patat en hamburgers

Ongezonde voeding

patat en hamburgersGezond eten is belangrijk, daarom geven we je graag meer informatie over ongezonde voeding, zodat je daar rekening mee kunt houden als je je maaltijden gaat bereiden.

Ongezonde voeding kost gezondheidszorg handenvol geld

Zoals iedereen zal weten kost ongezonde voeding de gezondheidszorg handenvol geld. Denk daarbij aan de gevolgen van ongezonde voeding waaronder obesitas, kanker, hart- en vaatziekten. Mensen met deze aandoeningen maken vaak veelvuldig gebruik van de zorg, waardoor de kosten de pan uitrijzen. Maar vergeet ook niet de kosten voor de werkgever als een medewerker met gezondheidsklachten uitvalt.

  • Er zijn tegenwoordig daarom ook veel werkgevers die de gezondheid van het personeel positief willen beïnvloeden door sportieve activiteiten in de pauze, voor of na de werkdag. Mensen die sporten zijn namelijk ook vaak bezig met gezonde voeding en laten de dikmakers vaak staan.
  • Nu de gezondheidskosten bijna niet meer te betalen zijn wordt het de hoogste tijd dat iedereen bewust(er) omgaat met zijn of haar gezondheid en daar is veel voorlichting voor nodig. Maar zal dat helpen? Een ontmoedigingsbeleid op ongezonde voeding zal wellicht op de lange duur haar vruchten afwerpen. Een goed voorbeeld is het niet roken beleid en zelfs het afschrikken ervan. Je zult altijd een harde kern overhouden die er zich niets van aantrekt, maar het is het proberen waard. Het gaat ten slotte om jouw gezondheid en niet alleen om geld! Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen welbevinden dus stop met ongezonde voeding er zijn genoeg alternatieven. Het zal even zoeken en wennen zijn, maar dat is je gezondheid waard.
  • Gezonder eten kan ook betekenen dat je moet minderen met bepaalde producten. Zorg ervoor dat je niet uit verveling gaat eten, want dan trek jij die zak chips weer open.
  • Ken jezelf goed en ben je bang dat je toch uit verveling gaat eten, haal die lekkernijen niet in huis, de verleiding is dan niet binnen handbereik en zorg dat je wat te doen hebt. Je kunt ook een spaarpotje maken van uitgespaard geld voor snacks, snoep, chips, ijs enz. en daar na een week of maand een favoriet tijdschrift voor kopen.
  • Probeer jezelf te stimuleren, te motiveren om minder ongezonde voeding te eten en daar mag jij jezelf best direct voor belonen. De indirecte beloning komt door een mooiere huid, een goed gewicht, minder kans op welvaartsziektes. En….…je bent nooit te oud om te beginnen met het vervangen van ongezonde voeding door gezonde voeding.     

Ongezonde voeding, alternatieven voor ongezonde snacks

Het is moeilijk om in één keer niets meer tussendoor te eten als je dat gewend bent. Zeker tijdens een film kijken bijvoorbeeld wil je graag wat knabbelen. Dat kun je ook gewoon blijven doen maar dan met andere producten. Goede alternatieven voor ongezonde voeding zijn:

  • Noten voor de vetten
  • Fruit voor de vitaminen, mineralen en antioxidanten, fruit van het seizoen is het goedkoopst en meestal ook het lekkerst
  • Rauwkost: wortel, paprika, komkommer, tomaat
  • Geroosterde kikkererwten met kruiden heerlijk voor bij de borrel
  • Volkoren brood of cracker
  • Rijstwafel met beleg bijvoorbeeld een gekookt ei, avocado, pindakaas of hummus
  • Kwark, soja yoghurt
  • Kom zelfgemaakte soep, je weet in dat geval wat erin zit
  • Zelf gepofte popcorn
  • Olijven voor de goede vetten
  • Smoothie

Genoeg alternatieven dus voor ongezonde snacks. Maak alles zoveel mogelijk zelf, dan weet je zeker dat er geen e-nummers en veel suikers in zitten. Vaak denk je dat je verantwoorde producten koopt, maar dan blijkt dat niet te kloppen. Dat maakt het extra moeilijk om ongezonde voeding te vervangen door gezonde voeding. Ook door het gemak waarmee je een zak chips pakt, open maakt en eet werkt nou niet bepaald mee om die ongezonde snack te laten staan. Jij begeeft je daarmee op het verkeerde spoor. Het zelf maken van een gezond toetje of een smoothie kost meer tijd, maar geeft je er veel goeds voor terug.

Ongezonde voeding duur(der)

Als je de goede producten wilt kopen loop je vaak tegen een hoge prijs aan. De ongezonde voeding is vaak een stuk goedkoper, dus wat doe je dan? Logisch, het leven is duur, dus je kiest de goedkope producten en dat is jammer, want als meer mensen de duurdere gezonde producten gaan kopen dan zou je in principe kunnen stellen dat die prijs dan door de grotere afname best omlaag kan, maar of dat ook zo in de praktijk werkt…… Wil je toch niet veel duurder uit zijn als je ongezonde voeding vervangt door gezonde voeding, koop dan kleinere porties, let op aanbiedingen, maak meer recepten zelf.

Er staan veel recepten online die de ongezonde voeding kunnen vervangen en dat geldt niet alleen voor snacks. Recepten van maaltijden, heerlijke soorten zelfgemaakte soep bijvoorbeeld. Ongezonde voeding vervangen door voeding waarmee je fit en gezond blijft. Eet veel vers fruit, verse groenten, proteïne (eiwitten), vezels, verarm vlees en veel vitaminen. Met genoemde producten is veel mogelijk en kun je de lekkerste maaltijden bereiden. Doe je het zelf dan weet je zeker dat er geen toevoegingen in zitten en eet je in plaats van ongezonde voeding voortaan gezonde voeding.

Ongezonde voeding vaak onbewust

Het is heel goed mogelijk dat jij je niet bewust bent van de ongezonde voeding. Bij snoep, ijs en chips enz. weet je het wel, maar er zijn genoeg producten op de markt waarvan jij denkt dat deze gezond zijn. Door de toevoegingen echter valt dat best tegen, maar je weet het niet altijd. En kun jij die etiketten goed lezen? En zo ja, begrijp je dan wat er aan de producten is toegevoegd. Wanneer je te maken krijgt in je directe omgeving met volwassenen of kinderen die zich aan een dieet moeten houden of die een bepaalde allergie hebben, pas dan kom je er achter hoe moeilijk het is om de gezonde voeding van de ongezonde te onderscheiden. Je moet je totaal verdiepen in wat je eet en wat je beter niet kunt eten.

Het is een hele klus om alle ongezonde voeding eruit te filteren. Je kunt je wel aan een regel houden dat je in elk geval gevarieerd moet eten en moet zorgen dat je voldoende fruit, groenten, proteïne, vezels, vetarm vlees en vitaminen binnen krijgt. Je moet de etiketten lezen en letten op de toevoegingen. Dat betekent bij veel producten dat je beter zelf alles kunt bereiden, al zal dat in de praktijk bijna onmogelijk zijn. Zoek naar alternatieven en bezoek de juiste winkels om zoveel mogelijk ongezonde voeding te vervangen door gezonde voeding.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Sassie
Aantal keer gelezen: 578x
Toegevoegd: 29-11-2016 16:52
Gewijzigd: 14-12-2016 16:34

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2220 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!