Het verschil tussen normale en premium brandstof

Het verschil tussen normale en premium brandstof

Het verschil tussen normale en premium brandstofTankstations bieden, naast hun normale benzine en diesel, tegenwoordig ook premium brandstofaan. Heb jij al weleens V-Power of Superdiesel getankt? Premium brandstof is duurder dan de gangbare opties en daarom laten de meeste mensen hem vooralsnog links liggen. Zonde, want premium brandstof heeft wél een aantal voordelen ten opzichte van normale brandstof. In dit artikel lees je alles over de verschillende soorten brandstof, de premium varianten en hun voordelen.

Tankstations bieden, naast hun normale benzine en diesel, tegenwoordig ook premium brandstofaan. Heb jij al weleens V-Power of Superdiesel getankt? Premium brandstof is duurder dan de gangbare opties en daarom laten de meeste mensen hem vooralsnog links liggen. Zonde, want premium brandstof heeft wél een aantal voordelen ten opzichte van normale brandstof. In dit artikel lees je alles over de verschillende soorten brandstof, de premium varianten en hun voordelen.

Alles dat je moet weten over verschillende soorten brandstof 

Voordat we wat dieper in de materie duiken, is het goed om te weten wat brandstof precies is en waarom we hierin een aantal duidelijke categorieën onderscheiden. Met brandstof doelen we op een stof die ervoor zorgt dat jouw auto genoeg energie heeft om te blijven rijden. De meest bekende en populairste brandstof voor auto’s is benzine. Ook diesel is een veelgebruikte brandstof. Naast benzine en diesel zijn er ook andere, alternatieve brandstoffen. Zo is de elektrische auto een flinke opmars aan het maken, waardoor elektrische laadpalen steeds vaker aanwezig zijn bij tankstations. Daarnaast kennen we ook nog de brandstof LPG, maar deze is wat minder gangbaar. Benzine en diesel zul je het vaakst tegenkomen op tankstations en hierover zullen we in dit artikel dan ook verder uitweiden.

Benzine 

Als je langs een tankstation rijdt, zal benzine hoogstwaarschijnlijk altijd de duurste brandstof zijn die je kunt kiezen. Dat is dan ook meteen het grootste nadeel aan deze brandstof: de prijs. Toch rijden de meeste auto’s in Nederland op benzine, en dat komt omdat je onder de streep vaak het voordeligste uit bent met deze brandstof. Wanneer je weinig kilometers maakt, is benzine eigenlijk altijd goedkoper. Deze grens ligt ongeveer rond de 15.000 kilometer per jaar.

Er zijn verschillende soorten benzine. Euro95, E10, of E5: wat is nu eigenlijk het verschil? Eind 2019 werd door de overheid bepaald dat alle tankstations in Nederland verplicht zijn om E10 aan te bieden aan de pomp. In de brandstof E10, ook wel Euro95/E10, is 10% van de fossiele brandstof vervangen door bio-ethanol. Dit zorgt voor een lagere CO2-uitstoot dan de ‘oude benzine’, Euro95 en E5. De nummers 5 en 10 geven hier het percentage bio-ethanol aan. In E5 is 5% van de fossiele brandstof vervangen door deze mix van suiker en tarwe, terwijl E10 het dubbele bevat. Hoe hoger het percentage bio-ethanol, hoe minder fossiele brandstof aanwezig is in de mix. Dit leidt niet alleen tot een lagere CO2-uitstoot, maar zorgt tijdens het rijden ook nog eens voor een lager brandstofverbruik.



