Een laadpaal aan huis brengt veel gemakken met zich mee. Nooit meer wachten op een plek, aanzienlijk goedkoper laden en altijd een volle accu. Als je de ruimte hebt, is het dus zeker aan te raden om een laadpaal op de oprit te installeren. Welke laadpaal geschikt is hangt af van het type auto en je woonomgeving. Je kan ervoor kiezen om de laadpaal te laten installeren door een gecertificeerd monteur. Als je overweg kan met elektriciteit en de installatiekosten wilt besparen, kan je het laadpunt ook zelf installeren. Houd er rekening mee dat deze elektrische installatie een hoge spanning en stroom met zich meebrengt. Aan de slag gaan zonder dat je weet wat je aan het doen bent kan dus gevaarlijk zijn.
Allereerst moet je bepalen welke laadpaal thuis geschikt is voor jouw elektrische auto. Dit kan je snel zien door middel van een keuzehulp op de websites van laadpaal aanbieders. Verder controleer je of je meterkast geschikt is voor de fasenaansluiting die jij nodig hebt. Het kan zijn dat er aanpassingen gedaan moeten worden in je meterkast om de laadpaal aan te kunnen sluiten. Ga na op welke plek je de laadpaal wilt plaatsen. Houd in je achterhoofd dat je misschien nog een extra laadpaal wilt in de toekomst, dus er moet genoeg ruimte overblijven. Het installeren van een laadpaal op eigen terrein mag altijd, maar als je hem wilt plaatsen op gemeentegrond moet je een vergunning aanvragen. Nadelig hieraan is dat dit vaak betekent dat andere mensen gebruik mogen maken van jouw laadpaal. Een laadpaal plaatsen op je oprit is dus beter.
Er zijn twee opties voor het monteren van een oplaadpunt, namelijk aan een paal of aan een wand. Uit ruimtelijke overweging is het monteren aan de wand beter. Dit type montage wordt het vaakst gedaan en is ook het goedkoopst wanneer je thuis oplaadt. Bij wandmontage is minder graafwerk nodig, wat dus de kosten drukt als je ervoor kiest de installatie door een expert te laten doen. Bij beide typen laadpunten moet er in ieder geval een elektriciteitskabel (en soms een UTP-kabel) worden getrokken van de meterkast naar de locatie van de laadpaal. Hierbij is het vanzelfsprekend hoe verder het laadpunt van de meterkast af ligt, hoe langer de kabel is die je moet trekken.
Met de aanschaf van een eigen laadpaal ontkom je er niet aan om aanpassingen te doen in de meterkast. Dit voorkomt overbelasting en in het verlengde brandgevaar. Wat deze aanpassingen precies inhouden, hangt af van het type fasen-aansluiting dat je nodig hebt. Met een standaard huisaansluiting kan je in vrijwel iedere gemeente kosteloos naar een 1-fase 35A. Dit in combinatie met een dynamic load balancing module en een aardlekautomaat zorgt voor probleemloos opladen tot 7,4kW. Deze optie geeft alleen wat minder oplaadkracht. Met het oog op de toekomst is een 3-fase laadpaal een betere keus. Zo kan je namelijk zwaardere elektrische auto’s opladen in een kortere laadtijd. Dit zorgt dan wel weer voor een hogere aanschafprijs. Vergeet niet dat de aanpassingen vooraf moeten worden goedgekeurd door de gemeente en een keuringsorganisatie. Ook moet je verzekering op de hoogte worden gesteld.
Als je uit kostenbesparende overweging zelf een laadpaal wilt installeren, moet je even nagaan hoeveel je ook daadwerkelijk bespaart. Verschillende factoren hebben invloed op het kostenplaatje en dit verschilt dus per situatie. Zo zijn er verschillende eisen waar het laadsysteem aan moet voldoen en benut iedere laadpaal een andere capaciteit. De installatiekosten van een laadpaal liggen tussen de 300 en 2.000 euro, afhankelijk van de grootte van de opdracht. Als er bijvoorbeeld moet worden gegraven, dan zal logischerwijs de prijs ook stijgen. Bij het kiezen voor een wandmontage ontloop je dit type kosten. Het zelf installeren van de laadpaal is niet zonder risico op zowel het gebied van veiligheid en geld. Mocht er namelijk iets fout gaan met het installeren, dan moet je alsnog een monteur laten komen met de kans dat je uiteindelijk duurder uit bent.
De installatie over laten aan een expert neemt een grote last van je schouders weg. Zoals je al hebt gelezen, kan het installeren van een laadpaal erg ingewikkeld worden. In veel gevallen is het nodig om te graven en boren, waardoor er alvorens een inspectie moet worden ingepland. De installatie van de laadpaal zelf duurt over het algemeen één dag. Dit is dan wel in een standaard situatie waarin één laadpaal wordt geïnstalleerd. Door de invloed van vele factoren op het installatieproces, is het aan te raden dit over te laten aan mensen die hier ervaring mee hebben. Het laadsysteem wordt netjes afgewerkt door de experts en testen of alles naar behoren functioneert. Ze lopen daarna met jou door het proces zodat je weet hoe alles werkt. Als je een beter beeld wilt van het kostenplaatje, kan je een offerte laten opstellen door een erkend installateur. Neem je de stap om de laadpaal door zo’n bedrijf te laten installeren, dan komt er in de meeste gevallen nog iemand langs voor een schouwing. Deze persoon kan goed inschatten wat de mogelijkheden zijn en geeft een nog betere indicatie van het kostenplaatje. Een tip: hoe dichterbij de meterkast, hoe meer je bespaart.
Na dit verhaal denk je misschien dat het hele installatieproces te veel gedoe is. Ga alleen niet je elektrische auto opladen via een stopcontact. Stopcontacten zijn vaak niet extra beveiligd tegen overbelasting en dit in combinatie met een lange laadtijd brengt risico’s met zich mee. Het is dus echt nodig om een laadpaal aan te schaffen als je aan huis wilt laden. In het geval dat je huisaansluiting niet geschikt is voor je laadpaal, dan kan je deze laten upgraden door je netbeheer. Een aparte elektriciteitsaansluiting laten plaatsen is ook een optie. In de meterkast zelf moet je een aparte groep aanmaken waar je de laadpaal op aansluit. Dit doe je om overbelasting van je meterkast te voorkomen waardoor er brandgevaar kan ontstaan.
Het is dus redelijk wat werk om zelf een laadpaal te installeren. Als je er niet zeker van bent dat het gaat lukken, laat hem dan installeren door een monteur.