webinar

TweeŽntwintig webinar tips voor ondernemers

webinarAlle tips omtrent webinars zijn logischerwijs welkom voor vele ondernemers. Dit heeft er voornamelijk mee te maken dat zij momenteel nog niet de kracht inzien van webinars en welk effect het heeft op een business. De komende webinar tips maken een bizar verschil voor nagenoeg iedere business in iedere nichemarkt. Klinkt goed toch?

Deze aankomende tips zorgen voor een gamechanging effect, waardoor diverse entrepreneurs binnen no-time het verschil maakte in hun markt. Winstgevende webinars is eigenlijk een stuk eenvoudiger dan menigeen denkt. Indien de code eenmaal gekraakt is, is het eigenlijk enorm gemakkelijk om dit te realiseren. Zoals Johan Cruijff ooit uitsprak: “Je gaat het pas zien, als je het doorhebt”. En zo is het precies met het geven van winstgevende webinars.

Hét belangrijke basisprincipe achter webinars die resultaat opleveren is eigenlijk enorm simpel: geef een webinar boordevol waardevolle en relevante informatie en geef aan het einde een elevatorpitch.

5 redenen om webinars te gebruiken in een business:

  • Het toepassen van webinars is één van de meest resultaat verhogende marketingactiviteiten die men kan toepassen op iedere business om méér omzet te verkrijgen
  • Er ontstaat een band en interactie met een klant. Deze connectie wordt uiteindelijk zichtbaar doordat velen prospects een terugkoppeling geven omtrent de webinars.
  • De waardevolle ervaring die aan toekomstig klanten wordt aangeboden zal niet snel vergeten worden door de achterban van een business
  • Toekomstig klanten krijgen een bewustwording omtrent de waarde die een business kan bieden voor hen, aangezien er gratis al véél informatie wordt weggegeven.
  • Voor de exposure van een brand is het van enorm toegevoegde waarde, aangezien er structureel gebouwd wordt aan de achterban.

Simpel gezegd bestaan er twee soorten webinars. Met het eerste type webinar creëert men waarde, terwijl met het tweede type webinar er waarde wordt geboden gecombineerd met het feit dat er een business uit gehaald kan worden. Indien een individu doorheeft welke methodes er zijn en deze op de juiste manier toepast kunnen webinars er voor zorgen dat de business in no-time een explosieve groei doormaakt en zodoende een paar levels stijgt in de achting van de aanstaande klanten.

Voor diverse bedrijven is het toepassen van webinars een volledige gamechanger geweest. Er zijn diverse ondernemers die middels het toepassen van een webinar miljoenen omzet extra draaien middels het weggeven en verspreiden van de juiste informatie. Er is nagenoeg géén enkel marketingsysteem zo ontzettend krachtig als het toepassen van webinars. Maar wáármee wordt nou de code gekraakt omtrent winstgevende webinars?

Tip 1: Powerpoint webinar of met de ondernemer in beeld?

Tegenwoordig zijn er diverse mensen die webinars geven door enkel en alleen een “screecapture video” te maken. Dit is eigenlijk niets meer of minder dan het filmen van een eigen beeldscherm, zonder dat men zelf in beeld hoeft te komen. Uiteraard een ideale optie indien het individu achter de business enigszins camera schuw is.

Ook is het nog altijd immens populair om zelf in beeld te komen tijdens het webinar. Dit biedt echter ook diverse nadelen welke we in dit kopje bespreken. Een combinatie van beide zaken is uiteraard ook een optie, dit noem je dan een hybride-webinar-model.
Zelf in beeld komen maakt een webinar uiteraard een heel stuk persoonlijker, maar biedt ook verschillende nadelen aan. Indien een webinar enigszins de lange kant op dreigt te gaan, vervalt de aandacht van de klant. Na een kleine anderhalf uur is de prospect in staat door het webinar heen te prikken aangezien ze véél te lang naar hetzelfde beeld staren.

Zodra men aan de slag gaat met powerpoint webinars is dit vele malen minder het geval. Indien er in de powerpoint véél plaatjes, inzichten en uiteraard inspirerende quotes worden opgenomen biedt men enorm veel variatie. Dit zorgt uiteindelijk voor een flink scala aan mogelijkheden om er een winstgevende webinar van te maken. Zintuigen prikkelen dát is hetgeen dat daadwerkelijk belangrijk is tijdens het realiseren van een online seminar.

Via deze wijze blijven mensen véél gemakkelijker gefocust op de inhoud van het webinar, waardoor er een soort van nieuwsgierigheid blijft ontstaan naar nieuwe informatie bij de achterban. Eigenlijk zou men het kunnen vergelijken met een cliffhanger die zijn weerga niet kent. De makers van Goede Tijden, Slechte Tijden zouden er nog jaloers op worden. Persoonlijk zou ik dus altijd kiezen voor ofwel het Powerpoint model ofwel het hybride model. Dit werkt namelijk gewoon simpelweg vele malen beter dan enkel en alleen zelf het beeld inwandelen.

Zeker nieuwe webinar uitbrengers zouden in mijn optiek dienen te kiezen voor het powerpoint model en uiteraard om verschillende – gegronde – redenen. Buiten het feit dat de setting totaal onbelangrijk is en men dus bij wijze van spreken de webinar kan geven in het ondergoed, scheelt het uiteraard nog véél meer gedoe. Zo is belichting bijvoorbeeld totaal géén issue meer. Het enige wat van belang is, is dat de powerpoint goed in beeld komt en het geluid van goede kwaliteit.

Tevens is het zo dat deze versie van webinars geven eenvoudig “gescript” kan worden. Hiermee bedoel ik te zeggen, dat indien er een goed scorend webinar wordt gegeven, het eenvoudig is om de succesformule vast te leggen in een script. Dit kan je vervolgens bij diverse webinars blijven herhalen en gebruiken. Uiteraard met andere onderwerpen, maar de manier wáárop blijft logischerwijs gelijk.

