De eerste tip is om tenminste één keer per dag iets te posten. De meeste bedrijven beginnen vaak heel actief met het posten op social media, maar laten het er al snel een beetje bij hangen. Het is echter belangrijk dat je hiermee door kunt gaan, want na enkele maanden zul je echt resultaat gaan zien. Het kan zelfs een goed idee zijn om twee tot vier keer per dag iets te posten.
Quotes doen het altijd goed op social media, zeker als ze de doelgroep goed aanspreken. Veel bedrijven kopiëren daarom quotes van anderen en plaatsen die op hun eigen social media profielen (vaak wel met een verwijzing naar degene die de quote heeft bedacht). Het is echter veel leuker om zelf je eigen quotes te bedenken, omdat je klanten willen weten wie jíj bent. Als ze jou persoonlijk leren kennen, is er eerder een vertrouwensband. En een vertrouwensband zorgt er weer voor dat klanten eerder een product of dienst van je afnemen.
Het is een goed idee om je volgers te betrekken als je iets op je social media profile plaatst. Vraag bijvoorbeeld om feedback op een nieuw product of een nieuwe dienst. Je kunt ook vragen of zij bepaalde zaken waar jij tegenaan loopt herkennen en hier wellicht een oplossing voor hebben. Op deze manier creëer je interactie en laat je zien dat je hun mening ook belangrijk vindt. En nog een belangrijk voordeel: je komt er direct achter wat je aan je product of dienst moet veranderen of misschien bedenkt een fan wel dé oplossing voor jouw probleem.
Vaak is het lasting om te bedenken wat je nu precies op social media moet posten, zeker als je voor elke dag een nieuwe post moet bedenken. Een gemakkelijke post die waarschijnlijk ook bij je volgers in de smaak zal vallen is een post met een tip. Dit soort posts hebben ook echt waarde voor je volgers, want zij kunnen hiermee weer verder komen. Je geeft gratis iets van je kennis weg en je laat meteen je professionaliteit zien.
Het organiseren van winacties is een heel goede strategie voor social media marketing. Organiseer een winactie waaraan personen kunnen deelnemen als ze je pagina liken of volgen, het bericht delen en/of een aantal vrienden taggen. Op die manier zorg je direct voor meer volgers en je creëert interactie.
Via je social media profielen kan je direct laten zien dat je een goede service biedt door interactief te zijn. Reageer af en toe op een reactie van een fan, beantwoordt vragen en het belangrijkst: reageer zo snel mogelijk op een klacht. Stuur je volgers ook een privébericht terug, als ze jou een privébericht sturen. Natuurlijk kun je dit bij een groot aantal volgers niet meer bijhouden, maar dan hoef je dit ook niet meer te doen. Laat op je social media profielen weten dat het teveel werk is om de vragen te beantwoorden. Je volgers hebben daar dan ook echt wel begrip voor.
Een goede manier om aan meer volgers te komen is door gebruik te maken van social media advertising. Hiermee kun je je profiel of een bepaalde post in de spotlight zetten, waardoor het bij een bepaald aantal personen op de startpagina zichtbaar wordt. Je kunt vaak zelf bepalen aan welke doelgroep je pagina of je post moet worden getoond. Zorg ervoor dat je pagina er helemaal goed uitziet voordat je dit doet of dat de post echt aantrekkelijk is. Op die manier kun je eenvoudig aan nieuwe volgers komen.
Elke dag weer opnieuw op je social media accounts inloggen om een post te schrijven of zelfs meerdere posts, kost natuurlijk een heleboel tijd en het levert meteen ook stress op. Daarom kun je er beter voor kiezen om een bepaalde tool te gebruiken waarbij je social media posts kunt inplannen die dan tegelijkertijd op meerdere social media profielen worden geplaatst. Zo kun je tegelijkertijd je Facebook, LinkedIn en Twitter account onderhouden. Besteed eens in de zoveel tijd een dagje aan het bedenken van social media posts en plan die vervolgens in voor de komende maand.
Houd er wel rekening mee dat posts die geplaatst worden vanuit tools vaak minder hoog in de startpagina komen te staan dan posts die op het social media profiel zelf worden geplaatst. Daarom kan het beter zijn om de posts gewoon in te plannen op de social media profielen zelf, want je wilt natuurlijk wel dat je volgers de posts te zien krijgen.
Het weggeven van gratis cadeautjes is een goede manier om je volgers te bedanken voor het volgen van jouw social media profielen. Vertel hen ook dat je ze hiervoor dankbaar bent en daarom een cadeautje weggeeft. Je volgers blijven je pagina dan ook volgen en wellicht vertellen ze ook aan hun vrienden dat ze jouw bedrijf moeten volgen. Geef je een gratis digitaal cadeau (zoals een e-book) of een kortingscode weg? In dat geval kun je ook eerst om het e-mailadres van je volgers vragen voordat ze het cadeau krijgen. Zo bouw je meteen een goede mailinglist op!
De laatste tip is eigenlijk niet helemaal bedoeld voor de social media marketing, maar wel voor het vervolg hierop. Social media marketing is namelijk heel goed om een mailing list op te bouwen en vervolgens kun je hieruit weer nieuwe klanten halen. Doe echter wel iets met al die e-mailadressen, want anders heb je ze voor niets bij elkaar gespaard. De e-mailadressen heb je waarschijnlijk verkregen door gratis cadeautjes weg te geven, dus stuur deze volgers direct het cadeau op en bedank ze ook voor het inschrijven op je mailing list.
Daarna kun je de personen die op je mailing list staat maandelijks of maximaal elke twee weken een nieuwsbrief sturen met de nieuwste updates en acties van jouw bedrijf. Je kunt ze echter ook ongeveer elke twee weken een leuk aanbod sturen (het liefst een aanbod dat voor een beperkte tijd beschikbaar is en dit ook in het onderwerp van de e-mail aangeven) en helemaal geen nieuwsbrief. Er zijn genoeg e-mail marketing technieken op internet te vinden, maar zorg er in ieder geval voor dat je e-mails aanspreken en dat je niet te vaak een e-mail eruit stuurt.