Eiwitrijk voedsel

Voordelen van eiwitrijk dieet en eiwitrijk voedsel

Eiwitrijk voedselEiwitrijk voedsel is een belangrijke basis om af te vallen. Verschillende studies hebben aangetoond dat een eiwitdieet goed is om af te vallen. Je leest hier alles over waarom een eiwitdieet goed voor je is en wat de eventuele nadelen kunnen zijn.

Wat is een eiwitdieet?

Tijdens een eiwitdieet pas je je voedingspatroon zo aan dat je veel eiwitrijk voedsel binnenkrijgt en zo weinig mogelijk vetten en koolhydraten. Eiwitten zijn onmisbaar voor je lichaam. Het zijn namelijk de bouwstenen van je lichaam en zorgen voor de opbouw en het onderhouden van onze spieren en organen. Eiwitten zijn ook enorm belangrijk bij het verliezen van gewicht en lichaamsvet.

Eiwitten bestaan uit aminozuren. Er bestaan verschillende aminozuren die je op twee manieren verkrijgt. Een deel van de aminozuren maakt je lichaam zelf aan en een ander deel krijg je binnen door je voeding. Dierlijke producten bevatten over het algemeen voldoende aminozuren. Denk hierbij aan vlees, vis, eieren en zuivel.

Als vegetariër is het lastig om alle essentiële aminozuren en eiwitten binnen te krijgen. Gelukkig zijn er nog wel andere voedingssoorten waar je eiwitten uit kan halen. Denk hierbij aan kwark, eieren, peulvruchten, noten en zaden en volkoren granen.

Hoe werkt het?

Door veel eiwitten te eten verhoog je tijdelijk je stofwisseling zodat je meer calorieën verbrandt. Een groot voordeel van eiwitten: ze zorgen ervoor dat je eetlust vermindert wordt. Hierdoor zal je minder gaan eten waardoor je minder calorieën binnenkrijgt. Als je af wilt vallen moet je ongeveer 300 tot 500 calorieën per dag minder nemen dan normaal. Je moet minder calorieën binnenkrijgen dan je verbrandt.

Een hogere inname van eiwitten zorgt er niet alleen voor dat je afvalt, het zorgt er ook voor dat je je streefgewicht makkelijker kunt behouden.

Een eiwitdieet is niet bedoeld om snel af te vallen. Het neemt tijd in beslag maar je valt er wel op een gezonde manier door af.

Hoeveel eiwitten heb je nodig?

Hoeveel je dagelijkse eiwitbehoefte is hangt af van je levensstijl. Sporters hebben vanzelfsprekend meer eiwitten nodig dan niet sporters en vegetariërs.

Over het algemeen geldt de volgende richtlijn: niet sporters hebben zo’n 0,8 gram per kilo lichaamsgewicht nodig en zwangere vrouwen en vegetariërs iets meer, ongeveer 0,9 tot 1 gram per kilo lichaamsgewicht.

Sporters hebben meer eiwitten nodig voor de opbouw van spieren. Duursporters hebben ongeveer 1,2 tot 1,5 gram per kilo lichaamsgewicht nodig. Krachtsporters hebben wat meer nodig, ongeveer 1,5 tot 1,8 gram per kilo lichaamsgewicht.

Als je af wilt vallen heb je ongeveer 2 gram per kilo lichaamsgewicht nodig.

Wat is het verschil met een crashdieet?

Bij een crashdieet krijg je zo weinig calorieën binnen dat het gevaarlijk kan zijn. In tegenstelling tot een eiwitdieet krijg je wel een hongergevoel en zal vaak het jojo-effect optreden.

Bij een crashdieet is spierverlies bijna onvermijdelijk. Door te weinig calorieën binnen te krijgen krijg je een negatieve energiebalans en gaat je lichaam de eiwitten als energiebron gebruiken.

Met een eiwitdieet voorkom je spierverlies en wordt je metabolisme niet vertraagd.


Welke soorten eiwitrijk voedsel heb je?

Eiwitten kun je vinden in dierlijk en plantaardig voedsel. Dierlijke bronnen en zuivelproducten bevatten het hoogste gehalte aan eiwitten. Deze bevatten alle essentiële aminozuren. Plantaardig voedsel bevat vaak niet alle essentiële aminozuren, dit is ook de reden dat het voor vegetariërs lastiger is om voldoende eiwitten binnen te krijgen.

De meeste eiwitten vind je in dierlijke producten, denk hierbij aan vlees, eieren, gevogelte en zeevruchten. In zuivelproducten zoals melk, yoghurt en kaas vind je ook veel eiwitten.

Er zijn een aantal plantaardige bronnen die voldoende eiwitten bevatten. Dit zijn peulvruchten, bonen, noten en zaden. Deze producten worden vaak als een tussendoortje gegeten.

