Spinazie koken

Spinazie koken

Spinazie kokenWil je spinazie klaarmaken? Ga dan eens spinazie koken. In dit artikel kun je meer informatie vinden over spinazie, hoe je spinazie kunt koken en waarom spinazie zo gezond is. Lees het snel door zodat je vervolgens je spinazie kunt bereiden en lekker op kunt eten!

Spinazie algemeen

Spinazie is een groene bladgroente, die erg snel groeit. Het gehele jaar door kan er spinazie worden geteeld en dus ook worden geoogst en gegeten. Vroeg in de lente wordt er onder glas gezaaid om een vroege oogst mogelijk te maken. De rest van het jaar wordt er in de volle grond spinazie geteeld. Heel vroeger werd spinazie alleen gezien als laxeermiddel. Spinazie heeft een hoog ijzergehalte dat echter lange tijd werd overschat. Spinazie bevat inderdaad veel ijzer, maar niet zoveel als in eerste instantie werd verondersteld. Wie kent Popeye? De tekenfilmheld met zijn Olijfje die het eten van spinazie moest promoten. Van ijzer werd je namelijk erg sterk en je kon elke vijand verslaan, zo bleek uit de tekenfilm. Telkens als Popeye in de problemen kwam, at hij de inhoud van een blik spinazie op. Waar hij die vandaan haalde….maar hij had altijd een blik spinazie binnen handbereik. Bladgroenten bevatten nitraten, dat geldt dus ook voor spinazie. Het meeste ervan verlaat het lichaam. Een klein gedeelte van de nitraten worden omgezet in nitriet. Dit zou voor zuigelingen een risico zijn.

Nitrieten bevorderen de vorming van N-nitrosoverbindingen, nitrosaminen (spinazie met vis). Dit zou volgens sommige onderzoekers kankerverwekkend zijn (bij ratten aangetoond), echter niet iedereen deelt deze mening en men vindt dat er teveel fabeltjes rondgaan over de slechte invloed van spinazie op onze gezondheid. Eet gerust spinazie, maar doe het met mate en varieer het eten van groente. Zo krijg je nooit teveel nitriet binnen en door de variatie eet je van alle vitaminen een bepaalde hoeveelheid. Spinazie bevat zoveel goede eigenschappen dat je deze groente in elk geval af en toe moet eten. Spinazie bevat bètacaroteen, vitamine B2 en B3, calcium , fosfor en magnesium. Ook over het opwarmen van spinazie doen verhalen de ronde, namelijk dat dit slecht zou zijn. Deze verhalen komen van lang geleden toen er nog geen koelkasten waren. Dus gewoon doorgaan met spinazie koken en eten.

Spinazie koken

Om spinazie te koken heb je ongeveer een kwartier de tijd nodig. Het is namelijk eenvoudig te doen en eigenlijk kan iedereen het klaarmaken. Het is erg gezond en het smaakt ook nog eens goed! Wat heb je nodig om spinazie klaar te maken?

  • Verse spinazie (200-300 gram per persoon)
    • Water
    • Grote pan
    • Zout
    • Spatel
    • Vergiet

Hoe ga je te werk? Dit leggen we je graag uit.

  • Zorg dat je de juiste hoeveelheid spinazie af gaat wegen. Je kunt gerust een grote zak spinazie kopen, want het is een groente die enorm slinkt. Als je ongeveer 200-300 gram per persoon pakt, dan is dat vaak voldoende. Controleer wel even of dat het allemaal in een pan past!
  • De steeltjes van de spinazieblad kun je het beste verwijderen. Het kan even wat tijd kosten, maar het is dan wel veel lekkerder als je je spinazie gekookt hebt!
  • De spinazie wassen is het volgende wat je gaat doen. Je vult een pan met koud water en daar doe je de spinazie in. Dan roer je het goed door elkaar en dan laat je het even rusten. Dan wacht je ongeveer vijf minuten en dan gaan de blaadjes drijven. Dan doe je de spinazie in een vergiet en dan giet je het water af. Dit doe je ongeveer drie keer en dan verwijder je op die manier eenvoudig het zand uit de spinazie.
  • Na het wassen doe je de spinazie opnieuw in een vergiet en dan laat je alles rustig uitlekken. Let wel goed op dat de bladeren niet kneuzen.
  • De volgende stap is het koken van de spinazie. Je doet de spinazie in een pan. Er kan nog wat extra water bij. Doe er dan een mespuntje zout bij en verhit de spinazie nu ongeveer vijf minuten en houd de deksel op de pan. Na vijf minuten kun je controleren of dat de bladeren slap zijn geworden. Als dat zo is en de spinazie is nog mooi groen, dan kun je het serveren!

