Door een vaste planning aan te houden, zorg je dat alles op orde blijft en bespaar je uiteindelijk tijd. Er zijn online veel voorbeelden van schoonmaakplanningen te vinden die je (deels) kunt gebruiken, maar je kunt ook je eigen planning maken. Je kan een dagelijkse, wekelijkse, maandelijkse of zelfs jaarlijkse planning maken.
Dagelijks:
Per dag:
Maandag:
Dinsdag:
Woensdag:
Donderdag:
Vrijdag:
Zaterdag:
Zondag:
Maandelijks
Je planning zelf maken heeft als voordeel dat je de planning precies kan afstemmen op jouw situatie. Je planning is namelijk afhankelijk van de grote van je gezin, wie er helpen bij het huishouden, hoe groot je huis is, of je huisdieren hebt, hoeveel tijd je hebt en natuurlijk ook van wat jij zelf belangrijk vindt.
Wil jij zelf een planning maken? Gebruik dan onderstaand stappenschema.
In plaats van met een vast schema, kan je ook met een to do list werken. Je maakt dan een lijstje met de taken die je per dag, week of maand gedaan wilt hebben. Hiermee heb je meer flexibiliteit en minder routine. Of je dit fijner vindt of juist niet, hangt van je persoonlijkheid en je situatie af. Je kan er uiteraard ook voor kiezen om zowel een to do list als een vaste huishoudplanning te gebruiken.
Wil jij een to do list maken voor jezelf? Dan helpt het onderstaande stappenplan je op weg.
Een netjes huis hoeft je niet per se veel tijd te kosten. Het gaat erom dat je efficiënt te werk gaat, niet onnodig uitstelt en de huishoudelijke taken bijhoudt. Wil je weten hoe je dit het beste doet? Wij hebben 20 handige en stimulerende tips voor je op een rij gezet.
De boel in huis opgeruimd houden, is eigenlijk nog belangrijker dan het opruimen zelf. Maak er daarom een gewoonte van om je spullen direct achter jezelf op te ruimen. Glas leeg? Zet het direct op het aanrecht of in de vaatwasser. Klaar met lezen? Zet je boek meteen terug op de boekenplank.
Het kost in het begin wat tijd om hier een gewoonte van te maken, maar na een tijdje doe je het zonder na te denken. Door hier consequent in te zijn, wordt je huis nooit een grote rommel.
Stel huishoudelijke klusjes niet onnodig uit. De afwas is veel sneller gedaan als je de etensresten niet eerst een paar uur laat aankoeken. De strijk wegwerken is een stuk gemakkelijker als er geen enorme berg op je ligt te wachten. Hoe langer je wacht, hoe lastiger de klus wordt en hoe meer je er tegenop gaat zien. Bovendien geven afgeronde klusjes je een goed gevoel en energie.
Heb je weinig tijd? Pak dan een paar kleine klusjes aan die veel effect hebben. Bijvoorbeeld je aanrecht schoonmaken, je salontafel of dressoir opruimen of alle schoenen netjes in de kast zetten. Dit zijn klusjes die je in een mum van tijd gedaan hebt, terwijl het er wel meteen een stuk netter uitziet.
Andere voorbeelden van klusjes die weinig tijd kosten en een groot verschil maken zijn:
Komt er iemand op bezoek en ligt er veel rommel in huis? Pak dan een tasje of mandje, doe hier snel alles in en zet dit weg in de kast. Zo ziet je huis er meteen een stuk netter uit. Het is natuurlijk geen goed idee om hier een gewoonte van te maken, maar voor spoedmomentjes is het een prima oplossing.
Om schoon te maken hoef je niet per se een emmer met een sopje klaar te maken. Kleine klusjes kan je namelijk ook prima met een schoonmaakdoekje en een spuitfles met schoonmaakmiddel doen. Zo kan je snel en gemakkelijk kleine schoonmaakklusjes tussendoor doen. Koop allesreiniger in een spuitfles of meng zelf wat allesreiniger met water in een lege spuitfles.
Om tijd te besparen en de drempel om schoon te maken lager te maken, is het handig om ervoor te zorgen dat schoonmaakmiddelen op de pak staan. Een goed voorbeeld hiervan is de spuitfles met schoonmaakmiddel. Zorg er daarnaast ook voor dat er (wegwerp)schoonmaakdoekjes en/of keukenpapier klaarliggen.
Het makkelijkste is om in de badkamer en de toilet extra setjes schoonmaakspullen te bewaren. Zo maak je na een douche of toiletbezoek gemakkelijk even schoon.
Zorg dat iedereen een steentje bijdraagt. Om discussies te voorkomen, kan je hiervoor een duidelijke taakverdeling afspreken.
Ook kinderen kunnen al prima wat taakjes doen. Afhankelijk van hun leeftijd kan je ze leren om zelf hun bed op te maken, om de tafel te dekken of om de vaatwasser leeg te ruimen. Probeer je kinderen ook vanaf jonge leeftijd al aan te leren om hun speelgoed op te ruimen. Peuters snappen dit al prima en vinden het vaak zelfs leuk om samen op te ruimen.
Verlaat je de woonkamer? Sta je op van tafel? Ga je naar boven? Neem dan telkens meteen iets mee wat nog opgeruimd moet worden.
