Een van de meest voorkomende fouten in advertenties zijn taal- en spelfouten. Veel mensen ergeren zich daaraan. Het kan ook schadelijk zijn, als bijvoorbeeld een potentiële klant jouw website bezoekt en hij ziet gelijk spelfouten, dan verliest hij vaak zijn vertrouwen omdat het onprofessioneel er uit ziet. Een klein voutje is zo gemaakt. Een dubbel check is daarom nooit overbodig.
De meeste bedrijven veranderen hun logo niet of zelden. Er zijn verschillende redenen om dat wel te doen, bijvoorbeeld omdat deze gedateerd is of niet meer overeenkomst met de huisstijl. Wat gebeurt er met het oude logo? Die wordt over het algemeen verwijdert, maar hij kan nog wel eens achterblijven op een cruciale plek. En dan zal je net zien, dat deze word meegestuurd als er een advertentie opgemaakt moet worden. Een oud logo, in plaats van het nieuwe logo.
Een veel gemaakte fout is het kiezen van de verkeerde doelgroep. Of misschien beter: het niet kiezen van een doelgroep. Kies je geen doelgroep of de verkeerde doelgroep, dan komt de reclame bij de verkeerde personen terecht en zal deze niet converteren tot een sale. Binnen een goede doelgroep zitten mensen met dezelfde behoefte. Speel goed in op de behoefte van de doelgroep, want alle potentiële klanten in de groep zijn op zoek naar ongeveer dezelfde voordelen / producten.
Adverteerders maken regelmatig de fout door verkeerde media te gebruiken voor het aanspreken van hun doelgroep. Er zijn bijvoorbeeld tv campagnes gericht op Millenials terwijl uit onderzoek blijkt dat deze niet vaak tv kijken. U moet dus gebruik van media waar deze doelgroep wél te vinden is. Als je op zoek bent naar de eerste betaalrekening van een tiener, bedenk dan dat je je op de ouders richt. En vergeet niet om de boodschap relevant te maken.
Ben jij wel eens een advertentie met een foutieve website vermelding tegengekomen? Ik niet, maar op het internet zijn er tal van voorbeelden te vinden. Zowel bij online advertenties als offline advertenties is dit een fout die regelmatig gemaakt word. Geld geïnvesteerd in een campagne en dan geen bezoekers kunnen genereren. Zonde! Sommigen weten de website alsnog wel te vinden, maar er zullen ook afhakers zijn. Beter voorkomen dan genezen toch? Besteed dus ook aandacht aan het nalezen en checken van de advertentie.
Even niet goed opgelet tijdens het afronden van een bestelling? Het kan voorkomen dat onverwacht extra kosten bijkomen, zoals instelkosten en leveringskosten. Instelkosten zijn de kosten die gemaakt worden ter voorbereiden van de productie van promotieartikelen. Leveringskosten zijn de kosten die gemaakt worden om de producten op de juiste locatie te krijgen. In de algemene voorwaarden word er nog wel eens over overleveringskosten gesproken. Dat betekent dat een bedrijf mogelijk 10% meer producten kan leveren, maar dat die wel betaald moeten worden. De welbekende kleine lettertjes…
Hoewel we al de nodige jaartjes gewend zijn aan digitaal beeld, blijft de verwarring over het onderwerp pixels en resolutie nog steeds actueel. Het verkeerd aanleveren van beeldmateriaal kan ervoor zorgen dat het beeldmateriaal niet mooi tot uiting komt in de advertentie. Bijvoorbeeld foto’s met een lage resolutie, die wazig en korrelig zijn. Pijnlijk om naar te kijken en in plaats van de aandacht trekken, stoten zij potentiële klanten alleen maar af. Dat lijkt ons niet helemaal de bedoeling.
