Door gericht met SEO (oftewel Zoekmachine optimalisatie) aan de slag te gaan, is het mogelijk om iedere nichemarkt te kunnen domineren. Er zijn uiteraard diverse manieren om dit snel en op de juiste manier voor elkaar te krijgen. Echter geven de meeste webdesigners of marketeers hier niet tot nauwelijks informatie over, voornamelijk vanwege het feit dat voor vele internet marketing bedrijven er dan een core-business wegvalt, welke maandelijks veel geld binnen het laatje brengt.
In dit enorm belangrijke en informatieve artikel worden de belangrijkste punten van zoekmachine optimalisatie uitgebreid behandeld, zodat iedereen die gericht met de zoekmachines aan de slag wil hier ook daadwerkelijk resultaat uit haalt.
Content is het allerbelangrijkste dat er voor zorgt dat er een beter resultaat wordt behaald in Google, Yahoo of Bing (dit zijn momenteel de belangrijkste zoekmachines). Veel ondernemers vergeten dit feit echter volledig, met als groot gevolg dat ze zichzelf volledig verliezen in het design van de website. Een fancy webdesign bureau wordt aangenomen, vervolgens bouwen zij een website die vol staat met grafische hoogstandjes en belangrijke conversietips zijn hierin meegenomen. Maar conversie kan uiteraard pas gerealiseerd worden indien er bezoekers op de website zijn.
Het is uiteraard te begrijpen dat diverse ondernemers zichzelf een top website willen laten aanmeten die vervolgens uniek is in de markt, echter vergeten veel ondernemers dat een website een middel is om resultaat te behalen en géén op zich zelf staand doel. Focus op content en de bezoekers stromen béétje bij béétje binnen.
Door dagelijks content op een website te plaatsen, zien de zoekmachines dat een website in beweging is en regelmatig wordt geüpdatet. Dit zorgt er vervolgens voor dat de website niet in de vergetelheid raakt en binnen no-time enkel in de kelders van het internet terug te vinden is. Het regelmatig updaten van een website zorgt er dus voor dat de zoekmachines de website gaan waarderen.
Continuïteit is een punt dat door vele mensen vergeten wordt. Daar waar in het vorige punt is gesproken over content, gaan we nu duidelijk uitdragen dat het continue updaten van de website goed scoort in de zoekmachines. Content is een belangrijk punt, maar zorg er voor dat de updates regelmatig en verspreid op de website worden geplaatst.
Géén enkele zoekmachine vind het prettig om de ene dag tweehonderd updates op een website te moeten lezen, om vervolgens te merken dat de website weer drie maanden stil staat. Bovendien is dit ook voor (toekomstige) lezers niet prettig, zij willen regelmatig worden geïnformeerd en niet in één keer worden overspoeld door een tsunami aan informatie die zijn weerga niet kent.
Zorg dus voor continuïteit in de updates. Plaats bijvoorbeeld elke dag één blogbericht of één video online, zodat de zoekmachines zien dat de website regelmatig wordt aangepast. Vergeet overigens niet dat de juiste focus hierin ook een cruciale rol kan spelen. Ondernemers beschikken logischerwijs al over een duidelijke nichemarkt, de focus is in de meeste gevallen dus allang geleden bepaald bij het onderwerp van hun onderneming.
Zorg vervolgens voor een flinke lijst aan keywords die hierbij kunnen worden toegepast. Een middag brainstormen zou hierin goed kunnen helpen. Pen en papier gecombineerd met een pittige brainstormsessie werpen op de lange termijn zijn vruchten af. Schrijf alle keywords op die bij de nichemarkt passen, pas vervolgens een keywordonderzoek toe en vermijd vervolgens 'ruis', hiermee wordt bedoeld dat de content bijdragen aan deze belangrijke keywords.
Zodra de keywords voorhanden zijn, kan de content ingepland worden. Een gericht plan is hierin van cruciaal belang. Zodra men faalt om te plannen, plant men om te falen. Dit is (zeker binnen de internet marketing) een vaak gebezigde term die beschikt over een grote kern van waarheid.
