SEO strategisch inzetten

SEO strategisch inzetten

SEO strategisch inzettenHoewel de meeste bedrijven inmiddels inzien dat online vindbaarheid vandaag de dag enorm belangrijk is en daadwerkelijk een bijdrage kan leveren aan het behalen van de bedrijfsdoelstellingen, wordt SEO nog lang niet altijd op de juiste manier ingezet. Daarmee doelen we op het strategische vlak. In dit artikel gaan we nader in op hoe je SEO strategisch voor jouw onderneming kunt inzetten.

Begin met het uitvoeren van een zoekwoorden- en concurrentieonderzoek

Om op een strategische manier met SEO om te gaan, dien je eerst inzichtelijk te maken hoe jouw markt qua online zoekgedrag in elkaar steekt. Met een zoekwoorden- en concurrentieonderzoek breng je dit helder in kaart. Het zoekwoordenonderzoek levert daarbij inzicht op welke zoekwoorden je doelgroep in de zoekmachines zoekt als ze op zoek zijn naar jouw producten, diensten of informatie daarover. Het concurrentieonderzoek geeft vervolgens inzicht in de online concurrentie op de gevonden zoekwoorden. Er zijn alleen veel factoren die de concurrentie bepalen, waardoor het praktischer is om je tot een aantal van de belangrijkste criteria te beperken. Het gaat om citation flow, trust flow, domain authority en page authority.

Citation flow

Deze metric geeft een indicatie van het linkvolume van een webpagina. Hoe meer links er naar een webpagina verwijzen, des te hoger de citation flow.

Trust flow

Dit is een metric die een indicatie geeft over de kwaliteit van de links die naar een webpagina verwijzen. Hoe hoger de kwaliteit van de links, deze te hoger de trust flow.

Domain authority

De domain authority geeft een indicatie van de autoriteit van een domein. Hoe meer autoriteit, des te hoger de score.

Page authority

Zoals de domain authority de autortiteit van het domein weergeeft, geeft page authority een indicatie van de autoriteit op paginaniveau. Iedere webpagina op een website kan daardoor een andere page authority hebben.

Vergelijk de scores op de bovenstaande metrics en vergelijk ze met de scores van je eigen site. Op die manier krijg je een beeld van de kracht van de online concurrentie. Staan er op de gevonden zoekwoorden met name sites op pagina 1 in Google die lage scores hebben? Dan weet je dat je met jouw website waarschijnlijk snel goed zal ranken. Andersom geldt natuurlijk hetzelfde: bij hoge scores kan het zomaar maanden tot langer dan een jaar duren voordat je goed vindbaar wordt op een zoekwoord. Daarom is het goed om jezelf de vraag te stellen of het ranken op bepaalde zoekwoorden de moeite waard is.

Door op deze manier naar zoekwoorden te kijken, ben je in staat om te bepalen op welke zoekwoorden je de focus wilt leggen. Het beste is om eerst te beginnen met de zoekwoorden waarop de concurrentie niet al te sterk op is. Vervolgens kun je op de lange termijn je focus verschuiven naar de woorden die zwaardere concurrentie hebben. Daarbij is het natuurlijk wel van belang dat je tegen die tijd eerst weer de diverse scores op de genoemde metrics analyseert en beoordeeld. Op die manier voorkom je onnodige investeringen in geld en tijd zonder dat het je iets oplevert.


Breng de klantreis van je doelgroep in kaart

Voor ieder product of dienst legt een klant een bepaalde route af voordat hij overgaat tot aanschaf , dit noemen we de klantreis. Voor het ene product of dienst is dat een korte weg, terwijl bij complexere producten of diensten er zomaar weken overheen kunnen gaan voordat je klant een aankoopbeslissing neemt.

Desalniettemin is het belangrijk om de klantreis van je doelgroep in kaart te brengen. Dat doe je door jezelf een paar vragen te stellen. Denk hierbij aan de informatie die ze verzamelen om vervolgens tot een aankoopbeslissing te kunnen komen, de manier en de vorm waarin ze die informatie vergaren en op welke manieren ze oplossingen van concurrenten met die van jou vergelijken.

Strategisch inspelen op de klantreis

Door op een strategische manier in te spelen op de klantreis, kun je al vroeg in het koopproces onder de aandacht komen bij je doelgroep. Het grote voordeel hiervan is dat je je concurrenten te slim af kunt zijn, als zij zich met name focussen op zoekwoorden die te maken hebben met de latere fases in de klantreis. We verduidelijken dit met een voorbeeld.

