Wanneer je als bedrijf online succesvol wilt zijn, is het belangrijk dat je goed vindbaar bent in de zoekmachines. Vooral als we kijken naar Google, dan begint meer dan 95 procent van de mensen hun zoekopdracht hier. Je kunt je dus wel voorstellen hoe groot de impact kan zijn op het moment dat jij met jouw site niet alleen in de zoekmachines te vinden bent, maar ook een goede positie hebt weten te bemachtigen. Omdat we toch zien dat veel bedrijven hier niet of niet voldoende aandacht aan besteden, hebben wij een aantal tips voor je.
Heb je je ooit afgevraagd hoe belangrijk het is dat je bedrijf goed vindbaar is in Google? Vooral bedrijven die al de nodige jaren meedraaien en eigenlijk continu een nieuwe aanvoer van klanten hebben, zetten vaak helemaal niet in op hun online zichtbaarheid. Toch zien we dat de klant steeds kritischer wordt en ook de jongere generatie vaak begint met zoeken op Google. Je kunt je dus wel voorstellen dat het ook voor de bedrijven die nu online nauwelijks tot niet vindbaar zijn, ook steeds belangrijker wordt om in te zetten op online marketing.
Is je bedrijf al de nodige jaren actief en moet je het vooral hebben van mond tot mond reclame, dan is het verstandig eens na te denken over het inschakelen van een online marketing bureau in Utrecht. Het voordeel van een al gevestigd bedrijf is dat je qua financiën vaak prima de ruimte hebt om deze investering te doen, waardoor je relatief snel mooie resultaten weet te behalen. Vooral als je in wilt zetten op de organische vindbaarheid van je bedrijf, dan heeft dit even de tijd nodig en gaat daar de nodige kosten mee gemoeid. Zo zal er een plan gemaakt moeten worden en uiteindelijk ook ten uitvoer worden gebracht.
Omdat we ons ook kunnen voorstellen dat je niet direct het geld hebt om je marketing uit te besteden, zijn er ook een aantal tips waarmee je relatief goed en simpel zelf aan de slag kunt. Wel is het goed te weten dat het verstandig is op termijn wel eens in gesprek te gaan met een marketingbureau. Zo kan online marketing bureau ODIV je ook voorzien van bijvoorbeeld alleen een strategie, waarmee je vervolgens helemaal zelf aan de slag kunt. Je hebt dan altijd nog de keuze om bepaalde werkzaamheden uit te besteden, mocht je merken dat je tijd te kort komt of het je toch te lastig wordt. Voor de mensen die toch graag zelf aan de slag willen, hebben we hieronder een aantal tips.
Om je online zichtbaarheid te kunnen vergroten is het wel belangrijk dat je weet wie je doelgroep is. Je hebt er namelijk niets aan wanneer je online goed vindbaar bent, maar dit zijn niet de mensen die uiteindelijk klant bij je worden. Kijk daarom goed naar je producten of diensten en kijk voor welke personen dit interessant kan zijn. Op basis hiervan krijg je een goed beeld bij wie je doelgroep is en waar je ze het beste kunt bereiken. Zo kun je je voorstellen dat TikTok een perfect medium is voor bijvoorbeeld impuls aankopen, terwijl andere platformen hier weer minder geschikt voor zijn. Bepaal dus voor jezelf wat jouw perfecte klant is, zodat je op basis daarvan een plan kunt maken hoe je deze het beste kunt bereiken.
Nadat je weet wie je doelgroep is, is het tijd om aan de slag te gaan met het doen van een zoekwoordonderzoek. Dit doe je om te kijken welke zoekwoorden voor jou belangrijk zijn en waar mensen naar zoeken. Daarbij is het ook belangrijk dat je kritisch kijkt naar de concurrentie en ook het aantal zoekopdrachten per maand. Stel dat je kiest voor een zoekwoord waar 40.000 keer per maand op wordt gezocht, maar spelers als BOL.com, Fonq en Zalando staan boven je, dan wordt het een lastig verhaal.
Nadat je weet op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden, is het tijd om aan de slag te gaan met content. Zoekmachines zoals Google waarderen websites met waardevolle inhoud die antwoord geven op de vragen die gebruikers hebben. Zorg ervoor dat je content creëert die nuttig en informatief is en je potentiële klanten aanspreekt. Pas daarmee vooral op het het klakkeloos overnemen van AI teksten. Bied gedetailleerde informatie over jouw producten of diensten en beantwoordt veelgestelde vragen die jouw doelgroep heeft. Hierdoor vergroot je niet alleen de kans dat jouw website hoog scoort in de zoekresultaten, maar trek je ook meer geïnteresseerde bezoekers aan die gemakkelijk kunnen converteren naar klanten.
Een andere factor die een belangrijke rol speelt voor een betere vindbaarheid in Google is het opbouwen van autoriteit voor je website. Een manier om dit te kunnen doen, is door middel van linkbuilding. Linkbuilding houdt in dat andere websites linken naar jouw website als een bron van waardevolle informatie. Belangrijk is daarbij wel dat je kiest voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Zoek naar kansen om gastblogs te schrijven of samen te werken met andere relevante websites binnen jouw branche. Door waardevolle inhoud te creëren en te delen, vergroot je niet alleen je online zichtbaarheid, maar versterk je ook je positie binnen de zoekresultaten.
Het verbeteren van je online zichtbaarheid is zoals je hebt kunnen zien dus veel meer dan alleen het online zetten van een website. Om ervoor te kunnen zorgen dat je goed vindbaar bent, is het belangrijk dat je continu aan je website blijft werken. Dat betekent dus dat je regelmatig nieuwe content blijft maken en ook zorgt dat je site relevante links blijft ontvangen. Heb je nu het gevoel dat je na maanden werken nog niet veel verder komt, ga dan eens gewoon vrijblijvend in gesprek met een marketing bureau, om samen te kunnen kijken wat er eventueel verbeterd kan worden.