Spanningshoofdpijn

Wat is spanningshoofdpijn?

SpanningshoofdpijnSpanningshoofdpijn is eigenlijk niet één type hoofdpijn. Het is een verzamelnaam voor verschillende soorten hoofdpijn. Vrouwen hebben vaker last van dit type hoofdpijn dan mannen. Hormonen kunnen hierin een rol spelen, maar ook het verschil in lichaamsbouw en houding. Het is nooit aangetoond dat spanningshoofdpijn een psychische oorzaak heeft. De symptomen bij spanningshoofdpijn zijn niet bij iedere patiënt hetzelfde. Lees in dit artikel alles over dit type hoofdpijn.

De symptomen van spanningshoofdpijn

  • De pijn zit meestal niet op één plek, maar aan weerszijden van het hoofd.
  • De pijn kan heel licht tot matig intens zijn.
  • Je hebt het gevoel dat er een band om je hoofd heen zit en deze wordt aangetrokken.
  • De pijn kan drukkend of klemmend zijn.
  • Als je jezelf lichamelijk inspant wordt de pijn alleen maar erger.
  • De pijn kan uitstralen vanuit de nek naar het hoofd.
  • De schouders voelen pijnlijk en stijf aan.
  • Soms kan je door de hoofdpijn misselijk worden, maar je gaat niet braken.
  • Je bent overgevoelig voor fel licht of harde geluiden.
  • Als je chronisch last hebt van spanningshoofdpijn, dan kan je depressief worden.
  • Je hebt soms minder zin in eten.
  • De pijn kan een paar minuten duren, maar ook dagenlang aanhouden.
  • Ondanks de pijn kan je wel doorgaan met je dagelijkse werkzaamheden.
  • Door afleiding kan de pijn afnemen.
  • Een nacht goed slapen kan helpen om de hoofdpijn te stoppen.

De duur van spanningshoofdpijn

De duur van spanningshoofdpijn kan per persoon verschillend zijn. Het kan zijn dat je ineens tijdelijk een periode last hebt van deze hoofdpijn. Als je tijdelijk last hebt van hoofdpijn dan mag de aanval niet langer duren dan maximaal 15 dagen in één maand. Heb je meer dan 15 dagen per maand last van spanningshoofdpijn? Dan heb je te maken met chronische spanningshoofdpijn. Bijna de helft van de patiënten met chronische spanningshoofdpijn heeft echt iedere dag last van de hoofdpijn.


Wat is de oorzaak van spanningshoofdpijn?

Gezien de naam van dit type hoofdpijn denk je al snel dat spanningen de oorzaak van dit type hoofdpijn is. Helaas bestaan er veel theorieën, maar is het niet helemaal zeker of spanning wel de echte oorzaak is. Meestal is het een combinatie van meerdere factoren die zorgen voor een aanval van hoofdpijn. Er zijn wel factoren waarvan we weten dat ze een risico kunnen vormen voor de hoofdpijn. Stress en spanning is natuurlijk de grootste factor. Ondanks dat stress en spanning een oorzaak kan zijn hoeft dit niet. Er zijn ook genoeg mensen met veel stress en spanning zonder hoofdpijn. Dit is de reden dat er nog nooit een officieel verband is gelegd tussen spanningshoofdpijn en stress. Lichamelijke inspanning, gestelijke inspanning, vermoeidheid, ooginspanning, verkeerde houding op he werk en een overbelasting van de kauwspieren kan ook voor deze hoofdpijn zorgen. Vrouwen kunnen last krijgen van spanningshoofdpijn door hormonale schommelingen. Verkeerde voeding kan zelfs chronische spanningshoofdpijn veroorzaken. Als je regelmatig last hebt van spanningshoofdpijn en voor een langere periode dan is het slim om naar de huisarts te gaan. De huisarts kan controleren of er geen andere oorzaak is voor de hoofdpijn. Denk bijvoorbeeld aan een chronische bijholteontsteking of bloedarmoede. Dit zij aandoeningen die spanningshoofdpijn kan veroorzaken. De meeste oorzaken zijn eenvoudig op te sporen en te behandelen. Door de aandoening te behandelen zal de chronische spanningshoofdpijn automatisch verdwijnen.