Wat zijn de mogelijke gevaren van een eiwitdieet?

Eiwitten zijn niet slecht voor je. Vaak wordt iets pas gevaarlijk als je er te veel van neemt. Neem bijvoorbeeld water, water is gezond maar teveel is ook ongezond. Spinazie is goed voor je, te veel juist weer niet. Zo zit het eigenlijk ook met eiwitten, zorg dat je voldoende binnenkrijgt en er is niks aan de hand.

Slecht voor je nieren

Zo gaat het verhaal rond dat veel eiwitten slecht voor je nieren zijn. Door veel eiwitten te eten maak je meer van een bepaald stofje aan, die via je urine wordt uitgescheiden. Het schijnt dat je nieren hierdoor overmatig belast worden.
Gelukkig kan dit argument ontkracht worden. Dit kan alleen gebeuren als je te weinig drinkt. Als je voldoende drinkt is concentratie van het stofje zo laag dat het geen problemen oplevert.

Verzwakt je botten

Als tweede gevaar schijnt het dat te veel eiwitten je botten verzwakken. Als je meer eiwitten binnenkrijgt scheidt je namelijk meer calcium uit via je urine. Is dit een slecht teken? Nee! Het is juist een signaal dat je darmen het mineraal beter opnemen. Bij een lage eiwitinname verslechtert de opname van calcium.

Als je gewoon de juiste hoeveelheid eiwitten binnenkrijgt die bij jouw leefstijl past is er niks aan de hand. Te veel eiwitten is voor niemand goed want dat zal je niet verder helpen. Wel is bewezen dat zelfs 5,5 keer de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niet leidt tot een toename van lichaamsvet. Het is dus niet schadelijk om te veel eiwitten te eten, doe het alleen niet te vaak.

Zorgt voor veroudering

Volgens sommige voedingsdeskundigen zorgen te veel eiwitten voor veroudering. Er is hier nog niet veel onderzoek naar gedaan, daarom moeten er nog onderzoek gedaan worden onder grote onderzoeksgroepen.

Te veel eieren eten is ongezond

Eieren worden veel gegeten omdat ze vol zitten met eiwitten. Hiernaast bevatten ze een hoge voedingswaarde met 13 verschillende vitaminen en mineralen, gezonde onverzadigde vetten en antioxidanten.

Het voedingscentrum raadt het echter af om dagelijks eieren te eten en beveelt het aan om maximaal 2-3 eieren per week te eten. Doordat eieren veel cholesterol zouden bevatten vergroten ze de kans op hart- en vaatziekten. Lange tijd werd gedacht dat het eten van veel eieren het slechte cholesterol in het bloed verhoogde. Recent is er in meerdere studies bevonden dat er geen verband is tussen het eten van eieren en slecht cholesterol.

Er is bewezen dat eieren juist het goede cholesterol verhogen en niet zorgen voor hart- en vaatziekten. Dit betekent dat je zonder problemen veel eieren kunt eten en dat je hierdoor belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt.

Slechte adem

Een groot nadeel van een eiwitdieet: je krijgt een stinkende adem. Dit komt omdat bij het afvallen je lichaam lichaamsvet gaat aanspreken als energiebron. Er komen hierdoor allemaal afvalstoffen vrij waardoor je uit je mond gaat stinken.

Tegen de slechte adem kan je een aantal dingen doen. Door meer water te drinken voer je de afvalstoffen sneller af. Door iets meer koolhydraten te eten tijdens je dieet krijg je een minder slechte adem.

Conclusie

Door een eiwitdieet te volgen verhoog je de stofwisseling en krijg je een verzadigend effect. Dit is beter dan andere macronutriënten omdat je daar vaak wel een hongergevoel aan overhoudt. Het is sterk aan te raden om na het bereiken van het streefgewicht niet je voedingspatroon volledig te veranderen. Je kunt beter voor een bepaalde tijd nog meer eiwitten binnenkrijgen, anders treedt het jojo-effect vaak op.

Wat zijn kort samenvattend de voordelen?

  • Minder hongergevoel
  • Je verliest gewicht
  • Verhoging van de stofwisseling
  • Je verliest weinig spiermassa
  • Een stabiele bloedsuikerspiegel

Sommige mensen ondervinden wat last van het eiwitdieet. Dit komt vaak in het begin voor, je krijgt namelijk een aanzienlijke hoeveelheid minder koolhydraten binnen. Bij veel mensen zorgt dit voor duizeligheid, hoofdpijn en wat irritatie. Als je eenmaal aan het dieet gewend bent zal je hier bijna geen last meer van hebben.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Adminlinks
Aantal keer gelezen: 735x
Toegevoegd: 12-12-2017 13:18
Gewijzigd: 18-12-2017 15:04

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2226 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!