Dit biedt uiteraard vervolgens een hele hoop rust voor de ondernemer aangezien deze simpelweg wéét dat er scores uitrollen. De opzet met zo min mogelijk variabelen kan kéér op kéér worden gebruikt om succes te behalen. Dit script kan uiteraard na verloop van tijd, steeds beter geoptimaliseerd worden voor het beste resultaat.

Simpelweg is dit ook wel een blauwdruk voor succesvolle webinars te noemen. Zodra de ondernemer het gevoel heeft dat zijn of haar beste webinar ooit nét achter de rug ligt, kan hij of zij deze direct gebruiken als blauwdruk voor toekomstige webinars. Verbeter het script en gebruik het in de toekomst 'over and over again'.

Persoonlijk ligt mijn voorkeur dus voornamelijk op gebied van powerpoint webinars zoals ongetwijfeld doorschemert in deze tekst. Echter het feit dat dit soort webinars voor mij beter converteren, betekent niet dat dit in de nichemarkt van andere ondernemers ook zo zal zijn. De keuze ligt volledig bij de ondernemer zelf en dit valt enkel en alleen te bekijken middels uitgebreide testwebinars. Houdt er wel rekening mee, dat indien men er voor kiest om “in-screen” webinars te geven – waarbij een persoon dus zelf daadwerkelijk in beeld komt – , de webinar niet al te lang kan zijn vanwege de aandacht spanningsboog van de kijkers.

Tip 2: Webinars uit véél slides laten bestaan.

“Dead by powerpoint” of “Gebruik niet al te veel slides” zijn bekende uitspraken indien het gaat om powerpoint presentaties. Persoonlijk vind ik dit nogal onzinnige uitspraken waarbij er volledig voorbij gegaan wordt aan de waarde en kwaliteit van de slides. In mijn opinie is het gerust mogelijk om webinars te geven waarbij méér dan honderd slides gebruik worden. Beweging, interactie en waardevolle informatie is in mijn optiek belangrijker dan het aantal slides.

“Dead by powerpoint” is naar mijn mening misschien toepasselijk voor presentaties in de fysieke wereld voor grote groepen, voor online seminars is dit vele malen minder van toepassing. Dat het in de fysieke wereld misschien niet werkt, heeft voor namelijk te maken met het feit dat er een daadwerkelijke fysieke connectie is tussen diverse personen. Tijdens een webinar is dit logischerwijs een héél ander verhaal.

Het gebruiken van 100 tot 150 slides is tijdens een webinar de normaalste zaak van de wereld. En bovendien een enorm eenvoudige manier om de aandacht van de kijker vast te houden. Simpelweg gezien het feit er véél meer gebeurd tijdens zo'n webinar. Even rustig een toiletbezoeken zal niet snel voorkomen, aangezien de kijkers beseffen dat zij elf belangrijke slides gaan missen met allerlei nuttige tips, tricks en technieken.

Tip 3: Gebruik per slide zo min mogelijk tekst

Een goede leidraad voor het geven van winstgevende online seminars is zo ongeveer één regel tekst per slide. Zodoende kunnen diverse slides elkaar enorm snel opvolgen, waardoor dit een enorme aandacht vasthouder is. Eigenlijk is het beperken tot een aantal woorden nog véle malen slimmer, maar voor niet iedere nichemarkt realistisch.

Uiteraard is het dan wel van belang dat de woorden of tekst groot in beeld komt. Op deze manier maken ze vele malen méér impact dan kleine tekststukjes op één slide. Met plaatjes, foto's en achtergronden blijven de bezoekers en kijkers toch uitermate geboeid zitten. Een tipje van de sluier: Een zwarte achtergrond met witte letters knalt daadwerkelijk het brein van de kijker binnen...

Tip 4: Verhaaltjes vertellen, dromenland en inspiratie

Van cruciaal belang tijdens het geven van webinars is het delen van verhalen. Men wil niet overspoeld worden met een tsunami aan informatie, ze willen worden méégenomen in jouw verhaal! Via deze wijze is het gemakkelijker om hen te inspireren en bovendien potentiële bezwaren op voorhand wegnemen. Uiteindelijk zal dit het verkoopproces enkel en alles vergemakkelijken.

Boeiende verhalen is namelijk iets waar wij allen volledig gek op zijn. Vanaf jongs af aan zijn vele voorgelezen middels spannende verhaaltjes en sprookjes voor het slapengaan. Tijdens een online seminar is het delen van een goed verhaal dus de sleutel naar succes. Eigenlijk gaat dit volledig tegen de natuur van vele ondernemers in, voornamelijk vanwege het feit dat wij allen het liefst praktische tips blijven geven. Men raakt namelijk overspoeld in een wirwar aan informatie. Terwijl de ondernemer vermoed dat er véél informatie wordt gegeven, zal het voor de kijkers juist véél te weinig zijn.

Een abstracte uitleg van het bovenstaande is alsvolgt: honderd mensen volgen het door de ondernemer gegeven webinar. Super tof uiteraard, zij zijn namelijk potentiële klanten. Zij zijn allemaal blauw en tijdens het geven van de webinar is het de bedoeling te zij groen kleuren. Dit zou namelijk betekenen dan de interesse gewekt is en het eenvoudiger wordt om uiteindelijk een verkoop te realiseren. Indien ze echter vervolgens rood kleuren raken ze juist verdwaald en keren ze de rug naar de entrepreneur toe.

Een concreet voorbeeld hiervan is deze: Stel er wordt een online seminar gegeven omtrent afvallen. Aan het einde is het logischerwijs de bedoeling een product omtrent dat onderwerp te verkopen. Tijdens het webinar spreekt de ondernemer halverwege de volgende zin uit: “Tijdens het afvallen is het belangrijk om ongeveer drie à vier dagen per week krachttraining te doen”. Een goede en concrete tip zou men zeggen, waar nagenoeg niets mis mee is. Niets is echter minder waar, iemand die last heeft van zijn rug of andere plekken in het lichaam zal op dat moment “rood kleuren” en logischerwijs afhaken, want desbetreffende persoon is immers totaal niet in staat om krachttraining te doen.