Structuur aanbrengen in de categorieën is hierin een sleutel. Ieder keyword of categorie draagt namelijk uiteindelijk bij aan een overkoepelend doel. Bovendien kan zo'n gericht plan teven een “gameplan” zijn die ervoor zorgt dat er aan het eind van de maand brood op de plank komt.
Dit kan voornamelijk doordat iedere update kan doorlinken naar een bepaald doel. Zorg dus voor een wekelijks contentplan en werk deze vervolgens uit. Indien men het creëren van content uitbesteed is dit uiteraard nóg belangrijker, aangezien dit de ondernemer een hoop tijd, energie en stress scheelt die zij beter in andere belangrijke dingen kunnen steken.
Een van de best bewaarde geheimen van internet marketeers zijn voornamelijk de kennisarchieven. Een kennisarchief is namelijk één van de slimste manieren om hoog te scoren binnen de zoekmachines. Een website bestaat namelijk continue uit kleine stukjes informatie. Normaliter noemen we dit ook wel categorieën. Deze categorieën zijn van cruciaal belang om gratis bezoekers te realiseren via SEO.
Zorgt dat een website bestaat uit kleine miniblogs. Zodoende wordt een categorie als het ware een soort mini website die op zichzelf kan blijven bestaan. Dit is uiteraard onderdeel van het grote geheel. Met als gevolg dat er binnen deze categorie een monopoly positie kan worden gerealiseerd binnen de nichemarkt. Indien één zo'n categorie volstaat met 20 kleine miniblogs, dan is de kans zéér reëel aanwezig, dat men deze categorie domineert.
Vele ondernemers zien niet direct resultaat vanuit zoekmachine optimalisatie. Zeker met bloggen is dit een logisch gevolg. Dit zorgt er vervolgens voor dat er niet tot nauwelijks motivatie blijft om door te gaan. Met als eindresultaat dat vele bloggers als stoppen binnen één of twee maanden. Oké be honost, zes maanden maximaal.
Pas na één jaar écht daadwerkelijk volhard bloggen, zal het resultaat zichtbaar worden. Dit resultaat zal echter niet mals zijn, waardoor het blijven doorbloggen een belangrijke manier is om uiteindelijk hoog te eindigen in de gratis resultaten van de zoekmachines.
Dáárom is één van de meest belangrijke tips dat men gewoon door moet blijven gaan met bloggen. Ook indien de resultaten in éérste instantie misschien niet direct zichtbaar zijn.
Bloggen is in véél gevallen een tijdrovende klus die niet onderschat dient te worden. Hierdoor is het vaak lastig om continuïteit vast te houden en al helemaal om het volledig vol te houden. Het is dus belangrijk om streng te zijn en commited te zijn naar het uiteindelijke doel.
Zorg er dus voor dat er een duidelijk actieplan ligt, hoe vaak er geblogt dient te worden en vooral ook gedurende welke periode. Zorg er voor dat het tijdsbestek tussen de diverse blogs niet al te hoog is, want zoals het Nederlandse spreekwoord luid: “Smeed het ijzer zolang het nog heet is”.
Uiteindelijk zal deze belangrijke tip er voor zorgen dat de focus en de snelheid vastgehouden kan worden.
Vele mensen hebben als doel in het leven geluk, de weg er naar toe wordt veelal vergeten ofwel onderschat. Met zoekmachine optimalisatie en bloggen is dat uiteraard net zo. Door de focus niet te leggen op het eindresultaat maar op het proces, kan het véél gemakkelijker worden om de juiste aandacht erbij te houden.
Iedere ondernemer en zeker op het internet heeft een uiteindelijk doel voor ogen. Dit zijn uiteraard de keywords waarop men gevonden wil worden, gecombineerd met de nichemarkt die zij willen domineren. Echter door op het eindresultaat te focussen, kan scherpte worden verloren.
Door de route naar het einddoel te gebruiken als ijkpunt wordt het proces vele malen leuker, waardoor het veel leuker wordt om enthousiast te blijven bloggen. Vergeet niet dat de weg richting geluk, net zo mooi is als het uiteindelijke geluk. Want alles is en blijft een prachtige ervaring om mee te mogen maken.