Diesel 

De brandstof diesel is aan de pomp vrijwel altijd een stuk goedkoper dan benzine. Diesel is dus dé brandstof voor hen die veel kilometers maken – denk aan lesauto’s, vrachtwagens of taxi’s. Tegenwoordig ligt de dieselmotor steeds vaker onder vuur. In steden zijn dieselvrije zones bijvoorbeeld steeds normaler, nu bekend wordt hoe vervuilend de dieselmotor eigenlijk is. Daarom is er ook voor diesel de stap gemaakt naar het bijmengen van biobrandstof, net zoals bij benzine. Diesel gaat sinds enkele jaren in de hele EU verder onder de naam B7, waarbij de 7 staat voor het percentage bijgemengde bio-ethanol, net zoals bij benzine.
Naast B7 kennen we ook B10, B30 en B100. Ook bij deze benamingen geeft het getal aan hoeveel procent biobrandstof er is gebruikt in de brandstof. Een nadeel aan deze soorten diesel is dat lang niet alle auto’s voor deze brandstoffen geschikt zijn, wat betekent dat je dit zorgvuldig moet checken. Er is nog één andere soort diesel die we kunnen onderscheiden: blauwe diesel, bekend onder de noemer HVO100. Dit is brandstof die volledig gemaakt is van plantaardige oliën en niet van fossiele olie. Deze brandstof heeft, doordat het gemaakt is van een hernieuwbare grondstof, een lagere CO2 uitstoot.

Premium benzine 

Tot zover de ‘gewone’ brandstoffen en alles wat je erover moet weten. Hoe zit het nu precies met premium brandstof? Premium benzinesoorten vallen in principe onder de E5 brandstoffen. Echter bevatten deze brandstoffen in de praktijk in plaats van 5% bio-ethanol helemaal geen ethanol, maar een eigen toevoeging die per merk weer anders kan zijn. Deze toevoegingen zorgen volgens de makers van deze brandstoffen voor een nog lager verbruik en lagere uitstoot dan de normale E10 benzine. Rijd jij een auto vanaf bouwjaar 2001? Dan is premium brandstof ook nog eens beter voor je motor. Dat komt omdat bio-ethanol stoffen bevat die onderdelen in de motor en het brandstofsysteem op de lange termijn mogelijk kunnen beschadigen. In de premium brandstoffen zit minder bio-ethanol, waardoor de kans op schade minder groot is.

Premium diesel 

Wie diesel rijdt, heeft iets minder keuze aan de pomp. De reguliere diesel heeft tegenwoordig de naam B7 gekregen. Het principe werkt hetzelfde als met benzine; aan B7 is tot 7% biobrandstof toegevoegd. In plaats van bio-ethanol van suiker en tarwe, zoals in de benzine E5 en E10 aanwezig is, bestaat deze biobrandstof uit plantaardige oliën. Ook premium dieselbrandstoffen zoals B10, B100 en XTL bevatten tot 7% biobrandstof. Rijd je diesel en wil je premium brandstof tanken? Bekijk dan eerst of jouw auto hier geschikt voor is. Niet alle dieselauto’s kunnen goed tegen de premium dieselbrandstoffen. Om het zekere voor het onzekere te nemen, kun je het beste om advies vragen bij jouw garage. Het grote voordeel van premium diesel, is het minder vervuild raken van het brandstoffilter. Dit zorgt ervoor dat het langer duurt voordat het brandstoffilter vervangen moet worden. Ook de makers van premium dieselsoorten geven aan dat je auto een lager verbruik en lagere uitstoot heeft.

Nieuwe manieren van rijden 

In de regel komt het erop neer dat de premium brandstofsoorten beter zouden zijn voor je auto én voor het milieu. Er wordt steeds meer gekeken naar nieuwe mogelijkheden van brandstof die minder schadelijk zijn voor het milieu en waarmee auto’s minder CO2 uitstoten, en deze premium brandstofsoorten dragen hieraan bij. Een andere manier om milieuvriendelijker te rijden is bijvoorbeeld hybride of elektrisch rijden, waarbij je gedeeltelijk of volledig rijdt op elektriciteit. De komst van hybride auto’s maakte het al mogelijk om gedeeltelijk elektrisch te gaan rijden, zonder dat je je zorgen hoeft te maken om beschikbare laadstations onderweg. Tegenwoordig zijn er steeds meer volledig elektrische auto’s op de markt gebracht en zijn deze auto’s binnen afzienbare tijd 100 procent opgeladen. Daarnaast zijn laadpalen geen uitzondering meer op tankstations en stadsparkeerplaatsen. Omdat elektriciteit tegenwoordig op hernieuwbare manieren kan worden geproduceerd, zal dit in de toekomst dé brandstof worden om mee te rijden.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: W-B
Aantal keer gelezen: 3871x
Toegevoegd: 08-09-2021 11:50
Gewijzigd: 09-09-2021 14:42

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!