Hoe zet je structured data in voor SEO?

Hoe zet je structured data in voor SEO?

Hoe zet je structured data in voor SEO?In 2020 speelt SEO nog steeds een belangrijke rol binnen marketing. Zoekmachines worden nog steeds ontzettend veel gebruikt en iedereen wil natuurlijk bovenaan staan. Het mooie aan Google is dat de bezoeker al een duidelijke koopintentie heeft.

Op belangrijke zoektermen wil je dat jouw website bovenaan staat zodat jij veel kliks krijgt en zodat de bezoekers allemaal op jouw website belanden en van jouw product of dienst gebruik maken. Voorheen was het vooral belangrijk binnen SEO om voldoende externe links te krijgen en om de zoektermen op de belangrijke plekken op de pagina te laten terugkomen. Dit is natuurlijk nog steeds belangrijk, maar tegenwoordig, in 2020, is de techniek ook steeds belangrijker geworden. En met technische SEO wordt ook structured data bedoeld. Structured data is een manier om je zoekresultaten te verrijken. Het gevolg hiervan is dat er meer op jouw zoekresultaat geklikt wordt en de CTR (doorklikratio) dus verbeterd wordt. Een belangrijk onderdeel van structured data is het feit dat de zoekintentie van de gebruiker door Google beter kan worden gematcht met de beschikbare zoekresultaten. Op deze manier worden zoekmachines niet alleen kwalitatief beter, maar ook meer gebruiksvriendelijk. Win-win dus.

Wat is structured data? 

Structured data heeft 1 groot doel: namelijk, code toevoegen aan je content zodat zoekmachines beter snappen waar jouw content over gaat. Je geeft in feite met deze extra code dus extra informatie. Structured data wordt ook wel ‘markup’ genoemd door velen. Vroeger vond Google het vooral belangrijk om te kijken naar linkbuilding en het aantal zoektermen in de content. Tegenwoordig vinden zoekmachines het steeds belangrijker om echt te begrijpen waar de content over gaat en wat de intentie van de pagina is.
Wat zijn de voordelen van structured data?
Uiteraard zijn er voldoende voordelen van het toevoegen van structured data voor jouw website. Dit zijn onder andere:

  •  Je springt er meer uit in de zoekresultaten waardoor je aantrekkelijker wordt en er meer op je geklikt wordt. Dit is natuurlijk uiteindelijk wat je wil, meer kliks! Je hebt het vast ook al eens zelf gezien als je iets googlede. Het zoekresultaat dat er het meeste uitspringt en de meeste ruimte benut valt toch echt meer op en de kans dat je daar op gaat klikken is wel erg groot. Een groot pluspunt van het feit dat je zelf beter zichtbaar wordt is dat je ook jouw concurrenten naar beneden drukt. Een hogere doorklikratio betekent indirect ook een hogere positie in de zoekresultaten. Zoekmachines snappen namelijk zelf ook dat als er op bepaalde content meer kliks komen, deze content wel goed moet zijn. Ook al is dit dus geen manier om direct te stijgen in zoekmachines, een indirect effect is er zeker!

  • Google snapt beter waar jouw content voor bedoeld is en wat jij eigenlijk aanbiedt op je website. De data wordt daardoor op een hoger tempo verwerkt en google ziet wellicht meer mogelijkheden (lees: zoekopdrachten van gebruikers) om jouw website aan te matchen. Als je Google dus helpt om te begrijpen waar jouw content over gaat, dan help je dus indirect ook jezelf. Wel zo handig natuurlijk!

 



Over rich snippets en rich cards

Wat kan je eigenlijk met rich snippets en rich cards doen? Het antwoord is verschillende onderdelen van je website meer uitlichten. Er zijn heel veel soorten om van te kiezen, maar de rich snippets die het vaakst gebruikt worden zijn: blogs, evenementen, lokale bedrijven, veelgestelde vragen, recepten, reviews, producten, carrousels, en broodkruimels.
Rich cards daarentegen zijn eigenlijk een soort geëvolueerde versie van rich snippets en zijn dus iets later op de markt gekomen. Hiermee kun je jouw onderdeel nóg groter en visueel aantrekkelijker maken. Het is vooral voor gebruikers van zoekmachines op mobiele versies mogelijk om een betere interactie te hebben met je bedrijf. Als jij bijvoorbeeld in Amersfoort bent, en je hebt zin om een lekker hapje te eten, dan kun je googlen naar leukste restaurants in Amersfoort. Grote kans dat je dan een carrousel te zien krijgt met een aantal interessante restaurant opties waar je uit kunt kiezen en waar je meteen en makkelijk extra informatie op je scherm te zien krijgt. Dit werkt bijvoorbeeld ook heel goed bij recepten. Leuk om eens uit te proberen, maar ook erg handig als je bijvoorbeeld snel een keuze wilt maken of minder tijd hebt. Ideaal ook als je onderweg bent natuurlijk en snel even op je mobiel naar de mogelijkheden in de buurt wilt kijken.

Maar hoe kies je wat je wel en niet wil markeren?

Als je voor het eerst hoort over structured data kan het natuurlijk nog lastig zijn om een beeld te krijgen van alle mogelijkheden en om te weten waar je het beste mee kunt beginnen. Ook zijn niet alle mogelijkheden passend op jouw product of dienst. Maar sinds structured data nog relatief nieuw is op de markt, kun je er veel mee winnen door er meteen mee te starten omdat veel van jouw concurrenten er waarschijnlijk nog niet bezig mee zijn. Een andere vuistregel die je kunt hanteren is de volgende: hoe meer onderdelen je markeert, hoe meer voordeel je hier uit kan halen. Er is een google structured data testing tool waar jij je geschreven code mee kunt uittesten. Je kan hier leuk een beetje mee experimenteren. Probeer vooral verschillende dingen uit en kijk wat wel en niet past bij het aanbod op je website.

Structered data – is dit ook voor voice search?

Steeds meer mensen maken gebruik van voice search en Siri. Deze vorm van zoeken is steeds meer in opkomst en wordt steeds populairder. Voice search is echt de toekomst, maar wanneer het de markt zal gaan domineren is nog onbekend. Dit zal nog moeten blijken in de toekomst. Als iemand een gesproken zoekopdracht doet, dan kijkt Google naar de featured snippets en maakt hier een keuze uit. Als jij dit goed in orde hebt, dan kun je hier echt een super groot voordeel uithalen. Je weet op deze manier namelijk zeker dat jouw bedrijf als enige wordt voorgelezen. Bij voice search is er immers maar ruimte voor 1 zoekresultaat.

Maar hoe begin je eigenlijk?

Structured data is op dit moment super hip als nieuwe online marketing trend. Veel grote, maar ook kleine, online marketing bureaus en bedrijven zijn op dit moment aan het uitvogelen hoe ze hier het beste van gebruik kunnen maken en welke mogelijkheden passen bij de website. Echter is structured data nog volop in ontwikkeling en zal het de komende tijd nog een beetje uitvogelen zijn voor iedereen. De zoekresultaten worden door middel van structured data in ieder geval een stuk intelligenter en vooruitstrevend.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Joep1981
Aantal keer gelezen: 1943x
Toegevoegd: 14-07-2020 12:50
Gewijzigd: 22-07-2020 10:12

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!