Iedere business kan tegenwoordig niet meer zonder SEO. Om goed gevonden te worden in Google, Yahoo of Bing, is SEO een belangrijke factor. Het is dus van cruciaal belang voor iedere ondernemer om hier ofwel tijd voor vrij te maken ofwel te zorgen voor budget om dit te realiseren.
Het optimaliseren van een website voor de diverse zoekmachines is een investering die zichzelf op de langere termijn zeker gaat uitbetalen. Eigenlijk dient zoekmachine optimalisatie een steunmuur te zijn voor de gehele business. Indien men een steunmuur om laat vallen valt logischerwijs de gehele gebouw om. Dit is eigenlijk met internet ondernemen precies hetzelfde, SEO dient hierin dé belangrijkste fundering te zijn.
Vele ondernemers hebben zichzelf in het verleden aan één steen gestoten. De focus van hen lag volledig op één marketingstrategie. Indien deze vervolgens niet meer werkt valt de gehele business om. Op één kanaal focussen zorgt voor diverse problemen.
Door op de juiste manier zoekmachine optimalisatie toe te passen kan er een uitstekend marketingkanaal aangeboord worden die naast alle andere marketingkanalen kan doorlopen. Zodoende zal er een langdurig en blijvend resultaat kunnen worden gerealiseerd die ten alle tijden als “extra” kan worden gezien.
Contentcreatie kan een tijdrovende klus zijn zoals eerder al vermeld. Het uitbesteden van diverse opdrachten kan uiteindelijk dus een slimme manier zijn om resultaat te behalen. Hierin dient men echter rekening te houden met het feit dat freelancers ook mensen zijn en geen machines die in een fabriek staan.
Om hen dus te betrekken bij de missie is een slimme en strategische manier van marketing voeren. Op deze manier wordt er namelijk een gezamenlijke missie gecreëerd. Dit draagt bij aan de motivatie van iedereen die aan het betrokken doel samenwerkt.
Zodra een bezoeker op de website komt zijn de werkzaamheden uiteraard niet afgelopen. De bezoeker dient namelijk nog geconverteerd te worden. Doordenk dus altijd op iedere pagina wát er van de bezoeker wordt verwacht. Een opt-in invullen of een e-book aanschaffen zijn bijvoorbeeld mogelijkheden die aanwezig zijn. Onnodige informatie of design-tierelantijntjes wil men niet op desbetreffende pagina's staan. Ook een goede kop helpt bij het converteren van bezoekers naar uiteindelijke klanten.
Het huidige algoritme van Google zorgt ervoor dat investeren in monsterartikelen een belangrijke manier is om resultaat te behalen. Tegenwoordig kijken de zoekmachines niet enkel naar de waardevolle informatie die op een website staan, ze registreren ook hoelang een bezoeker op een bepaalde pagina / website blijft.
Zorg dus voor artikelen die boordevol waardevolle informatie staan, om bezoekers zodoende te “dwingen” langer op de website te blijven. Dit zorgt er uiteindelijk voor dat de zoekmachines zien dat jouw pagina's volstaan met waardevolle informatie voor de bezoekers. Voor SEO is het dus niet per definitie noodzakelijk om dagelijks vier artikelen online te plaatsen, aangezien een x-aantal monsterartikelen per week ook al hun waarde bieden.
Alle zoekmachines maar Google voorop hechten tegenwoordig steeds meer waarde aan het zogenoemde “social value”. Deel dus altijd de artikelen middels bijvoorbeeld Facebook of Twitter om zodoende de sociale meerwaarde omhoog te krijgen.
Eventueel kunnen desbetreffende artikelen ook gepromoot worden, om via deze wijze de sociale signalen verder te verhogen. Ook dit zal uiteindelijk bijdragen aan een hogere positie in de zoekmachines.
Content is uiteraard niet goedkoop. Soms besteed men het uit, dan dient uiteraard de schrijver betaald te worden, maar onderschat ook niet de eigen waarde van de ondernemer. Die tijd, energie en moeite die deze erin steekt, zijn ook uren die niet aan betaald werk kan worden besteed. Voor de meeste ondernemers geldt nog altijd het credo: “Tijd is geld”.
Het hergebruiken van content is dus een slimme techniek om meer resultaat te behalen. Gebruik de content van een monsterartikel bijvoorbeeld om een goed e-book te maken.