Vijf zoekmachine optimalisatietips voor jouw webshop
De zoekmachine optimalisatie speelt een grote rol bij de vindbaarheid van je webshop. Wil jij de vindbaarheid van je webshop optimaliseren? In dit artikel geven we je tips hoe je dit het beste aan kunt pakken.
Zoekmachine optimalisatie
Bij zoekmachine optimalisatie (ook wel SEO genoemd) gaat het over een website of webshop die je gaat optimaliseren voor de zoekmachines, zoals Google. Door goede SEO wordt er gezorgd voor een betere positie van je webshop in bijvoorbeeld de zoekmachine Google. Als je een betere zoekmachinepositie hebt, dan wil dat zeggen dat er vanzelf meer mensen komen en dat zorgt vaak ook voor meer omzet.
Goede optimalisatietips
Er zijn verschillende stappen die je kunt zetten om te zorgen voor een betere positie in de zoekmachines. Een pagina van je site bestaat uit HTML, Hyper Text Markup Language. Deze HTML bestaat uit verschillende elementen. Als je de content van de pagina gaat optimaliseren, dan wordt de website of webshop veel beter gevonden in Google. Wat kun je nog meer doen?
- Een tekst op een website of in een webshop is belangrijk om beter gevonden te worden. Als de tekst namelijk uniek is en goed is opgebouwd, dan kan de zoekmachine gemakkelijker inschatten waar de pagina op gevonden dient te worden.
- Een belangrijk sleutelwoord van de webpagina dient in een titel van de pagina geplaatst te worden. Dit is eigenlijk logisch, want hierbij zie je in een oogopslag waar je pagina over gaat en dat is voor Google belangrijk. De zoekresultaten nemen ook de titel over. Als je zorgt voor een heldere titel, dan verleid je bezoekers die op zoek zijn naar de sleutelwoorden, op je pagina te klikken.
- De structuur van de tekst wordt onder andere aangegeven door de koppen. Als je pagina voorzien is van goede koppen, dan leest dat gemakkelijker en het is voor Google ook beter doorzoekbaar.
- Google kan geen afbeeldingen lezen, maar het is wel belangrijk dat er plaatjes op de pagina toe worden gevoegd. De afbeeldingen zorgen namelijk voor een kwaliteitsverbetering van de pagina. Je kunt bij een afbeelding ook een omschrijving neerzetten (Alt tekst), dan geef je aan wat voor afbeelding het is.
- Als je bepaalde woorden wil benadrukken, dan kun je deze dikgedrukt of schuingedrukt in de tekst plaatsen.
- Let op bij de meta omschrijving van de pagina want deze heeft weinig effect op de plaatsen van je webpagina in de zoekmachine. Maar als een meta omschrijving relevant is, dan wordt deze wel door Google overgenomen bij de zoekresultaten. Als de meta omschrijving goed is, dan zorgt dat voor een kwaliteitsverbetering van je resultaten in de zoekmachine. De website zal daardoor ook meer bezoekers aantrekken.
- Bij de webshop dien je altijd de kwaliteit goed te bewaken. Als een pagina weinig toevoegt voor bezoekers, dan zal Google deze ook negeren. Hierdoor kunnen de goede pagina’s ook minder goed zichtbaar worden. Je kunt soms beter één goede pagina maken, dan zes pagina’s die niet goed zijn.
- De interne links heb je nodig om vindbaar te zijn in Google. Je kunt het beste zorgen voor een goede navigatiestructuur. Zorg hierbij ook dat je verwijst naar andere artikelen of naar beschrijvingen die relevant zijn binnen je eigen website. Let er wel op dat je te veel links en content in je footer gaat vermijden.
- Let goed op en zorg altijd voor een professionele hostingprovider.
- Zorg voor een pakkende en een korte domeinnaam waar het belangrijkste sleutelwoord in terugkeert.
Webshop optimaliseren
Je hebt een webshop en natuurlijk wil je dan goed gevonden worden. Je doel is namelijk zoveel mogelijk potentiële klanten aantrekken en producten verkopen. Hoe kun je je webshop optimaliseren? Dat kun je uiteraard het beste door een online marketing bureau laten doen. Maar we geven je alvast vijf tips, zodat je daarmee direct aan de slag kunt!
- Scan je website en let daarbij op de productomschrijvingen. Zijn alle omschrijvingen uniek? Soms is het gemakkelijk om een beschrijving van een merk toe te passen, maar dat is niet uniek. Zorg daarom dat je de productomschrijvingen zelf maakt en dat je je daardoor gaat onderscheiden van de concurrenten.
- Afbeeldingen spreken de bezoekers vaak aan en zijn ook van belang voor de webshop. Bezoekers krijgen hierdoor een beeld van een product. Iedere afbeelding kun je voorzien van een originele ALT tekst (tekst in plaats van afbeelding) en dat is goed voor Google. Je kunt hierin een product benoemen en de merknaam bijvoorbeeld.
- Wanneer klanten een product bij je hebben gekocht, kun je ze vragen om een beoordeling te plaatsen over een product dat zij hebben gekocht. De zoekmachines zien dat namelijk als User Generated Content. Je kunt daardoor hoger scoren in een zoekmachine zoals Google. Ook kunnen de potentiële klanten aan de hand van deze beoordelingen de keuze maken om een product bij jou te kopen.
- Eenvoudige URL’s (uniform resource locator) zijn belangrijk, dit geldt voor de categoriepagina’s en voor de productpagina’s. Je gaat daarbij gebruik maken van een woord of meerdere zoekwoorden (een combinatie), die horen bij jouw webshop. Iedere webpagina dien je een originele titel te geven (de meta titel is te zien in de zoekmachine Google, wat de klanten direct zien). De meta description is ook belangrijk voor iedere pagina. Zorg dat iedere pagina een korte beschrijving heeft, want deze geeft een korte beschrijving over het artikel en daarbij kun je ook de naam van het artikel of het merk noemen. Er kan ook een call to action in op worden genomen, dit zorgt dat mensen aan worden gespoord om jouw webshop te bekijken.
- Links spelen een belangrijke rol bij de zoekmachine optimalisatie van je webshop. Als de interne link structuur goed is, dan is dat het begin van je webshop. De waarde van je webshop kan ingedeeld worden in alle pagina’s en je bezoekers kunnen zich verder oriënteren in wat je hen te bieden hebt. De gebruiksvriendelijkheid wordt hierdoor vergroot. Let op dat de interne links geoptimaliseerd worden en daarbij moet ook een anker tekst samen met een title tag toe worden gevoegd. De zoekmachines zullen ook kijken naar backlinks om de positie van je webshop vast te stellen voor de zoekmachine. Je kunt waardevolle backlinks krijgen door bijvoorbeeld gast bloggen, zinvolle informatie te vermelden of door gebruik te maken van social media. Je zou acties aan kunnen kondigen bijvoorbeeld.