Het zo goed mogelijk proberen te ranken in een zoekmachine als Google wordt ook wel Search Engine Optimization genoemd (SEO) genoemd. Hierbij focus je op de volgende drie onderdelen:
In dit artikel vertellen we je meer over het optimaliseren van de content.
Het optimaliseren van je content wordt ook wel content marketing genoemd. Hierbij zorg je voor meer waardevolle content die aantrekkelijk is voor publiek. Ook voor de zoekmachine is aantrekkelijke content belangrijk. Content bestaat niet alleen uit teksten, maar ook uit foto’s en filmpjes.
Voor het publiceren van je content kun je een content kalender aanmaken. Hierin plan je de artikelen, maar neem je ook bijvoorbeeld belangrijke events en feestdagen op. Je kan dan hierop tijdig inspelen.
Door relevante content te plaatsen zorg je indirect voor een beter bedrijfsresultaat. Het heeft namelijk het volgende effect:
Wanneer je content plaats dan is het belangrijk dat deze aantrekkelijk is voor je lezers, zowel qua inhoud als qua leesbaarheid. Dit kun je doen door een duidelijke titel te verzinnen en steeds tussenkoppen te plaatsen. Ook kun je opsommingstekens gebruiken. Geef je artikel de finishing touch met bijpassende foto’s en filmpjes. Schrijf ieder artikel voor je doelgroep en houd rekening met hun achtergrondkennis.
Een zoekmachine indexeert jouw content op verschillende manieren. Zo heeft het een positief effect om foto’s en filmpjes te plaatsen, een duidelijke titel en subtitels te plaatsen (te beginnen vanaf H1) en je paginatitel en meta description in te vullen.
Woordgebruik
Ook het woordgebruik is belangrijk voor een zoekmachine. Deze zal namelijk keywords uit de tekst opmaken. Dit zijn woorden waarop men zoekt in de zoekmachine en die in de gehele tekst meerdere keren terugkomen (waaronder vaak in de titel). Keywords opzoeken? Dat kan met een tool als de Google Keyword planner. Hierin zie je per zoekwoord hoe vaak er op gezocht wordt, wat de concurrentie is op dat zoekwoord en wat suggesties zijn qua zoekwoorden.
Aantal woorden
Daarnaast heeft het aantal woorden invloed op de ranking in de zoekmachine. Zo moet een pagina doorgaans minimaal 300 woorden hebben om een beetje organisch verkeer te genereren. Dit omdat het aantal keywords waarop een pagina gevonden wordt anders zeer beperkt zal blijven. Meer woorden is meer keywords, zeker wanneer je kijkt naar longtail. Bij voorkeur ga je voor een blogpost bijvoorbeeld liever richting de 1000 woorden. Besef dat wanneer je bijvoorbeeld een productpagina aanmaakt op je website zonder daarbij een tekst te plaatsen (deze kun je gerust ónder de producten plaatsen in plaats van erboven), dat de pagina dan veel minder kans heeft op bezoekers.
Het uitbreiden van je content hoeft niet van de ene op de andere dag effect te hebben. Het is juist een lange termijninvestering. Hoe frequenter je nieuwe content toevoegt, hoe meer kans je hebt om via verschillende pagina’s via een zoekmachine bezoekers binnen te halen. Bovendien geven zoekmachines positieve ranking punten aan websites die regelmatig nieuwe content toevoegen.
Zijn al jouw pagina’s al voorzien van duidelijke content, maar wil je graag uitbreiden? Overweeg dan om een blog te beginnen als je die nog niet hebt. Een blog is het perfecte middel om je expertise over een bepaald onderwerp te tonen.
In een blog hoef je niet alleen je producten of diensten aan te prijzen, maar je kunt daar ook juist ingaan op randzaken die met jouw product of dienst te maken te hebben. Er zijn altijd genoeg onderwerpen te bedenken. Ga eens een uurtje zitten om te brainstormen over onderwerpen, en voor je het weet heb je de komende maanden qua onderwerpen al gevuld.
Als je een blog opstart, dan bereik je daar niet alleen de zoekmachine mee, maar leg je tevens een goede basis voor het pushen van content via social media. Een wekelijkse blog leent zich namelijk perfect op te delen via Facebook, LinkedIn of een ander social medium. Zo bouw je aan een fanbase en trek je ook via social media meer bezoekers naar je website. Win-winsituatie dus!
Naast natuurlijke ranking door middel van het uitbreiden van je content, kun je ook betaald adverteren in de zoekmachine inzetten. Hiermee creëer je op korte termijn extra bereik. Het nadeel van deze manier van adverteren is dat het vaak flink wat geld kost, zeker wanneer je wil ranken op populaire zoekwoorden. Het is overigens wel perfect in te zetten voor het kort boosten van een bepaalde campagne of een event.
Wanneer je aan de slag gaat met contentmarketing en meer focus op zoekwoorden en inhoud wilt leggen, dan is het belangrijk dat je weet waar je mee bezig bent. Het is natuurlijk zonde om heel wat tijd te investeren in iets dat niet werkt. In principe kun je contentmarketing niet fout doen, maar je kunt wel heel wat tijd investeren in iets dat niets oplevert. Wanneer je er geen verstand van hebt, dan is het beter om je te laten adviseren door een gespecialiseerd online marketingbureau. Zij kunnen je dan ook meteen tips geven voor de andere twee pijlers van de ranking in de zoekmachine, namelijk linkbuilding en autoriteit. Koppel in ieder geval Google Analytics aan je website. Hierin zie je hoeveel verkeer er binnenkomt, hoe lang ze op je pagina blijven, of ze doorklikken en via welk medium ze binnenkomen. Je kunt bijvoorbeeld de resultaten van een nieuwe pagina na een maand, een half jaar en een jaar meten. Zo krijg je een beter zicht op wat content voor je kan doen. Bovendien kun je op deze manier pagina’s met elkaar vergelijken, om te weten te komen wat het wel en wat het niet goed doet voor jouw website. Meten blijft nog altijd weten, succes!