Stappenplan voor het opzetten van een webshop

Stappenplan voor het opzetten van een webshop

Stappenplan voor het opzetten van een webshopSteeds vaker kiezen Nederlandse ondernemers voor het openen van een webshop in plaats van een fysieke winkel. Bij het opzetten van een webshop komt echter meer kijken dan alleen het bouwen van een webwinkel. Als ondernemer dien jij je immers aan specifieke wet- en regelgeving te houden. Ook is het verstandig om vooraf een helder en haalbaar ondernemingsplan te hebben en na te denken over praktische processen en aansprekende marketing.

1. Een product kiezen

Het is natuurlijk mogelijk dat je al over een fysieke winkel beschikt en daarnaast nu ook een webshop wilt beginnen. In de meeste gevallen begint het opzetten van een webshop echter met het kiezen van een goed product. Voordat je een ondernemingsplan kunt schrijven en een naam kunt kiezen, is het immers belangrijk om te weten wat je wilt gaan verkopen. Kies bij voorkeur een product waarmee je zelf een bepaalde binding hebt of waarover je veel kennis hebt. Je zult namelijk klanten moeten kunnen informeren over de producten die je verkoopt. Daarnaast is het belangrijk om goed te onderzoeken of er wel voldoende vraag is naar het product dat jij wilt gaan verkopen. Natuurlijk moet het ook een rendabel product zijn: de marges die je kunt rekenen moeten jouw webshop winstgevend kunnen maken.

2. Een naam en huisstijl kiezen

Wanneer je helder hebt welk product of welke producten je wilt gaan verkopen, is het tijd om na te denken over een goede naam. Kies bij voorkeur een naam die makkelijk te onthouden en te schrijven is. Klanten moeten immers de naam van jouw webshop foutloos kunnen intypen om op de juiste pagina uit te komen. Controleer ook altijd of de gewenste domeinnaam nog beschikbaar is.
Vervolgens is het ook goed om alvast na te denken over een passende huisstijl. Door hier vroeg in het proces mee te beginnen, zorg je ervoor dat je straks een compleet huisstijlpakket kunt overhandigen aan de developer van jouw webshop. Zo bespaar je tijd en kosten.

3. Nog geen ondernemer? Schrijf je in!

Begin je met een webshop voor commerciële doeleinden, dan dien jij je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Alleen wanneer je hobbymatig een zeer kleinschalige webwinkel beheert kan het zijn dat je, wanneer je aan bepaalde criteria voldoet, door de belastingdienst niet als ondernemer wordt aangemerkt. In alle andere gevallen dien je via de KvK een aanmelding bij de Belastingdienst te realiseren, waardoor je ook het benodigde btw-nummer kunt ontvangen.

4. Schrijf een ondernemingsplan

In Nederland zijn veel ondernemers actief op het gebied van e-commerce. Er komen dagelijks nieuwe webshops bij en de concurrentie is dan ook flink. Wie een succesvolle webshop wil opzetten dient daarom vooraf na te denken over vraag, aanbod, mogelijke risico’s en bijvoorbeeld marketing. Door vooraf een goed ondernemingsplan te schrijven voorkom je dat je achteraf voor vervelende verrassingen komt te staan. Ook zal een investeerder of een bank een deugdelijk plan en een realistische begroting willen zien, alvorens zij geld in de onderneming zullen steken. In het ondernemingsplan kijk je daarom bijvoorbeeld naar je doelgroep, de concurrentie, de te behalen marges en de potentiële groei. Ook besteed je aandacht aan de zogenaamde unique selling points (USP’s): wat zijn de unieke eigenschappen van jouw product of webshop? Ten slotte bevat het ondernemingsplan ook een digitale strategie. Je wilt immers vooraf een gericht plan hebben voor het bereiken en binnenhalen van klanten. Denk na over welke marketingstrategieën je wilt gaan toepassen en wie of wat je daar voor nodig hebt.

