Online shoppen

Wat zijn je rechten bij online shoppen?

Online shoppenAls je online gaat shoppen krijg je te maken met de wet koop op afstand. Als je online shopt heb je bepaalde rechten en hebben de verkopers bepaalde plichten. Bij koop op afstand heb je meestal nooit persoonlijk contact met de verkoper. Je kan alleen geen gebruik maken van de wet als je koopt bij een particulier of automaat. Maar wat zijn precies je rechten bij online shoppen?

Shop alleen bij legale bedrijven

Het spreekt voorzich dat je alleen beschermd bent door de wet koop op afstand als je shopt bij legale bedrijven. Helaas zijn er op het internet ook illegale bedrijven die zich bezighouden met oplichting. We zien dit bijvoorbeeld ook op Marktplaats of eendaags webshops die maar een dag of weekend bestaan. Het is belangrijk om voor het shoppen te controleren of alles klopt. Dit kan je al zien aan de informatie die de verkoper verplicht is om te melden op z’n website. Dit geeft een idee of de website eerlijk is of illegaal.

De informatie die verplicht op de website moet staan

Als eerste moet de verkoper de informatie duidelijk weergeven. Als klant moet je de informatie snel kunnen terug vinden. De informatie moet ook duidelijk leesbaar zijn. De verkoper moet duidelijk aangeven hoe het bestelproces verloopt, kenmerken van product, levertijd, prijs, eventuele bijkomende kosten, bedenktijd, duur van de overeenkomst, garantie en klachtenregeling. Er moeten ook gegevens van het bedrijf op de site komen te staan. Bijvoorbeeld hoe je in contact kan komen met de klantenservice. Het postadres en het bezoekadres van het bedrijf. Het is ook belangrijk dat de gegevens van de kamer van koophandel online staan.

De regels tijdens het bestellen

Het moet eenvoudig zijn om een bestelling te plaatsen tijdens het online shop. Daarnaast moet je de gegevens kunnen aanpassen. Bijvoorbeeld als je een fout gemaakt hebt met het invullen van je postcode. Als je voor bepaalde opties extra moet betalen dan moet dit vooraf aangegeven worden. Bijvoorbeeld als je gebruik wil maken van Paypal dan moet het duidelijk zijn dat hier extra kosten voor gerekend worden. Als dit niet wordt aangegeven mag de verkoper er geen extra kosten voor rekenen. Daarnaast moet de verkoper melden dat je een betalingsverplichting aangaat als je akkoord gaat met de bestelling. Als dit niet duidelijk is dan ben je niet aan een overeenkomst verbonden.


Officiële bedenktijd bij koop op afstand

Als je een product of dienst op afstand koopt heb je recht op een officiële bedenktijd. De wettelijke bedenktijd is 14 dagen. Deze gaat officieel pas in vanaf het moment dat je het product ontvangen hebt. Als je dus na een week pas je product ontvangen hebt betekent dit niet dat je nog maar een week de tijd hebt om een beslissing te nemen. Ontvang je jouw bestelling in delen? Dan gaat de officiële bedenktijd pas in nadat je het laatste product ontvangen hebt. Als je een abonnement hebt afgesloten dan begint de bedenktijd pas te lopen vanaf de eerste levering. Denk bijvoorbeeld aan een tijdschriftenabonnement. Als je na één tijdschrift besluit dat het niets is dan kan je deze opzeggen binnen 14 dagen. Je kan na 14 dagen niet meer opzeggen. Je moet dan je jaarabonnement uitzitten en aan het einde van je abonnement opzeggen.

Informeren over de bedenktijd

De verkoper is verplicht om je te informeren over de bedenktijd. Bijvoorbeeld welk termijn je hebt om je te bedenken en hoe je jezelf kan bedenken. Bijvoorbeeld door een formulier op de website in te vullen binnen de wettelijke bedenktijd. Geeft de webshop of website geen informatie over de bedenktijd? Dan krijg je automatisch een bedenktijd van 12 maanden. Geeft de website je later alsnog bedenktijd dan is het vanaf het moment van melden nog 14 dagen. Overigens mag je al voordat het product geleverd is gebruik maken van je bedenktijd. Bijvoorbeeld als het product te laat geleverd wordt kan je deze annuleren.

Bestelling retourneren

Het moet altijd toegestaan zijn om je bestelling binnen 14 dagen te retourneren. Je hoeft hier geen reden voor te hebben. Het eerste wat je moet doen is de verkoper schriftelijk laten weten dat je de bestelling wil annuleren. Als je dit gemeld hebt is de verkoper verplicht om je aankoopbedrag terug te betalen. De verkoper mag hier wel mee wachten tot het moment dat het product ook echt retour ontvangen is. Als het product retour ontvangen is moet de verkoper het aankoopbedrag plus verzendkosten terug betalen. De verkoper mag wel retourkosten in rekening brengen. Bijvoorbeeld dat je de kosten voor de retourzending zelf betaald. De verkoper moet je hier wel vooraf over informeren!

Wat mag je met de producten doen tijdens de bedenktijd?

Het is toegestaan om de producten tijdens de bedenktijd te beoordelen. Kleding mag je bijvoorbeeld passen. Je mag de verpakking openmaken om een product te bekijken maar dit moet wel netjes gebeuren. Je mag de doos dus niet beschadigen. Het is niet toegestaan om het product te gebruiken. Als je het product gebruikt mag de verkoper een retour weigeren.

Wanneer mag je een product niet retourneren?

Er zijn uitzonderingen waarbij je een product niet mag retourneren. Je hebt dan geen officiële bedenktijd en je moet er rekening mee houden dat je altijd aan de koop vastzit. Een uitzondering zien we bijvoorbeeld bij maatwerk. Als een product speciaal voor jouw op maat gemaakt wordt is retourneren niet mogelijk. Maar ook bederfelijke spullen zoals etenswaren. Er zijn ook producten die om hygiënische redenen niet geretourneerd mogen worden. Denk bijvoorbeeld aan ondergoed, maar ook seksspeeltjes of cosmetica.

Ondeugdelijk product ontvangen

Als je online een bestelling plaatst heb je recht op een goed product. Als een product niet compleet, beschadigd, kapot of niet verwerkt is dan moet je dit melden. Ook als het product niet doet wat ermee beloofd is. Je hebt dan recht op reparatie of een nieuw product. Neem altijd contact op met de webshop en probeer samen een oplossing te vinden. Het is belangrijk om altijd contact op te nemen met de webshop en niet direct het product retour terug te sturen. Als het product niet goed werkt binnen de bedenktijd dan kan je dit zonder opgaaf van reden retourneren. De webshop zal het wel op prijs stellen als je dit meld zodat ze het product niet opnieuw verkopen.

Levertijd

Volgens de wet is een webshop verplicht om binnen 30 dagen je bestelling te leveren. Dit mag alleen afwijken als jullie hier andere afspraken over gemaakt hebben. Bijvoorbeeld als een product nabesteld moet worden en pas over 2 maanden leverbaar is.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: melissav
Aantal keer gelezen: 2195x
Toegevoegd: 03-07-2017 19:08
Gewijzigd: 18-07-2017 10:39

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3867 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!