Webshop

Uw blog of webshop een internationaal succes

WebshopVeel Nederlandse webshops en blogs willen, na het succes op de Nederlandse markt geproefd te hebben, eindelijk de stap naar het buitenland maken. Dit is op zich ook geen vreemde gedachte, de Nederlandse markt is in vergelijking tot de rest van de wereld vrij klein en de mogelijkheden in het buitenland zijn uiteraard veel groter.

Daarbij komt ook nog eens dat het internet en webshops/blogs booming zijn, dagelijks schieten websites als paddenstoelen uit de grond. Er zijn erg veel factoren die invloed kunnen hebben op uw internationale (online) succes, ook factoren waar uzelf geen enkele invloed op heeft. In dit artikel zullen een aantal tips en aandachtspunten aan bod komen om u op weg te helpen om van uw webshop of blog een internationaal succes te maken. Durft u het aan om de grote stap naar het buitenland te maken?

Begin bij het begin

Alvorens u de stap naar het buitenland maakt moet u ervoor zorgen dat uw Nederlandse “hoofddomein” staat als een huis. Op een gegeven moment komt uw webshop in een fase terecht dat deze geen gigantische groei meer realiseert, maar een continue inkomensbron is. Dit is dan ook vaak het moment dat ondernemers besluiten om buitenlandse markten te betreden. Optimaliseer allereerst het hoofddomein volledig en begin dan langzaam met het betreden van een andere markt. Het is af te raden om gelijktijdig meerdere buitenlandse markten te betreden, ook al staat het hoofddomein als een huis. Hierdoor kan het gebeuren dat u het overzicht verliest en onnodige fouten gaat maken.

Markt- en/of concurrentieanalyse

Nadat uw Nederlandse webshop of blog volledig geoptimaliseerd is, is een goede inventarisatie van de te betreden markt van cruciaal belang. Zo bent u goed voorbereid en voelt de stap naar het buitenland niet als een sprong in het diepe. Begin daarom dan ook met een uitgebreide markt- en/of concurrentieanalyse. Dit klinkt als een hele klus waarbij u veel kennis van het buitenland nodig bent, maar zo ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Denkt u er bijvoorbeeld over na om eerst met uw webshop de Duitse markt te betreden? Bekijk dan eerst het aanbod aan producten van dezelfde aard als die u wilt gaan verkopen op Amazon. Amazon is namelijk een zeer populair platform voor Europese bedrijven, en voor de Duitse consument vaak het startpunt voor het zoeken van het product waar diegene naar op zoek is. Zo komt u er direct achter wie de grootste concurrenten zijn, of er veel concurrentie is én welke prijzen zij hanteren. Op deze manier bent u goed voorbereid en weet u wat u op het gebied van concurrentie kunt verwachten. Daarbij kunt u een inschatting maken van de te verwachten marges en of het dus rendabel is. Dit alles is essentieel om een webshop of blog goed te laten lopen en is zeker niet iets wat overgeslagen moet worden, wat wel regelmatig gebeurd bij verschillende eigenaren.

Betalingsmogelijkheden & Btw-regels

De producten uit uw webshop dienen natuurlijk ook betaalt te worden, en elke consument heeft zo zijn eigen voorkeuren wat betreft de betalingsmogelijkheden. Ondanks dat Visa en MasterCard wereldwijd gebruikte credit cards zijn, beschikt niet iedereen erover en ook niet iedereen wil hem altijd moeten gebruiken. In Duitsland bijvoorbeeld maken ze veel gebruik van SEPA direct debit, terwijl in België Mister Cash weer populair is. Het is dus belangrijk om van tevoren te kijken wat de meest gebruikte betalingsmethode is, en om te bepalen welke betalingsmogelijkheden opgenomen gaan worden op de website.

Bij online betalingen komen ook Btw-regels kijken. Sinds in praktisch elk land weer andere Btw-regels en tarieven gelden is het raadzaam om de drempelbedragen van dat specifieke land in kaart te brengen. Wanneer de omzet in het begin nog laag is hoeft er (waarschijnlijk) nog geen Btw betaalt te worden, maar zodra je het drempelbedrag passeert wel.


Bezorging

De producten zijn bestelt en betaalt door een (buitenlandse) klant, nou is het moment aangebroken om uw product(en) dan ook te gaan versturen. Hiervoor kunt u natuurlijk eigen transportvoertuigen gebruiken indien u deze heeft, maar lang niet iedereen beschikt hierover. De meest voor de hand liggende keuze zal dan ook zijn om gebruik te maken van een “Nederlands” postbedrijf als PostNL, DHL, DPD of GLS. Deze postbedrijven zullen uw pakket/producten bij de klant afleveren tegen een kleine vergoeding, afhankelijk van de grootte, het gewicht en natuurlijk de eindbestemming.

Let bij het verzenden van uw product(en) wel op de wetgeving in het land van bestemming. Sommige landen hebben namelijk extra wetten en eisen aan bijvoorbeeld de productverpakking of het product zelf. Verdiep uzelf dus goed in de wetgeving van het land waar u naar wilt verzenden om problemen met onder andere de douane te voorkomen. Zo loopt de totale verzending van het pakketje ook veel soepeler en sneller.

Vertalingen door native speakers

De markt en concurrentie zijn geanalyseerd, de betalingsmogelijkheden zijn bepaalt, de Btw-regels zijn in kaart gebracht en u weet welk postbedrijf u gaat gebruiken en welke eisen er verbonden zijn aan het verzenden. Nu is het tijd voor misschien wel het belangrijkste onderdeel van een succesvolle internationale webshop, namelijk de teksten op uw webshop of blog. Hierbij krijgen veel mensen dezelfde gedachte; hoe moeilijk kan het vertalen van een website naar een andere taal nou zijn? Het vertalen wordt door veel mensen onderschat, en is dan ook vaak een grote factor wanneer een webshop weinig succes in het buitenland behaalt. Teksten op een webshop spelen dus een grote rol, en door een onjuiste vertaling zal de kracht van uw tekst verloren gaan.

Door uw WordPress website te laten vertalen door een professioneel vertaalbureau bent u verzekerd van kwalitatief hoogstaande vertalingen, mét behoudt van de kracht van de tekst. Doordat professionele vertaalbureaus voornamelijk werken met native speakers weten zij het best op welke manier een tekst vertaalt dient te worden. De hedendaagse stijl en cultuur van dat land en de bijbehorende taal wordt hierdoor meegegeven aan de teksten van uw webshop of blog.

Let bij de vertalingen wel op het feit dat een andere taal ervoor kan zorgen dat de teksten langer (of juist korter) worden. Een Franse vertaling bijvoorbeeld maakt de tekst gemiddeld tussen de 5 en 10% langer. Probeer dus van tevoren duidelijk in kaart te brengen of dit mogelijk is met de huidige menu-indeling, titels, meta-omschrijvingen etc. om problemen te voorkomen en pas het aan waar nodig. Verzeker uzelf van foutloze én krachtige vertalingen door uw WordPress website te laten vertalen door een professioneel vertaalbureau.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Thijsber
Aantal keer gelezen: 2529x
Toegevoegd: 14-06-2018 10:06
Gewijzigd: 26-08-2019 12:18

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!