Tips voor rustige nachten vanuit de kinderkamer

Tips voor rustige nachten vanuit de kinderkamer

Tips voor rustige nachten vanuit de kinderkamerHoort u ook bij de toekomstige ouders die de kinderkamer graag inrichten? Er wordt een schattig bedje gekocht, met een mooie luifel of een extra bedje waarin de baby rustig kan slapen. Helaas ziet de realiteit er een beetje anders uit...

Eigenlijk zijn alle ouders het eerste jaar moe, de nachten zijn niet echt ontspannend. Maar als je begrijpt hoe en waarom het slaapgedrag van onze kinderen zo is, dan kun je deze speciale tijd beter doorstaan. De eerste weken wil een pasgeboren baby niets anders doen dan borstvoeding geven, scheten laten en slapen - en het liefst op mama. En de natuur heeft het precies goed geregeld, want er is niets beter voor de moeder-en-kindband dan knuffelen en borstvoeding geven zoals het kind het nodig heeft. Laat je niet overhalen om te geloven dat je te veel borstvoeding geeft of dat je het kind verwent. Luister naar jezelf en je hart. Het dag/nachtritme bij baby's treedt in werking rond de achtste levensweek, wanneer het lichaam het slaaphormoon melatonine kan produceren. Melatonine maakt ons moe, duisternis bevordert het vrijkomen van het hormoon, helderheid remt het. De baby doet nu vooral 's nachts een dutje, maar overdag wordt hij steeds alerter. s Nachts is het volkomen normaal dat de baby om de 2-3 uur borstvoeding krijgt of om de fles te vragen. U kunt uw baby helpen om onderscheid te maken tussen dag en nacht als de kamer overdag een beetje licht is, 's nachts moet er hooguit een klein nachtlampje branden. De meeste kinderen hebben baat bij een regelmatige dagelijkse routine. De tijd van opstaan en het eerste dag slaapje moet daarom altijd rond dezelfde tijd zijn. Zoals hierboven vermeld, moet borstvoeding worden gegeven als dat nodig is, maar meestal zijn er automatisch intervallen van 2-3 uur. Zodra het kind aanvullende voeding krijgt, moeten er vaste tijden zijn voor het geven van borstvoeding. Belangrijk: Deze routine moet ook in het weekend plaatsvinden of feestdagen, want geen enkel kind begrijpt het verschil tussen doordeweeks en in het weekend...

Routine

Een regelmatige avondroutine maakt het ook makkelijker voor het kind om in slaap te vallen. Hij of zij kan zich voorbereiden om de dag achter zich te laten en uit te kijken naar het komende herstel. Hoe kan zo'n routine werken? Het zou elke dag op dezelfde tijd moeten beginnen met het diner. Daarna is het kind welkom om iets te spelen, en aan het eind van de dag iets rustigs - als een "afkoelingsfase" bij wijze van spreken. Daarna is het tijd om te wassen, je tanden te poetsen en je luier/potje te verschonen. Er volgt een avondritueel, zoals een goede-nachtverhaal of een slaapliedje. Om het bovengenoemde hormoon melatonine niet te onderdrukken, moet wit licht van mobiele telefoons, tabletten enz. hier worden vermeden. Ik raad aan dat slechts één ouder het kind voorbereidt op het slapengaan. Dit brengt vaak meer rust dan wanneer twee volwassenen voor een kind zorgen. Maar natuurlijk kan mama het de ene avond doen en papa de andere avond. Trouwens: Het bed moet alleen worden gebruikt als slaapplaats en niet als box. Speelgoed heeft hier geen plaats, het bed moet je gewoon uitnodigen om te snoozen.

In het eerste levensjaar zijn er drie slaapregressies, die zelfs het beste slaapgedrag op zijn kop kunnen zetten.