Hoe meer spullen je in huis hebt, hoe meer je moet schoonmaken en opruimen. Zoek je kasten, bergkast, zolder en/of schuur daarom eens uit en doe alles wat je niet meer nodig hebt weg. Waarschijnlijk kom je erachter dat je heel veel spullen hebt die kunnen worden weggegooid, gedoneerd of verkocht. Dat lucht enorm op.
Probeer ook minder nieuwe spullen aan te schaffen. Vraag jezelf bij iedere aankoop af of je het betreffende item wel echt zult gebruiken.
Kom je opbergruimte tekort? Dan is het bijna onmogelijk om je huis netjes te houden. Zorg daarom dat er voldoende opbergruimte komt. Zorg voor extra kastruimte of doe juist spullen weg, zodat je simpelweg minder opbergruimte nodig hebt.
Wil jij je kasten netjes en geordend houden? Gebruik dan mandjes, dozen en opbergbakken. Je kast ziet er hiermee een stuk netter uit en bovendien kan je alles gemakkelijk terug vinden. Ook voorkom je zo dat heel de kast overhoop wordt gehaald als iemand iets moet zoeken.
Houd bij het indelen van je kastruimte ook rekening met wat je waar nodig hebt. Berg alles zo dichtbij mogelijk op bij de plek waar je er het meest gebruik van maakt. Zo maak je het voor jezelf makkelijker om het na gebruik telkens weer netjes op te bergen.
Ga je op je gemakje opruimen? Dan doe je misschien een half uur over het opruimwerk dat ook in 5 minuten gedaan kan worden. Doe daarom een 5 minute opruim challenge. Zet een kookwekkertje op 5 minuten en maak er een uitdaging van hoeveel je in die tijd kunt opruimen. Je zal versteld staan van het resultaat. De 5 minute opruim challenge is ook erg leuk en handig om samen met kinderen te doen.
Wil je graag een keer heel de bovenverdieping grondig schoonmaken? Dan is de kans groot dat je dit uitstelt omdat je tegen zo’n grote klus opziet. Deel grotere klussen daarom op in kleine haalbare stappen. Het plan om de bovenverdieping gronding schoon te maken, kan je bijvoorbeeld opdelen in:
Zo wordt het een stuk makkelijker om eraan te beginnen en na een aantal dagen heb je de complete klus er toch mooi opzitten.
Soms heb je simpelweg geen tijd om alles gedaan te krijgen. Stel in dat geval prioriteiten. De spelletjeskast op zolder uitzoeken kan best even wachten als er nog een hele stapel afwas op het aanrecht staat. Is er erg veel te doen? Neem dan even de tijd om een prioriteitenlijstje te maken waarop je alle taken in volgorde van belangrijkheid opschrijft. Daarna kan je aan de slag om je lijstje af te werken.
Een lekkere geur in huis is aangenaam en laat je huis meteen een stuk schoner lijken. Lucht en ventileer daarom goed, gebruik een luchtverfrisser, steek geurkaarsen aan of kook wat sinaasappelschillen in een pannetje met water.
Kom je tijd tekort voor het huishouden? Probeer dan alle vrije momentjes te benutten. Wacht je tot de pc is opgestart? Ruim dan in de tussentijd snel iets op. Je kan ook prima wat afwas doen terwijl je wacht tot het water van de pasta kookt. Of houd bijvoorbeeld een 5 minute opruim challenge tijdens de tv-reclames.
Boodschappen doen is een huishoudelijke taak waar vaak meer tijd in gaat zitten dan je zou willen. Pak dit daarom slim aan door één keer per week alle boodschappen te doen en van te voren een duidelijke en complete boodschappenlijst te maken. Het gebruiken van een weekmenu kan hierbij nuttig zijn. Zo weet je precies wat je die week nodig hebt.
Om nog meer tijd te besparen, kan je het boodschappen doen inplannen op momenten dat je toch al op pad bent. Bijvoorbeeld op de terugweg van je werk of nadat je de kinderen naar school hebt gebracht.
Staan jouw vensterbanken vol met beeldjes, fotolijstjes en plantenpotten? Dan is het lastig om je huis opgeruimd te houden. Het oogt dan namelijk al snel rommelig. Daarnaast kost het schoonmaken je ook nog eens meer tijd, doordat er van alles in de weg staat.
Probeer de hoeveelheid woondecoratie en losse spulletjes daarom te beperken. Verkies een paar mooie grote stukken boven allerlei kleine dingetjes om je huis mee aan te kleden. Daarnaast is wanddecoratie handiger dan spullen die je op je vensterbanken, tafels of dressoir neerzet, omdat dit niet in de weg staat bij het schoonmaken.
Maak er een gewoonte van om iedere dag even op te ruimen. Als je dit dagelijks doet, kost het je vaak maar 5 of 10 minuten om de boel op orde te houden. Kies hiervoor een vast moment. Bijvoorbeeld voordat je naar je werk vertrekt of voordat je gaat slapen. Zo kom je thuis of word je wakker in een opgeruimd huis. Dat geeft meteen een fijn gevoel.
Vaak zijn er bepaalde items die iedere keer opnieuw in huis rondslingeren. Bijvoorbeeld je schoenen, tas, telefoonoplader of bonnetjes. Herkenbaar? Voorkom dit door alles een vaste plek te geven. Items die je vaak gebruikt kan je het beste in een makkelijk bereikbaar mandje of laatje bewaren.