webdesign

Wat goed webdesign voor je kan doen

webdesignIn de huidige digitale tijd speelt de speurtocht naar informatie of bedrijven zich vooral af op het internet. Een eigen website hebben is voor bedrijven belangrijk, maar het is nog niet alles. De website moet er ook aantrekkelijk genoeg uitzien, zodat bezoekers er graag een bezoek aan brengen. Dat betekent dat er keuzes gemaakt moeten worden in het ontwerpproces van je site. Alles draait om een optimaal webdesign!

Op zoek naar informatie

Er zijn nog maar weinig mensen die naar de telefoongids of naar gemeentegidsen grijpen als ze op zoek zijn naar winkels of aanbieders van bepaalde diensten. In de meeste gevallen blijven deze gidsen onder een laagje stof liggen en zal een computer worden opgestart. Vervolgens zal een internetbrowser worden geopend om in de volgende stap via de zoekfuncties op het internet te zoeken naar de juiste aanbieder. Bedrijven of ondernemingen die zich niet via een eigen site op het internet presenteren lopen het grote risico dat klanten, leden of sponsoren de weg niet meer weten te vinden. En dat heeft onvermijdelijk negatieve consequenties voor de omzet, het aantal leden of voor de begroting.

Een website is niet voldoende

Het belang van een eigen website is je duidelijk geworden. Heb je met je bedrijf of onderneming daarom dan toch een eigen website gerealiseerd, dan ben je er helaas nog niet. Verplaats je even in de klant, in degene die het internet op gaat. Mensen die op het internet op zoek zijn, zullen je site via de zoekmachines nu wel kunnen vinden, maar de volgende vraag is nu of ze ook op je site willen blijven. En dat heeft alles te maken met de wijze waarop je site zich bij de internetbezoeker presenteert. Ziet je site er aantrekkelijk genoeg uit? Is de aangeboden informatie allemaal wel duidelijk? Is je site professioneel of ziet het er juist heel amateuristisch uit? Deze vragen, en wellicht nog meer, spelen in het hoofd van de zoeker een belangrijke rol.

Je eerste indruk

Om een goede eerste indruk te maken heb je maar weinig tijd. Al binnen een paar seconden heeft de zoeker zijn keuze gemaakt. Is het mooi, helder en overzichtelijk genoeg, dan wordt de site nauwkeuriger bekeken. Is het dat allemaal niet, dan heeft de zoeker de terugtoets van de browser snel gevonden en wordt een andere site geprobeerd, die van de concurrent. De kans dat een zoeker later nog eens terugkomt en nauwkeuriger gaat kijken is klein. Het is dus zaak om een goede eerste indruk te maken, zodat je potentiële klant niet weg klikt en op je site blijft. Het gaat erom dat je in de ontwerpfase van je site juiste keuzes maakt over uiterlijk, functionaliteit en beheersbaarheid van de site. Allemaal keuzes die in het webdesign moeten worden meegenomen. Aan welke punten moet je denken om het allemaal wat beter en toegankelijker te houden zodat je bezoek blijft waar je het hebben wil: op je site? Laten we eens kijken.

Aantrekkelijk

Je site moet aantrekkelijk zijn. Dat wil zeggen dat er duidelijke lettertypes en lettergroottes maar ook frisse en moderne kleuren en vormen gebruikt moeten worden. Een site met kleine priegellettertjes wordt door bezoekers snel verlaten. En let op, frisse en moderne kleuren gebruiken is niet hetzelfde als het uitstorten van een bak felle kleuren, vol met beweging. Dat schrikt af en leidt bezoekers af van hetgeen je eigenlijk te melden hebt. Is je site té kleurig en té druk, dan heb je grote kans dat je bezoekers snel wel klikken. Datzelfde gebeurt overigens ook als je doorschiet naar de andere kant. Een supersaaie site, enkel in zwart-wit doet de bezoeker vermoeden dat je met je bedrijf niet erg met de tijd mee bent gegaan, en er wordt snel de volgende link uit de zoekresultaten geprobeerd.

Maak het professioneel

Bezoekers die naar een bedrijf op zoek zijn dat diensten of producten aanbiedt, stellen prijs op professionaliteit. Komt je website dan ook amateuristisch over, dan geef je over je professionaliteit een verkeerd signaal af. Je wil aan je bezoekers het vertrouwen geven dat je zakelijk en professioneel handelt, zodat ze bij jou in goede handen zijn. Je bouwt met een amateuristische site niet het juiste vertrouwen op en je bezoeker is snel weer gevlogen.

Maak het helder

Bezoekers zijn op zoek naar informatie en zitten niet te wachten op onduidelijkheid. Ze hebben geen zin om overal op het scherm te moeten zoeken naar links die naar die informatie leiden. Is voor de bezoekers niet duidelijk hoe er op je site genavigeerd moet worden naar informatie over hetgeen ze zoeken, of hoe ze van een keuze kunnen terugkeren naar je hoofdpagina, dan raak je de bezoeker snel kwijt. Dat gebeurt ook, als een mogelijke klant geen contactinformatie kan vinden of geen duidelijke mogelijkheid ziet om offertes aan te vragen of vragen te stellen.

Maak het functioneel

Het is een open deur, maar toch: je site moet volledig functioneel zijn. Dat wil zeggen dat alle links ook werkelijk moeten kloppen, dat beloofde informatie staat waar klanten het verwachten en dat het aanmelden voor nieuwsbrieven of extra informatie probleemloos verloopt. Werkt iets niet, dan ondermijnt dit het vertrouwen dat je met de mogelijke klant wilt opbouwen.

Maak het actueel

Voldoet je site aan de belangrijkste voorwaarden, dan kun je de klanten langer vasthouden. Maar je wil ook graag dat de bezoekers je site vaker bezoeken. Niet alleen voor de directe verkoop, maar het is ook een gegeven dat vaak bezochte sites hoger op de ranking in de zoekmachines uitkomen. Regelmatig bezoek is dus beter dan eenmalig bezoek. Dat kun je voor elkaar krijgen door regelmatig vernieuwingen op je site door te voeren. Klanten vinden het leuk als je assortiment vernieuwt en uitbreidt, maar houden ook van achtergrondinformatie. Je zou over een regelmatige blog kunnen nadenken, bijvoorbeeld.

Maak het liever niet zelf

Ze zijn er nog, ondernemers die denken dat ze allround alleskunners zijn. Na een dag van intensief werken wordt ’s avonds nog even de boekhouding gedaan, en daarna wordt geknutseld aan de nieuwe site. Al snel wordt een werkende site als ‘goed genoeg’ online gezet. Maar dat leidt vaak niet tot de gewenste resultaten. Voor wie zakelijk werkt is het verstandiger om in zee te gaan met bedrijven voor wie het webdesign de corebusiness is. Dan werk je met mensen die van de laatste internettrends op de hoogte zijn, zodat er kan worden ingespeeld op wat door de bezoekers aantrekkelijk wordt gevonden. Want voor ondernemers is een goed webdesign een belangrijke magneet om klanten aan te trekken via de website.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Categorieën

Er zijn reeds 2118 artikelen toegevoegd op deze website.

Auteur: JvG
Aantal keer gelezen: 644x
Toegevoegd: 05-10-2016 14:07
Gewijzigd: 07-10-2016 22:59

De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!