echter de welbekende regel ‘less is more’. Een simpele website trekt veel meer klanten aan dan een website die druk en onduidelijk is. Websitebezoekers vinden een simpele website fijner om te bekijken en ze kunnen dan ook veel gemakkelijker de informatie vinden die ze nodig hebben.
Deze tweede fout sluit eigenlijk een beetje aan bij de eerste fout, maar toch benoemen we hem apart. Er zijn namelijk genoeg bedrijven die de website wel rustig houden, maar niet zorgen voor een duidelijke navigatie. Allereerst is het belangrijk dat je een duidelijk hoofdmenu aanmaakt met niet teveel opties, maximaal een stuk of acht. Heeft jouw website meerdere pagina’s? Kijk dan of je een dropdown menu aan kunt maken bij een van de hoofdmenu opties. Of misschien kun je de links van een aantal pagina’s beter in de footer plaatsen, zoals een link naar de blog of de algemene voorwaarden.
Daarnaast is het ook een goed idee om gebruik te maken van knoppen. Staat er bijvoorbeeld ergens in een tekst dat de websitebezoeker bij vragen contact kan opnemen met jouw bedrijf? Dan is het belangrijk dat je hierbij een knop plaats naar de contactpagina of in ieder geval een link in de tekst! Dit maakt het duidelijker voor de websitebezoeker en het werkt ook nog eens conversieverhogend.
De websitebezoeker wil zich graag aangesproken voelen op jouw website. Zorg er daarom voor dat je website is gericht op de doelgroep die je wilt bereiken. Als jouw doelgroep al veel verstand heeft van het product of de service die je aanbiedt, hoef je het niet meer uitgebreid uit te leggen in de teksten. Heeft jouw doelgroep hier juist helemaal geen verstand van? Zorg er dan voor dat er geen vaktermen in de teksten staan en geef een duidelijke uitleg. Het is belangrijk dat je doelgroep de informatie op je website begrijpt en zich ook aangesproken voelt.
Veel bedrijven richten zich op een redelijk algemene doelgroep. Je kunt dan een algemene website maken en dat is op zich goed genoeg. Maar als je echt wilt gaan voor een hoge conversie, is het beter om je toch iets te richten op de doelgroep die het meest belangrijk is. Je kunt er echter ook voor kiezen om voor de verschillende doelgroepen een aparte landingspage aan te maken. Dat kost je wel een heleboel werk, maar het levert waarschijnlijk ook goede resultaten op.
Je hebt een mooie website gemaakt en in de teksten vertel je precies wat je doet. Je geeft een uitleg over je producten of diensten en je geeft aan welke resultaten je al hebt behaald. Alleen zul je hiermee niet zo snel klanten maken van je websitebezoekers. De websitebezoeker wil weten wat je voor hem of haar kan doen. Verder maakt het de bezoeker niet uit welke producten of diensten je precies levert en wat je resultaten zijn. Deze persoon is op je website terecht gekomen om te kijken of hij of zij iets aan je heeft.
Vertel daarom wat je voor de websitebezoeker kan doen, stel vragen en laat je meerwaarde zien. Je hoeft je producten of diensten niet eens duidelijk uit te leggen. Als de websitebezoeker het gevoel heeft dat jij iets voor hem of haar kan betekenen, zal deze persoon zelf contact met je opnemen en je om meer informatie vragen.
Sommige bedrijven vermelden liever geen contactgegevens op hun website, omdat ze niet overladen willen worden met e-mails en telefoontjes. Ergens is dat ook wel logisch, maar contactgegevens op een website zijn wel een van de belangrijkste dingen. Als een websitebezoeker een vraag heeft over je bedrijf, een product of een dienst en er staan geen contactgegevens op de website, zal deze persoon alweer snel verder gaan zoeken naar een ander bedrijf die wel iets voor hem of haar kan betekenen.
Vermeld daarom altijd je contactgegevens op je website. In ieder geval je e-mailadres en het liefst ook je telefoonnummer. Verder is het van belang om je adres op de website te vermelden, want websitebezoekers krijgen dan eerder het gevoel dat ze met een betrouwbaar bedrijf te maken hebben.
In dit artikel bespreken we veelgemaakte fouten van bedrijven die hun eigen website maken. De bovenstaande fouten komen vaak voor, maar bedrijven maken meestal ook nog andere fouten. Zeker als je geen kennis hebt over webdesign, kun je hier eigenlijk beter niet aan beginnen. Voordat je echt een goede website hebt opgezet, ben je al heel wat uren kwijt. En in veel gevallen lukt het ook niet om de website echt mooi en professioneel te maken. Of je stopt er halverwege uit frustratie mee en je laat het voor wat het is.
De grootste fout die bedrijven vaak maken bij het ontwerpen van de eigen website is dan ook: zelf een eigen website maken! Een website opzetten kan op zich iedereen, maar de website professioneel, modern en mooi maken is iets heel anders. Er komt vaak veel meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt. Daarom is het verstandiger om een webdesigner in te huren. Dit brengt uiteraard wel kosten met zich mee, maar een webdesigner is veel minder tijd kwijt aan het ontwerpen van de website.
Je kunt soms al een webdesigner inhuren voor enkele honderden euro’s en dat is het zeker waard als je kijkt naar de uren die je overhoudt. Je wilt natuurlijk ook dat je bedrijf professioneel overkomt en waarschijnlijk is het ook de bedoeling dat je via de website klanten binnenhaalt. Een webdesigner heeft de nodige kennis en ervaring en weet daarom precies waarmee rekening moet worden gehouden. Wil je alsnog graag je eigen website maken? Let dan in ieder geval op de eerste vijf fouten die we in dit artikel noemen, zodat je daar niet de mist mee ingaat.