Hoe een verhuizing doorgeven?

Hoe een verhuizing doorgeven?

Hoe een verhuizing doorgeven? Je gaat binnenkort verhuizen en dan moet er veel geregeld worden. Maar hoe kun je nu gemakkelijk een verhuizing doorgeven en ervoor zorgen dat de post op je nieuwe adres wordt bezorgd? Er zijn een paar zaken die je goed moet regelen bij het doorgeven van een verhuizing.

Verhuizing doorgeven

Als je gaat verhuizen dan ga je de verhuizing persoonlijk of schriftelijk doorgeven bij de gemeente waar je gaat wonen. Vervolgens zal de gemeente je adres aanpassen in de Basisregistratie personen (BRP). Wanneer je binnen een gemeente gaat verhuizen dan kun je de verhuizing vaak ook digitaal doorgeven (afhankelijk van de gemeente, laat je daarover informeren).

Verhuizing doorgeven, waar moet ik aan denken?

De verhuizing voor jezelf en anderen doorgeven vraagt wat van je. Er zijn namelijk een paar aspecten waar je wel aan dient te denken als je je verhuizing door gaat geven. Een verhuizing doorgeven kun je zelf doen, wanneer je:

  • meerderjarig bent;
  • samenwonende echtgenoten of geregistreerde partners van elkaar bent;
  • ouder, voogd of verzorger bent van minderjarige kinderen;
  • ouder bent van inwonende meerderjarige kinderen;
  • de curator kan de verhuizing doorgeven van een persoon die onder curatele is gesteld;
  • een gemachtigde kan een verhuizing doorgeven.

Wanneer een verhuizing doorgeven?

Het doorgeven van een verhuizing dient te gebeuren binnen vijf dagen na het wijzingen van het adres. De datum waarop de aangifte van je verhuizing binnen is gekomen, wordt gezien als de datum van je verhuizing. Je kunt echter altijd aangeven, dat je later verhuisd bent en dan geldt die datum. Vanaf 1 januari 2014 kunnen gemeente een boete opleggen tot maximaal 325 euro als je belangrijke wijzigingen niet (tijdig) bij de gemeente door hebt gegeven. Daarbij staat ook de regel vast dat een verhuizing binnen vijf dagen na de verhuizing binnen moet zijn bij de gemeente.

Documenten bij verhuizing doorgeven

Je hebt een aantal documenten nodig om een verhuizing door te geven. Om te beginnen heb je een geldig legitimatiebewijs nodig en daarbij kun je denken aan een paspoort, rijbewijs, Nederlandse identiteitskaart of vreemdelingendocument. Maar je hebt ook een bewijs van bewoning nodig en daarbij kun je denken aan een huurcontract, koopakte of toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner.

Diensten bij gemeente aanvragen

Als je gaat verhuizen binnen de gemeente of naar een andere gemeente, dan kun je meteen navragen wat er verder nog geregeld dient te worden. Je kunt daarbij denken aan de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en het toekennen van bijstand. Deze hebben geen betrekking op de Basisregistratie Personen (BRP). Dit houdt in dat alle gemeenten hierin een eigen taak hebben en daardoor kunnen er wijzigingen optreden wanneer je gaat verhuizen.

Verhuisservice

De post verhuist altijd automatisch met je mee. Je kunt namelijk heel eenvoudig de post automatisch door laten sturen naar je nieuwe adres. Je nieuwe adres kan ook door worden gegeven aan je verzekeraar, bank en andere bedrijven. Daar kan PostNL je bij helpen. PostNL biedt namelijk een verhuisservice aan en dan wordt de post automatisch doorgestuurd naar je nieuwe adres en ook wordt de verhuizing doorgeven aan belangrijke bedrijven. Je hebt hierdoor ook de zekerheid dat je belangrijke post niet meer hoeft te missen. Je betaalt daarvoor een vast bedrag per week of per maand. Alles kan online geregeld worden. Je hoeft alleen maar je gegevens in te vullen, aan te geven vanaf wanneer de post doorgestuurd moet worden en je geeft je adreswijziging door. Dan kunnen alle gegevens gecontroleerd worden en kan de aanvraag in worden gediend.