Indien de bezoekers op de juiste manier worden meegesleurd in het verhaal, zal géén enkele kijker rood kleuren. Herkenning gecombineerd met identificatie waarbij ook inspiratie een grote rol speelt dát is hetgeen wat men wil bereiken met seminars en met webinars is dat evenwel zo. Wees tevens niet bang om als ondernemer een stukje van jezelf te laten zien. Laat mensen zien dat er écht een idee achter zit. Een zin zoals: “Denk in oplossingen en niet in problemen”, inspireert anderen hetzelfde te doen. Een gezegde als “zus en zo móet je het doen” werkt averechts. Probeer een scala aan mogelijkheden te noemen in een webinar, zodat alle kijkers er iets van zichzelf in kunnen terugvinden.

Verkoopwebinars gaan in véél gevallen bovendien gepaard met diverse casestudies. Deze inspireren de kijker en zijn bovendien enorm goed voor de autoriteit van degene die de webinar geeft. Focus bijvoorbeeld op één ding waarvan men wil dat het blijft hangen. Niet zesentachtig verschillende zaken want géén enkel persoon in deze wereld behalve die met een fotografisch geheugen kan dit onthouden.

De bezoekers voorzien van waardevolle informatie dat is waar het tijdens het geven van webinars om draait. Hen motiveren om de volgende stap te zetten in de oplossing van hun probleem. Zorg voor de exact juiste flow, zodat ze aan het eind van het seminar zaken doen met de entrepreneur.

Tip 5: Low end of high end producten verkopen aan het eind van een seminar?

Indien men wil verkopen aan het einde van ieder webinar is het een logische vraag of het slimmer is een duurder product of juist een laagdrempeliger product te verkopen. Het antwoord is misschien wel véél meer voor de hand liggend dan vooraf gedacht: Het maakt eigenlijk totaal niets uit.

De vraag is eigenlijk welk product de ondernemer zelf in de markt wil zetten en verkopen. Zo ken ik persoonlijk twee verschillende mensen die allebei zo'n €20.000,- ophaalde met een webinar op twee verschillende wijzes. De één verkocht een product van 65 euro maar liefst 308 keer, terwijl de ander een product verkocht van 2,500 euro en deze acht keer verkocht. Beide webinars zijn dus zéér winstgevend te noemen.

Het maakt dus nagenoeg niets uit wát je verkoopt, het draait allemaal om de manier wáárop je verkoopt. Indien de juiste strategie wordt gebruikt en deze op de juiste manier toepast, kan het niet anders dan dat er succes geboekt wordt. Kies welk product er verkocht dient te worden en ga aan de slag met een goed verhaal. Dát is hetgeen ik wil zeggen. Het is namelijk een gegarandeerde manier om véél extra omzet te draaien in welke nichemarkt dan ook. Mensen inspireren, een bijzondere ervaring geven en dan een aanbod doen, wát het aanbod is maakt dan totaal niets uit.

Tip 6: Het lanceren van een simpele orderpagina

De perfecte pagina om mensen te laten aanmelden voor het product dat de ondernemer verkoopt is eigenlijk het meest simpele wat er mogelijk is. Een betaalknop, dat is eigenlijk het enige dat nodig is. Hoe simpeler en kaler de aanmeldpagina is, des te meer verkopen er gerealiseerd zullen worden.

Een simpele aanmeldpagina, dat is eigenlijk het enige dat mensen willen zien na zo'n uitgebreid seminar boordevol nuttige en enerverende informatie.

Indien ik spreek over een simpele aanmeldpagina, dan bedoel ik ook écht een simpele pagina. Eigenlijk is het enige dat op zo'n pagina mag staan een betaalknop en de mogelijkheid voor de bezoekers om hun gegevens achter te laten. Logo's, linkjes, buttons of andere tierelantijntjes zijn volledig uit den boze.

Het enige wat bezoekers moeten, mogen en kunnen doen op de desbetreffende aanmeldpagina is hetgeen dat de ondernemer wil dat de prospects doen op de pagina. Betalen of hun gegevens achterlaten.

Op dit punt gaat het bij diverse ondernemers nog volledig de mist in. Het aanbod wordt gedaan en iedere bezoeker is volledig enthousiast over het aangeboden product. Iedereen wil het product daadwerkelijk bemachtigen, echter komen ze op een pagina vol tekst en informatie. Zo wordt de kans bijzonder snel verlaagd dat klanten ook écht overgaan tot aankoop. Een gemiste kans voor de ondernemer om de omzet per direct te verhogen.

Het seminar is in principe al een aanbodpagina. Iedereen wordt al volledig warm gemaakt voor de aankoop van het product. Dit is dan niet meer nodig op een zogenoemde salespagina. Bovendien wil de entrepreneur dat zelf ook dat deelnemers enkel nog kunnen betalen. Indien toekomstig klanten vrolijk rond kunnen gaan klikken op een website, wordt er een kans geboden weg te gaan. Dit is uiteraard niet de bedoeling.

Vertaal dit naar de fysieke wereld, dan zou dit de situatie zijn. Mensen staan al bij de kassa met de pinpas in de hand, nadat ze volledig geïnformeerd zijn en een bizar goed verkoopgesprek hebben gehad. Precies op het moment dat de klant de pinpas door de scanner wil halen begint de verkoper nog eens in geuren en kleuren uit te leggen, wát er gekocht gaat worden, wat de voordelen van het product zijn en wat de exacte nadelen het heeft. Er ontstaat twijfel met als gevolg dat de klant zegt: “Ik denk er nog eventjes over na” om deze vervolgens nóóit meer terug te zien in de winkel. Weg kans... Dit is uiteraard niet hetgeen waar de ondernemer naar streeft, eigenlijk is op zo'n aanmeldpagina maar één bekende uitspraak mogelijk: KISS, Keep it short & simple.

Zodra mensen bereid zijn om te betalen, biedt hen dan ook die mogelijkheid en leid hen niet af met allerlei extra en tevens overbodige poespas. Je hebt ze in dát moment, close die sale!

