Na jaren van discussie is fotografie sinds begin 2014 een vrije handel in Nederland en in grote delen van de rest van de wereld. In gewone taal betekent dit dat iedereen die een handelsvergunning krijgt, fotograaf kan worden en als professional kan werken. De opleiding voor fotograaf is dus niet langer een verplichting. De vraag is dus niet langer of je fotograaf kunt worden. Maar moet je ook fotograaf worden?
Fotograaf worden omdat je van je camera houdt en vrienden je vertellen dat je foto's geweldig zijn?
Ik ken veel mensen met veel talenten. Mensen die ons uitnodigen voor het diner en de avond voelt beter aan dan in een café. Want geen enkel restaurant kan de combinatie van een eigen sfeer en een uitstekende keuken overtreffen.
Betekent dit automatisch dat elk van hen een professionele kok is en morgen een restaurant moet openen?
Nee natuurlijk niet.
Het verschil tussen koken voor vrienden en het runnen van je eigen restaurant is - en daar zijn we het snel over eens - enorm. Het feit dat je fotograaf kunt worden, betekend niet noodzakelijkerwijs dat je dat ook zou moeten doen. In de fotografie is het niet veel anders. Het feit dat u graag foto's maakt en dat u geen opleiding als fotograaf nodig heeft, betekent niet automatisch dat u raag als fotograaf werkt. En geloof me, "talent" wordt overschat als het gaat om succes in uw nieuwe beroep.
"Hé, dit moet een motiverend artikel zijn over professionele fotografie. En dan dit?
Ja, dat moeten we nu doormaken. Dit is maar één keer. Als dat achter ons ligt, komt het mooie deel - fotograaf worden. Voorafgaand aan elke andere stap die hierna volgt, moet de grondige afweging worden gemaakt of men echt klaar is om deze stap in de professionele fotografie te doen. En dan hebben we het nog niet over een opleiding tot fotograaf. Dat komt later.
Logischerwijs is het mogelijk om fotograaf te worden zonder opleiding. Maar niet zonder kennis, voorbereiding en onderwijs, in welke vorm dan ook. Mooie foto's maken alleen is niet genoeg. De cijfers spreken voor zich:
"Meer dan 1/3 van alle kleine bedrijven overleven het eerste jaar niet. 80% zal de eerste vijf jaar niet overleven. Alleen al in Oostenrijk staan nu bijna 9.000 fotografen geregistreerd bij bedrijven (bron: WKO-statistieken februari 2018. Het is bijna logisch en duidelijk dat slechts een deel van hen een behoorlijk inkomen kan verdienen.
Als u wilt behoren tot degenen die dit kunnen doen, zult u anders moeten denken dan 90% zal doen. Fotograaf worden betekend niet dat je een camera koopt, er een paar foto's mee neemt en verkoopt. In de eerste plaats betekent dat het starten van een eigen bedrijf!
Dat betekent belasting betalen, SVA betalen, de zakelijke kant en de prijsstelling, het creëren van een baan voor jezelf, het kopen van apparatuur, exploitatiekosten, het langer dan je je kunt voorstellen voor schermen zitten, het nemen van talloze nederlagen voor elk gevoel van prestatie en het nemen van een enorme verantwoordelijkheid. Maar als je van deze baan houdt, is er zeker geen mooier werk!
De meeste mensen houden van 2 dingen over fotografie en beschouwen het als de enige opgave van een professionele fotograaf:
Zeker, die twee maken er deel van uit. Maar ze vormen slechts een paar procent van wat een fotograaf doet. Als je je passie wilt beperken tot deze 2 punten, dan moet je geen fotograaf worden, maar kun je beter amateur blijven. Als zodanig kunt u ook tentoonstellingen maken en uw werk laten zien. Maar je bent 100% bezig met fotografie, niet 10% zoals een professionele fotograaf.
Goed, goed, goed, goed, goed.
