Social media voor bedrijven: 5 grote voordelen

Social media voor bedrijven: 5 grote voordelen

Social media voor bedrijven: 5 grote voordelenNiemand kan tegenwoordig meer zonder social media. We hebben allemaal wel een account op Facebook, Twitter, Google+ of Instagram. Helaas wordt de invloed van social media voor bedrijven nog vaak onderschat. Daarom bespreken we in dit artikel 5 grote voordelen van social media en laten we zien hoe jij je als bedrijf kunt profileren.

1. Iedereen is op social media

In de tijd waarin we leven is nagenoeg iedereen wel op social media te vinden. Dit maakt het bereik voor bedrijven natuurlijk enorm. Het is ook nog eens zo dat de meesten van ons niet eenmaal per week of per maand op hun profiel(en) kijken; de meeste van ons bekijken hun social media accounts meerdere malen per dag. Social media voor bedrijven is ideaal om in te zetten als marketing strategie, omdat je binnen korte tijd heel veel personen kunt bereiken.

2. Het is gratis

Een tweede voordeel van social media voor bedrijven is het feit dat het aanmaken van een account geheel gratis is. Je kunt je bedrijf zo meer bekendheid geven zonder dat je hier een cent voor hoeft te betalen. Via je account kun je klanten op de hoogte houden over de nieuwtjes van je bedrijf, maar je kunt ook acties organiseren om meer fans te krijgen. Zo kun je heel eenvoudig gratis reclame maken. Natuurlijk kun je er ook kiezen om te adverteren via social media en dit kost uiteraard wel geld. Maar in eerste instantie is het gebruik van social media accounts gewoon gratis.

3. Laagdrempelige communicatie

Bedrijven kunnen via social media op een laagdrempelige manier communiceren met hun klanten. Veel consumenten vinden het niet fijn om direct met een bedrijf te bellen, maar via de mail kun je ook niet goed met je klanten communiceren. Via je social media profiel heb je toch direct contact met de klant zonder dat je ze echt hoeft te 'spreken'. Daarnaast kun je je account feedback vragen op je producten of diensten, je bedrijf en je service, waardoor je meteen weet hoe je je bedrijf kunt verbeteren.

4. Snel en eenvoudig

Social media zijn heel eenvoudig ingericht en je kunt heel snel een berichtje plaatsen. Voor sommige mensen is het even lastig om een account aan te maken en uit te zoeken hoe het precies werkt, maar daarna kun je in sneltreinvaart met je klanten en fans communiceren. Als je een kwartiertje per dag bezig bent met social media, kun je hier al veel fans, bekendheid en nieuwe klanten uithalen!

5. Hoger ranken in de zoekmachines

Zoekmachines gaan ook met de tijd mee en weten dat het social media profiel van een bedrijf mede bepaalt hoeveel waarde mensen aan het bedrijf hechten. Als jouw bedrijf veel likes heeft op Facebook of als je een groot aantal connecties hebt op LinkedIn, gaan zoekmachines meer waardering aan je onderneming hechten. Dit zal ervoor zorgen dat je website hoger rankt in de zoekmachines. Ook als je producten, foto's of blogposts regelmatig worden gedeeld, wordt je website door de zoekmachines meer gewaardeerd.

Hoe profileer je je als bedrijf op social media?

Er zijn genoeg bedrijven die het lastig vinden om met social media voor bedrijven te starten, omdat ze niet weten hoe ze zich moeten profileren. Maar eigenlijk is dat helemaal niet zo moeilijk. Maak een account aan, voeg wat informatie toe over je bedrijf en gebruik je logo als profielfoto. Verstuur je klanten een e-mail waarin je verwijst naar je social media profiel en probeer er zo voor te zorgen dat ze fan worden. Als je elke dag een berichtje plaatst, komt je bedrijf in ieder geval bij een aantal van je fans dagelijks op de tijdlijn te staan. Plaats berichten over nieuwe producten of diensten, ontwikkelingen in het bedrijf en leuke acties. Nieuwe blogposts kun je ook doorzetten naar je social media accounts. Verder kun je grappige weetjes over jouw branche op je profiel plaatsen en leuke artikelen of video's van anderen delen. Kijk eens bij andere bedrijven in jouw branche hoe zij zich profileren en neem hier een voorbeeld aan. Neem echter niet teveel van ze over en blijf wel uniek!

Welke social media kanalen ga je inzetten?

Nu ben je van plan om social media voor bedrijven in te gaan zetten, maar bij welke social media kanalen ga je een account aanmaken? Facebook is en blijft een goed platform voor elk bedrijf, evenals Twitter. Als je een business to business onderneming hebt, kan het ook een goed idee zijn om een LinkedIn of Google+ account aan te maken. Instagram, Pinterest en Tumblr kun je gebruiken als je veel met foto's werkt. Maak je veel video's of wil je dat gaan doen? Dan kun je ook een YouTube kanaal aanmaken voor je bedrijf. WhatsApp is een social media kanaal wat je goed kunt inzetten om nog directer contact te krijgen met klanten. Dit is ook een geschikt kanaal voor bedrijven in elke branche.

Nu je weet wat de 5 grote voordelen zijn van social media, ga je waarschijnlijk ook direct een of meerdere social media profielen aanmaken voor je onderneming. Begin echter niet te enthousiast, maar start eerst met twee of drie accounts. Je aandacht verdelen over meerdere social media kanalen kan nogal lastig zijn en hierdoor verlies je je focus. Probeer elke dag een berichtje te plaatsen en organiseer zo nu en dan een leuke actie. Waarschijnlijk heb je dan binnen enkele maanden al een groot aantal fans en je zult zien dat je hier ook klanten uit gaat krijgen!






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Rowanblom
Aantal keer gelezen: 2291x
Toegevoegd: 04-09-2015 12:01
Gewijzigd: 05-09-2015 12:42

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2169 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!