Is zout slecht voor ons lichaam?

Is zout slecht voor ons lichaam?

Is zout slecht voor ons lichaam?Zout wordt veel gebruikt in onze voeding en de vraag is of zout slechts voor je is. Op deze pagina wordt beschreven wat het effect van zout precies op ons lichaam is.

Zout wordt veel gebruikt in onze voeding en de vraag is of zout slechts voor je is. Op deze pagina wordt beschreven wat het effect van zout precies op ons lichaam is. In de basis is het mineraal belangrijk voor het regelen van de vochtbalans van ons lichaam, maar tegelijk merk je ook dat er verschillende nadelen aan het gebruik van zout zitten.

Het is slecht wanneer je teveel zout binnenkrijgt en dat uit zich voornamelijk door een hoge bloeddruk en een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. In de regel wordt er teveel zout gegeten in Nederland. Gelukkig is er steeds meer onderzoek naar het gebruik van zout en wordt er door de voedingsindustrie steeds meer gedaan aan het gebruik van teveel zout. Ongeveer 80% van het zout dat we gebruiken zit in de voeding die we kopen. Het is dus zowel belangrijk om minder keukenzout te gebruiken als op te letten op de etiketten van ons eten en drinken.

Normaal zit er niet zoveel zout in ons eten en het is dan ook vooral een stof die wordt toegevoegd door fabrikanten om ons eten meer smaak te geven. We zien dit vooral bij vleeswaren, kaas, bewerkte groenten, sauzen en brood. In kant-en-klaarmaaltijden, pizza’s en snacks wordt ook een behoorlijke hoeveelheid zout toegevoegd.

Soorten zout in de keuken

In de keuken worden over het algemeen verschillende soorten zout gebruikt. Denk aan zout zonder jodium, keukenzout, zout met jodium, Lo Salt en een aantal andere soorten. Gebruik liever geen zout zonder jodium bij het koken. Om te voorkomen dat we te weinig jodium binnenkrijgen wordt deze stof aan ons zout toegevoegd. Bepaalde soorten zout als zeezout bevat geen jodium. Op de verpakking staat vrijwel altijd aangegeven of er wel of geen jodium aan zout is toegevoegd.

Zout in ons brood

Ongeveer 25% van het zout dat we consumeren vinden we terug in ons brood. Wanneer je zonder zout kookt is het dan ook nog steeds mogelijk om teveel zout binnen te krijgen. In één boterham zit ongeveer een halve gram zout en wanneer je dat optelt is dat behoorlijk wat. Gelukkig zijn er soorten brood waar minder zout in aanwezig is. Het is misschien even wennen om dit soort brood te eten, maar wanneer het gaat om onze gezondheid vinden veel mensen dit niet erg.

Zout in een kant-en-klare pizza

Wanneer je producten uit de supermarkt bekijkt ontdek je al vrij snel dat er in kant-en-klare producten meer zout zit dan je normaal gewend bent. De smaak van deze producten is daardoor prettiger, maar tegelijk is het niet goed voor de gezondheid. In een kant-en-klare pizza zit ongeveer het meeste zout van alle producten uit de supermarkt. De meeste pizza’s bevatten meer dan 6 gram zout en dat is meer dan ons dagelijks wordt aanbevolen. Eet je een kant-en-klare pizza? Dan mag je die dag eigenlijk niets meer eten met zout.

Grip op zout volgens Nierstichting Nederland

De Nierstichting is zich goed bewust van het gebruik van zout. Om aan de richtlijnen van Goede Voeding te voldoen is het volgens hen belangrijk om niet meer dan 5 of 6 gram zout per dag te eten. Zout heeft volgens de Nierstichting te maken met het bewaren van vocht. Wanneer de nieren goed werken plas je natrium gemakkelijk uit en blijft de hoeveelheid vocht en zout in balans. Wanneer de nieren slechter functioneren blijft er sneller vocht in het lichaam en stijgt de bloeddruk. De Nierstichting wijst ook op de gevaren voor de nieren. De kans op schade bij de nieren neemt toe wanneer de bloeddruk te hoog wordt. Tegelijkertijd heeft zout ook een schadelijk effect op de nieren zelf. Nierpatiënten krijgen bijvoorbeeld snel een verminderde nierfunctie wanneer er teveel zout wordt ingenomen. Het gebruik van minder zout leidt tot een lagere bloeddruk, een nierfunctie die langer goed blijft en minder kans op hart- en vaatziekten.

Smakelijke voeding met minder zout

Wanneer je nastreeft om maximaal 5 of 6 gram zout per dag te eten is het een uitdaging om voeding nog steeds even smaakvol te houden. Het gebruik van de juiste specerijen en kruiden kan een enorme verbetering in de smaak van voeding betekenen. De combinatie van verschillende kruiden geeft een aangename smaak aan voeding en dat is precies wat je nodig hebt om ook bij een zoutarm dieet nog van alles te genieten.
Uiteraard mag je nog steeds zout gebruiken wanneer je voor een zoutarm dieet kiest. Let op dat moment echter goed op de hoeveelheden die je gebruikt en lees altijd een etiket voor je iets besluit te eten. In het begin kan het wat spastisch voelen, maar later weet je in welke producten er veel zout zit en wordt het gemakkelijker om keer op keer een verstandige keuze te maken.

Zoutarm eten: tips op een rij

Tot slot nog een aantal tips om minder zout te eten op een prettige manier:

  • Laat je smaakpapillen wennen aan eten met minder zout. In het begin heb je het idee dat alles flauw smaakt en later proef je al snel dat iets te zout is. Wanneer de smaakpapillen veranderen ben je instaat om subtiele smaken beter te proeven en ga je de grote hoeveelheid zout niet missen.
  • Gebruik geen grote korrels zout. De korrels worden alsnog in het lichaam opgenomen wanneer het zout in de maag smelt en je proeft het minder sterk terug in je eten.
  • Doe uit gewoonte geen zout op het eten. Veel mensen gooien zout op het eten terwijl het qua smaak helemaal niet nodig is. Proef eerst en beslis vervolgens of er zout nodig is. In veel gevallen is het niet nodig om zout aan het eten toe te voegen.
  • Vleeswaren bevatten vaak veel zout. Consumeer minder vleeswaren om de zoutinname te beperken.
  • Vaak kun je kruiden vervangen voor zout. Kruiden en specerijen vormen geen belasting voor de nieren en het hart- en vatenstelsel.





                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Peter van Roest
Aantal keer gelezen: 1734x
Toegevoegd: 30-04-2015 13:55
Gewijzigd: 21-08-2015 14:11

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2240 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!