Als je goederen naar het buitenland wilt exporteren dan zijn er verschillende mogelijkheden voor het transport. Voor landen binnen Europa wordt meestal gebruik gemaakt van de trein, een vrachtwagen of een binnenvaartschip. Voor welk transportmiddel wordt gekozen hangt af van de aard en omvang van de vracht. Grondstoffen in grote hoeveelheden gaan meestal per schip. Denk aan zand, grind of graan. Containers die van overzee naar Europa komen worden in de meeste gevallen per trein vervoerd, soms ook per vrachtwagen. Kleinere vrachten gaan over het algemeen in vrachtwagens over de weg. Maar wat nu als je een grote partij naar Amerika, Azië of Afrika wilt verschepen?
Natuurlijk gaat het transport het snelst als hiervoor een vrachtvliegtuig wordt ingezet. Maar de kosten zijn hoog. Daarnaast moet er ter plaatse vaak nog een lang aanvullend transport worden geregeld om de goederen op de plaats van bestemming te krijgen. Een klein pakketje kun je nog wel per vliegtuig versturen, maar een paar pallets gaat al snel flink in de kosten lopen. Daarom wordt hier doorgaans niet voor gekozen. De meeste bedrijven die overzee exporteren kiezen voor zeevracht per containerschip. Dit duurt natuurlijk langer, een schip is al snel een paar weken onderweg. Maar de kosten zijn fors lager, waardoor je ook een stuk goedkoper kunt leveren.
Zeevracht biedt diverse voordelen ten opzichte van andere transportmethoden:
Als je een zeevracht hebt die vervoerd moet worden dan kun je contact opnemen met Kuipers Logistics. Zij halen de vracht bij je bedrijf op en transporteren deze naar de door jou aangegeven haven, zoals Rotterdam of Antwerpen. Zorg ervoor dat alle douane formaliteiten in orde zijn, zodat de vracht zonder vertraging kan worden ingeklaard. Ook het transport ter plaatse kan worden geregeld. Tijdens de reis die je zending aflegt word je op de hoogte gehouden van de voortgang. Je kunt ook je klant op die manier op de hoogte houden wanneer de bestelling kan worden verwacht.
Bij zeevracht heb je verschillende containeropties, afhankelijk van je lading. Standaardcontainers van 20ft of 40ft zijn geschikt voor de meeste droge goederen. Koelcontainers worden gebruikt voor bederfelijke waren zoals voedsel of medicijnen. Voor goederen die van bovenaf geladen moeten worden, zijn open-top containers ideaal. Flat racks zijn ontworpen voor zware machines en voertuigen, terwijl tankcontainers speciaal bedoeld zijn voor vloeistoffen en chemicaliën.
Daarnaast is het belangrijk om te letten op de speciale vereisten van je goederen. Als je bijvoorbeeld gevaarlijke stoffen vervoert, heb je een gecertificeerde container nodig die aan internationale veiligheidsnormen voldoet. Sommige goederen vereisen extra bescherming tegen vocht, waardoor vochtwerende containers met ventilatiesystemen noodzakelijk kunnen zijn. Bij grote en zware ladingen kunnen extra verstevigde containers nodig zijn om schade tijdens het transport te voorkomen.
Overweeg ook de optie van een high cube-container als je extra hoogte nodig hebt voor je vracht. Deze containers bieden meer opslagruimte zonder extra breedte of lengte in te nemen. Als je goederen gevoelig zijn voor temperatuurschommelingen, kunnen geïsoleerde containers een goede keuze zijn, omdat ze een stabiele temperatuur behouden, zelfs zonder actieve koeling. Tot slot kunnen modulaire containers handig zijn als je flexibel wilt zijn met de opslag en indeling van je vracht.
Als exporteur ben je uiteraard zelf verantwoordelijk voor het correct verlopen van je transport. Zorg dus dat de papieren in orde zijn zodat er geen problemen ontstaan. Als de vracht in de haven van vertrek of aankomst wordt geweigerd dan ben je hiervoor uiteraard zelf verantwoordelijk. Ga daarom vooraf na of de goederen die je wilt leveren toegelaten worden in het land van bestemming. Vooral transporten naar bijvoorbeeld IJsland of Australië zijn aan zeer strenge regels gebonden. Zo mag je naar Australië geen levensmiddelen exporteren, ook al kun je garanderen dat er geen schadelijke stoffen in zitten. Deze landen houden er zeer strenge regels op na om ziekten buiten de landsgrenzen te houden. De meest op het eerste gezicht onschuldige goederen staan daar op de zwarte lijst.
Om problemen te voorkomen, moet je alle benodigde documenten op orde hebben. De handelsfactuur en paklijst geven een gedetailleerde beschrijving van de goederen en hun waarde, terwijl de vrachtbrief (Bill of Lading) dient als bewijs van eigendom en de transportovereenkomst. Afhankelijk van de bestemming kunnen certificaten van oorsprong verplicht zijn, net zoals fytosanitaire en veterinaire certificaten voor voedingsmiddelen en dierlijke producten. Voor bepaalde producten zijn invoervergunningen vereist, afhankelijk van de wetgeving in het land van bestemming.
Houd rekening met verschillende kosten bij zeevracht. Havenkosten voor het laden en lossen kunnen variëren per locatie en rederij. Daarnaast worden douanekosten berekend bij zowel invoer als uitvoer, wat invloed kan hebben op de totale transportkosten. Een belangrijke kostenfactor is de brandstoftoeslag, die fluctueert afhankelijk van de olieprijzen en de economische situatie. Het is ook belangrijk om een goede transportverzekering af te sluiten. Dit beschermt je goederen tegen schade of verlies tijdens het transport en biedt financiële zekerheid bij onvoorziene omstandigheden.
Tegenwoordig bieden veel logistieke bedrijven Track & Trace-systemen waarmee je real-time je zending kunt volgen. Dit is handig voor zowel jou als de ontvanger. Transparantie in de levertijd kan bijdragen aan een betere klantenservice en betrouwbaarheid.
Duurzaam transport wordt steeds belangrijker. Veel rederijen investeren in schonere schepen die op LNG (vloeibaar aardgas) varen of zelfs experimenteren met waterstof en elektrische aandrijving. Daarnaast kun je als exporteur kiezen voor CO2-compensatieprogramma’s om de impact van je verzending te minimaliseren. Zeevracht blijft een van de meest betaalbare manieren om goederen wereldwijd te transporteren. Door een betrouwbare logistieke partner te kiezen en alle documenten en regelgeving in orde te hebben, zorg je voor een soepel en probleemloos transportproces.