Recrutering of headhunting verwijst naar het vinden van kandidaten voor een baan via derden of agentschappen met de bedoeling hen binnen een organisatie te plaatsen. Employer branding daarentegen is het creëren van een identiteit voor uw bedrijf die weergeeft wie u bent en waar u voor staat in plaats van alleen maar hoeveel banen u beschikbaar heeft of welk salaris u betaalt.
Werving is het proces van het vinden van werknemers via een netwerk van derden, wervingsbureaus of rechtstreeks via werkgevers. Bedrijven maken gebruik van werving wanneer ze gericht zijn op het vinden van specifieke vaardigheden en specifieke mensen om specifieke functies binnen een organisatie te vervullen. Een wervingsbureau of headhunter vraagt vaak een voorschot om kandidaten met specifieke vaardigheden te vinden en onderhandelt dan met de klant over een percentage van het salaris van de nieuwe werknemer. Werving gebeurt vaak heel vroeg in de levenscyclus van een bedrijf, wanneer het bedrijf net begint te groeien, zijn producten nog niet verkoopbaar zijn en het nog geen duidelijk idee heeft waar het over een jaar zal staan. Als gevolg daarvan is het aanwervingsproces vaak erg ongeorganiseerd. Als een bedrijf net begint en snel veel nieuwe functies wil invullen, is het misschien beter om intern aan te werven en vanaf daar te beginnen.
Employer branding is een manier voor bedrijven om een identiteit te creëren die weergeeft wie ze zijn en waar ze voor staan. Dit kan gebeuren door middel van een bedrijfslogo, motto's en zelfs kleuren en thema's die in de hele organisatie worden gebruikt. employer branding is niet alleen belangrijk voor het creëren van een imago voor uw organisatie, het is ook essentieel voor het aantrekken en behouden van werknemers. Werknemers willen werken voor organisaties die een identiteit hebben en employer branding is een manier om ervoor te zorgen dat u die identiteit aan hen presenteert. Employer branding betekent niet alleen een logo creëren en een paar posters ophangen op kantoor. Het gaat erom een cultuur te creëren die de werknemers aanspreekt en duidelijk maakt wie uw bedrijf is en waar u voor staat. U kunt deze cultuur creëren door de juiste aanwervingspraktijken toe te passen, te investeren in opleiding en ontwikkeling, een gezonde werkomgeving te creëren en transparant te zijn over uw financiën.
Werven is een meer traditionele manier om werknemers te vinden, vaak via headhunting. Werving wordt vaak gebruikt door kleine en middelgrote bedrijven die net beginnen en groeien. Bedrijven die op zoek zijn naar specifieke vaardigheden kunnen werving gebruiken om kandidaten met die vaardigheden te vinden, onderhandelen met de klant over een percentage van het salaris van de nieuwe werknemer en nemen hem vervolgens in dienst. Bij werving zijn bedrijven gericht op het vinden van specifieke mensen voor specifieke functies. Werknemers worden niet aangenomen op contractbasis en ze worden niet aangenomen voor één functie of één afdeling. Ze worden in dienst genomen om een rol te vervullen in de toekomst van het bedrijf.
Voordelen van Employer Branding
Dat er nog steeds veel mensen veel thuis werken is geen verassing meer. En dat we dat met zijn alleen heel plezierig vinden en veel voldoening uit halen is ook bekend. Maar omdat het wel een hele wending is op de arbeidsmarkt moeten recruiters hier op inspelen. Ze moeten niet alleen rekening houden met de wens van potentiële medewerkers maar ook de werkgevers hebben daar een mening over en voorwaarden voor. Zo zien we al dat veel werkgevers de vacatures invullen met diverse opties voor de werkzoekende. Denk bijvoorbeeld aan de keus om toch helemaal op kantoor te werken, maar dan op een flexplek. Of, wat we ook merken, dat men de keus krijgt thuis te werken maar minimaal 1 of 2 dagen per week, afhankelijk van het aantal uur dat ze werken per week, naar kantoor komen.
Nu zul je denken dat het alleen geldt voor de ‘echte’ kantoorbanen, maar er zijn ook mogelijkheden voor ander type banen om deels thuis te weken. Iemand die diverse taken heeft, kan wellicht een deel daarvan thuis doen. Een dag in de week thuis kan iemand al heel blij maken. Dit kan recruiters dus ook helpen om in mogelijkheden te kijken in plaats van vast te houden aan oude patronen en oude wensen en voorwaarden. We zien dat veel recruiters al goed in gesprek gaan met zowel werknemers als werkgevers.
Ook bij Employer Branding speelt het hybride werken dus tegenwoordig een grote rol. Er wordt niet alleen inhoudelijk gekeken naar het werk en de sollicitant maar ook naar dit soort zaken waarbij je zelf mensen over de streep kan trekken. Er gaan zelfs geruchten rond dat de 6 urigewerkdag ingevoerd en de norm zou moeten worden.
Employer branding is niet alleen goed voor het aantrekken en behouden van werknemers; het is ook essentieel voor het verhogen van uw productiviteit en winstgevendheid. Wanneer werknemers zich betrokken voelen, is de kans groter dat ze harder werken, productiever zijn en beter presteren. Dit resulteert in een hogere omzet en winstgevendheid. Door een werkgeversmerk te creëren dat aanslaat bij uw werknemers, creëert u een cultuur die waarschijnlijk zal leiden tot minder personeelsverloop. Employer branding kan ook uw merkwaarde vergroten. Wanneer werknemers uw bedrijf verlaten, wilt u dat zij hun ervaring met uw organisatie in positieve bewoordingen kunnen beschrijven. Dat is hoe werkgevers merkwaarde opbouwen, en dat is waarom u zich zou moeten richten op employer branding.