mensen wachten voor vertraagde vlucht

Vergoeding bij een vertraagde vlucht

mensen wachten voor vertraagde vluchtEen vertraagde vlucht zorgt voor een hoop ongemakken. Je weet dat je eventueel recht hebt op een schadevergoeding bij een vertraging. Helaas zit er bij de meeste luchtvaartmaatschappijen een compleet team speciaal om deze verzoeken af te wijzen. Ze proberen het op juridische termen te gooien, waardoor je het idee krijgt dat je inderdaad nergens recht op hebt. Je kan hier lezen of je recht hebt op een vergoeding bij een vertraagde vlucht.

Wanneer heb je recht op een vergoeding bij een vertraagde vlucht?

Vliegtuigmaatschappijen proberen je af te wimpelen met het feit dat je geen recht hebt op een schadevergoeding. Dit is logisch want het kost ze meer dan de vlucht opbrengt. Het is voor jezelf handig om te weten wanneer je recht hebt op een schadevergoeding. Het recht op een schadevergoeding is afhankelijk van het soort vlucht dat je geboekt hebt. De schadevergoeding wordt bepaalt aan de hand van het aantal kilometers naar de bestemming. Daarnaast moet de vertraging minimaal 3 uur duren voordat je recht hebt op een vergoeding. Naast een financiële vergoeding heb je recht op eten en drinken. Als de vertraging een dag duurt, dan heb je recht op een gratis hotelovernachting. Dit is allemaal naast de financiële compensatie.

Overmacht

Een geldige reden waarom je geen recht zou hebben op een schadevergoeding is overmacht. De meeste luchtvaartmaatschappijen sturen standaard een brief terug op iedere claim. In deze brief staat dat het heel vervelend is, maar het overmacht is geweest. Vanwege het ontbreken van juridische kennis geloof je het verhaal al snel. Toch hoeft overmacht lang niet altijd de reden van de vertraging zijn. Ondanks dat het overmacht is kan je nog steeds recht hebben op een financiële vergoeding. Een groot deel van de vertragingen ontstaat door een technisch probleem. Dit gooien luchtvaartmaatschappijen vaak op overmacht en hun kleine lettertjes in de algemene voorwaarden. Via de kantonrechter kan overmacht ontkracht worden doordat het vliegtuig beter onderhouden had moeten worden. Het is niet het probleem van de passagier dat de vlucht vertraagd is.

Financiële vergoeding bij vertraging

In 2004 zijn er in Europa regels vastgesteld waarin staat dat passagiers recht hebben op een financiële compensatie bij een vertraging. Dit bedrag kan oplopen tot honderden euro’s per passagier. De schadevergoeding wordt bepaalt aan de hand van het aantal kilometers dat je vliegt. Daarbij mag je pas een claim indienen als de vertraging langer dan 3 uur duurt. De regelgeving is in principe alleen voor vluchten die vertrekken vanuit de EU. Als je buiten de EU vertraging oploopt dan kunnen er andere regels zijn voor een financiële compensatie. Voor vluchten tot en met 1500 kilometer krijg je een schadevergoeding van € 250. Alle lange vluchten binnen de Europese Unie krijgen een vergoeding van € 400. Vlieg je buiten de Europese Unie, maar vertrek je wel vanuit de EU? Dan krijg je een vergoeding van € 400 als de afstand tussen de 1500 en 3500 kilometer is. Bij langere vluchten kan de vergoeding oplopen tot € 600. Buiten de financiële vergoeding heb je nog recht op eten en drinken plus eventueel een hotelovernachting. Dit bedrag is per vliegticket. Je kan zo € 1.000 verdienen als je met je gezin vertraging oploopt.

Financiële vergoeding bij staking

Helaas komt het ook weleens voor dat een vlucht vertraagd of geannuleerd wordt door een staking. De vliegtuigmaatschappij gooit dit altijd op overmacht. In principe hebben ze hierin gelijk, maar er zijn uitzonderingen. Als een staking is aangekondigd dan heb je recht op een financiële vergoeding. De meeste stakingen worden dagen van te voren aangekondigd. De rechter zegt hierover dat een vliegtuigmaatschappij de tijd had om maatregelen te nemen. Bijvoorbeeld door personeel in te huren via een uitzendbureau. In dit geval heb je recht op een financiële vergoeding. Veel mensen weten dit niet en dienen geen claim in of laten zich afwimpelen op basis van overmacht.

Vergoeding bij annulering vlucht

Een vertraagde vlucht is niet leuk, maar het is nog erger als je vlucht helemaal niet gaat. Bij een annulering van de vlucht heb je recht op een financiële vergoeding. Je hebt alleen geen recht op een vergoeding als de luchtvaartmaatschappij je 14 dagen van te voren er al over op de hoogte gebracht heeft. In de meeste gevallen is dit niet zo en heb je recht op een financiële vergoeding. Je hebt er alleen geen recht op als er sprake is van overmacht. Als een vlucht geannuleerd wordt dan krijg je de keuze om je geld terug te krijgen. Of je vliegt via een andere route tegen dezelfde voorwaarde naar je eindbestemming. Bij dit pakket aan maatregelen moet je telefoonkosten, verfrissingen en maaltijden vergoed krijgen in de tijd dat je moet wachten. Eventueel moet de luchtvaartmaatschappij een overnachting voor je regelen en vervoer naar het hotel.

Claim indienen voor een financiële vergoeding.

Als je een financiële vergoeding eist dan is het belangrijk om een officiële claim in te dienen. Je kan dit zelf doen via de website van de luchtvaartmaatschappij of laten doen door een jurist. Er zijn verschillende juristen die je kunnen helpen bij het indienen van een officiële claim. Ze laten zich niet afwimpelen door overmacht en weten wat de regels zijn rondom een vertraagde vlucht. Eventueel kunnen ze jouw claim zelfs aanvechten via de kantonrechter. De meeste juristen werken op basis van no-cure no-pay. Ze vragen meestal een percentage van de financiële vergoeding in ruil voor hun diensten. Uiteraard kan je gewoon zelf een claim indienen. Je kan de claim indienen bij de luchtvaartmaatschappij zelf. De kans is groot dat je claim in eerste instantie wordt afgewezen. In dit geval kan je een claim indienen bij de ILT. Kosteloos kijken ze naar je klacht en kunnen ze oordelen of deze onterecht is afgewezen. Is de claim gegrond? Dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om het geld uit te betalen. De meeste passagiers weten niets van deze regelgeving en dienen hierdoor nooit een claim in. Het is aan te raden om zeker een claim in te dienen. Vooral omdat het je uiteindelijk een hoop geld kan opleveren.

Zelf claimen of laten claimen?

Je kan overwegen om zelf een claim in te dienen of dit uit te besteden aan een jurist. Het voordeel van een jurist is dat ze meteen voor je kunnen checken of een claim nut heeft. Het enige nadeel is dat het geld kost. Je betaalt uiteraard wel pas als een claim uitgekeerd wordt, maar het kost je toch geld. Bij een schadevergoeding van € 1.000 kunnen de kosten oplopen tot wel € 300. Het kan slimmer zijn om zelf de claim in te dienen en geld te besparen.






                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

Auteur: melissav
Aantal keer gelezen: 2611x
Toegevoegd: 12-08-2016 17:12
Gewijzigd: 15-08-2016 22:54

Relevante links

Categorieën

Er zijn reeds 3740 artikelen toegevoegd op deze website.
De copyrights van infobron.nl zijn van toepassing!