Vasten

Intermittent fasting: Afvallen door periodiek te vasten

VastenIntermittent fasting, wat letterlijk vertaald periodiek vasten betekent, is een methode om af te vallen. Door het toepassen van deze methode kun je gewicht verliezen, maar vasten met tussenpozen kent nog veel meer gezondheidsvoordelen. Hoe werkt intermittent fasting? Welke voordelen voor de gezondheid levert het op? En welke schema’s kun je gebruiken voor deze vorm van vasten?

Bij periodiek vasten gaat het om wanneer je eet, niet om wat je eet

Een van de redenen dat intermittent fasting voor een grote doelgroep interessant is, is het feit dat er vrijwel geen restricties worden opgelegd in wat je wel of niet mag eten. Je hoeft geen calorieën bij te houden en je hoeft geen vetten en koolhydraten te schrappen uit je eetpatroon, zoals dat bij veel dieetsoorten wel het geval is. Je hoeft tijdens het boodschappen doen niet telkens op etiketjes van producten te kijken of er al dan niet bepaalde stoffen zijn toegevoegd. Je kunt gewoon blijven eten wat je lekker vindt. De enige regel die je jezelf met intermittent fasting wel oplegt, zijn de tijdstippen waarop je mag eten. De eetschema’s die worden gebruikt bij deze methode, lopen uiteen. Je kunt dus voor een eetschema kiezen waarbij jij je het prettigst voelt en dat het best bij jouw leven past. Je kunt je voorstellen dat iemand die nachtdiensten draait er een ander eetschema op nahoudt dan iemand met een 9-tot-5-baan.

Kun je afvallen met vasten met tussenpozen?

Jazeker. Veel mensen kiezen dan ook voor intermittent fasting in plaats van een dieet. De effecten van gewicht verliezen kunnen hetzelfde, zo niet groter zijn dan bij een dieet. Wanneer je vast met als hoofddoel om gewicht te verliezen, dan is het wel raadzaam om in de tijden dat je wel mag eten, te kiezen voor verantwoord voedsel. Uiteindelijk heeft afvallen te maken met het verschil tussen calorie-inname en calorieverbruik. Als jij je netjes aan de vasttijden houdt, maar je tijdens de eetperiodes tegoed doet aan allerlei snacks als chips, koek, snoep en frisdrank, dan zal het afvallen niet of minder goed lukken.

Welke voordelen voor de gezondheid levert intermittent fasting op?

Er is een aantal grote voordelen dat periodiek vasten kan opleveren voor de gezondheid. Drie belangrijke voordelen zijn:

  • De verhouding tussen goed en slecht cholesterol verbetert
  • Je gevoeligheid voor insuline neemt toe
  • De vetverbranding verbetert

De verhouding tussen goed en slecht cholesterol verbetert
Wanneer je aan vasten doet, verbetert de verhouding tussen HDL-gehalte en het LDL-gehalte. Een verhoogd HDL-gehalte verkleint de kans op hart- en vaatziekten. Ook speelt dit ‘goede’ cholesterol een belangrijke rol in het bestrijden van infecties en ontstekingen. LDL kan in grotere concentraties juist zorgen voor hartproblemen of het scheuren van bloedvaten. Ook veroorzaakt veel LDL vervetting. De vettige plaque kan worden afgezet in de vaatwanden, met mogelijk een afsluiting van een bloedvat tot gevolg. Met een betere verhouding tussen LDL en HDL verklein je de kans op ziekten en vergroot je je weerstand.



Je gevoeligheid voor insuline neemt toe

Hoe gevoeliger je bent voor insuline, des te groter de productie van het groeihormoon wordt. Wanneer de productie van dit hormoon door te vasten beter op gang komt, zal de spiergroei in je lichaam ook toenemen. Dit resultaat wordt vergroot wanneer je regelmatig aan lichaamsbeweging doet. Spiergroei versnelt de stofwisseling en met een snellere stofwisseling zal je sneller je overtollige kilo’s kwijtraken.

De vetverbranding verbetert

Het lichaam van mensen die regelmatig vasten, is doorgaans beter in staat om vet te verbranden dan het lichaam van iemand die dat niet doet. Dit heeft te maken met het feit dat we gedurende de dag continu suikers binnenkrijgen. Denk bijvoorbeeld aan een suikerklontje in de koffie of een glaasje fris. Ook in veel voedingsmiddelen zitten suikers en vaak zijn er zelfs extra suikers toegevoegd, om de smaak van het product aangenamer te maken. Het grote nadeel van mensen die gedurende een dag zo vaak suikers nuttigen, is dat zij voornamelijk deze suikers verbranden in plaats van vet. Door te vasten krijg je deze suikers tijdelijk niet binnen. Het lichaam zal dan na verloop van tijd overgaan op het verbranden van vet.
De kans bestaat dat je je over het algemeen beter zult voelen. Fitter, energieker en op een gegeven moment, wanneer je gebroken hebt met je (onbewuste) suikerverslaving, zal de trek in zoetigheid afnemen, waardoor het vasten makkelijker wordt.

Hoe lang moet je vasten om deze gezondheidsvoordelen te bereiken?

Wanneer je circa twaalf aaneengesloten uren niet gegeten hebt en geen calorieën via drinken tot je hebt genomen, dan beginnen er in het lichaam allerlei veranderingen op te treden. Daarom is het ook belangrijk om, ongeacht voor welk schema je ook kiest, minimaal twaalf uur vast. Je mag gedurende deze periode wel water drinken. Ook koffie en thee zijn toegestaan, mits je geen melk en suiker toevoegt. Om het gezond te houden, is het niet de bedoeling dat je langer dan 60 aaneengesloten vast. Dit heeft ook geen zin, omdat de vetverbranding dan stil komt te liggen en de processen in het lichaam die bijdragen aan een betere gezondheid ook stoppen.

Welke eetschema’s voor vasten met tussenpozen zijn er?

Je bent in principe vrij om je eigen schema te maken. Zorg er wel voor dat je minimaal 12 uur achtereen vast. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om ’s avonds om 18:00 uur je avondeten te eten en de volgende ochtend je ontbijt over te slaan. Als je dan om 08:00 uur zou ontbijten, dan heb je 14 uur gevast. Als je je ontbijt zou overslaan en om 12:00 uur zou gaan lunchen, dan heb je al 18 uur gevast. Kies een manier waar jij je prettig bij voelt. Je hebt ook de mogelijkheid om om de dag te vasten. De ene dag eet je dus alle drie de maaltijden en enkele keren een (het liefst verantwoord) tussendoortje en de daarop volgende dag vast je gedurende de hele dag. Er is geen goed of fout schema. Het gaat om persoonlijke voorkeur. Als jij kiest voor een manier waar je je fijn bij voelt, is de kans vele malen groter dat je deze manier van leven langer kunt voortzetten.

Waarschuwing
Wanneer je jonger bent dan 21 en nog niet volledig bent uitgegroeid, is deze methode geen goed idee. Zwangere vrouwen kunnen ook beter wachten met intermittent fasting tot zij helemaal hersteld zijn na de bevalling. Als je gevoelig bent voor eetstoornissen of een verleden hebt met bijvoorbeeld anorexia, dan is periodiek vasten misschien niet geschikt voor jou. Neem bij twijfel altijd contact op met een arts om de situatie te bespreken






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Mileena
Aantal keer gelezen: 117x
Toegevoegd: 07-06-2018 10:16
Gewijzigd: 15-06-2018 13:07

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2209 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!