Hoe gaat je zaak heten? Er zijn velen namen die mensen het echte koffie gevoel geeft… Maar het moet bij jou passen, het is deel van je eigen identiteit. Maak het vooral eigen. Denk er aan om bijvoorbeeld een koffiesoort in de naam te verwerken; Caffè …, Espresso, Latte of Caffetteria.
Als mensen aan echte luxe koffie denken word er vaak gedacht aan Italië, daar waar het eigenlijk een lifestyle is. Jij zal je koffiezaak ook op een bepaalde manier willen neerzetten. Luxe? ‘Even snel een bakkie doen’? Wat gaat het worden? Dat bepaald namelijk op wat voor koffie jij je moet focussen. Luxer? Lekkere cappuccino’s, latte’s, espresso’s noem het maar op. Proef elke dag voordat je opent de kwaliteit van je eigen koffie, dan weet je zeker dat je de kwaliteit verkoopt waar jij naar streeft.
Waar ge je je huisvesten? Wordt het een drukke winkelstraat, het lokale winkelcentrum of juist een zijstraatje? Je locatie bepaald voor een deel de klandizie van je winkel, als mensen je zien zitten zullen ze eerder naar je toe komen dan als ze heel erg moeten zoeken om je te vinden. Ook het pand waar je in terecht komt is al belangrijk moet je deze nog echt renoveren of hoef je hem alleen naar jouw ambiance in te richten.
Als je net begint zal niemand je kennen behalve je kennissen, maar alleen je kennissen zullen er niet voor zorgen dat je goed gaat draaien. Ga rond met flyers, zorg dat je meerdere keren in de krant komt te staan. Denk aan “Koffiezaak … heeft toestemming gekregen te openen op…”, “Koffiezaak … opent op … de deuren tot nieuw koffie valhalla”, nu officieel open, etc. mensen zien het meerdere keren voorbij komen, dat creëert voor de klant de eerste binding met je zaak. Zie het als de zwangerschap van een vrouw… de baby is er nog niet en toch voelt het voor men al speciaal. Naast de krant kan je een winactie doen, alvast iets op een evenement bewerkstelligen (koffiestandje bij de kampioenswedstrijd bij een lokale sportclub).
Hoe presenteer je jezelf? Je zaak? Je producten? Het totaal plaatje moet perfect zijn.
Je zaak: Een van de belangrijkste aspecten is natuurlijk de uitstraling van je zaak. Ga je voor een retro uitstraling, een exclusieve uitstraling of toch die echte Italiaanse sfeer? Dit is belangrijk om de klant het gevoel te geven die jij wil afgeven. Ziet het er tiptop uit is dit weer iets dat mensen doorvertellen en/of over gaan schrijven.
Outfits: Misschien wil jij als barista iets anders dragen dat je serveersters? Draag dan een schort of een gilet dat geeft een professionele uitstraling en geeft gezag weer. En wat laat je de rest van het personeel dragen? Het moet vanzelfsprekend wel passen bij de ambiance in je zaak.
Producten: De presentatie van je producten is een van de dingen die het meest gedeeld worden over je zaak op sociale media en de buitenwereld. Komt de Latte latte macchiato op tafel, is het eerste dat gedaan word vaak een foto voor op iemands instagram verhaal, op iemands facebook of snel een ‘snap’ voor snapchat. En dus wil je daarop ook een goede impressie achterlaten, zodat mensen denken “hé dat ga ik ook eens uitproberen”. Zorg voor uniek bedrukt servies met jouw logo erop, zorg ervoor de je product er piekfijn uitziet en zelf de manier waarop het op tafel word neergezet.
Je website is jouw visite kaartje, als mensen willen weten waar je zit, wie je bent en wat ze bij je kunnen halen zoeken ze dat op internet op. Jij wil er dan ook voor zorgen dat je 1. Vindbaar bent en 2. Een duidelijke website hebt. Als mensen op je website kijken moeten ze precies weten waar ze moeten klikken om welke informatie te krijgen. Ook op de website moet jij je identiteit uitstralen zoveel mogelijk als in de je koffiezaak zelf. Maak blogs over je opening, je zaak, je verleden en streven.
Zorg dat de hygiëne tip top is, maak vaak tussentijds schoon. Neem tafels af elke keer als er iemand heeft gezeten. Veeg de winkel regelmatig aan, hangt ook af van weer natuurlijk. Regent het? Dan nemen mensen sporen mee naar binnen. Houd rekening met dit soort factoren. Check de toiletten vaak, niets zo vervelend als een smerig toilet.
Het vinden van geschikt personeel is cruciaal voor horecaondernemingen. Personeel kan je zaak namelijk maken of breken. Het kan ervoor zorgen dat mensen terug komen naar je restaurant of niet meer komen na de eerste keer. Goed personeel kan er voor zorgen dat mensen positief over je horecazaak praten tegen andere mensen, waardoor er weer nieuwe mensen je horecazaak binnen stappen. Dit zal uiteindelijk dus zorgen voor meer omzet. Hierdoor is het noodzakelijk om goed personeel aan te nemen, maar hoe doe je dat? Natuurlijk zegt een CV wel wat over een werknemer, maar dit is vaak niet genoeg om een totaalbeeld te krijgen. Daarom is het verstandig om mensen een paar dagen proef te laten draaien. Hierdoor kom je erachter hoe de werknemer met de klanten omgaat, of het een snelle werker is en of er connectie is tussen jou en de werknemer. Je kan er ook voor kiezen om een jonge werknemer aan te nemen en deze volledig zelf op te leiden.
Er zijn dus een aantal tips om te zorgen dat jouw nieuwe koffiezaak een groot succes wordt, voor het leze van dit artikel had je nog de vraag “waar moet ik rekening mee houden bij het openen van mijn eigen koffiezaak” en nu heb je ook het antwoord. Zorg voor een goede naam, weet wat je schenkt, zoek een geschikte plaats, promoot je koffiezaak en de opening, je presentatie moet tip-top zijn (hier mag eigenlijk niks aan ontbreken), heb een duidelijke en overzichtelijke website, Hygiëne goed op orde en zorg voor geschikt personeel. Breng je al deze onderdelen tot goed recht in je zaak dan kan het bijna niet anders dan dat jouw zaak een regelrecht succes wordt!