Wij zeggen altijd: je kan maar beter te veel dan te weinig bestellen. Het is vaak lastig inschatten hoeveel artikelen er nodig zijn om iedere beursbezoeker van een give-away te voorzien. Maak het jezelf makkelijker door bijvoorbeeld ‘tijdloze’ give-away weg te geven. Tijdloos? Ja, een give-away zonder datum en met alleen een logo van uw bedrijf. Als u de aankomende beursdeelname give-aways overhoudt, dan kunt u deze altijd later weer gebruiken. Een te kort aan weggevertjes bij je stent is een gemiste kans om je naamsbekendheid te vergroten.
Het klinkt stom: het te laat bestellen van je promotieartikelen. Ondanks dat de levertijd de afgelopen jaren flink is teruggebracht, weten bedrijven het nog voor elkaar te krijgen om promotiematerialen te laat te bestellen. Met alle gevolgen van dien. Stel je nou eens voor dat je op een beurs staat eerdaags en je komt er vlak van te voren achter dat je artikelen niet op tijd binnenkomen. Wat ga je dan doen? Inderdaad, de volgende keer ruim van te voren bestellen. En nu? Op zoek naar een kostbare oplossing. Voorkomen is beter dan genezen zullen we maar zeggen…
Een advertentie moet mensen aanzetten tot een actie. Of dat nu het plaatsen van een bestelling is, meedoen aan een winactie of een ander doel wat je hebt gesteld, door mensen op te roepen ergens op te klikken kun je de conversie van je advertenties verhogen. Een ‘klik hier om te bestellen’ kan het verschil al maken! Doe je dit niet? Dan gaat dit ten koste van de conversie.
Een verkeerde prijs bij een advertentie is niet alleen vervelend voor de klant, maar ook voor het uitgevende bedrijf. Als deze fout gemaakt is, dan is deze niet gemakkelijk terug te draaien. Zeker niet bij een offline advertentie. Binnen de korte keren staan er klanten in je winkel en in plaats van €500 is de nieuwe tv €5.000 euro. Zie je klanten dan maar eens tevreden te houden. Misschien een tegemoetkoming?
Er mag niet zomaar beeldmateriaal van anderen gebruikt worden. Daar is toestemming voor nodig en daar moet ook wel eens voor betaald worden. Gebruiken bedrijven zonder toestemming toch een foto die niet van hun is? Dan is dat een inbreuk op het auteursrecht van de eigenaar van de foto. Deze heeft recht op een vergoeding.
Wanneer een bedrijf teveel informatie wil communiceren in één advertentie dan maken ze een van de meest voorkomende fouten: overbelasting van hun publiek. Bedrijven willen teveel informatie kwijt, zoals een logo, de locatie, de website, de slogan, de lijst met services, het telefoonnummer, sociale media kanalen en een bedrijfsomschrijving. Teveel informatie wordt vaak niet begrepen, wat resulteert in een verloren actie. U wilt een gemakkelijk te begrijpen advertentie die ertoe leidt dat de klant die informatie actief gebruikt.
Hoe kan belangrijke informatie nou vergeten worden? Het komt regelmatig voor, omdat veel mensen zich doodstaren op andere informatie die niet vergeten mag worden. De insteek is meestal: met minder inhoudelijk informatie, zal er meer aandacht gevestigd worden op de centrale boodschap. Een van de vijf veelvoorkomende reclamefouten is het vergeten van het toevoegen van uw website, een call-to-action, handvatten voor sociale media en al het andere dat uw kijker ertoe aanzet iets aan de advertentie te DOEN. Voorkom dat uw bedrijf deze advertentiefouten maakt en geef uw publiek de informatie die ze nodig hebben: het probleem dat ze hebben, wat u doet, hoe u kunt helpen en hoe u contact kunt opnemen.
Veel bedrijven analyseren de resultaten van een campagne niet. En dat is een gemiste kans: of het nu gaat om verkeer uit Google Analytics of het niet bijhouden van conversies die voortkomen uit (online) marketing. Zo lang resultaten niet geanalyseerd worden, is er ook geen manier om bepaalde strategieën te verbeteren. Zoals een wijze ooit zei, is het prima om fouten te maken, zolang je er maar van leert. Als u niet resultaten niet bijhoud, is er geen manier om van uw fouten te leren.