Tip 7: Geen concreet aanbod? Vergaar opt-ins!

Uiteraard kan het voorkomen dat de ondernemer zich in een markt bevind waarbij mensen niet zomaar even online afrekenen. Dan is een aanmeldformulier één van de meest gemakkelijke manier om véél inschrijvingen te realiseren. “Vul hier uw gegevens in en wij nemen binnen 24 uur gegarandeerd contact met u op” kan dan een slogan zijn die het aanmeldformulier begeleiden.

Voor ondernemers die in de tuinsector, hypotheken of opleidingen zitten zou zo'n formulier dus uitkomst bieden. Nagenoeg alle zaken die een méér persoonlijke aanpak nodig hebben kunnen op deze manier verkocht worden. Het is namelijk logisch dat mensen op basis van een online seminar niet zomaar even méér dan 10.000 euro betalen voor het ontwerp van een nieuwe tuin.

Indien de kijkers eenmaal richting een aanmeldformulier zijn gestuurd zijn ze praktisch “binnen” en vervolgens kan de sale vanaf daar uiteraard zéér eenvoudig gerealiseerd worden middels praktische stap-voor-stap begeleiding richting een voor de toekomstige klant bevredigende situatie.

Tips om zoveel mogelijk bezoekers richting een online seminar te trekken:

Op welke manier wordt een webinar nou daadwerkelijk écht succesvol? Het is uitaard essentieel om véél bezoekers richting een webinar te trekken. Voor conversie zijn namelijk logischerwijs bezoekers nodig die de meeting bijwonen. Men kan nog zo'n ontzettend slimme, krachtige en tevens goed georganiseerde webinar organiseren, indien er géén bezoekers zijn is de kans op veel verkopen bijzonder klein te noemen. Hieronder volgen dus een aantal praktische tips om bezoekers binnen te halen.

Tip 8: Goede marketing rondom een webinar realiseren

Vanwege het bovenstaande is het vanzelfsprekend dat men zo veel mogelijk bezoekers richting een webinar wil trekken. Dit is namelijk simpelweg de wet van aantallen die bijvoorbeeld ook gebruikt wordt door veel deur aan deur verkopers. Indien je bij méér huizen aanbelt dan jouw collega, maak je normaliter méér kans op een sale.

Dit werkt voor webinars en bezoekers uiteraard net zo. Hoe méér kijkers op een webinar, des te groter de kans op véél sales. Echter ook indien men géén concreet aanbod gaat doen is het bijzonder lekker om een goed bezochte webinar te organiseren. De interactie zal allereerst véél groter zijn, terwijl tegelijkertijd véél meer mensen geboeid raken door de autoriteit achter de organisatie.

Voor de kijkers biedt het tevens meerwaarde om een drukbezocht webinar te organiseren, voornamelijk vanwege het feit dat drukte in véél gevallen gelijk staat aan kwaliteit. Zorg er dus voor dat middels goede marketing vooraf er véél bezoekers richting het webinar worden getrokken.

Tip 9: Verkoop het onderwerp van een webinar, niet het webinar zelf

Men is erover uit. Iedereen wil zo veel mogelijk bezoekers richting een webinar trekken. Maar op welke manier kan dit nou gerealiseerd worden? Via welke wijze, zorg je voor zo'n sterk mogelijk marketingmechanisme rondom een webinar?

Les één is héél erg eenvoudig. Pitch niet op de webinar die je gaat geven maar op het onderwerp van het webinar. Leg voornamelijk de nadruk op hetgeen dat de bezoekers zullen krijgen en wat ze zullen leren door op jouw webinar aanwezig te zijn. Dat zal hen véél meer motiveren om zichzelf aan te melden dan wanneer er enkel op een online seminar gepitcht zal worden.

Communiceer dus niet met: “neem een kijkje bij mijn webinar”, maar vertel over hetgeen dat jij daar zal gaan onthullen. Welke tips en technieken gaan de bezoekers leren door het webinar van de ondernemer te volgen. Indien men bijvoorbeeld een time-management training gaat verkopen aan het einde van het webinar, pitch dan simpelweg op: “Volg mijn webinar en ontdek mijn geheime technieken om dit en dat voor elkaar te krijgen in minder tijd”.

Mensen beschikken tegenwoordig slechts over één favoriete radiostation: WII.FM. What's in it for me... Indien de voordelen van het webinar hen vooraf zijn gecommuniceerd zijn ze ongetwijfeld vele malen enthousiaster te krijgen om het webinar bij te wonen. Dit is eigenlijk hetzelfde als voor het verkrijgen van inschrijvingen op een nieuwsbrief.

Nagenoeg niemand is écht enthousiast over een nieuwsbrief, echter een e-book waarbij ze waardevolle informatie krijgen over de expertise van de ondernemer zal hen véél eerder verleiden om hun naam en e-mail adres achter te laten en zichzelf in te schrijven op de nieuwsbrief.

Tip 10: De beste webinar tijdstippen bepalen.

Eigenlijk bestaat er niet zo iets als “de beste tijd voor een webinar” véél is afhankelijk van de nichemarkt waarin de ondernemer zich bevind gecombineerd met de eigenschappen waarover de ondernemer zelf beschikt.

Laat ik echter allereerst de slechtste tijdstippen benoemen: als de meeste mensen een maaltijd verorberen!

Het laatste dat men als ondernemer wil is dat de doelgroep gulzig een maaltijd achterover slaat om vervolgens een webinar te geven. Tijdens lunchbreaks tussen twaalf en één geeft men als entrepreneur zijnde dus liever géén webinar. Tevens zou tussen zes en zeven uur 's avonds ook niet op mijn wenslijstje staan. Bovendien lijkt acht uur 's morgens mij logischerwijs ook géén optie maar ik denk persoonlijk dat dit voor zich spreekt.

Voor mijzelf en de business waarin ik mijzelf bevind zijn tijden als tien uur 's ochtends, twee uur in 's middags en bijvoorbeeld acht uur in de avond goede tijdstippen om een webinar te organiseren.