Want alleen als dit alles is opgehelderd en je er echt zeker van bent dat je het avontuur bent (en ik gebruik het woord niet lichtvaardig :)) fotograaf zal willen accepteren. Als het echt uw droom is om van uw hobby uw beroep te maken, om van fotografie te leven en u twijfelt er niet meer aan dat u dat echt wilt, dan kunnen wij de nodige stappen ondernemen om dit doel te bereiken. (Deze lijst is gebaseerd op de veronderstelling dat u al foto's kunt maken. Het deel moet natuurlijk nog voor deze lijst staan.)
De eigenlijke Todo-lijst
Portretfotografie? Landschap? Architectuur? Reportage? .... Welk gebied of welke gebieden van de fotografie u wilt doen en aanbieden. Fotograaf worden betekend niet alles wat voor je lens springt fotograferen, maar een duidelijke nis hebben en er echt goed in worden. Ik zou niet meer dan 2 gebieden aanraden. Nog beter zou zijn om slechts één gebied te kiezen. Zodat we elkaar niet verkeerd begrijpen, het betekend dat niet dat je niet alles wat je leuk vindt moet fotograferen. Maar denk eens na over wat voor soort fotografie je betaald wilt krijgen en wat je er gewoon voor wilt doen, gewoon voor de lol. De twee gebieden kunnen gemakkelijk van elkaar worden gescheiden.
Dit heeft ook het leuke neveneffect dat je je hobby/passie voor jezelf kunt houden en dat fotografie niet zomaar een vak is.
Denk ook vanaf het allereerste begin na over wat u en uw werk bijzonder maakt. Wat onderscheidt u van de miljoenen andere fotografen in de wereld? Wat is er op deze manier alleen bij u en waarom zou iemand u geld moeten geven voor een foto van u. Vind jezelf en je werk uit als een "merk", zogezegd. Dit maakt je tastbaar voor potentiële klanten en zij herinneren je.
Als u fotograaf wilt worden, staat u op het punt een bedrijf te beginnen. Neem dit serieus. Zorg voor de commerciële kant. Dat is (voor mij sowieso) het onaangenaamste deel. Een fiscaal nummer krijgen, een belastingadviseur inhuren (u kunt het beter meteen vanaf het begin doen, bespaar veel tijd en moeite). Het zal je meer brengen dan het je kost) prijsstelling (en maak je geen zorgen, dat is het moeilijke deel voor bijna elke fotograaf). In mijn artikel over huwelijksfotografie vind je ook een ruwe voorbeeldberekening.
Vooral in het begin) registreer SVA, maak factuursjablonen, etc..... Ook al is het niet het grappigste deel, en juist daarom is het een van de belangrijkste. Zie dit deel ook als een leuk onderdeel van je werk. Het zal later het deel worden waarmee je je bestaan veiligstelt en waarmee je vanuit je passie kunt leven. Zelfs als je hem niet leuk vindt, moet je hem goed behandelen.
Vergeet ook niet om voor een verzekering te zorgen.
Uw apparatuur moet verzekerd zijn, anders blijft u in geval van schade of diefstal van de ene op de andere dag zonder middelen van bestaan. U moet ook verzekerd zijn tegen arbeidsongevallen als u per ongeluk iemand op het werk verwondt. (Lamp statieven vallen soms naar beneden als je ze verdrongen hebt, zeg ik alleen maar).
Om nog maar te zwijgen van een rechtsbijstandverzekering en aansprakelijkheidsverzekering, als - wat we niet hopen - iemand u voor de rechter moet dagen. Of u moet oninbare rekeningen hebben. Gelukkig heb ik nog niet actief gebruik gemaakt van de verzekeringen, maar ik zou niet rustig kunnen slapen zonder die verzekeringen. Als er iets gebeurt, staat het allemaal op het spel.
Het commerciële gedeelte bevat ook een belangrijk punt dat veel mensen te laat begrijpen: Er is een verschil tussen investeren en uitgeven.
