kind diciplineren

Je kind effectief diciplineren

kind diciplinerenAls het gaat om het disciplineren van kinderen, is het beste met een lage, vaste stem te praten en je focus niet op het gedrag van je kind te houden. Dat betekent dat als uw kind een speeltje heeft gegooid, vraag haar om het op te rapen. Als ze ervoor kiest om niet te voldoen aan je bevel, dan kun je haar straffen door haar een passende time-out of andere consequentie straf te geven.

Consistentie de sleutel

Kinderen hebben behoefte aan een consistentie en routine, houd deze altijd aan en probeer niet ervan af te wijken. Als je kind gewend is aan een middag dutje en ze hebben deze niet gedaan, dan merk je al rond 6u avonds dat je kind onrustig en chagrijnig wordt. Dit is een teken dat het kind al moe is en gewoon lekker in bed wil.

Leeftijd 0-2 jaar

Baby's en peuters zijn van nature nieuwsgierig. Dus het is verstandig om verleidingen te elimineren - items zoals televisie remote en videoapparatuur, stereo's, sieraden en vooral schoonmaakproducten en medicijnen moet goed buiten bereik worden gehouden. Time-outs kunnen effectieve discipline zijn voor peuters. Als jouw kind, een ander kind slaat of bijt, of met zijn voedsel gooit, moet worden verteld waarom het gedrag onaanvaardbaar is en kan je het kind een time-out opleggen. Je kan het kind dan voor een minuut of twee een time-out geven. (langere time-outs zijn niet effectief voor peuters). Het is belangrijk om niet te slaan. Baby's en peuters zijn vooral waarschijnlijk niet in staat om enig verband tussen hun gedrag en fysieke straf te maken. Ze zullen alleen de pijn voelen van de klap. En vergeet niet dat kinderen leren door te kijken naar volwassenen, met name hun ouders. Zorg ervoor dat jouw gedrag dan ook van dien aard is dat je een goed voorbeeld neerzet. Je zult een veel sterkere indruk maken door je eigen spullen weg te zetten in plaats van alleen maar opdrachten te geven. En het kind vragen zijn speelgoed op te ruimen, terwijl je spullen zelf ook rond gestrooid zijn.

Leeftijd 3-5 jaar

Rond deze leeftijd kan je kind al verbanden leggen tussen acties en consequenties en dit begrijpen, zorg ervoor dat je begint met het communiceren van regels van het huis en het gezin. Leg aan het kind uit wat je van hem verwacht voordat je hem straft voor een bepaald gedrag. Bijvoorbeeld, Je 3-jaar-oud kind brengt kleurpotloden naar de woonkamer en versiert de muur. Alvorens je begint te schreeuwen kun je het kind aanspreken en uitleggen waarom dat niet mag en wat er zal gebeuren als hij het weer doet. Zeg bijvoorbeeld dat hij een week lang geen lekkers krijgt als het weer mocht gebeuren.  Als de muur opnieuw wordt ingericht een paar dagen later, geef een herinnering dat kleurpotloden alleen voor papier is en vervolgens kun je een passende straf uitdelen.

Als uw kind nog steeds een onacceptabel gedrag heeft, maak dan een grafiek met een kaart die op de koelkast geplaatst wordt en geef daarop het goede en onaanvaardbaar gedrag aan. Zo heeft je kind een beeld van zijn gedrag en kun je aan de hand daarvan belonen of straffen. Voor deze leeftijd zijn time-outs ook goed en kunnen heel goed werken. Kies een geschikte time-out plaats die vrij is van afleiding, zodat je kind de tijd heeft om na te denken over hoe hij of zij zich heeft gedragen. Vergeet niet, het kind sturen naar zijn kamer is niet effectief als er een computer, tv of games aanwezig zijn.

Leeftijd 6-8 jaar

Time-outs en de gevolgen strategie zijn ook effectief discipline strategieën voor deze leeftijdsgroep. Nogmaals consistentie is van cruciaal belang. Als je een straf uitdeelt moet je dit ook echt doorvoeren, zodat het kind weet dat hij zich misdragen heeft en daarom een straf opgelegd krijgt. Je mag tweede kansen geven of een zekere foutenmarge toestaan, maar voor het grootste deel, moet je reageren op wat je zegt. Wees voorzichtig om geen onrealistische bedreigingen van de straf te maken ("sla die deur en je zult nooit meer tv te kijken!") is heel onrealistisch, i.p.v. nooit zeg gewoon een week geen tv. Enorme straffen kunnen je kracht als een ouder wegnemen.

Leeftijd 9-12 jaar

Kinderen in deze leeftijdsgroep - net als bij alle leeftijden – kunnen ook worden gestraft met natuurlijke gevolgen. Bijvoorbeeld, als je huiswerk niet is gedaan voor het slapen gaan, dan blijf je gewoon wakker om het te maken. Want als het huiswerk onvolledig is, zal het kind naar school gaan de volgende dag zonder dat het eronder lijden en dat zal dan resulteren in een slecht cijfer.  Het is natuurlijk voor de ouders de kinderen te redden van fouten. Kinderen zien wat ongepast gedrag kan betekenen en zullen waarschijnlijk die fouten niet opnieuw maken. Echter, als jouw kind niet lijkt te leren van natuurlijke gevolgen, kan het goed zijn ook te letten op je eigen gedrag en jezelf als voorbeeld te zetten.

Een woord over slaan

Misschien is geen enkele vorm van discipline erger omstreden dan slaan. Hier enkele redenen waarom slaan eigenlijk niet hoort:

  • Slaan leert kinderen dat het OK is om te slaan als ze boos zijn
  • Slaan kan kinderen fysiek schaden
  • In plaats van het lesgeven aan kinderen hoe ze hun gedrag kunnen veranderen, maakt het ze bang voor hun ouders

Voor de kinderen die op zoek zijn naar aandacht kan slaan averechts werken als negatieve aandacht.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: kimmetje
Aantal keer gelezen: 1309x
Toegevoegd: 08-09-2015 07:01
Gewijzigd: 24-09-2015 19:50

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2161 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!