Persoonlijk vind ik tien uur 's morgens één van de beste opties. Dit komt vanwege het feit dat ik zélf honderd procent fris ben, mijn klanten even goed en buiten deze factoren blijkt dat dit tijdstip gewoon bijzonder goed converteert. Echter sport ik ook regelmatig in de ochtenden, waardoor ik regelmatig mijn webinars naar het middaguur plaats. Géén enkel probleem, want ook dat blijkt een goed en nuttig tijdstip te zijn. De avonden hebben echter niet mijn voorkeur, dit aangezien het geven van een goed en informatieve bijeenkomst véél energie kost en ik niet met mijn webinar in het achterhoofd naar bed wil. Buiten bovengenoemde tijdstippen wil ik één speciaal dagdeel hierin nog benoemen: zaterdagochtend. De meeste mensen zijn vrij, enthousiast om iets leuks te doen en bovendien bereid om tijd in zichzelf te investeren.

Dit zijn echter de tijdstippen en momenten dat het voor mij goed werkt. Zoek uit wat voor jou als ondernemer goed werkt en probeer of dit voor jouw klanten net zo is. Een slim trucje is om gewoon simpelweg een aantal webinars te organiseren en deze vervolgens op verschillende tijdstippen te plannen. Via deze wijze is het eenvoudig te achterhalen wát voor jou en jouw klanten het fijnste is.

Belangrijk is echter om naar het individuele aspect van jou als ondernemer te kijken. Wanneer voel jij jezelf het prettigst en op welke manier kan jij jouw klanten het beste bedienen. Persoonlijk is dat in mijn geval dus tien uur in de ochtend. Op dat tijdstip ben ik zelf het scherpst, terwijl ik bovendien fris in mijn hoofd ben. Eigenlijk is het geven van een webinar een soort optreden natuurlijk en hoe scherper de ondernemer des te beter het resultaat van de webinar.

Tip 11: Nooit een webinar herhalen

Een van de meest gemaakte fouten van ondernemers die van dit soort online bijeenkomsten organiseren is vooraf aangeven dat het webinar op een later tijdstip herhaalt zal worden. Het gevolg hiervan is dat diverse kijkers direct hun aandacht verliezen. Vervolgens haken de kijkers af met als gevolg dat er minder omzet gedraaid kan worden.

Logischerwijs gaat de volgende keer er voor diverse bezoekers niet van komen. Dit zijn klanten die nooit meer terug zullen komen voor deze webinar, mogelijkerwijs komen ze met latere versies wel terug maar het is zonde om op deze manier inkomen te verliezen.

Het is de taak van de ondernemer om er voor te zorgen dat de kijker van begin tot eind geboeid blijft. Ze dienen met gespitste oren klaar te zitten, om alle belangrijke informatie die gegeven wordt op te nemen. Want eenmaal op dat punt wordt en een flinke omzetverhoging behaald middels diverse verkopen. De kracht van webinars is namelijk ongekend.

Door aan te geven vóór én tijdens het webinar nooit herhaalt zal worden, creëert de organisator extra aandacht bij de achterban. Buiten het feit dat het zorgt voor méér aandacht wordt er bovendien een hogere opkomst voor het online seminar gerealiseerd. Dus dit is een dubelle win-situatie.

Zorg er dus voor dat een webinar nooit herhaalt zal worden zodat men continue scherp dient te zijn, bovendien zal de aanbieding die gedaan wordt aan het eind van het webinar ook nóóit meer op díe manier online komen. Op deze manier kan er een ware rush ontstaan rondom de aangeboden producten van ondernemers.

Tip 12: Organiseer een 'masterclass', 'online evenement' of een 'live training' in plaats van een webinar.

Deze belangrijke webinar tip bestaat uit verschillende aspecten. Allereerst en de belangrijkste reden is dat diverse mensen niet exact weten wát een webinar is. Voor deze groep is een webinar organiseren dus iets dat voor hen totaal onbekend klinkt en voor vele mensen is onbekend iets dat afschrikt.

Tevens is er ook nog eens een groep die totaal géén waarde meer hecht aan een webinar. Dit komt doordat zij al enorm veel webinars hebben gevolgd. Deze groep is ervan overtuigd dat een online seminar véél tijd kost.

Door een webinar een andere naam mee te geven kan dit probleem verholpen worden. Varieer dus met de benaming om de opkomst de maximaliseren. Persoonlijk speel ik hier ook regelmatig mee. De ene keer noem ik het een masterclass, de andere keer een online evenement of een live video uitzending en uiteraard noem ik het op sommige momenten nog altijd een webinar.

Uiteraard draait het feitelijk nog altijd om hetzelfde, echter houden mensen van variatie waardoor het spelen met namen kan zorgen voor een betere opkomst en uiteindelijk dus ook een verbeterde omzet.

Eindstand is eigenlijk héél erg gemakkelijk. Zorg dat er regelmatig gewisseld wordt met de benaming zodat de volgers continue geïnteresseerd zijn en uiteraard nieuwsgierig blijven naar de belangrijke informatie die er in zo'n online bijeenkomst wordt gegeven.

Zelf een sexy naam bedenken voor het oubollige webinar is uiteraard ook gewoon mogelijk. Het doel is en blijft zoveel mogelijk mensen trekken richting de informatie die er gegeven gaat worden, zodat er uiteindelijk méér kans is op een enorme lading verkopen.