5. Leveranciers vinden

De producten die je gaat verkopen zal je eerst ergens moeten inkopen. Het is dus belangrijk om goede leveranciers te vinden. Het inkopen van producten is een proces waaraan je de nodige aandacht moet besteden. Zeker als beginnende webshop eigenaar staan leveranciers niet per definitie voor je in de rij. Bovendien heb je als beginnend ondernemer nog geen sterke onderhandelingspositie, waardoor je weinig eisen kunt stellen met betrekking tot prijzen en levering. Het is daarom verstandig om voldoende tijd te steken in het opbouwen van relaties met goede leveranciers. Ga het gesprek aan, laat zien wat je te bieden hebt en kom je afspraken altijd na. Zo bouw je een groot en goed netwerk op, waar je later van kunt profiteren.

6. Een webshop (laten) ontwikkelen

Je hebt een product, een ondernemingsplan, een naam, huisstijl en leveranciers: nu is het tijd om daadwerkelijk een webshop te realiseren. Heb je kennis van programmeren dan kun je eventueel zelf een webshop ontwikkelen. Veruit de meeste ondernemers besteden dit echter uit aan een professionele developer. Zorg dat je vooraf goed weet wat je wilt: welke functionaliteiten moet de webshop hebben en welke stijl past bij jouw product? Een goede developer zal met je meedenken en is in staat jouw wensen te vertalen naar een optimale webshop.



7. Producten online zetten

Wanneer de webshop gebouwd is moeten de producten online gezet worden. Bespaar veel tijd door bij je leveranciers prijslijsten en product-catalogussen op te halen. Vaak is het daardoor mogelijk om in één keer alle producten van een bepaalde leverancier te uploaden. Kijk in die gevallen echter nog wel kritisch naar de automatisch aangeleverde informatie: zijn de productomschrijving en specificaties naar wens of moeten ze herschreven worden? Zorg daarnaast ook voor aansprekende foto’s en voeg eventueel ook video’s toe. De prijzen van de producten dien je in de meeste gevallen handmatig toe te voegen. Kies voor concurrerende prijzen die wel genoeg marge opleveren om de webshop uiteindelijk winstgevend te maken.

8. Betaling, verzending en klantenservice regelen

Voordat je daadwerkelijk producten kunt gaan verkopen, is het belangrijk dat je goed hebt nagedacht over het verkoopproces. Waar sla jij je voorraad op? Wie pakt de spullen in en door welke partij laat je ze verzenden? Wat worden je levertermijnen en welke bijdrage in de verzendkosten vraag je aan de klanten? Om betalingen te ontvangen maak je een account aan bij een payment provider, waarna je de webshop hierop aansluit. Het is overigens niet altijd wenselijk om alle door de payment provider aangeboden betalingsopties ook aan de klanten aan te bieden. De kosten voor sommige betalingsmethodes lopen hoog op en verlagen dus je rendement. Besluit tenslotte ook hoe je vragen en klachten van klanten gaat afhandelen. Via welke kanalen kunnen zij contact opnemen en handel je de verzoeken zelf af of ga je dit uitbesteden?

9. Loop de relevante regelgeving na

Zorg er ten slotte ook voor dat je webwinkel voldoet aan de relevante wet- en regelgeving. Stel bijvoorbeeld duidelijke algemene voorwaarden op, zet een privacyverklaring op je site en houd je aan de regels voor online verkopen. Voer daarnaast ook een deugdelijke administratie en doe op tijd aangifte bij de Belastingdienst.

10. Test de website en ga live

Wanneer stap 1 tot en met 9 correct zijn uitgevoerd is je webshop klaar om open te gaan. Test voor het live gaan nog één keer grondig of alles naar behoren werkt. Blijf ook nadat je website live is gegaan regelmatig controleren of alles technisch in orde is, zodat je geen bestellingen misloopt.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: W-B
Aantal keer gelezen: 92x
Toegevoegd: 10-10-2019 13:20
Gewijzigd: 11-10-2019 08:18

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2600 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!