Uiteraard moet je klein beginnen. Maar leer wel direct om groot te denken! Hoe wil je anders dat je straks bovenaan de professionele en commerciële voedselketen komt te staan? Dat lukt je niet door bescheiden te blijven. Da’s ook nergens voor nodig, aangezien je nooit van opscheppen kunt worden beticht wanneer je weet waar te maken wat je zegt. Doe dat dan ook!
Voor de duidelijkheid, het maakt in principe helemaal niet uit wat voor diensten je verleent. Zolang je maar weet wat je doet en kunt bewijzen dat je daar zeer bekwaam in bent. Zorg dat je overal vanaf weet zodat je je klanten perfect kunt informeren en een groot aantal afnemers aantrekt. Onder hen is totale tevredenheid ook erg belangrijk; je wilt toch immers dat je eigen klanten reclame voor jouw bedrijf maken en elkaar aansporen met jou in zee te gaan? Kwaliteit aanleveren is daarin de eerste grote stap. De rest volgt vanzelf.
Alhoewel, nee, daarmee wekken we een verkeerde indruk. Er wordt namelijk veel inzet van jou gevergd! En van je personeel, natuurlijk. Om de absolute top te bereiken heb je wellicht zelfs nog wat hulp van buitenaf nodig. Want de beste zijn in je vak is één ding. Maar hoe ga je je klanten bereiken en vertellen dat je überhaupt bestaat? Kortom, zichtbaarheid creëren is een proces dat je, letterlijk en figuurlijk, niet over ‘t hoofd mag zien!
Om er zeker van te zijn dat je er helemaal klaar voor bent om je bedrijf perfect voor te bereiden op de klim van de ladder naar de top, hebben we hieronder de belangrijkste manieren om het publiek - ook online! - aan je te binden uiteengezet.
Want er zijn al zoveel anderen. We bedoelen hiermee dat je je eigen succesformule moet opbouwen. Door anderen te kopiëren maak je immers geen vrienden en werf je ook gene afnemers. Leer van de vroegere slogan van Hans ANders: alleen de prijs is anders. Oftewel, voor iets meer - of juist wel minder? - geld, zou je volgens die leus net zo goed naar Pearle Opticiens kunnen gaan.
Nee. Jouw bedrijf heeft een meerwaarde. Je vaart een unieke koers en bezigt een strategie die puur op je eigen ideeën gebaseerd is. Maak je de producten die je verkoopt zelf? Mooi! Dat is al een extra manier om je te distantiëren van je concurrenten. Wat jij op de markt brengt, is immers persoonlijk.
Iedere onderneming wil zichzelf op de kaart zetten. Maar daar staat uiteraard iets tegenover. Zo houden klanten van acties. Dankzij 1+1 gratis, hoge kortingen en andere kekke voordelen weten huidige én nieuwe afnemers jouw deur wel te vinden.
Natuurlijk moet zoiets wel financieel haalbaar zijn; je wilt geen verlies lijden. Ga dan ook goed na wat er allemaal kan en hoe. En zeker hoe lang een actie maximaal kan duren. Natuurlijk is het logisch dat je deze koppelt aan een bepaald seizoen en/of een feestdag. Of om je zoveel jarig bestaan te vieren!
Dit sluit natuurlijk heel erg aan op ‘wees jezelf’ hierboven. Doch niet enkel aan je producten en diensten maar ook aan je huisstijl, je visuele identiteit moeten klanten jou direct kunnen herkennen. Zorg dan ook voor een pakkend logo dat eenvoudig in het geheugen van je publiek kan worden opgeslagen. En uiteraard kleuren die direct herkenbaar zijn. Blauw associeer je bijvoorbeeld direct met Coolblue en Bol.com. Wat zijn de tinten die jouw publiek meteen zullen oppikken ‘als je later groot bent’?
Je wilt uiteraard niet dat er verwarring ontstaat over de inhoud van je website. Want dat is wel de plek die mensen het eerste gaan bezoeken tegenwoordig, of je nu een bezoekadres hebt of niet. Het internet is dan ook de perfecte plek voor klanten om zich te oriënteren en waar jij ze mag overtuigen dat je de allerbeste bent in jouw vakgebied. Zorg er dan ook voor dat je de meest voorkomende vragen al hebt beantwoord, eventueel bij je product content maar ook op een aparte FAQ pagina. En mocht je de vrouw- en mankracht én onder hen de nodige expertise hebben, dan is een uitgebreide klantenservice absoluut geen overbodige luxe!
Om even verder te gaan op bovenstaande, de informatie op je website hoeft er niet alleen te zijn om klanten te overtuigen en informeren. Je past die ook toe om vriendjes te worden met Google! Door veel gebruikte zoekwoorden strategisch in de teksten op je website te plaatsen, pikt ‘s werelds grootste zoekmachine je namelijk nog sneller op. En dat betekent dat je klanten je nog sneller vinden! Zo zie je maar weer hoe multifunctioneel het geschreven - en getypte - woord kan zijn.
Zorg er wel voor dat je zeker de meest relevante pagina’s op je website regelmatig een update geeft. Google houdt er namelijk van wanneer blijkt dat content dynamisch is en niet domweg blijft zoals het is. Bovendien moet je soms wel weer achter het toetsenbord kruipen, aangezien concurrenten anders met jouw koppositie aan de haal gaan!
Zoals er verschillende wegen naar Rome leiden, geldt dat ook voor het hart van Google. Want die registreert hoe vaak je genoemd wordt en aan wat voor websites dergelijke data gelinkt is.
Dit is een schoolvoorbeeld van hoe je kwaliteit aan kwantiteit moet koppelen om op te vallen. Een handige strategie is door bijvoorbeeld links uit te wisselen met beheerders van startpagina’s. Gebruiken mensen die dan nog? Nou, misschien tegenwoordig een stuk minder. Maar er staan wel een heleboel links op, die Google nog steeds herkent!
Een andere manier om links te distribueren is de creatie van blogs. Zorg ervoor dat deze op relevante platforms komen te staan en unieke content bevatten - dus niet zomaar gekopieerd van je eigen website - om door Google gerespecteerd te worden. En drop er relevante links in zodat lezers direct je website weten te vinden!
Zolang je bovenstaande tips en trucs succesvol weet toe te passen, zul jij absoluut de doelen verwezenlijken die je voor je onderneming hebt gesteld. Een behoorlijke dosis enthousiasme mag natuurlijk ook niet ontbreken.
Succes met het opbouwen van je imperium!