Steeds meer mensen zoeken via internet naar diensten en producten van bedrijven. Als je op een website uitkomt dan wil je weten waar je bent en wat zij je kunnen bieden. Je wil antwoord op de vragen zoals waar ben ik? Wat zoek ik? Wat hebben ze mij allemaal te bieden? De eerste indruk van een website is erg belangrijk. Zorg daarom dat je een goede strategie opzet bij je website. Je bezoeker moet zich er meteen thuis voelen en een positieve eerste indruk hebben, zodat hij op de site blijft en deze niet meteen wegdrukt.
De content op een website is van groot belang. Wat is het verhaal achter je bedrijf? Met wie gaan je klanten in zee? Wat vinden andere klanten van je diensten? Wat is je specialiteit? Een bezoeker wil graag antwoord op vragen en daarom is het van belang dat er voldoende informatie op je website te vinden is. Daarnaast is content van belang, omdat je daardoor ook beter gevonden wordt in de zoekmachines.
Wat is je doel dat bezoekers doen op je website? Moeten ze je bellen? Een formulier invullen? Kunnen ze informatie aanvragen? Zorg dat alles duidelijk is en dat bezoekers er gebruik van kunnen maken. Het gaat er om dat je goede conversiepaden in je website hebt en dat deze je bezoekers aanzetten tot actie.
Hoe hoog is de drempel om je bezoekers iets op je website te laten doen? Zorg dat alles zo laagdrempelig mogelijk is. Als ze een formulier in kunnen vullen, zorg dan voor een kort en bondig formulier. Je bezoekers zullen namelijk sneller actie ondernemen als je website laagdrempelig is.
De meeste bedrijven willen je informeren, maar eigenlijk ook overtuigen. Je krijgt vervolgens grote en lange teksten te zien en is dat interessant voor je bezoekers? Je bezoekers willen weten wat het oplevert. Resultaten en overtuigen dat is waar ze naar toe willen en dat dien je dan ook te vermelden op je website. Probeer lange uitleg te vermijden en wil je iets uitleggen, doe het dan bijvoorbeeld met een opsomming, zodat het overzichtelijker is.
Het is belangrijk dat je op je website je bezoeker centraal hebt staan. Je wil je bezoekers helpen en je geeft aan wat je hen wil bieden. Spreek je bezoeker aan, besteed aandacht aan de behoeften en ook aan de problemen die een bezoeker kan hebben en geef dan aan wat de oplossing daarvoor kan zijn. Jij hebt de oplossing? Laat dit dan duidelijk merken, zodat ze contact met je opnemen!
Uniek zijn is belangrijk, zorg dat alles wat je op je website plaatst van jou is en uniek is. Anders wordt het gezien als duplicate content en dat moet je voorkomen. Daarbij komt nog dat concreet zijn van groot belang is, want bezoekers willen ook weten wat zij kunnen verwachten bij jou. Geef duidelijk aan wat je voor hen kunt betekenen (hoeft niet in details) en zorg dat ze weten waarvoor ze bij jou terecht kunnen.
Het is voor bezoekers fijn om te weten wie je bent, dan nemen ze ook sneller contact met je op. Het is belangrijk dat je open bent en dat je je klant kent. Zorg dat je onderscheidend bent, zowel in prijs, als in je keuze.
Social media kan niet meer gemist worden in deze online wereld. Ook voor bedrijven is het erg belangrijk. Hoe ga je te werk bij social media?
Als je een eigen site hebt, dan ga je er voor om nieuwe klanten te werven en je huidige klanten te behouden. Het is dan ook belangrijk dat je de cijfers kent, zoals hoelang je een bezoeker op je website houdt, welke pagina vaak wordt bezocht en hoelang, of je kortingen geeft en zo ja hoeveel en waarom, hoeveel likes heb je op social media en heeft dat invloed op je verkoop of ergens anders op? Zo zie je dat social media van groot belang is. Facebook wordt momenteel erg veel gebruikt door bedrijven. Ook Twitter en LinkedIn worden veelal ingezet.
E-mail marketing zorgt ervoor dat je contact kunt onderhouden met je klanten, direct contact. Het is communicatie op een gepersonaliseerde manier, het is gericht en ook meetbaar. Maar het is ook relatief goedkoop. E-mailmarketing kan eenvoudig aan meerdere mensen gericht zijn, een mail opstellen en naar alle potentiële klanten sturen is een prima mogelijkheid. Het kost je dus maar een keer de tijd, maar je kunt wel veel klanten bereiken. Tegenwoordig maken veel mensen gebruik van hun e-mail, dus ook dat is een goede manier om klanten te bereiken. Zorg bijvoorbeeld dat mensen zich in kunnen schrijven voor een nieuwsbrief op je website en zo kunnen ze op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen je bedrijf.
Een marketingstrategie kan in bepaalde stappen op worden gesteld. Het belangrijkste is dat je eerst weet wat je wil doen en hoe je dat zou willen bereiken. Doelen stellen is daarbij van groot belang. Je hebt een doel en dat doel heeft weer tussen liggende of speciale subdoelen. Het is een creatief proces en daar dien je even de tijd voor te nemen om deze vast te stellen. Hoe ga je vervolgens verder?