Belangrijke technische informatie om ultiem te scoren met een webinar in elke nichemarkt:

Oké deze belangrijke punten zijn tot dusverre allemaal volledig getackeld. De webinar staat en wordt inmiddels druk bezocht door toekomstige klanten. Vanaf nu is het zaak om middels de juiste technische toepassingen te zorgen voor een webinar dat op rolletjes loopt. Irritante storingen zijn uiteindelijk funest voor een business. Indien volgers het vertrouwen verliezen in een goedlopende webinar, kan het enorm lang duren voordat deze reputatie opnieuw is opgebouwd en sommigen zullen het vertrouwen voor eens en voor altijd opzeggen

Tip 13: Goede software voor een perfect lopende seminar

Tien duizenden webinars zijn momenteel al georganiseerd door diverse ondernemers. Persoonlijk gaat mijn voorkeur nog altijd uit naar GoToWebinar. Ondanks het feit dat hiermee een haat-liefde verhouding is ontstaan, ontwikkeld deze relatie zich momenteel steeds meer richting het laatste punt. Volgers dienen eerst de software te downloaden en voorheen zag ik dit als een flinke drempel. Echter valt dit qua resultaat bezien aanzienlijk mee.

Toen ik mijn allereerste webinar via hen gaf, had ik deze echter bijna gestaakt. Sommigen van mijn bezoekers bleken er namelijk niet uit te komen bij het downloaden. Achteraf gezien waren er slechts een paar van mijn volgers die dit probleem ervoeren. Zoals men in Brabant vaak zegt: “Achteraf is mooi wonen”.

Bovendien zou men dit ook kunnen ervaren als een soort commitment vanuit de bezoekers naar de organisator van de webinar toe. Doordat mensen het programma dienen te downloaden zetten zij al een eerste stap richting het volgen. De kans dat ze zodoende alsnog afhaken wordt aanzienlijk kleiner. Het feit dat ze de tijd nemen dit daadwerkelijk te doen kan uiteraard gezien worden als een investering.

Bovendien is er nog één groot voordeel van GoToWebinar. De weergave van de webinar vindt niet plaats in een (internet) browser. Het feit dat er zodoende minder afleiding is om andere pagina's te bekijken is voor de ondernemer enorm prettig, aangezien de aandacht van de potentiële klanten gewaarborgd blijft. Mensen zijn namelijk als het ware 'gevangen' in het georganiseerde webinar.

Tevens is de kwaliteit van de verbinding zéér stabiel te noemen zelfs bij minder goede internetverbindingen terwijl er zelfs vragen gesteld kunnen worden middels het opsteken van handjes (middels een simpel te bereiken knop).

Nadat ik in het begin de software van GoToWebinar wel achter het behang kon plakken na mijn twijfelachtige kennismaking ben ik inmiddels een groot voorstander van hen. De meeste software programma's rondom webinars hebben één of twee grote nadelen terwijl dit bij GoToWebinar inmiddels nagenoeg niet meer is. Veel verschillende software is hier de revue al gepasseerd maar inmiddels zweer ik toch bij deze software.

Uiteraard is de allerbelangrijkste tip in deze ook weer dat het uitproberen wat voor de ondernemer het beste werkt simpelweg te testen. Bekijk simpelweg wat andere systemen, ontdek wat het beste werkt en ga vervolgens op die voet verder.

Andere mogelijkheden zijn bijvoorbeeld Webinar Jam, wat eigenlijk gewoon de natte droom is voor diverse internet marketeers. Ze bieden namelijk een x-aantal belangrijke functies die het leven van de marketeer enorm vergemakkelijken. Denk bijvoorbeeld aan order buttons die in beeld kunnen verschijnen en nog véél meer. Binnenkort gaan we hier een nieuwe test mee doen, aangezien eerdere ervaringen niet enkel positief waren.

Google Hangouts is uiteraard ook een goede optie, maar hier ben ik persoonlijk vanwege de beperkte mogelijkheden niet een al te grote fan van. Webinar Jam is overigens op deze software gebouwd, maar wel een flinke vooruitgang ten opzichte van de basic mogelijkheden bij Hangouts.

Uiteindelijk draait alles enkel en alleen om conversie. Wees dus ook niet te beroerd om te investeren in goede webinar software. Het besparen van enkele tientjes op software klinkt namelijk niet logisch indien er duizenden euro's aan extra omzet behaald kunnen worden.

Tip 14: Een optimaal geluid is de sleutel naar succes. Een headset brengt uitkomst.

Een webinar waarvan het geluid dramatisch is zijn funest voor iedere business. Als kijker is het enorm vervelend om naar een soortgelijke webinar te kijken. Bovendien komt de boodschap die uitgedragen wordt ook niet volledig over indien het geluid drastisch voor verbetering vatbaar is. Doordat de connectie met de klanten letterlijk minder goed is dan mogelijk, zullen er uiteindelijk ook minder sales behaald kunnen worden.

Een goed geluid is op meerdere manieren te realiseren. Zo is er bijvoorbeeld de mogelijkheid om een externe microfoon op het bureau te plaatsen. Nadeel hiervan is echter dat rondlopen, naar links of rechts kijken of even rustig achterover zitten géén mogelijkheid is, aangezien zo'n microfoon enkel nut heeft indien er rechtstreeks in gepraat wordt. Dit is hetzelfde probleem met een microfoon van de laptop zelf.

Daardoor gaat mijn persoonlijke voorkeur altijd uit naar een headset. Dit biedt als voordeel dat rondlopen en een andere houding aannemen gewoon mogelijk zijn terwijl het geluid optimaal blijft. De geluidkwaliteit van verschillende headset verschilt uiteraard wel, maar normaliter zouden zelfs de minst dure headsets al voldoen. Een usb-headset met verlengkabel is bovendien erg prettig, aangezien men dan niet gebonden is aan één vaste plek. Het energielevel blijft zodoende op pijl terwijl tegelijkertijd zelfs bij langere webinars de kwaliteit van het geluid blijft voldoen.

Tijdens een webinar is audio misschien nog wel vele malen belangrijker dan beeld. Met een goede kwaliteit headset blijft het geluid dus optimaal, komt de boodschap helder over wat zich vervolgens vertaald naar een flinke omzetverhoging.

Tip 15: Een stabiele internetverbindingen is vereist

Men kan nog de beschikking hebben over de beste software, de meest luxe headset aangeschaft hebben en ontzettend veel bezoekers getrokken hebben, zonder een kwalitatief sterke internetverbinding komt men nergens. Audio is essentieel en indien dit hapert of mogelijkerwijs zelfs weg valt, zullen de bezoekers ook één voor één afdruppelen.