Elke dag (verse) groente op tafel

Vind jij het ook een moeilijke opgave om elke dag opnieuw verse groente op tafel te zetten? Je wil verantwoordelijk koken en daar horen verse groente zeker bij. Maar wist je dat groente uit de diepvries ook veel vitaminen bevatten? En wist je dat het helemaal niet erg is wanneer je een keer voor een pot groente kiest, als je maar groente op tafel zet. Nog steeds eet niet iedereen de aanbevolen hoeveelheid groente van minimaal 2 ons per dag en 2 stuks fruit.

Bekijk de Schijf van Vijf en maak je eigen Schijf van Vijf, zodat jij kunt eten naar je eigen smaak en toch de juiste voedingsstoffen en vitaminen binnen krijgt. Het belang van groente en fruit is bij iedereen bekend. Ben jij degene die thuis meestal kookt dan kun jij zorgen voor een verantwoorde maaltijd. Wanneer je echter elke dag een goede maaltijd op tafel zet, maar de groente wordt niet op het bord geschept van de andere gezinsleden, dan heb jij je best gedaan zonder het beoogde resultaat: dat iedereen voldoende groente eet. Vaak begint het al op jonge leeftijd dat kinderen niet alles willen eten. Kinderen die hun eten uitspugen en dat ouders daarom potjes groente voorschotelen die ze wel opeten.

Heb jij voor kleine kinderen weleens spinazie gekookt? Hoe is dat bevallen? Als de spinazie niet wordt gegeten is het goed te begrijpen dat jij spinazie koken voortaan achterwege laat. En toch kan spinazie zo lekker zijn. Geef als ouder of verzorger het juiste voorbeelden blijf zelf verse groente koken, eten en aanbieden. Spinazie koken als stamppot bijvoorbeeld wordt ook vaak gedaan en dan wordt de spinazie meestal wel goed gegeten. Spinazie stamppot met een lekker stuk vlees, een runderlap, braadworst of een gehaktbal en heerlijke jus!

Wat eten we vandaag?

Elke dag opnieuw de vraag: "Wat eten we vandaag?" In de supermarkt kun je uit zoveel producten kiezen, verse groenten, groenten uit de diepvries, groenten in potten en in blikken. Het aanbod is groot. Dan zijn er nog de vragen als: "wat lust iedereen" en "wat combineer ik bijvoorbeeld met spinazie?" als ik spinazie ga koken. Online zijn er diverse recepten te bekijken van eenvoudig tot de recepten die wat meer tijd kosten. Kijk naar de indeling van je week. Hoe laat ben je thuis van je werk? Welke dag kun je meer tijd aan het eten bereiden besteden?

De dag dat je wat meer tijd hebt om uitgebreid te koken kun je kiezen voor spinazie koken. Zeker wanneer je verse spinazie kookt kost de bereiding meer tijd dan wanneer je een pak diepvries spinazie neemt. Verse spinazie zoek je namelijk goed uit, alleen de goede spinazieblaadjes gebruik je en je wast deze voordat ze in de pan gaan. Kook je spinaziestamppot dan kun je de aardappels eerst voor een groot deel laten garen en pas later de spinazie toevoegen. De spinazie koken gaat namelijk erg snel. Spinazie is snel gaar. Laat de spinazie niet te lang koken, beetgaar is oké.

Spinazie als garnering bij vleesrolletjes en meer mogelijkheden

Spinazie koken voor een lekkere stamppot of eten als losse groente is bekend. Spinazie kan echter ook gebruikt worden als garnering bij diverse gerechten bijvoorbeeld bij vlees- en kaasrolletjes. Een garnering die zorgt dat het gerecht er leuk uitziet, maar ook een garnering die je op kunt eten, lekker en gezond. Ga je vleesrolletjes maken dan kun je daar ook spinazie in verwerken. Voor 8 vleesrolletjes heb je het volgende nodig:

  • Neem 8 dunne lapjes vlees, je moet deze namelijk straks op kunnen rollen
  • 100 gram geraspte kaas
  • Verse spinazieblaadjes
  • 8 eetlepels pesto
  • Peper en zout naar smaak

Je maakt de vleesrolletjes als volgt:

  • Je legt de lapjes vlees plat neer en doet er peper en zout op naar smaak
  • Vervolgens bedek je de lapjes met pesto en vervolgens met de geraspte kaas
  • De verse spinazieblaadjes leg je daar bovenop
  • Je rolt de lapjes vlees zorgvuldig op
  • Met een prikker steek je de ontstane vleesrolletjes vast
  • Op de bovenkant doe je nog wat van de overgebleven pesto en wat geraspte kaas

Je bakt de vleesrolletjes in olie of boter in 5 minuten gaar. Smakelijk eten!






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: Hans
Aantal keer gelezen: 979x
Toegevoegd: 09-07-2016 08:47
Gewijzigd: 12-07-2016 05:35

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 2288 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!