Het niet naar concurrenten kijken is vergelijkbaar met het niet analyseren van resultaten. Het is een gemiste kans als je niet naar concurrenten kijkt, want op deze manier kom je er snel achter wat wel of niet werkt. Helaas negeren veel kleine bedrijven de grote bedrijven, terwijl zij als goed voorbeeld dienen. Kijk naar concurrenten en kopieer indien dat mogelijk is.
Experimenteren is leerzaam. Zonder experimenteren kom je er niet achter wat werkt of niet werkt. Als iets niet werkt met uw advertenties, moet u het kunnen vervangen door iets anders dat wel resultaten oplevert. Hetzelfde doen steeds opnieuw en verschillende resultaten verwachten, is de definitie van waanzin, volgens Einstein. Als u fatsoenlijke resultaten behaalt met een bepaalde vorm van adverteren, kunt u deze het beste bij de hand houden. Maar als u geen adequate resultaten krijgt, experimenteer met verschillende soorten advertenties. Het kan zijn dat een vorm van adverteren voor u veel betere resultaten oplevert dan een andere.
Geloof het of niet, er is zoiets als te veel adverteren. Het kennen van de juiste hoeveelheid reclame voor uw bedrijf is zeker moeilijk, maar niet onmogelijk. Adverteren is meestal afhankelijk van een budget. Het is niet nodig om overal in de stad advertentieruimte te kopen, marketingmateriaal uit te printen, geld uit te geven aan Google AdWords, Facebook- en Twitter-advertenties te kopen en tegelijkertijd SEO te doen. U moet het evenwicht vinden dat werkt voor uw portemonnee en uw bedrijf.
Je kent ze wel: de clichés. “Beste service”, “geweldige klantenservice, “altijd de goedkoopste” en ga zo maar door. Denk je dat dit de consument aanspreekt? Meestal niet. Vroeger werkte dit misschien, maar nu schrikt het eigenlijk alleen maar af. Service? Iedereen doet of wil (goede) service. Het spreekt niet meer aan en het is niet onderscheidend. Zorgt iets dat aanspreekt en vermijd clichés die iedereen kan gebruiken.
Te veel bedrijven hebben slechts één advertentie en gaan dan gewoon achterover zitten en wachten tot de telefoon overgaat. We weten dat dit niet gaat werken. De meeste potentiële klanten kopen niet de eerste keer dat ze uw verkoopbericht horen of zien. Ze zijn misschien nog niet klaar of voelen zich misschien nog niet zo op uw gemak bij uw bedrijf. Maar veel zullen later kopen als ze je bericht voortdurend zien. Consistente reclame blijft uw naam en boodschap voor zich houden, wat niet alleen een herinnering biedt, maar ook hen geruststelt over de stabiliteit van uw bedrijf.
Feiten verkopen niet. Voordelen verkopen wel. Welke van de volgende heeft bijvoorbeeld meer impact?
"Wij bieden complete acquisitiediensten voor de verkoop van uw bedrijf."
"Geen tijdstekorten meer. Je kan met pensioen gaan en genieten van de vakanties waar je over hebt gedroomd."
De eerste richt zich op het bedrijf en beschrijft de service die het biedt. Het tweede punt is gericht op het voordeel voor klanten dat door die service wordt geboden. Het trekt de aandacht - en zal meer omzet genereren.
Het kopiëren van advertentie ideeën van een concurrent is een slechte dienst bewijzen aan uw eigen bedrijf. Geef uw klanten een reden om bij u te kopen in plaats van bij een concurrent. Dit kan zo simpel zijn als het opnemen van een unieke korting die alleen jij kunt bieden. Of het aanbieden van persoonlijke service en aandacht die je concurrenten niet willen of kunnen aanbieden. Bijvoorbeeld omdat jij een fysieke winkel hebt en je concurrent een web winkel. Probeer te onderscheiden in plaats van na te apen.