Een stabiele internetverbinding is dus van cruciaal belang. Zorg er dan ook voor dat tijdens het geven van webinars deze gerealiseerd is. Draadloos internet kan zo nu en dan wegvallen, dáárom is één van de belangrijkste tips simpelweg een bekabelde internetverbinding. Over het algemeen is dit vele malen stabieler en dit zal uiteindelijk de kwaliteit ten goede komen. Een échte (ouderwetse) internetkabel in de laptop duwen zodat andere géén wifi bandbreedte kunnen wegtrekken is dus misschien wel één van de slimste zaken om te doen tijdens het uitbrengen van een online meeting.

Vier belangrijke en sociale elementen van een goed converterende webinar:

De aankomende tips zijn pas van belang bij het daadwerkelijk uitvoeren van een webinar. De voorgaande tips gingen voornamelijk over de organisatie en de voorbereidingen hiervan. Nu is het tijd om de 'ruggengraat' van de webinars te benoemen op weg naar succes. Een goede state-of-mind is bijvoorbeeld één van de meest cruciale succesformules...

Tip 16: Afleiding vermijden en focus realiseren

Het hebben van de juiste focus en het behouden hiervan is een cruciale factor om webinar-succes te behalen. Schone desk policy bijvoorbeeld is één van de manieren om dit te realiseren. Een opgeruimde werkplek, gecombineerd met een goede voorbereiding is énorm belangrijk. Een glas water bij de hand houden, van te voren alvast naar de WC gaan en alle soortgelijke voorbereidingen zijn een slimme techniek om de focus te kunnen behouden. Alle randvoorwaarden zijn op deze manier optimaal, zodat de ondernemer klaar is om te 'vlammen' tijdens het webinar.

Wees rustig en écht aanwezig tijdens de online bijeenkomst. Niet enkel qua content maar ook qua aandacht. De deelnemers aan de masterclass zijn zodoende eenvoudig te overtuigen van de kwaliteit en aandacht die ze krijgen, wat uiteindelijk resulteert in méér verkopen zo eenvoudig kan het zijn.

Ín het moment blijven is tevens van belang. Wees alert op binnenkomende vragen, de deelnemers zien dit uiteraard niet, maar de organisator logischerwijs wel. De webinar-ervaring van de aanwezige deelnemers mag hier niet door verstoord worden.

Mocht men besluiten een vraag te beantwoorden, beantwoord deze dan ook met alle aandacht die men bezit. Indien er naar vervolg vragen wordt gekeken, zal het antwoord ongetwijfeld afgeleid klinken aangezien de ondernemer zélf afgeleid is. Pik er één vraag uit en beantwoord deze terwijl men niet naar het scherm kijkt. Draai letterlijk eventjes weg, focus op het antwoord en kies daarna pas een volgende vraag uit. Op deze manier blijft de focus gewaarborgd!

Tip 17: Interactie zorg voor een grotere impact

Tijdens dit soort live video uitzendingen is het belangrijk om interactie te verkrijgen met de achterban. Allereerst om zodoende te achterhalen waar hun wensen en behoeftes liggen voor volgende producten en webinars, maar buiten dat ook omdat de deelnemers beseffen dat het live is. Zodoende voelen de aanwezigen zichzelf beter gehoord terwijl het vele malen leuker blijft om te doen.

Bij de start van een webinar is het belangrijk om aan te tonen dat het écht live is. Noem bijvoorbeeld even de namen van alle aanwezigen op. Zelfs indien het er méér dan honderd zijn is dit van belang aangezien iedereen zichzelf op deze manier gezien en gehoord voelt. Vraag even of je voor iedereen verstaanbaar bent en noem daar vervolgens even de naam van een aanwezige bij zodat iedereen daadwerkelijk begrijpt dat dit de start van een live bijeenkomst is.

Interactie komt logischerwijs niet enkel en alleen voort door bijvoorbeeld te vertellen hoe de vork in de steel zit. Vragen stellen is een sleutel richting interactie. Mensen betrek je niet bij een webinar door te zeggen: “Er is bijna niemand in jouw markt die een webinar organiseert” wel door aanhen te vragen: “hoeveel van jouw concurrenten geven een webinar”. Zet dit vervolgens even in de chat en men komt er al snel achter dat dit een soort kleine uitdaging is. Zodra zij beginnen met het typen van getallen en het tellen van concurrentie is de interactie al gestart. Onthoud een monoloog is altijd minder krachtig dan interactie met het publiek.

Het is vele malen beter dat het publiek zélf met antwoorden op de proppen komt, dan wanneer jij als organisator continue alles voorkauwt. Speel met kijkers, stel vragen en probeer hen kleine uitdagingen te laten volbrengen tijdens een online seminar.

Tip 18: Verhoog de impact middels slimme vraagstellingen

Door deelnemers continue alles aan te reiken wat ze dienen te doen, op welke manier en vooral ook wáárom raken ze al snel verveeld. Het stellen van slimme vragen kan bijdragen om de impact te vergroten op de doelgroep en zodoende een beter verhaal te omarmen.

Indien de vraag aan hen gesteld wordt: “hoeveel van jouw concurrenten geven webinars”, geeft nagenoeg zeventig tot tachtig procent van hen aan dat de concurrentie het niet doet. Dit betekent eigenlijk dat men indirect aangeeft, dat de informatie die aangereikt wordt slim en uniek is. Ze zeggen namelijk nog nét niet letterlijk: “Mijn concurrentie doet het niet, dus hetgeen dat … hier verteld is uniek”. Uiteraard is de impact die dit heeft heel anders dan dat ik aangeef: “Dit is uniek, want niemand van jouw concurrentie doet hetzelfde”. De boodschap blijft hetzelfde, de manier waarop het aankomt veranderd. Bovendien levert deze techniek als bonus nog interactie op ook!