Als werknemer bent u misschien nog steeds gewend om geld uit te geven. Je krijgt een salaris, je koopt er iets van, het geld is weg. Einde verhaal. Maar als zelfstandige is er ook zoiets als "investering". Van het geld dat u verdient met uw werk moet u een deel investeren in uw bedrijf. In apparatuur, op kantoor of in een studio, in kennis en opleiding. Het maakt nu deel uit van je werk.
Investeren betekent geld uitgeven aan iets dat u helpt om er meer geld mee te verdienen. Dat lijkt vanzelfsprekend? Maar voor velen is dat niet zo of te veel mensen denken er gewoon niet over na.
"Ik kan me geen belastingadviseur veroorloven, ik ben net begonnen" is een van de zinnen die ik het vaakst hoor. Het tegenovergestelde is waar. Je bent net begonnen, je kunt het je niet veroorloven om te beginnen zonder accountant. Dit zal een van uw eerste echt belangrijke investeringen zijn.
Hetzelfde geldt voor investeringen in bijscholing.
En dan heb ik het niet over zakelijke cursussen die net zo zondig duur zijn! Zij hebben hun rechtvaardiging. Maar natuurlijk moet je je eerst een goede coach of cursus kunnen betalen. En dat is wanneer het krap wordt, vooral in het begin.
Daarom werk ik nu aan mijn "A-Team". Een live coaching waarbij ik je alles geef wat de afgelopen 10 jaar voor mij heeft gewerkt. Regelmatig, live en met vraag/antwoord uur om beter aan uw behoeften te voldoen. Op deze manier kunt u niet alleen voorzichtiger zijn met uw investering, u kunt er ook op de lange termijn beter van profiteren.
Het klinkt een beetje raar als inleiding. "Ik wil fotograaf worden, waarom zou ik me afvragen waarom".....
Ik bedoel met "waarom" niet, "omdat ik wil stoppen met mijn baan, mijn baas is een k***k en ik wil leven van fotografie".
Het is een resultaat, niet een waarom. Net zoals geld een resultaat is, nee, waarom niet.
Ik bedoel het echt intensieve onderzoek van de vraag "waarom doe ik wat ik doe en waarom sta ik graag 's morgens op".
Omdat de bokeh van je nieuwe full frame camera zo mooi is en je uitkijkt naar het resultaat?
Dat kan voor u een korte termijn aanleiding zijn. Maar op de lange termijn maakt het je niet gelukkig.
Ook hier wil ik niet te diep gaan. Allen dit: Als je weet waarom en het is een sterk waarom, dan zal dit op de lange termijn een enorme invloed hebben op je succes of falen als fotograaf.
Mijn werk als fotograaf is succesvol geworden op het moment dat ik voor mezelf heb besloten "Ik wil andere mensen helpen met wat ik in de eerste plaats doe".
Maar je zult zien, hoe sterker je eigen "waarom", hoe beter je in staat zal zijn om met de andere persoon te communiceren, hoe meer mensen in je leven zullen verschijnen die hetzelfde "waarom" hebben als jij, hoe meer klanten je zal hebben die met je willen werken om die reden, hoe meer voldoening je zal hebben in je werk en leven,.....
Oh en trouwens, alle getallen zullen stijgen en we gaan ze de hele tijd achterna rennen.
Houdt van, volgers, bestellingen, vergoedingen, (zodat dan helaas ook de belastingen, maar wie veel belastingen moet betalen, zal daarvoor ook veel verdienen.
Hoe vind je het waarom?
We zouden hier nog heel lang over kunnen praten maar voor nu zal dit je helpen:
Dat is slechts een voorbeeld van waar jouw pad je leidt, dat weet ik niet. Maar je kunt zeggen dat we ons "waarom" gemiddeld minstens 5 keer in twijfel moeten trekken om tot een "echt" waarom te komen. Net als kinderen dat instinctief doen.
