affiliate program

Affiliate programma inzetten: 8 tips

affiliate programVeel bedrijven maken tegenwoordig gebruik van een affiliate programma. Hiermee kan de omzet van je bedrijf veel hoger worden. Publishers kunnen jouw bedrijf online promoten met het promotiemateriaal dat je aanbiedt en zij krijgen enkel een percentage van de verkopen die zijn gedaan via dat promotiemateriaal. Je hebt dus alleen kosten als het voor jou ook iets oplevert! In dit artikel geven we je 8 handige tips voor het inzetten van een affiliate programma.

1. Lever steeds nieuw promotiemateriaal aan

Het opstarten van een campagne bij een affiliate programma kost aardig wat tijd. Zorg er daarom ook voor dat je de affiliate marketing campagne van je bedirjf goed onderhoudt, zodat je de investering er ook weer ruimschoots uithaalt. Lever steeds nieuw promotiemateriaal aan met de nieuwste acties van jouw bedrijf. Het is een goed idee om een actiekalender aan te maken waarin je elke twee weken een nieuwe actie maakt.

Maak voor alle acties weer het benodigde promotiemateriaal voor de publishers. De publishers houden van vernieuwing en zullen jouw bedrijf daarom sneller een betere positie op hun website geven. Maar ook de bezoekers van de website van de publisher houden van nieuwe acties. Het zorgt dan ook vaak direct voor meer klikken en uiteindelijk weer voor meer sales. Laat je publishers het ook weten als er nieuw promotiemateriaal beschikbaar is, zodat zij dit direct op hun website kunnen plaatsen.

2. Keur niet elke website af

Je wilt waarschijnlijk niet dat jouw webshop gelinkt wordt aan een website van minder goede kwaliteit. Ook zijn er website die maar weinig inhoud hebben en misschien verwacht je dat jouw promotiemateriaal op deze websites niet veel gaat opleveren. Als de website echt van slechte kwaliteit is of niets met het onderwerp van jouw website te maken heeft, raden wij je het wel aan om de publisher af te keuren. Maar als de site kleiner is of niet zoveel inhoud heeft, kun je er toch wel eens over denken om de publisher toch goed te keuren.

Een kleinere website of een website met weinig inhoud kan ook wel degelijk zorgen voor klikken en sales. Dit is zeker het geval als het om een website gaat die speciaal is opgezet voor informatie over één product of enkele producten rondom een thema (die jij in jouw webshop verkoopt). Als je een aantal publishers hebt die allemaal voor een kleine omzet zorgen, levert dit samen alweer een grotere omzet op.

3. Bouw een relatie op met de publishers

Er zijn waarschijnlijk direct na je aanmelding bij een affiliate programma al direct wat publishers geïnteresseerd in jouw promotiemateriaal. Probeer altijd vanaf het begin af aan al een relatie met ze op te bouwen en onderhoud het persoonlijk contact. Het is zeker belangrijk om dit te doen bij personen die veel tijd en moeite in jouw campagne steken, want je wilt uiteraard dat ze dit in de toekomst blijven doen.



Indien je goed contact houdt met de beste publishers van jouw campagne, zul je zien dat ze je waarschijnlijk betere posities gaan geven op hun websites. Je kunt ze ook een hogere beloning aanbieden bij meer sales, waardoor ze hun best gaan doen om jouw banner meer te laten opvallen.  Op die manier krijg je weer meer klikken en sales en dus ook een hogere omzet.

4. Vraag publishers om feedback en tips

De publishers weten welk publiek er op hun website komt en waar zij interesse in hebben. Zij kunnen je dan ook zeker goed helpen met het opzetten van acties en het ontwerpen van promotiemateriaal. Vraag daarom feedback en tips aan je publishers en betrek ze bij het ontwerp. Hierdoor zullen je acties en de designs van de banners veel beter gericht zijn op het juiste publiek. Zorg er wel altijd voor dat je nog je eigen huisstijl gebruikt voor het promotiemateriaal.
5. Benader zelf interessante websites
Je hebt je nu aangemeld bij een affiliate progamma en waarschijnlijk hebben al heel wat publishers zich aangemeld voor jouw campagne. Toch is het ook een goed idee om zelf nog op zoek te gaan naar interessante websites die wellicht jouw promotiemateriaal willen plaatsen. Lang niet alle websites zijn namelijk aangesloten bij een affiliate programma en wellicht vind je zo heel interessante publishers. Als de website die je op het oog hebt nog niet bij jouw affiliate programma is aangesloten, kun je ze altijd vragen om dit alsnog te doen.

6. Houd de resultaten bij

Het is belangrijk dat je de resultaten van je promotiemateriaal goed bijhoudt. Zo weet je welke websites en welk promotiemateriaal een goede omzet oplevert. Je kunt via het affiliate programma een ID aan de affiliate link toevoegen waarmee je precies weet wat voor omzet een bepaalde banner heeft opgeleverd. Verleg je focus altijd naar de publishers die het beste resultaat opleveren en houd met hen goed contact.

Als je ziet dat je banner op bepaalde websites een veel lagere omzet oplevert, kun je kijken om wat voor website dat gaat. Is jouw doelgroep eigenlijk wel op die website te vinden? Anders heb je een grote kans dat de bezoekers van die website geen interesse hebben in jouw product. Het kan echter ook zo zijn dat de website maar weinig bezoekers heeft. Eventueel kun je de websitebeheerder dan wat tips geven om de website te optimaliseren voor zoekmachines. Verder kan het natuurlijk ook dat je banner niet op een goede positie staat. Vraag de publisher dan om de banner op een andere positie te plaatsen, eventueel voor een hogere vergoeding per sale.

7. Promoot het affiliate programma op je website

Het komt vaak voor dat er personen op je website terechtkomen die geïnteresseerd zijn in affiliate marketing van jouw producten. Daarom is het een goed idee om het affiliate programma waarbij je aangesloten bent op je website te promoten en hierbij te vermelden wat de mogelijkheden zijn wat betreft affiliate marketing. Grote kans dat je op deze manier nog een aantal publishers vindt!

8. Motiveer je publishers

Het is belangrijk dat je je publishers steeds blijft motiveren. Dit zorgt ervoor dat ze graag voor jouw bedrijf willen blijven promoten en je banner wellicht ook op een betere positie plaatsen. Je motiveert de publishers door de transacties snel goed te keuren, waardoor zij ook sneller betaald krijgen.

Een andere mogelijkheid is de publishers een extra vergoeding te geven als ze een bepaald aantal sales behalen. Zij zijn zeker wel bereid om hiervoor te werken en halen dan alles uit de kast om dit doel te bereiken. Grote kans dat je al snel een stijging merkt in het aantal sales én je omzet. Daarnaast zorg je op deze manier ook voor een betere relatie met de publishers, want ze zien dat je hun inzet op de juiste manier waardeert.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Rowanblom
Aantal keer gelezen: 970x
Toegevoegd: 05-02-2016 11:46
Gewijzigd: 06-03-2016 22:32

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2288 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!