Wanneer iemand je website op Google selecteert, vraagt zijn webbrowser informatie - of bytes - aan bij een server. TTFB is het aantal milliseconden dat een browser nodig heeft om de eerste byte van de reactie van je webserver te ontvangen.
Om het nog meer te verduidelijken, wordt TTFB door Google ook 'wachten' genoemd: de tijd die besteed wordt aan het wachten op de eerste reactie en dus ook bekend als de Time To First Byte. Deze tijd legt de latentie vast van een retourtje naar de server, naast de tijd die wordt doorgebracht met wachten op de server om de reactie te leveren. Een website met een hogere Time To First Byte kan zijn bezoekers frustreren. Als je webserver er te lang over doet om zelf de eerste byte van een paginaverzoek te verzenden, kunnen er twee problemen optreden:
Volgens Google moet de TTFB van je website 200 milliseconden of minder zijn. Als je site veel langzamer is, zoals bijvoorbeeld 500 milliseconden of meer, heeft deze wat werk nodig om hem sneller te maken. Goede TTFB-snelheden zijn: 100 milliseconden voor statische inhoud (inhoud die al op de server bestaat als bestanden)en tussen 200 en 500 milliseconden voor dynamische inhoud (inhoud die is samengesteld uit een database en sjablonen, zoals bijvoorbeeld WordPress).
Time to first byte meten is tegenwoordig een fluitje van een cent. Er zijn veel online tools te vinden die de performance van je website testen op tientallen elementen. Eén van deze elementen is bijna altijd de Time to First Byte. Via Google Page Speed Insights is dit bijvoorbeeld te achterhalen maar ook tools als GTMetrix verzorgen deze service. Het is uiteraard het meest interessant om eerste de test te doen voordat je de TTFB verbeterd en een test voor na de verbeteringen. Zo zie je direct of de verbeteringen het gewenste effect hebben gehad.
Dynamische inhoud (die vaak wordt gebruikt door WordPress) is een van de grootste oorzaken van een tragere TTFB. De meeste pagina's op internet zoals we die kennen, worden dynamisch weergegeven. In tegenstelling tot statische webpagina's die op verzoek direct naar een webbrowser worden verzonden, moeten dynamische webpagina's worden samengesteld telkens wanneer een gebruiker de webpagina opvraagt. Dit proces vertraagt de TTFB.
Dynamische webpagina's worden meestal samengesteld uit inhoud die is opgeslagen in een database en sjabloonbestanden die zijn opgeslagen op de harde schijf van de webserver. Meestal zijn de afbeeldingen en andere aanvullende bronnen zoals CSS en Javascript ook afkomstig van bestanden die op de harde schijf zijn opgeslagen. Sommige systemen slaan alles op in de database. De tijd om te zoeken en relevante inhoud uit de database te halen, de bestanden op te halen en alles samen te voegen, kan eenvoudig een knelpunt vormen, vooral als de server dit voor meerdere bezoekers tegelijkertijd moet doen.
Wil je de TTFB meten is het belangrijk om in ieder geval niet dynamische pagina's te vergelijken met pagina's die vooral statische content bevatten. Dit geeft een vertekend en oneerlijk beeld. Vergelijk dus een homepage met een homepage en niet een homepage met bijvoorbeeld een dynamische pagina zoals je cart/winkelwagen-pagina.
Aanzienlijke verbeteringen aan je TTFB zijn mogelijk door je dynamische pagina's te cachen. Door je pagina's in het cache-geheugen op te slaan, worden de pagina's vooraf gebouwd met een HTML en zijn ze gereed voor gebruik zodra een browser de pagina's opvraagt. Hier zijn een paar manieren om te cachen:
Bij het verbeteren van je Time To First Byte zijn er veel dingen waar je rekening mee moet houden. Maar als je de maatregelen neemt om je TTFB te verbeteren, geniet je uiteraard van concurrentievoordelen. Net als SEO en andere arbeidsintensieve website-initiatieven die consumenten een betere ervaring bieden, is het uiteindelijk allemaal de moeite waard en moet je het dus zeker overwegen.
Omdat het verbeteren van je TTFB een nogal technisch verhaal is, en voor veel webshop (of website) eigenaren een ver van hun bed show, kan je hier absoluut het verschil maken. Het hoeft niet lastig te zijn, maar je moet je er wel even in verdiepen. En die verdiepingsslag zullen veel mensen overslaan.