Wat is een broodje gezond?

Wat is een broodje gezond?

Wat is een broodje gezond? Je kent het wel een broodje gezond, maar wat is dit nu eigenlijk? En is het ook echt een gezond broodje of zeggen ze dat alleen maar? In dit artikel krijg je een antwoord op de vraag wat een broodje gezond is en of dat het ook echt zo gezond is als de naam doet vermoeden.

Broodje gezond

Iedereen heeft wel eens van een broodje gezond gehoord, maar wat moet je nu eigenlijk krijgen als je een broodje gezond hebt besteld. Een broodje gezond kan een wit of bruin broodje zijn. Op dit broodje kun je als beleg krijgen ham, kaas, sla of rauwkost en een plakje ei. Met deze ingrediënten kun je verschillende variaties maken. Het is niet zo dat je met een broodje gezond altijd ook een broodje gezond hebt. Het ene broodje gezond is niet het andere broodje gezond. Je kunt wel eens een broodje gezond krijgen wat veel te vet of te zout is. Als je zin hebt in een broodje gezond dan zou je ook eens kunnen proberen om er zelf een te maken, er zijn meer dan genoeg recepten verkrijgbaar (maar ook zonder recept kun jij gemakkelijk een broodje gezond maken). Als je zelf een broodje gezond gaat maken moet je de volgende ingrediënten in huis hebben.

Broodje gezond, wit of bruin broodje?

Je moet zorgen dat je witte of bruine broodjes hebt, deze mogen hard of zacht zijn. Vervolgens zorg je ervoor dat je een plakje kaas of ham in huis hebt. Dan moet je een komkommer in plakjes snijden en een paar blaadjes sla wassen en kort snijden. Als je van eieren houdt dan kun je die een paar koken en in plakjes snijden, een tomaat in plakjes gesneden is ook lekker op een broodje gezond. Voor een lekker broodje gezond kun je ook augurk, tuinkers, ui in ringen snijden en radijsjes gebruiken. Natuurlijk kun je nog meer variaties bedenken die ook gezond zijn, maar dit zijn de meest gebruikte ingrediënten.

Broodje gezond maken

Voor het maken van een broodje gezond hoef je geen chef-kok te zijn. Het kan eenvoudig en snel gemaakt worden. Je moet beginnen met enkele van de aangegeven ingrediënten uit te kiezen. Met deze ingrediënten kun je een combinatie maken naar eigen wens. Voor de bereiding van een broodje gezond heb je niet veel tijd nodig. Het koken van een ei neemt de meeste tijd in beslag, want het ei moet hard gekookt zijn om het in plakjes te kunnen snijden. Ook heb je enige tijd nodig om een tomaat en de komkommer in plakjes te snijden. Heb je gesneden tomaat en komkommer over, serveer dit dan los bij de maaltijd of zet het in een schaaltje afgedekt op het aanrecht. Een heerlijk fris tussendoortje, dat tussen de bedrijven door opgegeten kan worden. Geef als ouder of verzorger het voorbeeld en snack gezond, de kinderen nemen dit van je over. Zet een schaaltje gesneden tomaat, komkommer enz. op tafel als de kinderen uit school komen. De gezellige kleurtjes nodigen uit om ervan te “snoepen”.

Broodje gezond naar eigen smaak

Het broodje dat je wilt gaan gebruiken kun je uiteraardook helemaal naar eigen smaak kiezen. Als je gaat kijken naar gezond dan is uiteraard een bruin broodje het gezondst voor je, dit omdat er in bruin brood meer vezels en granen zitten. Wil je toch kiezen voor een wit broodje dan kun je dat het beste eerst in de broodrooster doen.

Broodje gezond, gezond maken

Als je een broodje gezond zonder vetstoffen, zoals boter, mayonaise of een dressing hebt gemaakt zal je broodje heerlijk fris smaken. Maar ben je heel eerlijk dan smaakt een klein beetje dressing wel erg lekker op een broodje gezond. Ben je op dieet dan zou je kunnen kiezen voor een tussenweg, je kunt dan een beetje halvanaise gebruiken op je broodje gezond. Het is echter een gewoonte om overal dressing of halvanaise bij te gebruiken. Het is echter vaak een kwestie van deze gewoonte veranderen en je broodje gezond wordt ook echt een gezond broodje. Je proeft dan ook veel meer de smaak van een tomaat, de komkommer enz.

Broodje gezond ingrediënten

Een broodje gezond kan bestaan uit de volgende ingrediënten: Brood (wit of bruin, hard of zacht), een plakje ham en kaas, komkommer (in plakjes), sla (een paar blaadjes of snippers), een ei (gekookt en dan in plakjes gesneden), tomaat (gewassen en in plakjes gesneden), eventueel augurk, tuinkers, ui en radijs. Sommige mensen kiezen voor vis, kipfilet of rosbief. Je kunt veel variaties aanbrengen bij je broodje gezond, maar de basis bestaat vaak uit, ei, sla, ham en kaas, vaak ook met tomaat en komkommer.

Broodje gezond zelf maken

Je kunt in korte tijd een heerlijk broodje gezond maken, dit is ook nog eens lekker en beter dan het kopen van een broodje gezond. Je hebt nu namelijk zelf in de hand wat er allemaal op je broodje komt. Stokbrood en andere harde broodjes bevatten vaak veel calorieën. Het is zwaarder dan gewoon een boterham. Het beleg dat vaak wordt gebruikt voor een broodje gezond bestaat uit een gekookt ei, ham, kaas, groenten (sla, tomaat, komkommer) en saus (bijvoorbeeld mayonaise). Sommige mensen willen graag veel saus vanwege de smaak, maar dit maakt het broodje ongezond. Je zou de saus zelfs helemaal achterwege kunnen laten.

Hoeveel calorieën je binnenkrijgt, ligt aan wat voor broodje je kiest en wat je er op doet. Als je een broodje gaat beleggen met ei, ham, kaas, groenten en saus dan gaat het over het volgende aantal calorieën:

  • broodje – 200 calorieën
  • gekookt ei – 80 calorieën
  • kaas – 100 calorieën
  • ham – 60 calorieën
  • groente – 30 calorieën
  • saus – 150 calorieën

Je kunt dus als je een broodje gezond eet ongeveer 620 calorieën binnen krijgen. Dit is ongeveer hetzelfde als zes gewone boterhammen met beleg. Je kunt het ook anders doen en het broodje gezond zelf maken, kies dan bijvoorbeeld een volkoren pistolet, bevat slechts 104 calorieën en neem kaas met minder calorieën ongeveer 70. Een gekookt ei bevat 80 calorieën en groenten 30 calorieën. Dit is samen maar 284 calorieën. Een mooie basis voor een heerlijke en verantwoorde lunch! Pas dan kun je spreken van een broodje gezond, dat ook echt een gezond broodje is.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: E.
Aantal keer gelezen: 3637x
Toegevoegd: 11-05-2015 16:32
Gewijzigd: 21-08-2015 14:30

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2205 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!