Uw foto's mogen dan zo mooi zijn als ze zijn, maar als ze niet ook mooi gepresenteerd worden, gaat het effect volledig verloren. Uw website is uw visitekaartje op het internet en uw beste verkopers! Elke potentiële klant zal er een kijkje nemen. Laat hem zien dat hij veilig bij je is. Zowel met de visuele impressie van uw website en foto's, als met de teksten en wat u van uzelf laat zien. Met WordPress en een goed sjabloon kunt u vanaf het begin een fatsoenlijk portfolio opbouwen tegen een redelijke prijs.
Nog eenvoudiger is de portfolio website met Squarespace.
U kunt zich later een ontwerper veroorloven. (En ik zou dit net zo sterk aanraden als ik onze klanten zou aanraden om een goede fotograaf te boeken en niet ome Jan.
Wees hard voor jezelf bij het kiezen van de beelden voor het portfolio. Toon alleen het beste, niet te veel, niet te weinig. Gooi eruit wat niet 100% voldoet aan uw eigen normen. En leg de lat hoger in plaats van lager voor deze eisen.
Website als vertegenwoordiger
Uw website dient niet alleen het doel van een digitaal visitekaartje. Het is ook een belangrijk middel om klanten te vinden en te behouden. Als u dat goed doet, kunt u potentiële klanten direct op uw website aanspreken, contact met hen opnemen en hen steeds weer aan u en uw diensten herinneren.
Een mooie website met mooie foto's alleen al doet helemaal niets voor uw bedrijf. Ik weet dat je me niet gelooft als je nog aan het begin staat. Ik wilde toen ook niemand geloven.
Maar ik heb het persoonlijk ervaren op mijn eigen website en nu weet ik dat het gewoon brutale waarheid is. Een mooie pagina met mooie foto's is gewoon niet genoeg.
U moet precies weten wat het doel van uw website is, u moet het pad van uw klanten strategisch uitstippelen, goed nadenken over wat u wilt dat ze op uw website doen, en vervolgens nauwkeurig meten en aanpassen. Dan zult u zien dat uw website uw meest waardevolle eerste medewerker is die u helpt om de juiste klanten voor u te bereiken en hen naar u te leiden. Deze klanten zullen niet alleen contact met u opnemen, ze zullen ook in de juiste mindset zitten en u hoeft niets meer te "verkopen".
Op dit punt zal ik mijn eigen artikel schrijven over trechters voor fotografen.
Het hoeft niet noodzakelijkerwijs het Tips & Tricks Blog te zijn, het hoeft geen uitgebreide Making Of Movies te zijn, je kunt over veel dingen in de fotografie bloggen. Je kunt leren hoe je dit op de juiste manier kunt doen bij Markus Cerenak. Het is zeker de moeite waard. Als je denkt: "Wie heeft er nog een blog nodig, er zijn er al zoveel" - dan heb je deze blog nodig. Blogs maken je als persoon en fotograaf tastbaarder (zie punt 1, jij als merk).
Het helpt je ook persoonlijk en in je werk als je je kennis overdraagt. "Wie lesgeeft, leert twee keer", zei Goethe al. Ik heb één ding geleerd van al het werk dat ik heb gedaan - schrijven helpt je om een aantal dingen zelf te manifesteren. En als het alleen dat doel dient, dan heb je al gewonnen.
Als je echt besluit om professioneel fotograaf te worden (dit geldt ook voor alle andere zelfstandigen), noem jezelf dat dan voortaan. Geen halfslachtige namen, geen "ik probeer.....". Niets, je bent voortaan fotograaf. Punt uit. Niemand wachtte op u om eindelijk uw foto's en werk voor klanten te laten zien. Niemand weet het. Vertel het iedereen.
Verspreid uw visitekaartjes (die geen eigen punt verdienen, valt onder marketing in het algemeen onder vertel over uw website, ga op zoek naar potentiële klanten, geef iemand gewoon weer een kopje koffie. Online is goed en belangrijk, maar persoonlijk contact wint altijd. Als iemand een fotograaf wil boeken en er maar één kent van zijn website, en wiens werk hij leuk vindt, maar die hij al tijdens een kopje koffie heeft verteld over het afgelopen weekend, raad eens wie hij zal bellen.