Verhuizen en de Belastingdienst

Als je gaat verhuizen, hoef je je nieuwe adres niet door te geven bij de Belastingdienst. Je hoeft het alleen bij de gemeente door te geven en dan krijgt de Belastingdienst automatisch het nieuwe adres van de gemeente. Er zijn drie situaties waarin de verhuizing wel doorgegeven moet worden aan de Belastingdiensten:


  • Je wilt een postadres gebruiken dat niet hetzelfde is als je woonadres. Als dat zo is, dan stuur je een brief naar je belastingkantoor en dan vermeld je jouw naam, burgerservicenummer, woonadres en postadres. Binnen vijf dagen krijg je dan een brief naar je woonadres. Daarin wordt er gevraagd om een bevestiging dat het adres klopt.
  • Je krijgt huurtoeslag, dan dien je de verhuizing binnen vier weken door te geven. Een verhuizing kan ook gemeld worden bij Mijn Toeslagen van de Belastingdienst. U krijgt huurtoeslag.
  • Als je in het buitenland woont dien je dat ook door te geven en dan kun je een speciaal formulier opvragen bij de Belastingdienst.

Zakelijke verhuizing doorgeven

Als je een eigen onderneming hebt en je gaat verhuizen, dan dien je dat door te geven bij de Kamer van Koophandel. De adreswijziging wordt dan doorgegeven aan de Belastingdienst.

Aan wie verhuizing doorgeven?

Als je gaat verhuizen, wil je je adres natuurlijk aan veel mensen doorgeven die je dierbaar zijn en waar je contact mee wilt onderhouden. Familie en vrienden stuur je daarom een verhuiskaartje, maar aan wie kun je nog meer denken?

  • Huisarts, apotheek, tandarts
  • Internetprovider
  • Kranten en tijdschriften
  • Verzekeringen
  • Leveranciers, notaris, bank
  • Verenigingen en scholen
  • Goede doelen

De menselijke aspecten bij een verhuizing


Verhuizen kan leuk zijn, maar soms ook zeer emotioneel. Het is afhankelijk van de reden van de verhuizing of dit een feestje wordt of dat je er enorm aan zult moeten wennen om op een andere plek te wonen. Wanneer kinderen het ouderlijk huis verlaten, is dat (meestal) reden voor een feestje: ze worden/zijn zelfstandig en vliegen uit. Ze kopen of huren een leuk huis en het leven gaat drastisch veranderen zowel voor de ouders als ook voor de kinderen (zelf de was doen, zelf koken, boodschappen doen enz.). Een dergelijke verhuizing is een heel natuurlijk proces in het leven van een mens. Het wordt een ander verhaal als iemand noodgedwongen moet verhuizen. Dit kan zijn omdat iemand de huur of zijn hypotheek niet meer kan betalen. Heel triest als je om die reden je huis moet verlaten en moet verhuizen naar een andere plek. Ook mensen die dementeren moeten soms noodgedwongen verhuizen, omdat het niet meer veilig is dat zij alleen en zonder toezicht blijven. Dit kan er vervelend en droevig zijn voor de persoon in kwestie. Vooral ouderen hebben behoefte aan houvast en niet aan nieuwe dingen. Iemand die dement is, maak je niet blij met een “fijne, mooie kamer met nieuwe spullen”. Zij herkennen hier niets van! Gelukkig echter is voor de meeste mensen verhuizen een nieuw begin! Vergeet ook in de trieste gevallen niet om de gemeente op de hoogte te brengen van de verhuizing.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: E.
Aantal keer gelezen: 5701x
Toegevoegd: 21-04-2015 14:13
Gewijzigd: 26-04-2016 14:14

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2226 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!