Wat is de beste offline promotie voor je bedrijf?

Wat is de beste offline promotie voor je bedrijf?

Wat is de beste offline promotie voor je bedrijf? Vrijwel elk bedrijf zet tegenwoordig flink in op online promotie. Met de constante groei van het online gebruik is dat ook niet gek. Maar vaak vergeten bedrijven om naar de offline kant van het verhaal te kijken. Hier blijven dan ook vaak kansen liggen en dat is zonde. Als bedrijf is het slim om naast de online kant van het verhaal ook naar de offline kant te blijven kijken.

Er zijn veel verschillende kanalen om je bedrijf offline te promoten. Welke het meest interessant is voor jou en welke je het best in kunt zetten, zijn afhankelijk van een aantal verschillende zaken. Zo is het natuurlijk afhankelijk van het budget dat je hebt te besteden, maar nog belangrijk is waar je potentiële klanten zich begeven.
Voordat je de überhaupt begint aan de offline promotie is het belangrijk om deze zaken in kaart te krijgen. Hieronder behandelen we daarom eerst het in kaart brengen van je potentiële doelgroep.

Waar is jouw potentiële doelgroep

Belangrijk om te weten is waar jouw klanten zich begeven. Wat is doet jouw bedrijf precies en aan wie kan je verkopen. Wanneer je een dienst aanbiedt, als bijvoorbeeld schilder, dakdekker of loodgieter, of je verkoopt lokaal bepaalde producten dan weet je dat je de offline promotie ook lokaal moet richten.
Maar wanneer je een andere dienst aanbiedt waarmee je landelijk bereik wilt hebben dan pas een een hele andere vorm van promotie toe. Reken er bij dit laatste op dat het ook belangrijk is dat je goed kijkt naar de schaalbaarheid van je onderneming en de doelen die je hebt. Wanneer je een freelance accountant bent en je werk compleet online kunt uitvoeren, dan heeft het wellicht nog steeds geen zin om landelijke televisie reclame toe te passen. Tenzij je natuurlijk van plan bent om je bedrijf flink op te schalen of je de capaciteit al in huis hebt.

Budget, ROI en andere zaken in kaart brengen

Wanneer je weet waar jouw doelgroep zich begeeft dan is het tijd om te gaan kijken naar het beschikbare budget dat je uit kan geven aan de promotie. Bij het bepalen van het budget is het ook ontzettend belangrijk om naar de ROI (Return on Investment) te kijken, oftewel hoeveel verwacht je te kunnen verdienen aan een bepaalde investering.
Daarbij wil je die Sweet Spot behalen waarbij je de meeste opbrengst kunt genereren met een zo laag mogelijke investering. Op die manier kun je werken aan een maximale ROI. Dit is van te voren natuurlijk nooit precies te berekenen. Maar via de verschillende kanalen kun je kijken wat grofweg het bereik is aan mensen dat je gaat behalen en hoeveel het per persoon dan kost om onder de aandacht te komen. Vervolgens schat je het percentage in dat kan converteren naar jouw bedrijf via dat betreffende kanaal. Op deze manier kun je dus uitrekenen hoeveel een bepaald kanaal je ongeveer gaat kosten en wat je verwacht dat het gaat kosten.
Houd deze informatie goed bij, want voor de toekomst weet je op deze manier precies welke kanalen voor jou het beste werken. Misschien zul je er een paar keer naast zitten, maar wanneer je weet welke offline kanalen wel het beste werken, dan kun je daar nog meer op gaan inzetten.
Welke vormen van offline promotie zijn er?
Er zijn veel verschillende vormen van offline promotie. Wij geven hieronder een overzicht van verschillende vormen en zo kun jij vervolgens bepalen welke je voor jouw bedrijf wilt gaan testen.