Behandel elke opdracht en klant die je krijgt alsof het de grootste en belangrijkste opdracht is die een fotograaf ooit heeft gekregen. Want dat is wat hij nu voor u is. Vooral wanneer u begint. En voor de klant zelf is de bestelling die hij je geeft sowieso het belangrijkste.
Alle reclame, portfolio's, tentoonstellingen, tentoonstellingen, boeken en publicaties zijn niets vergeleken met goede oude mond-tot-mondreclame. U bouwt op dit moment uw portfolio en reputatie op. Als de resultaten goed zijn en de klanten tevreden zijn, loopt het sneller dan u denkt en beter dan u denkt.
Maar zo belangrijk als klanten en goede samenwerking is, moet het gezegde "de klant is koning" dringend worden verbannen. Het idee erachter is niet helemaal verkeerd, maar hoe het door de meesten wordt geïnterpreteerd en geleefd is - vooral in de fotografie - een ware ramp.
Mijn samenwerking met mijn klanten voldoet precies aan de betekenis van het woord. Samenwerking. Dit betekent niet dat iemand een bedrag X betaalt en zonder mitsen en maren, op elk moment onmiddellijk krijgt wat hij achteraf wil. Dit betekent alleen maar dat we eerst precies bepalen wat ieder van ons in deze samenwerking gaat brengen.
Begrijp niet verkeerd, dit is zeker geen oproep tot arrogantie. Integendeel. Wees aardig, wees behulpzaam, behandel uw klanten op de manier waarop u behandeld wilt worden. Maar er is geen sprake van ondergeschiktheid. En wie zich als klant ernaast gedraagt, is geen koning, maar gewoon iemand die zich ook weet te gedragen.
Respect is geen eenrichtingsverkeer.
De inhoud van de hele paragraaf hebben we hier in de studio samengevat in een fotolijst. En natuurlijk zien ook klanten die naar de studio komen dat:
In de fotografie kan men letterlijk nooit stoppen met leren. Er zijn altijd nieuwe ideeën, verschillende benaderingen, inspiraties, technieken..... Degenen die stoppen met leren zullen stoppen. Het zorgt er niet alleen voor dat je je als fotograaf ontwikkelt, het verrijkt ook je leven. En dat is wat je wilde, toch? Geen baan die je verveelt, maar een passie die leeft.
Lees blogs van andere fotografen, investeer in online cursussen, investeer in je werk. En geef tegelijkertijd je kennis door aan hen die nog niet zo ver gevorderd zijn als jij. Je zult je afvragen wat er voor terugkomt. Samen kom je altijd verder dan wanneer je je kennis thuis opsluit en goed beschermt.
Het is ook het beste om op zoek te gaan naar een mentor of meerdere mensen die al succesvol zijn in wat je wilt doen. En luister dan naar hen, lees hun blogs en boeken, ga naar hun lezingen en ga zo maar door. Investeren in kennis loont vooral de moeite. Als u wordt geconfronteerd met de beslissing van doelstelling of kennis, kies dan voor kennis.
Slechts enkele voorbeelden van goede bedoelingen op het gebied van kennis:
Mijn A-Team - Samen groeien
Regelmatige live coaching met vragen/antwoorduren om uw problemen samen op te lossen wanneer ze zich voordoen. (het eerste adres voor huwelijksfotografie in Engelstalige landen) organiseerde bijvoorbeeld een fantastische road trip met 6 lezingen over precies dit onderwerp. Onder de titel "Succesvol worden, je angsten overwinnen en je ontwikkelen tot een betere ondernemer in de creatieve industrie" zullen 6 fotografen je een uur lang hun beste tips geven over hoe je dat moet doen. Ik kan u deze zes uur niet genoeg aanraden, elke minuut en elke cent waard! (Met een korting krijgt u 100,- korting.