Het draait tijdens het geven van een webinar dus niet enkel om informatie voorziening. Het stellen van slimme, gerichte vragen gecombineerd met duidelijke challenges, zorgen voor méér commitment en uiteindelijk dus ook een véél hogere opkomst. De lessen die gegeven worden zullen véle malen krachtiger binnen komen dan wanneer er géén vragen zijn of er geen interactie mogelijk is.

Tip 19: Social Media koppelingen voor een sociaal viraal effect.

Middels diverse koppelingen kunnen volgers van het webinar vragen stellen via Twitter en / of Facebook. Doordat anderen op social media over deze online bijeenkomst gaan spreken, zal het netwerk van desbetreffende personen hierover ingelicht worden. Er ontstaat als het ware een sneeuwbal effect rondom het webinar. Zodra de organisator zélf vragen stelt zal er wederom véél interactie plaatsvinden en indien dit gekoppeld wordt aan de diverse social media kanalen, dit levert uiteraard en 'top-webinar' op!

Simpelweg verwijzen naar een ander filmpje op de website, deze laten delen door bezoekers en zodoende een betere exposure genereren is zéér eenvoudig middels bijvoorbeeld Facebook. Zélf iets op Twitter plaatsen en vervolgens laten 'retweeten' is een andere optie. Zakelijk gezien biedt LinkedIn uiteraard ook diverse opties om een maximaal bereik te realiseren voor de 'masterclass'.

Deze tip indien juist toegepast kent zijn weerga niet. Het kan een bizar hoge omzetstijging realiseren enkel en alleen door simpelweg een koppeling te maken. Zodra ondernemers de kracht ontdekken van het 'eerst geven, dán nemen' principe en daadwerkelijk waardevolle informatie weggeven via webinars, zullen de resultaten mogelijk verhonderdvoudigen.

Creëer content die problemen van prospects oplossen en help hen vervolgens verder in het bereiken van zijn of haar doelstellingen of wensen. Op deze wijze ontstaat er liefde en een relatie tussen verkoper en klant, ondernemen gaat hand in hand met liefde voor de mens. Elkaar verder helpen, toffe informatie uitwisselen en vervolgens een helpende hand bieden met een 'betaalde oplossing'.

Viraal gaan met een webinar hoeft niet moeilijk te zijn. Twijfel dus niet om social media te gebruiken tijdens online meetingen en genereer extra omzet middels deze kanalen!

Tip 20: Tijdslimieten opzetten ten bevordering van sales

Zodra de ondernemer een uniek aanbod uitbrengt is een tijdslimiet op de prijs of het product zélf, een slimme methode om de prospects actie te laten ondernemen. Vele individuen hebben een klein 'zetje in de rug' nodig om nét wel die stap te zetten, om het product aan te schaffen.

Werk bijvoorbeeld met een 'countdown-pagina' dit is een pagina waarop het aanbod staat. Veelal wordt dit in de internet marketing wereld simpelweg aangekaart als 'sales-page'. Op deze pagina waar het product aangeboden wordt, plaatst de ondernemer een stopwatch die aftelt. Zodoende zien de bezoekers deze klok aftellen en willen zij sneller actie ondernemen om naar de betaalpagina te gaan. Maak dit een gewoonte bij iedere productlancering, bezoekers raken hieraan gewend en na verloop van tijd kan de ondernemer een verbeterd resultaat zien met betrekking tot de verkopen.

Top 21: De aftersales periode benutten.

Direct na een online masterclass zijn bezoekers en eventueel andere mensen vanuit hun netwerk warm. Middels waardevolle informatie zijn zij volledig in een vertrouwde en prettige omgeving bij de ondernemer. Benut deze periode dan ook, er zijn namelijk altijd personen die nog niet direct actie hebben ondernomen. Niet per definitie altijd omdat ze er niet klaar voor waren, sommigen ook gewoon daadwerkelijk omdat zij niet konden op dat moment. De periode na de lancering van een product kan middels een simpele follow up eenvoudig benut worden.

Uiteraard kan dit op verschillende manieren. Per e-mail, telefonisch of mogelijkerwijs zelfs via nieuwe video's gekoppeld op andere betaalpagina's met andere acties dan tijdens de lancering zijn mogelijk. Mogelijk zitten bezoekers nog met vragen, informeer daar naar, zodat eventuele hindernissen verholpen kunnen worden.

Bedank ten alle tijden de bezoekers dit wordt sowieso gewaardeerd en brengt een gevoel van voldoening bij hen op. Het is uiteraard maar een kleine moeite, maar de resultaten zijn wederom groots.

Tip 22: Sportsmarketing en goud winnen!

De top bereiken en de maximale resultaten uit webinars en de prospects trekken dient de ondernemer te zien als een seizoen. De kampioen wordt niet op basis van één wedstrijd bepaald. Een geheel seizoen gaat eraan vooraf. Webinars dienen op dezelfde manier behandeld te worden. Zie het als een seizoen van 50 wedstrijden. De vruchten worden pas later geplukt en de champagne zal pas later ontkurkt worden.

Het is logisch dat de eerste van de serie de moeilijkste zal zijn. Bij sport is dit uiteraard ook zo, eerst is er een zéér lange voorbereiding nodig, daarna begint het seizoen. Dan groeit een individu of team langzaamaan in een rol, en vervolgens is het tijd om te pieken en het af te ronden. Aanmeldpagina's maken, powerpoints opstellen en uiteraard het aanbod opstellen er gaat veel tijd in zitten. Veel van de eerste voorbereidingen zijn éénmalig daarna verandert het in routine. De wilskracht om een seizoen lang door te gaan bepaalt uiteindelijk de winnaars zo simpel is het.

Focus niet enkel op die éne wedstrijd. Het is in principe geen probleem indien er een webinar wat minder rendeert dan de ander. Door continue bezig te blijven, de content en de pagina's te verbeteren, wordt uiteindelijk de omzet verbetert: het is een logische optelsom. De grote lijn dient in het vizier te blijven.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Dave-Valkenburg
Aantal keer gelezen: 884x
Toegevoegd: 02-05-2016 10:45
Gewijzigd: 06-05-2016 22:15

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2288 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!