Een voorbeeld

Stel je verkoopt hypotheken en je richt je met je acquisitie vooral op starters, omdat je weet dat die bij je terugkomen als ze in de toekomst opnieuw een hypotheek willen afsluiten. Jij hebt ze immers op een goeie manier met hun eerste hypotheek geholpen en daardoor het vertrouwen gekregen dat je de tweede hypotheek ook goed zult verzorgen.

Mensen die een hypotheek gaat afsluiten beginnen vaak een klantreis met een oriëntatieproces op het internet. Daarbij zoeken ze bijvoorbeeld naar informatie waarmee ze een schatting kunnen krijgen van het bedrag dat ze kunnen lenen. Ook wordt er gezocht naar verschillende hypotheekvormen, fiscale aandachtspunten en vergoedingen voor tussenpersonen die de hypotheek kunnen afsluiten.

Door relevante content voor dit soort informatievraagstukken te schrijven, is de kans groot dat je potentiële klanten al in een vroeg stadium van hun klantreis met jouw bedrijf in contact komen. Op die manier ben je concurrenten die zich op latere fases in de klantreis richten te slim af.

Strategische linkbuilding

Aan de hand van het voorbeeld over hypotheken dat we zojuist hebben gegeven, zou je kunnen denken dat online vindbaarheid vrij eenvoudig kan zijn. Maar dat is meestal niet het geval. Er zijn immers meerdere concurrenten die met content slim inspelen op alle fases uit de klantreis.
Daardoor moet Google naar andere factoren kijken om te bepalen welke content hij goede posities in de zoekresultaten geeft. Een van de belangrijkste factoren daarbij is het aantal inkomende links vanaf andere websites. Nu is het al jaren zo dat er op internet allerlei websites zijn opgezet, puur om linkbuilding mee te kunnen doen en op die manier goede posities in Google te behalen. Echter, het loont veel meer als je linkbuilding op strategische manier inzet.

Wat we hiermee bedoelen is dat je relevante content voor je doelgroep schrijft en die probeert te plaatsen op blogs waar je doelgroep komt. Dus stel, je bent een interieurspecialist. In dat geval ga je op zoek naar woonblogs waar je doelgroep actief is en zorg je ervoor dat je op die blogs waardevolle informatie gaat delen. Wanneer jij goede informatie hebt, zullen de beheerders van de blogs waarschijnlijk je artikelen gratis willen plaatsen en er ook nog een linkje in willen opnemen die naar je website verwijst.

Door op deze manier linkbuilding aan te pakken, zorg je er niet alleen voor dat je zeer relevante links naar je website krijgt, maar ook dat mensen die je blogartikelen lezen zullen doorklikken naar je website en mogelijk klant bij worden. Je begrijpt dat als je op den duur vele blogartikelen op diverse relevante websites hebt staan, dat die blogs op den duur een stroom van potentiële klanten naar je website kunnen opleveren. Op die manier werk je dus enerzijds aan acquisitie en anderzijds aan je online vindbaarheid, doordat je vanuit de blogartikelen naar je website linkt.

Werk je SEO strategie uit

SEO strategisch aanpakken vraagt om een plan van aanpak. Daarom is het belangrijk om, voordat je tot implementatie overgaat, je SEO strategie uit te werken. Op die manier hoef je vervolgens alleen maar de geformuleerde actiepunten uit te voeren en niet steeds na te denken of datgene dat je aan het doen bent wel de juiste stap is en bijdraagt aan het behalen van jouw doelstelling: op een duurzame manier online vindbaar worden en blijven. Het helpt daarbij om je strategie regelmatig te bekijken en indien nodig bij te stellen. De online marketing wereld staat immers nooit stil, waardoor gemaakte plannen snel kunnen wijzigen. Zie je SEO strategie daarom als een handvat dat je gebruikt om je online vindbaarheid te verbeteren, maar daarbij alert bent op ontwikkelingen die ervoor kunnen zorgen dat je je strategie moet bijstellen.







                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: SjoerdH
Aantal keer gelezen: 62x
Toegevoegd: 27-10-2018 22:24
Gewijzigd: 29-10-2018 10:01

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2260 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!