Leren flitsen - Als je nog niet helemaal klaar bent om de flitser te gebruiken, moet je dat zeker leren. Kunnen flitsen betekent dat u uw eigen verlichtingssfeertje kunt creëren, waar u ook bent. Als het bestaande licht niet mooi genoeg is, maak je gewoon je eigen licht als je weet hoe. Een absoluut voordeel voor elke klus die voor u in veel gevallen de moeite waard is.
Ik heb onlangs deze groep opgericht voor gelijkgestemde fotografen die niet alleen met hun apparatuur, maar ook met hun manier van denken en werken in het digitale tijdperk willen komen. Samen bereiken we meer dan tegen elkaar in. Daar wisselen we ideeën uit over onderwerpen als klantenwerving, digitale marketing, etc.
Trouwens, een eerste, zeer eenvoudige stap zou zijn om dit artikel dat u leest te delen en ook om anderen te helpen op weg naar zelfstandig ondernemerschap.
Geen gekheid. U zult meer uren voor schermen doorbrengen dan u zich ooit had kunnen voorstellen. Schrijf en lees meer e-mails dan ooit tevoren. En besteed slechts 10% van uw tijd aan het fotograferen. Fysiek fit blijven zal een urgente zaak zijn. (Ik schrijf dit met een slecht geweten, slaaptekort en een papabuikje. Misschien een zogenaamde "zelfherinnering")
Daarnaast leren de meeste sporten je wat je nodig hebt voor je nieuwe carrière - uithoudingsvermogen.
Wat betreft uithoudingsvermogen - je zult niet altijd top gemotiveerd zijn. Laat je motiveren, inspireren en ideeën uitwisselen met collega's waar mogelijk. U zult zien dat u niet alleen bent.
En wat de motivatie betreft, print deze mantra uit:
Motivatie komt als we vertrekken, niet als we staan te wachten.
Dat wil zeggen, als je wacht op motivatie en inspiratie, dan is dat misschien wel precies het probleem. Begin gewoon met iets (letterlijk). Je zult zien dat er motivatie ontstaat in het proces. Als je gewoon wacht, zal er niets gebeuren.
Om deze reden doen we ook een "FotoFit Challenge" in onze Facebook groep. De deelnemers waren in het begin sceptisch, maar beseften relatief snel dat dit hen daadwerkelijk zou helpen.
Een punt dat ik al veel te lang niet voor 100% heb begrepen, zoals de meeste mensen in de creatieve industrie doen. We willen kunstenaars, ambachtslieden, of in ieder geval "creatieve mensen" zijn, maar we willen niet echt ondernemers zijn. Wij willen niets "verkopen". Dat klinkt al zo verschrikkelijk voor ons. Misschien wel. Maar als u zich weer in dit denken terugvindt en u wilt uit het leven wat u als dienst of product aanbiedt, dan behoort ook de duidelijke beslissing om nu de verantwoordelijkheid voor de verkoop van uw diensten of producten over te nemen. Fotograaf worden betekend ondernemer worden. De meeste fotografen geloven nog steeds ten onrechte "goed werk is de enige marketing die je nodig hebt". Dit is een van de belangrijkste redenen waarom zo velen ten onder gaan in kortingsoorlogen en falen. Wie de waarde van zijn eigen werk niet kent en kan communiceren en verkopen, heeft geen kans. Niet mooi, maar waar. Als je een baan neemt in een bedrijf dat slechte marketing doet, dat zijn product slecht verkoopt, zal je die baan niet lang hebben omdat het bedrijf geen geld verdient en je niet kan betalen. Nu is het tijd om te begrijpen dat u uw eigen bedrijf en uw enige werknemer bent. Dus als je niet verkoopt, kun je jezelf niet financieren (je huur, je gezin enz.). Je moet ondernemend zijn. Punt uit.
Heb je alle punten gelezen en dacht je bij elk van hen "klinkt geweldig, laten we beginnen? Dan moet je fotograaf worden, het zal erg leuk zijn om een eigen fotografiebedrijf te beginnen.
Ik wens u het allerbeste!