  • Rond de vierde maand lijkt het slaapgedrag steeds meer op dat van volwassenen en wordt de mentale link met het slapen gelegd. Voortaan worden er hogere eisen gesteld aan de slaap condities, vooral wat betreft omgevingsgeluid en helderheid. Een dutje tijdens het winkelen werkt nu nog maar zelden.
  • Rond de achtste maand neemt de bewegingsdrang toe en wordt er geoefend in het kruipen of optrekken. Dit werkt natuurlijk het beste in bed. Gedurende deze tijd kan er ook verlatingsangst ontstaan en kan het 's nachts vaker voorkomen dat men wakker wordt. Veel kinderen veranderen in deze tijd van drie naar twee daggangen.
  • Rond de elfde maand komen de dutjes overdag meestal samen in een centraal middagdutje. Dit kan leiden tot schommelende slaaptijden of onregelmatig lange dutjes. Het is ook mogelijk dat een dutje soms volledig wordt ontkend. Het is niet ongewoon om 's nachts een paar uur wakker te zijn. Deze fase gaat meestal gepaard met het leren lopen.

De meeste kinderen vinden het makkelijker om te gaan slapen als ze niet te moe zijn. Het slaapraam van een kind is vrij klein - als een kind in zijn ogen wrijft, kan het al te laat zijn. Alle ouders weten dat vermoeide kinderen nog steeds wakker zijn en overprikkeld. De reden hiervoor is dat zodra het slaapvenster wordt overschreden, het stresshormoon cortisol stijgt, waardoor het moeilijker wordt om in slaap te vallen. Het kan één of twee slaapcycli duren voordat het kind weer klaar is om te gaan slapen.



Wat is een slaapcyclus eigenlijk?

De slaapcyclus van een zes maanden oude baby duurt ongeveer 30-35 minuten. Voor een eenjarige baby, ongeveer 40-45 minuten. Na deze tijd wordt het kind gemakkelijk wakker en controleert de situatie. Net als wij - zij het vaak onbewust. Als de baby geen honger/ dorst heeft, niet te koud/warm is en al het andere in orde is, kan hij of zij direct weer in slaap vallen en zonder onderbreking aan de volgende slaapcyclus beginnen. Het veelbesproken woord "doorslapen" is dan ook een aaneenschakeling van slaapcycli en het kind is soms zeker wakker, ook al is het niet helemaal. Het is belangrijk om op te merken dat de mogelijke doorslaaptijden afhankelijk zijn van de leeftijd. Voor een baby van zes maanden oud wordt het woord "doorslikken" gebruikt vanaf 5 uur, voor een kind van een jaar oud is het 10 uur. Veel ouders vragen: kan ik mijn kind helpen beter te slapen? Ik zeg: Ja, absoluut. We ondersteunen onze kinderen ook bij het leren lopen en eten. We helpen ze om te leren spreken. En we kunnen ze ook helpen slapen - bijvoorbeeld met liefdevolle slaapbegeleiding.

Is slaapcoaching vergelijkbaar met slaaptraining?

Is slaapcoaching vergelijkbaar met slaaptraining? Nee, het gaat niet om het trainen van het kind, maar om het kind te helpen het plezier in het slapen te vinden. Elk kind is individueel - Godzijdank! - en daarom is elk pad anders.
De 0815-gidsen, zoals "Laat je kind huilen, het zal leren!" zijn iets heel anders, onnatuurlijks. In een coaching sessie wordt elk kind individueel behandeld. Er wordt een liefdevolle manier gekozen die precies past bij de behoeften van het kind, zodat het zelfstandig en op leeftijd kan slapen. De belangrijkste tip die ik je onderweg wil geven: "Luister naar je mamma-instinct!" Elk kind is anders, elke moeder is anders en elke algemene situatie is anders. Als oma je vertelt dat we dit en dat deden, dan klopte dat. Ze was in staat om haar kind te kalmeren - met haar moederinstinct, dat gericht was op haar kind en haar situatie op dat moment. Vandaag ben jij de mummie en weet je wat goed is voor je kind!

Zolang uw kind in een goed humeur is, zich goed ontwikkelt en u als klein gezin blij bent met uw slaapsituatie, is alles goed. Maar als je merkt dat je opgebrand bent en je huiszegen langzaam verkeerd gaat, dan is het niet verwerpelijk om aan jezelf toe te geven dat je iets wilt veranderen. Liefdevol en behoeftegericht - net zoals het past bij je kleine lieveling en je familie.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Thijsber
Aantal keer gelezen: 289x
Toegevoegd: 13-05-2020 08:38
Gewijzigd: 09-06-2020 11:53

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2849 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!