  • Gevel- & lichtreclame
  • Lokale kranten en tijdschriften
  • Promotieteams
  • Vak- en dagbladen
  • Televisiereclame
  • Radioreclame
 


Gevel- & lichtreclame

Een van de belangrijkste vormen van offline promotie is je zaak er op een professionele manier uit te laten zien en hem op te laten vallen voor potentiële klanten. Het kan lastig zijn om hier de ROI van te berekenen, maar het is vaak een eenmalige klus en daarna zal je daar er direct beter uitzien.
Met gevel- en/of lichtreclame kan je dit op de beste manier doen. Maar wat is gevelreclame precies? Gevelreclame is elke vorm van promotie waarbij de gevel wordt gebruikt. Hierbij kan je denken aan uithangborden, gevelborden of doosletters. Maar ook lichtreclame is een vorm van gevelreclame. Echter is het dan specifiek door middel van lichtgevende elementen, zoals verlichte zuilen, lichtbakken of verlichte doosletters.
Gevelreclame is een perfecte manier om jouw pand of zaak er op een professionele manier uit te laten zien. Naast dat deze er dan op een professionele manier uitziet, valt je pand of zaak ook een stuk meer op. Voorbijkomende potentiële klanten hebben op deze manier direct de kans om je zaak binnen te komen of hem direct te onthouden.

Lokale kranten en tijdschriften

Wil je bij jou in de omgeving beter gevonden worden door de lokale inwoners? Dan is het gebruik van lokale kranten en tijdschriften een van de beste manieren. Jouw bedrijf komt direct bij iemand in de buurt op de deurmat te liggen. Vergeet niet dat mensen die lokale kranten en tijdschriften lezen veel meer aandacht hebben dan mensen die over het web heen surfen.
Bij een online advertentie zien mensen de naam van je bedrijf waarschijnlijk niet eens, omdat ze binnen een seconde weer verder klikken naar de volgende pagina. Maar bij een lokale krant wordt de bladzijde veel minder snel omgeslagen en kijken mensen daarom veel aandachtiger naar de advertentie.

Vak- en dagbladen

Naast de lokale kranten kan je gebruik maken van vak- en dagbladen. Het grote verschil om hiervoor te kiezen in plaats van de kranten is dat je binnen een bepaalde branche snel meer aandacht kunt krijgen. Ben je bijvoorbeeld werkzaam in de tuinbranche, dan zijn er verschillende bladen waarmee je hier heel gericht op kunt focussen. Deze zijn daarnaast ook vaker landelijk beschikbaar, waardoor je niet alleen een lokaal bereik hebt.

Promotieteams

Promotieteams zijn een goede manier wanneer je echt heel actief aan de slag wilt gaan. Dat kan bijvoorbeeld zijn voor tijdelijke evenementen, maar kan ook wanneer je gegevens of inschrijvingen wilt verzamelen. Er kan een groter prijskaartje aan zitten, maar voor de hiervoor genoemde zaken werkt het ontzettend goed. Promotieteams kunnen namelijk ook heel goed lokaal worden ingezet. Wanneer lokaal minder belangrijk is en je wilt zoveel mogelijk inschrijven of aanmeldingen, dan zijn drukke plekken in grote steden ook geschikt.

Televisiereclame

Heb je een groot budget in huis en wil je snel landelijke aandacht hebben? Dan zijn televisiereclames altijd nog heel geschikt. War eerder wel eens werd gedacht dat televisie reclames voorbij zouden zijn door de komst van het internet, is dat verre van waar. De meeste Nederlanders hebben in de avond altijd nog de televisie aan staan en zien de reclames dan ook altijd nog voorbij komen.

Radioreclame

Een andere vorm van landelijke reclame is de radio. Ook deze staat door heel Nederland nog altijd aan. Waar televisie vaak in de avond wordt gebruikt door mensen, staat de radio overdag juist aan. Denk aan op de kantoren, bij mensen die thuis aan het werk zijn of gewoon naar de radio luisteren.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Sandra-Voorthuizen
Aantal keer gelezen: 1893x
Toegevoegd: 19-08-2021 12:04
Gewijzigd: 19-08-2021 12:56

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3867 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!