Behandeling spanningshoofdpijn zonder medicatie

Er zijn een aantal behandelingen mogelijk zonder medicatie te slikken. Eén van de behandelmethodes is fysiotherapie en oefentherapie. Een verkeerde houding tijdens het lopen, zitten of werken kan zorgen voor hoofdpijn. De fysiotherapeut kan je laten zien welke houding je moet aannemen om hoofdpijn te voorkomen. Als stress en spanningen de grootste oorzaak is van de hoofdpijn dan is psychotherapie een oplossing. Een psycholoog kan je laten zien hoe je beter met de hoofdpijn om kan gaan. Er zijn ook nog alternatieve therapieën waar resultaten mee geboekt zijn. Alternatieve therapieën zijn: acupunctuur, haptonomie of homeopathie. Van alternatieve therapieën is vaak niet wetenschappelijk bewezen dat ze werken. Hierdoor wordt alternatieve therapie niet altijd vergoed door de zorgverzekering. Informeer eventueel bij je verzekering voor de mogelijkheden.

Spanningshoofdpijn behandelen met medicatie

De meeste artsen zijn vaak geen voorstander om spanningshoofdpijn te behandelen met medicatie. Ze gaan vaak eerst uitzoeken wat de oorzaak van de spanning is. De oorzaak behandelen is vaak een betere oplossing dan medicatie. Het effect van medicatie is namelijk vaak gering. Terwijl het aanpassen van je levensstijl meestal veel meer oplevert. Bij chronische spanningshoofdpijn waarbij behandeling zonder medicatie niet werkt kan medicatie eventueel wel voorgeschreven worden. De eerste keuze zijn eigenlijk de reguliere pijnstillers die je bij de drogist kan kopen. Denk aan een paracetamol, aspirine of ibuprofen. Hou er wel rekening mee dat je juist last kan krijgen van hoofdpijn door veel pijnstillers te slikken. Gebruik pijnstillers nooit langer dan 3 maanden. De regelmaat van het slikken van medicijnen kan ervoor zorgen dat je lichaam er immuun voor wordt. Probeer twee dagen medicijnen te slikken en vervolgens 7 dagen helemaal niets. Naast pijnstillers zijn er medicijnen die de hoofdpijn kunnen voorkomen. Bij toeval is bijvoorbeeld ontdekt dat Amitriptyline werkt om hoofdpijn te voorkomen. Vroeger werd dit middel gebruikt tegen depressies in een hoge dosering. Door het medicijn in een lage dosering voor te schrijven kan het de frequentie en de intensiteit van de hoofdpijn doen afnemen. Dit medicijn wordt alleen voorgeschreven als er teveel hoofdpijndagen per maand zijn. Plus als andere hulpmiddelen en behandelingen niet werken.

Wat kan je zelf doen bij spanningshoofdpijn?

Een goed advies voordat je naar de huisarts gaat is om een pijndagboek bij te houden. Noteer elke dag met de datum dat je last hebt van de hoofdpijn. Noteer eventueel ook de bijverschijnselen bij de hoofdpijn. Bij deze notities kan je ook noteren wat je die dag gedaan hebt of gegeten. Op die manier kan je eventueel zelf al achterhalen wat een pijnaanval uitlokt. Bijvoorbeeld als je elke keer vlak voor uw menstruatie last krijgt van hoofdpijn dan kan je dit noteren. Of als je elke keer hoofdpijn krijgt na het eten van chocolade. Daarnaast kan sporten een positieve invloed hebben op spanningshoofdpijn. Het is begrijpelijk dat je niet altijd zin hebt om te gaan sporten als je enorme hoofdpijn hebt. Probeer eventueel eerst eens een wandeling rond het huis te maken. Dit kan soms al voldoende verlichting geven bij een hoofdpijnaanval. Zijn er problemen in het leven waar je tegenaan loopt? Probeer dit uit te spreken zowel privé als op het werk. Neem tijdens je werk ook voldoende pauzes en ga er eventueel af en toe tussenuit door een wandeling te maken. Een beetje frisse lucht kan soms wonderen doen. Probeer tijdens deze pauzes je armen en schouders te ontspannen. Een gespannen houding tijdens computerwerk kan ook zorgen voor hoofdpijn.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Categorieën

Er zijn reeds 2094 artikelen toegevoegd op deze website.

Auteur: melissav
Aantal keer gelezen: 66x
Toegevoegd: 01-03-2017 18:58
Gewijzigd: 06-07-2017 08:26

De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!

Relevante links